Hlavní obsah

Čínská konkurence nejprodávanější Tesly je v Česku. BYD Sealion 7 vypadá skvěle, má obří baterku, ale taky jedno mínus

Foto: Jakub Misík
8:34
8:34

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Čínský BYD to v Česku začíná pomalu rozjíždět a první kusy vozidel s oceánským designem brázdí naše silnice. Vyzkoušeli jsme potenciální bestseller a přímou konkurenci veleúspěšného Modelu Y od Tesly. Má ovšem BYD Sealion 7 co nabídnout českému zákazníkovi?

Článek

Za designem aktuální modelové řady čínské automobilky BYD inspirované oceány stojí německý designér Wolfgang Egger (a jeho tým), který dříve sklidil nemalé ovace například u Audi nebo Alfy Romeo. To dává určitou naději, že Sealion 7 (v překladu lachtan) nebude jako přes kopírák s ostatními srovnatelnými čínami.

Přední část nenosí typické asijské prvky, tedy ostré linie a dělené světlomety. Naopak zde z hlavních LED světlometů čouhají kly jako třeba u Renaultu a tvarování předního nárazníku připomíná písmeno X.

Nechybí výsuvné kliky, designově prosté dvacetipalcové disky, svažující se linie střechy, jakou známe třeba z Kodiaqu GT a pochopitelně zadní sdružené svítilny připomínající kapky vody.

Foto: Jakub Misík

Karoserie se vzadu svažuje podobně jako u různých SUV kupé.

Elektricky ovládané víko 520litrového kufru (konkurenční Enyaq Coupé má 570 l, Tesla Y 822 l) nosí nápis 4.5S, což není nic jiného než vyjádření zrychlení z nuly na sto.

Vzhledově tedy není Sealion 7 žádná divočina nebo extravagance, nýbrž celkem líbivý a aerodynamicky funkční celek.

Na vlnách pohodlna

Interiér je zaplaven příjemným čalouněním, palubní desku zdobí vestavěný digitální přístrojový štít schopný zobrazit skrze Apple CarPlay/Android Auto i mobilní navigace typu Waze, Apple Mapy či Google mapy (ty nám šly jen na Android Auto).

Klasickou vychytávkou je zde centrální dotykový displej, otočný také do horizontální pozice. Ovšem pokud nepoužíváte vestavěné nativní mapy, tak máte smůlu, protože při vertikální orientaci displeje mobilní zobrazení nefunguje.

Foto: Jakub Misík

Dominantou kabiny je otočný centrální displej.

Softwarové rozhraní je jinak rychlé, poměrně přehledné a na slušné úrovni, jen nečekejte takový uživatelský komfort, jaký nabízí třeba Tesla. Na druhou stranu Vám BYD umožní nastavit si daleko více věcí než u konkurenční automobilky vedené Elonem Muskem. A co různé kempovací režimy nebo podobné vychytávky? Kdepak, pro tyhle fíčury musíte opět do Tesly.

Široký středový tunel hostí soubor praktických ovladačů (jízdní režimy, asistenty, ventilace) a jednoduchý volič jízdních režimů. Najdete zde i chlazenou bezdrátovou nabíječku mobilů o výkonu 50 W.

Foto: Jakub Misík

Uprostřed najdete soubor praktických ovladačů, volič jízdních režimů a bezdrátovou nabíječku mobilů.

Neméně zajímavé jsou zasunovací nosiče nápojů, díky nimž vám vysoká plechovka coly neuletí ani při divočejší jízdě. Zkrátka při navrhování interiéru někdo přemýšlel, což se odráží také na volantu s praktickými ovladači nebo na netradičních klikách dveří navržených s důrazem na ergonomii (otevíráte pohodlně tahem nahoru, ne do strany).

Za vysloveně povedené považujeme sedačky s nastavitelnou délkou sedáků, vybavené výhřevem, ventilací a jemným koženým čalouněním. Celkově je interiér plný záhybů a vlnek jako v oceánu, madel, opěradel a různých prvků, což v reálu (spolu se svažující se střechou) nakonec poněkud kazí očekávaný vzdušný dojem.

Foto: Jakub Misík

Sedadla mají ventilaci, výhřev a příjemné čalounění.

Celkově vzato je kabina BYD Sealion 7 na úrovni, kvalitně zpracovaná, bez vyslovených chyb nebo přešlapů. Návrháři si na ni dali záležet, mysleli na detaily usnadňující každodenní život. A to se nám líbí.

Energo otesánek

Svými papírovými parametry je Sealion 7 v nejvyšší výbavě Excellence s pohonem všech kol rozhodně zajímavý. Duo motorů vyprodukuje celkem 530 koní, nejvyšší krouťák je 690 Nm a dojezd až 502 km na jedno nabití.

Realita je nicméně taková, že auto díky lithium-železo-fosfátovému trakčnímu akumulátoru o kapacitě 91,3 kWh a dalším prvkům váží bez řidiče 2,43 tuny, takže se šoférem okolo 2,5 tuny. A to je hodně, protože takový Model Y Juniper ve čtyřkolce má bez řidiče dvě tuny a Enyaq v provedení RS asi 2,2 tuny.

BYD se navíc sice pyšní zrychlením z nuly na sto za 4,5 sekundy, ale v reálu je akcelerace vozu pocitově slabší. Dost možná právě kvůli hmotnosti.

Foto: Jakub Misík

Sealion 7 v nejvyšší výbavě váží bez řidiče přes 2,4 tuny.

