Článek
Zvlášť v tomhle matném šedém laku Matt Grey vypadá nový Elroq RS setsakra dobře. Dokonale v něm vyniknou ostře řezané hrany jeho karoserie, ze stínů vystoupí LED osvětlení přídě a masky a jeho pohled působí ještě o něco přísněji než normálně. Jen škoda, že jde o limitku, takže se po ní určitě jen zapráší…

Matná šedá Elroqu RS fakt sluší! Ale pokud ji chcete, tak si pospěšte, jde o limitku.
Daleko častěji tak budete Elroq RS vídat ve vyzývavé zelené Mamba Green určené pouze pro RS modely. V ní ale zase vyniknou nové designové prvky a kontrastní černé detaily: Upravený přední i zadní nárazník (včetně odrazkové lišty přes celou šířku zádi), vytažené prahy, černé kryty zrcátek, znáčky RS na předních blatnících nebo 20- a 21palcová kola s aerodynamickými kryty (jestli se vám nelíbí, můžete je snadno vylomit a udělat si z nich frisbee).

Zelená Mamba je nepřehlédnutelná, navíc v ní vynikne specifický RS bodykit.
Uvnitř pak najdete skvělé anatomické sedačky čalouněné mikrovláknem Suedia (mohou mít elektrické nastavení i masážní funkci), tříramenný sportovní volant, nerezové kryty pedálů, dekory imitující karbon a samozřejmě kontrastní prošívání. K tomu máte ve výbavě laskominy jako Matrix LED světlomety, adaptivní podvozek DCC, head-up displej s rozšířenou realitou nebo audiosystém Canton. Zkrátka klasický recept. Který se dost podobá tomu pro výbavu SportLine…

Kabina je vybavená luxusně s příjemným sportovním nádechem. Nový infotainment na 13palcovém displeji se moc příjemně používá.
Oproti němu má však RS značně vylepšenou techniku. Elroq RS je totiž vyzbrojený větší baterií (84 kWh místo 82 kWh) krmící energií výkonnější pohon (340 koní místo 272 k), díky čemuž vystřelí na stovku o 1,2 sekundy rychleji, a přitom má stejný dojezd. Pro jízdní zážitek je ale stejně důležité, že RS má odlišně naladěné adaptivní tlumiče kombinované s tužšími stabilizátory, sportovnější pneumatiky a překalibrované progresivní řízení pro intenzivnější zážitek.
Elroq 85x | Elroq RS | |
---|---|---|
Výkon | 210 kW (285 k) | 250 kW (340 k) |
Točivý moment | 545 Nm | 679 Nm |
Akcelerace 0-100 km/h | 6,6 s | 5,4 s |
Maximální rychlost | 180 km/h | 180 km/h |
Dojezd | 545 km | 549 km |
Kapacita baterie | 82 kWh (využitelná 77 kWh) | 84 kWh (využitelná 79 kWh) |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 185 kW |
A to za jízdy skutečně ucítíte, stačí přepnout RS z komfortního režimu do sportovního, volant vám v dlaních příjemně ztěžkne, tlumiče zatnou svaly a auta přímo dychtí vyrazit vpřed. Stačí přišlápnout plyn na podlahu a dopřát mu to – Elroq RS umí pelášit vážně pěkně svižně. A ani v zatáčkách se mu nerozklepou kolena, stačí si pohlídat nájezdovou rychlost a spolehnout se na grip nových gum, vinglem se prosmýknete nečekaně obratně a na výjezdu tomu pak zase můžete naložit.
Ještě rychleji, prosím!
V rámci akce jsme měli možnost posadit se na sedačku spolujezdce do nového Enyaqu RS Race. Tento unikátní speciál, který postavili odborníci z oddělení Škoda Motorsport, vychází ze sériového Enyaqu RS, má ale hodně nabroušený bodykit a komplet vybrakovaný interiér, takže je o tři metráky lehčí než sériovka. Také sedí o 7 cm níž, má širší rozchod na obou nápravách, sportovní podvozek, závodní gumy na kolech s centrální maticí a karbon-keramické brzdy. A jak jezdí?

Sériový Enyaq RS vyhnaný do extrému borci ze závodního oddělení.
Skvěle! Především když za volantem sedí Dominik Stříteský, úřadující šampion českého mistráku v rallye. Ale nejdřív musím absolvovat gymnastický trénink, abych se těsnou mezerou v bezpečnostní kleci protáhl na místo spolujezdce, vklouzl do těsné skořepiny a pevně si přitáhl pásy. Uf, tak jo, můžeme vyrazit!

Kabina je oholená až na kost a plná závodních komponent. Ale vsoukat se do sedačky a utáhnout šestibodový bezpečnostní pás chce trochu šikovnosti a cviku. Pak už ale není úniku…
A to pěkně rychle, tenhle speciál má sice standardní výkon 340 koní, ale díky nižší hmotnosti je na stovce pod pět sekund. Zajímavější je však to, jak ostře brzdí, jak ochotně se vrhá do zatáček a jak se v nich sveřepě drží asfaltu. Přesně jako pravé sportovní náčiní. A to vše naprosto potichu, jen za občasného pískání mučených gum…
„Je to nezvyk,“ přiznává Dominik Stříteský zvyklý krotit divokou Fabii RS Rally2, „hlavně to, že nemusím řadit. Ale jinak je auto poslušné, jen si člověk musí dát pozor na ta kila, protože když se utrhne, tak se pak těžko zastavuje.“
A když se vyklidníte, Elroq RS se vyklidní s vámi. Jízda je naprosto tichá a uvolněná, jako byste jeli s běžnou verzí. Vlastně je obdivuhodné, jak si na rozbitém asfaltu českých okresek poradí i s 21palcovými koly, nedočkáte se žádných rázů ani odskakování. Je to jen další příklad toho, jak si Škoda dala na celém Elroqu záležet – je to auto kompaktních rozměrů s dospělým charakterem většího Enyaqu, to celé za rozumné peníze.
No, to poslední je v případě vrcholného Elroqu RS trochu sporné – vyjde totiž na ceníkových 1 269 000 Kč, tedy o 157 tisíc dráž než srovnatelný Elroq 85× (ten bude dostupný až od Q3/2025) ve výbavě SportLine. Oproti němu ale dostanete kromě vyššího výkonu, ostřejšího vzhledu a propracovanějšího interiéru také adaptivní podvozek, třízónovou klimatizaci, head-up displej, panoramatický kamerový systém a audiosystém Canton. Takže to vlastně není špatná nabídka…