Článek
Když jsme vám koncem srpna představovali Model Y Juniper Performance, tak jsme do titulku dali, že vám jeho zrychlení rozdrtí děti. Jistě, trocha neškodné nadsázky, nicméně právě akcelerace je jednou z klíčových předností ostré „perfky“. A nejen to.
Na pohled vůz poznáte například podle 21palcových litých kol, jiných nárazníků a karbonovým křídlem na zádi. K tomu si přidejte emblémy, červené brzdové třmeny nebo černě lakované doplňky karoserie.
Výsledkem však není žádná divočina. Dokonce se pár lidí z našeho okolí shodlo na tom, že auto vlastně působí docela prostě a že „už jsi přijel v hezčích“. Stále se tak díváte na byť podle nás líbivé, nicméně pořád spíše rodinné SUV zaměřené na rychlé tatínky.

Designově výrazná jsou litá kola a zadní karbonové křídlo. Zbytek působí spíše umírněně. Verzi Performance tak poznají na první pohled jen znalci.
Možná si Performance verzi Model Y (Juniper) pořídí kromě nadšenců i někdo, kdo prostě chce něco prostorného a pekelně rychlého, ale Dodge Durango moc žere, osmiválcový bavorák je zase drahý a škodovku má každý.
Tři velká plus
Nebudeme chodit okolo horké kaše, Tesla Model Y Performance se dvěma elektromotory o systémovém výkonu 460 koní (točivý moment výrobce nezmiňuje) nás potěšila třemi zásadními přednostmi, které z ní dělají to, čím je.

Zrychlení z nuly na sto za 3,5 sekundy je v režimu řízeného rozjezdu příjemně návykové a vzbuzuje velké emoce.
První věc jsme nakousli, tedy zrychlení. A ne ledajaké, na papíře za 3,5 sekundy, reálně tak, že se vám chce smát a pociťovat ono brutální přetížení znovu a znovu. Kouzlo tady totiž tkví v řízené akceleraci, kdy stačí plně sešlápnout brzdu, potom plyn na podlahu, chviličku počkat, než se na displeji objeví připraveno a pak pustit brzdu.
Na suchém povrchu poctíte precizně řízený odpich rozjezd bez protočení kol, pak půl sekundy necítíte nic, jenže potom vás začne znatelná síla tlačit do sedaček a emoce stříkat stejným způsobem, jako když hodíte mentosku do coca coly. No, a po necelých čtyřech mrknutích oka tam máte stovku a rychloměr dál naskakuje.

Adaptivní podvozek umí kouzla. Je pohodlný, ale zároveň nabízí sportovnost.
Za druhé nás překvapil podvozek. Je sportovní, adaptivní, obou 21palcová litá kola s pneumatikami 255/35 R21 vpředu a 275/35 R21 vzadu. Jde tedy o pořádné nízkoprofily, kde si řeknete, že tohle baculaté auto prostě nemůže být sportovně laděné a zároveň pohodlné.
Omyl. Inženýři odvedli skutečně dobrou práci, kdy si SUV při přejezdech nerovností zachovává příjemné pohodlí, nic netluče do karoserie a celkově není tak tvrdé jako třeba Model 3 Performance. Jenže při dynamické jízdě specifické tlumiče, pružiny, stabilizátory i jejich pouzdra prostě fungují. Jasně, nečekejte závodní elektrický speciál, ale vyvážený balanc mezi komfortem a sportovností.

Řidičsky Tesla na BYD zatím nedostačuje, přesto nabízí čitelné a předvídavé řízení.
A do třetice řízení. Podobně jako u ostré trojky se i Model Y Performance řídí jako auto z videohry. Systém řízení sice neposkytuje takovou zpětnou vazbu, jakou umí dát třeba BYD Seal, resp. SUV BYD Sealion 7, ale i přes to nabídne poměrně čitelný, předvídavý a sebejistý jízdní zážitek.
Kam natočíte volant, tam auto jede, drží stopu, neposkakuje. Žádná překvapení, ale očekávané chování pojízdného počítače, co dostal sportovní hardware.
Dojezd v praxi
Spotřeba vozu je přímo odvislá podle toho, jak s ním jezdíte. Auto totiž na krásně zvládá jezdit bez zapojení dálnic za 15 kWh na sto, ale když mu budete šlapat na krk, tak pojede klidně za 25 kWh. Náš testový průměr kombinující všechny možné scénáře vyšel okolo 20 kWh na sto.

Podstatnou roli u ostrého Modelu Y hraje aerodynamika. Velké zadní křídlo proto nemá jen tak, ale kvůli stabilitě a efektivitě při vysokých rychlostech.
Trakční akumulátor se shoduje s tou v Model 3 Performance, tedy o kapacitě 82 kWh s využitelnou kapacitou cirka 79 kWh. V praxi se tak reálný kombinovaný (podzimní) dojezd bude pohybovat okolo 400 km, v zimě méně.
Připomeneme, že papírová spotřeba činí 16,2 kWh na sto, zatímco normovaný dojezd podle WLTP až 580 km na jedno nabití. Abyste se k těm číslům přiblížili, museli byste jezdit hodně umírněně – kvůli tomu si ale verzi Performance nekupujete, že…
Nová baterie
Nový typ akumulátoru už zamířil také do standardní čtyřkolky, a to ještě před oficiální premiérou. Už v září 2025 se totiž na prodej objevily kousky s WLTP dojezdem 600 km, přitom běžně uváděný certifikovaný dojezd byl 586 km. Hned poté jsme s dotazem na akumulátor oslovili zastoupení Tesly a ti nám, jak bývá ohledně baterek zvykem, nic neřekli.

