Hlavní obsah

Rodinná Tesla Model Y se představuje ve variantě Performance pro hodně rychlé tatínky. Zrychlení vám rozdrtí děti

Foto: Jan Majurník
5:21
5:21

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Americká Tesla v tichosti uvedla na český trh Model Y v nejostřejší variantě Performance s brutálním zrychlením a maximálkou rovnající se spalovacím vozidlům. Krom toho SUV nabídne sportovní hardware a známe i českou cenu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Dlouho očekávaná Performance varianta Modelu Y Juniper od severoamerické Tesly je tady. Inženýři se na autě činili, upravili jak přední, tak zadní část, čímž vylepšili aerodynamiku elektromobilu vhodného pro rychlou jízdu.

Krom toho protáhli zadní karbonový spoiler, který snižuje odpor vzduchu při jízdě vysokou rychlostí. Model Y Performance totiž nejede nejvýše 201 km/h jako ostatní verze Modelu Y, omezovač zasáhne až při 250 km/h, což je i limit řady výkonných spalovacích vozů.

Foto: Tesla

Performance Juniper nabízí přepracovanou příď i záď, to vše s důrazem na aerodynamiku zejména při rychlé jízdě.

SUV obouvá 21palcová kovaná kola s aerodynamickými kryty pro vyšší účinnost, které doplňují červené brzdové třmeny. Nechybí ani odznaky hlásající příslušnost k výkonné verzi nebo černé lesklé povrchy vpředu, vzadu a na krytech zrcátek.

Nejzásadnější změnou uvnitř je vylepšený 16palcový displej (dříve 15,4 palce) s tenčími rámečky nabízející vyšší rozlišení a kvalitu obrazu. Dále přibyla elektricky ovládaná přední sportovní sedadla s nastavitelným sedákem, palubní deska a obložení dveří s karbonem či hliníkové pedály.

Foto: Tesla

Uvnitř najdete novou obrazovku s tenčími rámečky nebo sportovní sedadla.

Performance pochopitelně přebírá i standardní výbavu Modelu Y typu panoramatická střecha, akustická skla, zadní 8palcový displej, elektricky nastavitelná zadní sedadla a další funkce typické pro Teslu včetně obřích kufrů (vpředu i vzadu) o objemu 116 a 822 litrů.

Král zrychlení

Duo elektromotorů Modelu Y Performance s pohonem všech kol se pyšní systémovým výkonem 460 koní a zrychlením z nuly na sto za brutálních 3,5 sekundy. Papírová spotřeba činí 16,2 kWh na sto, zatímco normovaný dojezd podle WLTP až 580 km na jedno nabití.

Foto: Tesla

Zrychlení z nuly na sto auto zvládne za brutálních 3,5 sekundy.

Kapacitu akumulátoru Tesla neuvádí. Tisková zpráva hlásí, že články mají vyšší energetickou hustotu a zásadně nezvyšují hmotnost sportovně laděného SUV, která činí 2 033 kg (+26 kg proti standardní čtyřkolce). Rychlost nabíjení zůstává stejná, AC 11 kW a DC až 250 kW.

Další předností je vylepšený, snížený a adaptivní podvozek. U provedení Performance jsou použity specifické nové pružiny, stabilizátory i jejich pouzdra.

Sporťák naživo

Na pozvání samotné automobilky jsme dorazili na statickou premiéru do pražského Tesla centra, kde na nás čekal Model Y Performance v plné kráse.

Naživo auto působí příjemně, zvláště v červeném laku, ale není vysloveně agresivní. Zjistili jsme také, že výrobce nasadil vylepšené brzdy a upravil jejich software. Co se týče pneumatik, tak továrně vůz obouvá Pirelli P Zero.

Foto: Jan Majurník

Kvality nového displeje nejspíš plně doceníte až u filmů či her.

Uvnitř jsme zapluli do ručně montovaných sportovních sedadel s nastavitelnou stehenní podporou, což dosud žádný Model Y neměl. A také jsme objevili, že bederní opěrku najdete i u spolujezdce. Sezení je celkově příjemné, boční vedení obejme i řidiče s širším tělem.

V černém interiéru trochu zanikají karbonové detaily a vylepšená dotyková obrazovka není na pohled kdovíjak rozdílná proti té minulé. Efekt se projeví až při přehrávání multimédií nebo hraní her, kde se ukáže vyšší rozlišení.

Je zajímavé, že si v autě můžete trvale nastavit stabilizaci tak, že budete pokaždé začínat s její omezenou funkcí. To kdybyste potřebovali drtit zatáčky už při rozjezdu od domu. Nakonec malý detail, nová úvodní animace (nápis Tesla) je sladěná s barvou ambientního osvětlení (tedy červené svícení, červený nápis).

Tesla Model Y Juniper Performance už má svoji českou cenu, a to 1 550 400 Kč včetně povinného poplatku za doručení a dokumentaci. Pokud dnes objednáte, odhadované dodání prvních vozů je během září.

Hlavními konkurenty ostrého Modelu Y Performance jsou Škoda Enyaq RS (od 1 350 000 Kč), Enyaq Coupé RS (od 1 410 000 Kč). Nepřímo pak ještě BYD Sealion 7 v nejvyšším provedení Excellence AWD (od 1 415 000 Kč), potažmo dravý Hyundai Ioniq 5 N (od 1 799 990 Kč) nebo Kia EV6 GT (od 1 704 980 Kč).

Načítám