Článek
Automobilka Denza byla založena v Číně v roce 2010 jako společný podnik giganta BYD a Mercedesu, už čtyři roky poté svět spatřil první vozy. Před čtyřmi lety Mercedes snížil svůj podíl v Denze na 10 % a vloni v září jej prodal BYDu, který tak převzal plnou kontrolu.
Denza postupem času rostla a ukázala i jedno zajímavé auto, a to model Z9 v Číně nabízený jako elektromobil a plug-in hybrid. A protože BYD pokračuje v invazi do Evropy, tak do Evropy zamíří také Denza právě s luxusním shooting brake Z9 GT, s nímž půjde po krku Porsche a dalším prémiím.

Denza Z9 GT míří do Evropy. A půjde proti Porsche.
Výrobce si skutečně věří, protože viceprezidentka mateřského BYD Stella Li prohlásila: „Produkt Denza je desetkrát lepší než konkurence. Máme spoustu jedinečných funkcí, které starší značky nemají.“
Li si dále myslí, že vstup na evropský trh nebude „příliš velkou výzvou“. A také dodala: „Prodávat vozy BYD je jednoduché, stačí přivést všechny konkurenční vozy na testovací trať a nechat zákazníky, aby si sami vybrali.“

Na délku má tenhle kombík 5,2 metru, jde tedy o kus auta.
Parametry má čtyřmístné 5,2metru dlouhé Z9 GT nicméně slušné, stojí na pokročilé platformě využívající 800voltovou architekturu (tu má i Porsche, Audi, Hyundai, Kia a další) a využívá vzduchového odpružení.
Oficiální evropské specifikace nejsou známy, ale pro čínský trh má 2,9tuny vážící model ve výbavě tři elektromotory o systémovém výkonu 710 kW (965 koní), dojezd podle velmi optimistického čínského CLTC cyklu činí okolo 630 km na jedno nabití (485 km WLTP přepočet) a zrychlení z nuly na sto trvá asi 3,4 sekundy. Trakční akumulátor pochází od BYDu a nabízí kapacitu 100 kWh.

Také interiér je luxusně vyvedený a s displejem pro spolujezdce.
Pokud jde o plug-in hybrid, tak ten se skládá z dvoulitrového zážehového čtyřválce s turbem a trojice elektromotorů, systémový výkon činí 870 koňských sil. Zrychlení z místa na stovku trvá 3,6 sekundy, trakční akumulátor má kapacitu 38,5 kWh.
Kromě toho Z9 GT disponuje řízením zadní nápravy a umí se otočit prakticky na místě podobně jako pásové vozidlo. Tím pádem odpadá starost s podélným parkováním a přichází otázka ohledně opotřebení pneumatik při častém využívání tohoto triku.

Jako takřka v každém čínském autě ani tady nechybí odpočinkové nastavení sedadel.
Další dvě zajímavosti se týkají bezpečnosti. Prvně si elektromobil prý poradí i s losím testem v rychlosti bezmála 100 km/h, což už je velmi úctyhodné. A také výrobce tvrdí, že díky integraci a spolupráci systémů dokáže být auto stabilní i ve chvíli, kdy mu praskne pneumatika v rychlosti až 180 km/h.
V Evropě se nicméně neukáže čínská verze překlopená jedna ku jedné. Denza údajně pracuje na tom, abychom si na starém kontinentu užili vylepšené hnací ústrojí, výkon, dojezd, alternativní rozměry pneumatik a úložné kapacity. Kromě toho se můžete těšit na 17,3palcový hlavní infosystém a na 13,2palcový displej spolujezdce.
Kombíkem Z9 GT invaze nekončí. Automobilka pro Evropu plánuje další čtyři až šest modelů, půjde o SUV, off-roady a o sedmimístné MPV D9. Vše s puncem prémiovosti.
A kdy to všechno vypukne? Evropské Z9 GT uvidíme možná letos na podzim, na evropské trhy značka zamíří koncem letošního nebo začátkem příštího roku. Denza chce také budovat samostatnou síť prodejců. O českém trhu nepadla zmínka, ale třeba se také dočkáme, když už jsme se dočkali BYDu…