Čtyřkolka Long Range dostala nový typ baterek.
Začátek října ovšem dorazila oficiální zpráva, že Model Y Juniper Long Range s pohonem všech kol dostal vylepšenou baterii s vyšší energetickou hustotou, která zvyšuje původní WLTP dojezd 586 km na právě certifikovaných 600 km na 20palcových kolech. Na 19palcových discích je pak odhadovaný dojezd 629 km. Cena 1 325 400 Kč přitom zůstává stejná.
Fakt chcete na okruh?
Našli jsme také jednu potenciální slabinu, a tou jsou podle nás brzdy. Na běžné ježdění plně dostačují, tam problém není. Dokonce automobil špičkově pracuje i při smyku přední nápravy nebo krizovém brzdění, které jsme testovali na hradeckém polygonu.
Na povrchu s rozdílnou adhezí (půl auta mokrý asfalt, půl auta kluzná plocha) auto dokázalo při krizovém brzdění bez zásahu řidiče dokonce držet přímý směr (samo natočilo volant). A to je velké plus.

Na okruh s rozvahou. Běžný provoz nebo krizové situace brzdy zvládnou, ale drcení rychlých kol na okruhu by je mohlo brzy unavit.
Na okruhu však podle nás budou mít brzdy relativně brzy dost. Přece jen hmotnost elektromobilu přes dvě tuny a obyčejné ocelové kotouče znamenají, že jestli budete chtít „perfku“ drtit na dráze, tak si k pořizovací ceně 1 550 400 Kč včetně poplatku za doručení rovnou nachystejte další koruny na upgrade brzd.
Tesla pro Y Performance se zatím okruhový paket jako pro Model S Plaid nebo předchozí Model 3 nenabízí, proto se budete muset spokojit s nabídkou jiných výrobců. Ale to řešte v případech, kdy míříte na okruhy, kam tohle SUV stejně není primárně určené. Pořád berte v potaz, že jde spíše o rychlý „táta wagen“.

Vrzavé sedačky byly problém i u Modelu 3 Performance, Model Y je zřejmě podědil.
Tím výčet kritiky nekončí. Náš testovaný kousek trpěl na dvě nepříjemné věci. Jednak to byla vrzající sportovní sedačka spolujezdce a jednak špatně seřízené přední dveře spolujezdce, které bylo nutné zavírat o něco větší silou než obvykle.
Kabina jako vždycky
Nakonec se sluší pohovořit o interiéru, kde nově najdete 16palcový displej (dříve 15,4 palce) s tenčími rámečky nabízející vyšší rozlišení a lepší kvalitu obrazu. Uznáváme, že kvalitativní vylepšení je znát (hlavně rozlišení), ale zase ne o tolik, že by vás to vystřelilo na Mars.
U elektricky ovládaných sportovních sedadel jsme zase ocenili stehenní podporu, jejich anatomické tvarování a příjemnou bederní opěrku, tolik důležitou pro prevenci bolestí zad z dlouhého cestování. Jen škoda toho vrzání.

Interiér je prostý, nabídne několik úložných míst a centrální displej.
Jinak jde o Teslu jako každou jinou. Prostý design, minimum tlačítek, bohaté úložné prostory ve středové konzoli, zábavní tablet vzadu a obří kufr o objemu 822 litrů doplněný 116 litrovým předním úložným prostorem. Druhou řadu sedadel navíc sklopíte pomocí tlačítek, čímž se z vozidla stane malý stěhovák nebo po vložení matrace příjemná noclehárna.
Model Y (Juniper) Performance se inženýrům Tesly povedl. Našli vyvážený poměr mezi rodinným a sportovně laděným SUV, což je zásluhou zejména podvozku a elektromotorů schopných vystřelit kupředu tuhle baculatou aerodynamickou věc s až překvapující razancí.
Navíc za těch 1 550 400 Kč, které Tesla za Model Y Performance chce, vám auto poskytne hodně radosti i praktičnosti, nicméně konkurence taky není úplně zanedbatelná. Takový Enyaq RS stojí od 1 369 000 Kč (340 koní), BYD Sealion 7 v nejvyšším provedení Excellence AWD je od 1 415 000 Kč (530 koní) a Ioniq 5 N od 1 799 990 Kč (až 650 koní).
Závěrem dodáváme, že ač jsou Tesly očích veřejnosti jakékoli, tak jde spíše o počítače na kolech, zatímco ostatní modely jsou auty s počítači uvnitř. A tím je severoamerická značka vedená Elonem Muskem jiná, v kladném i záporném slova smyslu.
Technické údaje | Model Y Performance |
---|---|
Motor | 2x elektromotor |
Výkon | 460 koní |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 033 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 3,5 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Dojezd | 580 km |
Spotřeba | 16,2 kWh/100 km |
Kapacita baterie | 82 kWh (využitelná 79 kWh) |
Typ baterie | lithium-iontová (NCM) |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 250 kW |
Kola a pneumatiky | 255/35 R21, 275/35 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 796/1 920/1 611 mm |
Rozvor | 2 890 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 822 + 116 l |