Hlavní obsah

V Číně stojí pakatel, v Evropě více než dvojnásobek. Může se to ale rychle změnit. A to už by byl problém

Foto: BYD

BYD Seagull je extrémně levný elektromobil, který v Číně stojí asi 220 000 Kč. Pro Evropu se jmenuje jinak a má podstatně vyšší cenovku, ovšem i přesto může jít o dobrou nabídku, která zaujme na trhu s finančně dostupnými elektromobily.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Čína umí udělat levné elektromobily, což dokazuje například BYD s modelem Seagull, který doma stojí v přepočtu asi 220 000 Kč. Jenže ani štědrými dotacemi zásobovaný BYD tuhle atraktivní cenovku nedokázal pro starý kontinent udržet, protože jednak zisk a také cla. A co víc, Seagull se v Evropě jmenuje Dolphin Surf.

Jde tak či onak o známý čtyřmetrový čtyřmístný elektromobil s objemem kufru 308 litrů (1 037 litrů se sklopenými sedadly), jehož zaváděcí německá cena platná do 30. června 2025 za výbavu Active činí 19 990 eur, což je v přepočtu půl milionu korun.

Střed pojmenovaný Boost stojí po omezenou dobu 22 490 eur, tedy 560 tisíc korun, zatímco provedení Comfort vyjde na 26 990 eur, tedy na 670 tisíc korun. BYD uvedl, že po skončení akce budou platit běžné ceny, které jsou 22 990, 26 990 a 30 990 eur (570, 670 až 770 tisíc korun).

Foto: BYD

Standardem je 10,1palcová obrazovka, která je dokonce natáčecí.

Všechny specifikace přijíždějí s 10,1palcovým středovým dotykovým displejem, dále se zrcátky v elektrice, USB-A i C porty a také s bezklíčovým přístupem pomocí mobilu nebo třeba chytrých hodinek.

Ve standardu najdete rovněž povinné asistenty, zadní parkovací senzory nebo funkci V2L pro živení ostatních spotřebičů z trakční baterie. Vyšší výbava má navíc například dešťový senzor, litá kola R16 nebo elektricky nastavitelné sedadlo řidiče.

Foto: BYD

Pohodlí pro pět? Kdepak, jde o čtyřmístný vůz.

Nejvyšší výbava Comfort pak přidává například 360stupňový parkovací systém, LED světla, elektricky nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, prémiový audiosystém nebo bezdrátovou nabíječku mobilů.

Třikrát jinak

Varianta Active nabízí lithium-železo-fosfátový trakční akumulátor s kapacitou 30 kWh, elektromotor o výkonu 88 koní a rychlost DC nabíjení 65 kW. Nabití z 30 na 80 % tak zabere asi půl hodiny, zrychlení z nuly na sto zvládne základ za 11,1 sekundy.

Výrobce zde neuvádí kombinovaný WLTP dojezd, pouze ten městský, a to je až 310 km. Kombinovaný tak může být zhruba 220 km.

Foto: BYD

Základní dojezd? Asi 220 km. Vyšší varianty nabídnou 322 a 310 km.

Střed Boost sází na stejný 88koňový elektromotor, ale přidává větší trakční akumulátor o kapacitě 43,2 kW a zvyšuje DC nabíjecí výkon na 85 kW. Na nabíječce při 30 si na 80 % počkáte 22 minut, zatímco při zrychlení z nuly na sto čekáte 12,1 sekundy.

Dojezd WLTP této konfigurace v městském provozu je až 507 km, kombinovaný pak 322 km.

Foto: BYD

Kufr má objem 308 litrů, který po sklopení sedadel vzroste až na 1 037 litrů.

Nejdražší Comfort má výkon 156 koní, zrychlení z nuly na sto za 9,1 sekundy a baterii o kapacitě 43,2 kW. Zde známe WLTP kombinovaný dojezd, který činí 310 km, a také maximální rychlost 150 km/h. Rychlost DC nabíjení 85 kW má poté zajistit nabití ze 30 na 80 % za 22 minut.

Brzy z Maďarska

Z hlediska barev vybíráte mezi zelenou, krémovou, černou a modrou. Interiér je pak vždy z umělé kůže v černé nebo šedé barvě.

Německá záruka BYD na model Dolphin Surf je šest let nebo 150 000 km, na trakční akumulátor osm let nebo 200 000 km.

Foto: BYD

Záruka na celé auto na německém trhu je 6 let nebo 150 000 km.

První vozy určené pro Evropu dorazí z Číny, takže budou podléhat clům. BYD se nicméně chystá evropský Dolphin Surf vyrábět v Maďarsku, čímž cla odpadnou. Otázkou zůstává, jestli se to nějak promítne do ceny.

BYD vstoupil také do Česka, ovšem o Seagullu, tedy Dolphin Surfu, zatím ani slovo. Jestli by si udržel vstupní cenu kolem půl milionu, byl by sice dražší než Dacia Spring (od 420 tisíc), ale výkonnější, prostornější, vybavenější a s DC nabíjením v základu.

Přímým rivalem by byl rovněž čínský a o něco větší Dongfeng Box, který aktuálně stojí od 514 tisíc korun. Na příchod levného BYD by musel reagovat Hyundai s Insterem, jehož aktuální cena pro soukromníky činí 599 990 Kč. Stejně tak Citroën kvůli ë-C3 od 589 900 Kč.

Výše popsané ceny, složení výbav a podmínky jsou převzaté z Německa, takže v Česku může být všechno jinak, jelikož hodně záleží na importérovi. Ten oficiální u nás začal s elektromobily a hybridy v ceně od zhruba milionu a výše, plus plánuje do konce roku otevřít přibližně 30 dealerství.

Načítám