Hlavní obsah

Nejzábavnější mini auto současnosti se vyrábí v Česku! Navíc je překvapivě dospělé a vůbec nežere

Foto: Toyota

Příběh Toyoty Aygo začal v roce 2005, kdy šlo o městskou nákupní tašku vyráběnou v Česku po boku Francouzů. V roce 2022 se auto dočkalo transformace na Aygo X, kterou nyní dovršil technologický skok. Vyzkoušeli jsme, co všechno na pohled nepříliš výrazná modernizace vlastně přinesla.

Článek

Velké věci mnohdy přichází v malých balíčcích, což je případ Toyoty Aygo X. Ta byla uvedená původně v roce 2022, ještě předtím (2021) japonská Toyota převzala kolínskou fabriku TPCA dříve provozovanou s Francouzi.

Vozidlo segmentu A s přízviskem X (čteno kros) vyrostlo, stále si však zachovalo status nákupní tašky do města. Po čerstvém faceliftu (ZDE komplet info) představeném letos v červnu nicméně nastala revoluční změna, a to zástavba plně hybridního pohonu, která vyžadovala náročné technické přepracování, včetně prodloužení předního převisu o 76 mm.

Foto: Toyota

Aygo X prošlo faceliftem, to nejzajímavější se dělo v útrobách.

Srdcem Aygo X s pozměněným designem se stala hybridní (HEV) benzinová tříválcová patnáctistovka o systémovém výkonu 85 kW (115,5 k) a točivém momentu 141 Nm.

Proti původnímu litrovému tříválci tedy výkonnější a úspornější jednotka, nabízená už jenom s planetovou samočinnou převodovkou, možná trochu nešťastně nazývanou e-CVT (lidé si ji pletou s variátorem).

Dále stojí za zmínku, že se rozšířila barevná paleta nebo možnosti asistenčních systémů. Jinak jde stále o mini vůz, avšak nyní stylizovaný více do crossoveru a cílící na individualisty nebo firmy hledající například mrňouse pro rozvážkový provoz.

Foto: Toyota

Motorem už je pouze 1,5 litru HEV s e-CVT, což je názvu navzdory planetová převodovka.

A že je z čeho vybírat, protože pro český trh máme v nabídce hned pět výbavových stupňů. Začínáme s Active, který nabízí v základu ocelová kola R17, automatickou klimu, adaptivní tempomat, multimediální systém, halogenové lampy, balík asistentů, přední okna v elektrice, zrcátka v elektrice. Druhý stupeň Comfort má navíc například 17palcová litá kola nebo výhřev předních sedaček.

Vyšší stupně už jsou stylovější, barevnější, nechybí ani možnost příplatku ve výši 27 tisíc za plátěnou střechu (tu v Česku volí asi 1–2 % kupujících) spojenou s prémiovým audiem za dalších 14 tisíc.

Foto: Toyota

Nabízí se i plátěná střecha, ale pokud po ní vysloveně netoužíte, nechte ji plavat.

Dále najdete ve vyšších stupních kupříkladu 18palcová litá kola, startování tlačítkem, senzor deště, dálkové ovládání klimy, bezdrátovou nabíječku, LED lampy, bezklíčové odemykání, větší displej nebo různé dekory.

Vrcholem je varianta GR Sport, což není jen černá kapota, větší 18palcová kola, jiné čalounění nebo odznaky GR, ale i přepracovaný podvozek i řízení.

Foto: Toyota

Nejzábavnější a nejlépe jezdící je varianta GR Sport.

A právě dynamicky vyhlížející GR Sport nás zlákalo natolik, že jsme do něj v rámci premiéry ihned skočili a vyrazili poznávat Toskánsko.

Malý velký

Ihned po usednutí dovnitř na vás dýchne fakt, že je auto vpředu na svoje poměry obrovsky prostorné. Dokonce pocitově vzdušnější než větší model Urban Cruiser.

Je znát použití tvrdých plastů, a to i v místech, kde si opíráte ruce, středovou loketní opěrku sem výrobce pro jistotu nedal vůbec. Hodila by se, stejně tak i čalounění oněch kontaktních míst.

Foto: Toyota

Uvnitř sice najdete hezké dekory, ale rovněž poznáte, že tvrdé plasty hrály na cenu.

