Hlavní obsah

Už i do Česka dorazila zatím asi největší konkurence pro Teslu Model 3. Jasně, je z Číny, ale vlastně od zavedené značky

Foto: Jakub Misík

Jeden z nejvýznamnějších čínských hráčů na poli elektrických aut to oficiálně rozjel v Česku s velmi ambiciózními plány, k jejichž naplnění mají sloužit prodeje oceánem inspirovaných aut. Vyzkoušeli jsme jedno z nich, klíčový model Seal, přímou konkurenci Tesly 3. A jisté je jedno, tenhle sedan má co nabídnout!

Článek

Ačkoli se na náš trh valí další a další čínské automobily, minimálně tenhle BYD stojí za trochu více pozornosti. Jmenuje se Seal (tuleň v překladu), měří 4,8 metru, je vysoký bezmála 1,5 metru, jezdí na baterky a tak, že je to na elektročínu až překvapující.

Už jen designem kráčí Seal (a zbytek současné EU rodiny BYD) svojí vlastní cestou. Žádné ostře řezané tvary, dělené lampy nebo jiné divočiny charakterizující především asijská auta. Hledíte na linie inspirované širokými oceány, vlnami a podvodním životem.

Líbivé je tak především podpůrné podsvícení vpředu v nárazníku, co vypadá jako ploutve. Boky odhalí aerodynamické proporce, zejména tvarování prahů, zatímco vzadu září stylové koncové svítilny.

Foto: Jakub Misík

Pokud máte dobré oči, můžete si vzadu přečíst, za jak dlouho se tento elektromobil rozjede na 100 km/h.

Kdekoho zaujme nápis na elektricky ovládaném víku kufru. Je tam 3.8S. U Číny bychom čekali tradičně hodnotu točivého momentu, ale BYD se rozhodl, že bude lepší, když vaše záď světu zahlásí zrychlení z nuly na sto za 3,8 sekundy.

Za zmínku stojí kufr, vlastně kufry. Vzadu máte 400litrový zavazdelník a vpředu víkem krytý (to nebývá běžně) přední úložák o objemu 53 litrů. Nuda? Pak pojďme do kabiny.

Otočit?

Z fotografie byste si asi řekli, že to je další Teslou inspirovaný interiér s pár prvky navíc, ale teprve až osobní zkušenost odhalí, že s kabinou Sealu si vývojový tým fakt vyhrál. Ne bezchybně, ale povětšinou velmi dobře.

Světlé modré čalounění působí naživo příjemně, kontrastuje s černými prvky a ladí s tmavě modrým podsvícením. Přestože byl BYD v minulosti kritizován za kvalitu svých aut, tak dnes je to alespoň u Sealu jiná píseň.

Foto: Jakub Misík

Kabina je protkaná příjemnými materiály, zejména ve světlém provedení působí vzdušně.

Zejména na omak působí i umělé čalounění příjemně, odtud by se mohl inspirovat třeba na prémii útočící Voyah Passion, jehož umělina auto jako takové docela shazuje. A jakmile zaplujete do tolik důležitých předních sedaček s výhřevem i ventilací, ihned pocítíte tu měkkost, jako by je pral sám králíček Azurit. To je vážně příjemné, nicméně dlouhonohým řidičům může chybět delší (nastavitelný) podsedák.

Středový tunel s designovým modrým vzorem? Pecka, zejména díky kulatému souboru tlačítek s decentní řadicí pákou. Zkrátka užitečné funkce hned po ruce.

Co už taková pecka není, to jsou dvě bezdrátové nabíječky mobilů. Ne že by nefungovaly, ale mobil v silikonovém krytu v nich během jízdy často cestuje. A čím jedete divočeji, tím větší tanečky dělá i váš iPhone. Možná pomůže lepší protiskluzová úprava, možná lépe vyřešit aretaci mobilů.

Foto: Jakub Misík

Levý nápoják je možné zasunout hlouběji, ale lépe podržel třeba plechovku s pitím.

Naopak kde inženýři přemýšleli, to jsou středové nápojáky. Ten levý můžete zasunout hlouběji, takže vám z něj plechovka coly nevyletí ani když s autem pojedete Barum Rally.

Volant Sealu sice nepůsobí kdovíjak hi-tech, ale je příjemně široký, má fyzická tlačítka na dosah palců. Ocenili bychom jen pádla pro řízení dvoustupňové rekuperace (slabá, silná), ale ta chybí.

