Hlavní obsah

Kdy nastane pro tradiční značky opravdový problém? Až začnou čínské automobilky prodávat v Evropě za čínské ceny. Doma jsou násobně levnější

Foto: BYD

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ve srovnání s evropskou konkurencí jsou levné, ovšem za ceny nabízené u nás by doma neprodaly ani kolo. Čínské automobilky mají v Evropě zlatý důl, nicméně musí i bojovat s dodatečnými náklady a budovat si dobrou image, což také něco stojí. Ukážeme vám to na příkladu velké automobilky BYD, kterou čínská vláda určila k tomu, aby dobyla EU trh.

Článek

Evropské automobilky se otevřeně bojí, že je převálcuje čínská konkurence, nicméně zatím to vypadá, že si někteří čínští výrobci přišli do Evropy pro vysoký zisk. Přední producent elektromobilů jménem BYD, jejž čínská vláda určila jakožto lídra elektromobility v EU, totiž doma své vozy prodává podstatně levněji než v Evropské unii a jiných zemích.

Paradoxem je, že BYD v Evropě stále zůstává cenově konkurenceschopným, a to nedávnému zvýšení svých exportních marží navzdory.

Třeba kompaktní elektrické SUV BYD Atto 3 (viz hlavní fotka) stojí v Číně okolo 450 tisíc korun, zatímco v Německu milion. A i přesto je u našich sousedů ve srovnání s konkurencí cenově atraktivní.

Agentura Reuters dokonce porovnala ceny modelů BYD Atto 3, BYD Dolphin a BYD Seal v Číně proti cenám v Německu, Brazílii, Izraeli, Austrálii a Thajsku. Výsledkem bylo navýšení proti domácím cenám o 81–174 % u Atto 3, o 39–178 % u BYD Dolphin a o 30–136 % u modelů BYD Seal. Nutno však dodat, že vozidla pro export byla obvykle lépe vybavena.

Foto: BYD

BYD Seal se mimochodem dostal do finále ankety Evropské auto roku.

Každopádně tak obří rozdíl nebývá běžný, jelikož automobiloví výrobci všeobecně prodávají svoje vozidla po celém světě obvykle v úzkém cenovém rozmezí. Je tedy pravděpodobné, že BYD na Evropě a jiných zemích slušně vydělává, protože doma musí svoje ceny držet kvůli vysoké konkurenci nízko.

To ovšem automobilce BYD sice dělá vrásky na čele, ovšem útěchou jí může být fakt, že hojně využívá štědré podpory od vlády i jakožto výrobce baterií. Takže vždy inkasuje dotace, doma vydělá málo a ve světě se pořádně napakuje.

Nutno také dodat, že čínské automobilky rovněž těží z levné pracovní síly, levnějších energií a také z cenově dostupnějších (často dotovaných) pozemků pro továrny a další budovy. V Číně je také menší byrokracie a tohle všechno pomáhá tamním výrobcům růst.

Foto: BYD

Elektrický BYD Seagull se v Číně prodává pod 235 tisíc. I kdyby u nás stál 300 tisíc, půjde o naprostou pecku.

Nicméně jen o maržích to není, protože čínské automobilky a jejich importéři mají v rámci vývozu do Evropy ještě další náklady, u nichž navíc reálně hrozí, že dojde k jejich navýšení kvůli hrozícím represivním celním sazbám z důvodu podezření Evropské komise z přílišné podpory čínských výrobců čínskou vládou. Co tedy prodejní cenu čínských aut v EU zvyšuje proti cenám doma? Jde například o:

  • Marže
  • Clo
  • Daňové sazby
  • Náklady na schválení
  • Sledování změn a aplikace nových schválení
  • Logistické náklady
  • Obvykle lépe vybavené modely
  • Budování prodejní sítě
  • Budování servisní sítě
  • Marketing (gigantický výdaj)
  • Financování skladových aut
  • Budování a provoz továren v EU

Připomene, že společnost BYD se stala dominantním hráčem na čínském trhu s elektrickými vozidly, takže nyní masivně investuje a zvyšuje prodeje na trzích po celém světě.

Foto: BYD

V Číně jde vláda výrobci BYD na ruku a štědře jej podporuje. Ten dotace přijímá, raketově roste a kasíruje rekordní zisky.

Export automobilky BYD v roce 2023 činil 240 000 vozů a představoval 8 procent z celkových prodejů 3 milionů aut. Výrobce však chrlí nové modely jeden za druhým, proto letos předpokládá navýšení exportu na 400 000 vozů.

A co víc, letos se očekává, že automobilky působící v Číně uvedou dohromady 110 nových elektromobilů a plug-in hybridních modelů, většina z nich bude pocházet právě od čínských značek. Některé vozy ovšem zamíří i k nám, což naznačuje například nabitý jízdní řád britsko-čínské značky MG, před níž stojí evropské uvedení více než 10 nových modelů, převážně elektromobilů.

Načítám