Zkrátka nepřijde vám, že by vás zrychlení vystřelilo na Měsíc, nedělá se vám nevolno, nedostavuje se tak silný efekt zatlačení do sedačky. Na druhou stranu ono (pořád slušně svižné) zrychlení je konstatní jak v pomalých rychlostech, tak v těch vysokých, což je zajištěné masivním točivým momentem. V kostce - je jedno kolik jedete, jakmile šlápnete na plyn, auto vyrazí kupředu.

Na sportovní režim se mění odezva na plyn, což zaručí ostřejší reakce. A pokud pojedete pilu, častokrát nebudete chápat, jak je možné, že těžké auto tak poslušně drží stopu, hladce přenáší točivý moment na kola a posílá vám zpětnou vazbu od kol do volantu i spodní části zad (v řízení na sport režim). V Sealionu 7 tak budou zábavné i zatáčky.

Primárně však jde o rodinné SUV s podvozkem odladěným na komfort (občas mírně houpavým), připravené polykat klidně stovky kilometrů denně nebo jen vozit děti pět kilometrů do školy. Na řidičské blbnutí nabízí čínský BYD sedan Seal ve čtyřkolce, což je po jízdní stránce jiná (lehčí a aerodynamičtější) píseň.

Foto: Jakub Misík

Zrychlení vás sice nevystřelí na Měsíc, ale je konstantně svižné prakticky v jakékoli rychlosti.

S hmotností i dvacetipalcovými disky souvisí rovněž spotřeba. Ono sice máte obří trakční baterku, ale energeticky je Sealion spíš otesánek. My jezdili v průměru za zhruba 23 kWh na sto (papírová spotřeba je 21,9 kWh/100 km), což sice bylo dané i svižnými přesuny po dálnicích, nicméně stejně to jsou hodnoty, za které jezdí větší Tesla Model X v zimě.

Abyste se Sealionem 7 jezdili pod 20 kWh na sto, musíte volit defenzivní jízdu a nepřehánět to s rychlostí. Tak či onak se na papírových 502 km budete dostávat spíše těžko. Reálně počítejte s letním dojezdem okolo 400 km na plné nabití.

Sealion 7 vs. Y

Čínský BYD Sealion 7 přímo útočí na bestseller Tesly, kterým je Model Y. Stojí za to se tedy podívat na to, jak si oba vozy proti sobě tabulkově vedou. Obě SUV mají pohon všech kol a jde o výbavy Excellence AWD (BYD) a Long Range AWD (Tesla).

ModelSealion 7Model Y
Délka4 830 mm4 790 mm
Šířka1 925 mm1 982 mm
Výška1 620 mm1 624 mm
Rozvor2 930 mm2 890 mm
Hmotnost2 435 kg1 997 kg
Výkon530 k514 k
Toč. moment690 Nm493 Nm
Akumulátor91,3 kWh (LFP)75 kWh (NMC)
Dojezd502 km586 km
AC nabíjení11 kW11 kW
DC nabíjení230 kW250 kW
0–100 km/h4,5 s4,8 s
Max. rychlost215 km/h201 km/h
Kufr520+58 l822+116 l
Cena1 415 000 Kč1 325 400 Kč
Foto: Jakub Misík

Tesla Model Y Juniper je přímým konkurentem Sealionu 7.

Čínský lachtan jako celek rozhodně tvoří právoplatnou a vážnou konkurenci jak Modelu Y od Tesly, tak Enyaqu od Škodovky. Vůz sází na svébytný design, praktický interiér plný designových prvků a na papírově působivé parametry.

Někomu však může vadit menší kufr (pro Čechy důležitý parametr), ne tak vzdušný interiér nebo pocitově mdlejší dynamika tohoto takřka 2,5tunového SUV, co energii zrovna nešetří.

Foto: Jakub Misík

Uvnitř nechybí různé praktické vychytávky, třeba mapa do budíků (jde nastavit velikost zobrazení).

BYD má v Česku v tuto chvíli čtyři prodejní místa, sedm partnerských míst pro příjem objednávek a dva servisy. Značka však plánuje rozšíření až na dvacet prodejních míst a přidá i servisy.

BYD Sealion 7 se nabízí ve třech výbavových stupních, základní zadokolka s baterkou 82,5 kWh a dojezdem 482 km stojí od 1 198 000 Kč. Konkurenční Enyaq od 1 015 000 Kč (59 kWh, 408–435 km), Enyaq Coupé od 1 075 000 Kč (59 kWh, 419–444 km) a Model Y od 1 125 400 Kč (60,5 kWh, 500 km).

Střední výbava Sealionu 7 ve čtyřkolce, s baterií 82,5 kWh a dojezdem 456 km vyjde od 1 326 000 Kč, zatímco testovaná nejvyšší výbava ve čtyřkolce, s akumulátorem 91,3 kWh a dojezdem až 502 km startuje od 1 415 000 Kč.

Technické údajeSealion 7 Excellence AWD
Motor2× elektromotor
Výkon390 kW (530 k)
Točivý moment690 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 435 kg
Akcelerace 0–100 km/h4,5 s
Maximální rychlost215 km/h
Dojezd502 km
Kapacita baterie91,3 kWh
NabíjeníAC 11 kW, DC 230 kW
Kola a pneumatiky245/45 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)4 830/1 925/1 620 mm
Rozvor2 930 mm
Objem zavazadlového prostoru520+58 l
Načítám