Digitální budíky jsou softwarově rychlé, čitelné, mají několik nastavení, ukazují i aktuálně využitý výkon a jiná hlášení typu bezpečná vzdálenost a podobně. Testovaná specifikace měla i head-up displej, poměrně obyčejný, ukazující primárně rychlost bez rozšířené reality nebo jiných pokročilých prvků.

Foto: Jakub Misík

Hlavní displej je otočný, jenom takové Apple CarPlay funguje pouze v pozici na široko.

Hlavní displej infosystému je dokonce otočný, samotné nativní rozhraní jde označit za poměrně jednoduché, svižné, s řadou možných nastavení. Nechybí aplikace Spotify, obchod s aplikacemi, možnost měnit si barevná témata obrazovky. Tesla rozhraní to není (to je dnes špičkové), ale uvnitř vás nebude nic moc štvát.

Snad chybí jen nějaké definovatelné tlačítko, které by auto na jeden stisk nastavilo do sportovního režimu (jízda, brzdy, volant, přenos točivého momentu). A také po vzoru Tesly postrádáme různé prakticko-náladové režimy typu kempovací, relaxační a podobné.

Systém nabídne podporu Apple CarPlay i Android Auto, jenom na CarPlay nefunguje zobrazení ve vertikální pozici displeje, což je za nás škoda. Co také v nastavení nenajdete, to je tolik důležité ruční spuštění předehřevu akumulátoru pro rychlé nabíjení. Nicméně o tom české zastoupení BYD ví a údajně pracuje na tom, aby se v budoucnu tahle funkce do aut dostala.

Foto: Jakub Misík

Tyhle gumové vaničky s odnímatelnými textilními vložkami jsou geniální.

Nakonec musíme zmínit koberce. Jde totiž o přesně tvarované gumové vany s odnímatelnými textilními vložkami, takže se vám nepodářek příliš neroznáší mimo vaničku a její vyklepání je otázkou chvilky. Velmi praktické.

Sportovní geny

BYD Seal je prezentován jako sportovní sedan. Na první pohled byste se sportovním ambicím možná zasmáli, ale za volantem dojdete k opačnému názoru. Tohle auto ve čtyřkolce fakt jede a jede přesně.

Základem pohonné soustavy je lithium-železo-fosfátová baterie s kapacitou 82,5 kWh poskládaná do těla vozu tak, aby zlepšila jeho těžiště. Její energii využívá duo elektromotorů o systémovém výkonu 390 kW (530 koní) a točivém momentu 670 Nm.

Celá jízdní magie Sealu je nicméně ukryta ve dvou věcech. Tou první je přenos krouťáku na nápravy a jeho distribuce na jednotlivá kola v zatáčkách, což je věc funkční natolik, že naráží jen na limity 19palcových pneumatik.

Foto: Jakub Misík

Při ostré jízdě auto naráží vlastně až na limity pneumatik. Rozdělování točivého momentu na všechna kola tady funguje překvapivě dobře.

Druhým kouzlem je přesnost řízení. Zatímco tesla se řídí asi jako arkádový automat, BYD Seal je poměrně řidičské auto. Volant na sportovní mód poskytuje hmatatelnou zpětnou vazbu od kol a díky povedenému přenášení sil na kola v zatáčkách vůz poslušně drží stopu. Na čínský elektromobil je to až nezvykle přesné.

Limitem vašich radovánek však budou zvlněné silnice, protože podvozek Sealu je primárně laděný na komfort a při dynamické jízdě na nerovnostech spíše houpe. Jenže, co může bavit řidiče, tedy opakující se styl jízdy brzda, zatáčka, plyn, nemusí zrovna těšit spolujezdce. Opakovaně jsme takhle zavařili několika žaludkům.

Častokrát nám při těchto kratochvílích bylo zase deset let, a pokud by auto dostalo lepší brzdy, závodní gumy, sportovní odpružení a za volant profíka, dost možná by na silnici zvládalo šílenosti.

Foto: Jakub Misík

Vidíte ty prahy? Jejich zvlnění má smysl kvůli aerodynamice.

BYD Seal se nicméně umí chovat jako kultivovaný elektromobil, nabízí příjemné odhlučnění i ve vyšších rychlostech, kýžené cestovní pohodlí, ne nijak divoké, ale ani ne laciné audio… Jenže také umí jezdit jako drak, což je návykové a podepíše se to i na spotřebě.

BYD vs. Tesla

Přímá konkurence Modelu 3 od Tesly je právě BYD Seal, proto jsme se rozhodli oba sedany tabulkově porovnat. Podívejte se, jak si proti sobě stojí obě dvoumotorové čtyřkolky (Excellence AWD vs. Long Range AWD).

ModelBYD SealTesla 3
Délka4 800 mm4 720 mm
Šířka1 875 mm1 850 mm
Výška1 460 mm1 440 mm
Rozvor2 920 mm2 875 mm
Výkon530 k498 k
Toč. moment670 Nm493 Nm
Akumulátor82 kWh (LFP)75 kWh (NMC)
Dojezd520 km692 km
AC nabíjení11 kW11 kW
DC nabíjení150 kW250 kW
0–100 km/h3,8 s4,4 s
Max. rychlost180 km/h201 km/h
Kufr400+53 l594+88 l
Cena1 275 000 Kč1 230 490 Kč
Foto: Jan Majurník

Model 3 od Tesly je blízkým konkurentem BYD Seal.

Hltač voltů

Zrychlovat pořád dokola z nuly na sto za 3,8 sekundy vás po pár dnech omrzí, ale svižný nástup krouťáku po přidání plynu málokdy, proto je téma spotřeby silně odvislé od toho, jak s autem jezdíte. Totiž klidná defenzivní jízda, sem tam předjíždění, spíše klesání než stoupání, to vám udělá průměr klidně 16,5 kWh na sto.

Kdekdo by čekal méně, jenže BYD Seal ve čtyřkolce na jakýkoli jízdní režim neustále zapojuje oba elektromotory (třeba Mercedes umí jeden motor odpojit), takže do nich stále teče proud. Kdo tedy nerad ostrou jízdu a nepotřebujete závratné zrychlení, pro vás bude vhodnější zadokolka.

Foto: Jakub Misík

BYD Seal Excellence AWD sice jezdí dobře, ale také si za to něco řekne.

Ale pokud se rádi svezete, tak snadno podlehnete symfonii dua elektromotorů provedení s pohonem všech kol. Něco to však bude stát. Konkrétně nás kombinovaně 21 kWh na sto, a to jen díky tomu, že jsme zapojovali i onu defenzivní jízdu.

Totiž jestli se Sealem budete jezdit povětšinou divoce, spotřeba 24 kWh na sto nebude ničím výjimečným. A pak samozřejmě nejde dosáhnout pro čtyřkolku normovaného dojezdu 520 km. Otázka, jestli vás to jakožto piloty této elektrostřely bude trápit.

Hodí se zmínit ještě nabíjení. Základem je palubní nabíječka 11 kW (AC), zatímco stejnosměrným proudem (DC) je auto schopné nabíjet až 150 kW. My se však reálně dostali na nejvýše 108 kW a to je zbytečně omezující. Ručně volitelný předehřev baterie by tenhle problém měl umět alespoň částečně vyřešit, pokud se tahle softwarová funkce do vozu dostane.

Plány a ceny

BYD v Česku aktualizoval své plány a z původně asi 30 prodejních míst v ČR je na aktuálně zamýšlených 20. V tuto chvíli má u nás 7 partnerů, kteří přijímají objednávky, 4 prodejní místa a dva servisy.

Ještě letos, tedy do konce roku, chce BYD u nás prodat 3 000 nových aut. Koukneme-li do statistik SDA, tak letos k červenci 2025 bylo v Česku pod značkou BYD registrováno 54 aut. Půjde tedy o velmi náročnou výzvu.

BYD Seal v zadokolce s dojezdem 570 km a výkonem 230 kW (313 k, 360 Nm) stojí od 1 148 000 Kč, zatímco Seal ve čtyřkolce s dojezdem 520 km a výkonem 390 kW (530 k, 670 Nm) stojí od 1 275 000 Kč. Srovnatelná Tesla Model 3 Long Range zadokolka vyjde na 1 125 490 Kč, čtyřkolka pak na 1 230 490 Kč.

Technické údajeBYD Seal Excellence AWD
Motor2× elektromotor
Výkon390 kW (530 k)
Točivý moment670 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 185 kg
Akcelerace 0–100 km/h3,8 s
Maximální rychlost180 km/h
Dojezd520 km
Kapacita baterie82,5 kWh
NabíjeníAC 11 kW, DC 150 kW
Kola a pneumatiky235/45 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 800/1 875/1 460 mm
Rozvor2 920 mm
Objem zavazadlového prostoru400+53 l
Související témata:
BYD Seal
Načítám