Určitě si řeknete proč, vždyť jde o ryze městské auto. Akorát že vůbec. Provedená modernizace plus hlavně zástavba plnohodnotného hybridního pohonu udělala z městského motorizovaného kluka dospělejšího muže.

Týká se to rovněž vylepšeného odhlučnění, kdy v dálničních rychlostech nejste (tolik) obtěžovaní rušivým aerodynamickým svistem.

Hybrid je příjemně svižný, byť papírových 9,2 sekundy z nuly na sto nezní úplně dynamicky, e-CVT převodovka řadový tříválec vytáčí do hluku jen v zátěži, navíc se zde podepisuje sportovnější GR naladění.

Foto: Toyota

Papírovou akcelerací auto sice neoslní, v reálu je však příjemně svižné.

Podvozek na nerovnostech příjemně pruží, doslova cítíte, jak pracuje. Řízení nabízí svým způsobem jistotu, spíše neutrální zpětnou vazbou ve volantu, ale tím, že sedíte blízko předních poháněných kol a vůz lépe vnímáte, je hybridní Aygo X GR Sport řidičsky čitelné. Bude vás bavit ve městě, bude vás bavit v zatáčkách a pro nadšence půjde o jedno z nejzábavnějších mini aut současnosti.

A co je nejlepší? Nebude žrát. První testovací úsek s primárním zapojením dálnic přinesl kombinovanou spotřebu 4,2 litru na sto, normovaný WLTP průměr je 3,7 až 3,9 litru na sto kilometrů. Druhý úsek absolvovaný „gr-kem“ byl v kombinaci za 3,5 litru na sto, tam hrály první housle toskánské klikaté cesty.

Foto: Toyota

Nežere. Ani na dálnici nebo ve městě.

Výsledkem je tedy průměr 3,85 litru na sto, což značí zanedbatelnou odchylku od nejnižší WLTP hodnoty, avšak s přidaným zábavným faktorem (zatáčky jsme si prostě užívali svižně). Nádrž má objem 30 litrů, proto na pumpu zamíříte klidně až po 700 kombinovaně ujetých kilometrech.

Našima testovacíma rukama prošel též nejvyšší stupeň Executive, tedy nesportovní, s plátěnou střechou navíc. Ta vám sice přinese otevřené nebe nad hlavou, ale také znatelně vyšší hlučnost při vyšších rychlostech. Za nás ji tak klidně vynechte, pokud po ní vysloveně neprahnete.

Foto: Toyota

Nesportovní verze jezdí také příjemně, nabídnou víc pohodlí a tupější řízení.

Non GR Sport verze mají také o něco tupější řízení, menší 17palcová kola zajišťují o něco vyšší jízdní komfort, jiné čalounění a třeba kapotu v barvě karoserie. Ale jinak se od zábavnějšího GR Sport nijak zásadně neliší.

Made in Kolín

Nenechte se tak zmást rozměry Ayga X 3 776 × 1 740 × 1 525 mm a rozvorem 2 430 mm. Tenhle hatchback je sice malý, ale uvnitř vpředu překvapivě prostorný a motoricky regulérně dospělý. V provedení GR Sport dokonce zábavný a model jako celek vždy s českou stopou.

Aygo X bylo vyvinuté v Belgii, motory se dělají v Polsku, ale vozidlo samotné spolu s Yarisem vzniká v Kolíně. Aktuálně jde o prodejního lídra mezi mini auty v Česku s počtem 951 letošních registrací (leden až listopad), čehož si tuzemské zastoupení považuje a příští rok chce u nás udat více než 1 000 kusů.

K tomu si také čeští zástupci připravili zajímavou slevovou akci, kdy s dosažením nejvyššího bonusu až 70 tisíc korun podmíněného výkupem jiného vozu sráží ceny na zajímavou úroveň. Níže najdete přehlednou tabulku obsahující standardní, zvýhodněné (sleva 20 tisíc) i maximálně zvýhodněné částky (sleva 20 + 50 tisíc).

StupeňStandardAkceMax. akce
Active469 000 Kč449 000 Kč399 000 Kč
Comfort489 000 Kč469 000 Kč419 000 Kč
Style529 000 Kč509 000 Kč459 000 Kč
Executive594 000 Kč574 000 Kč524 000 Kč
GR Sport619 000 Kč599 000 Kč549 000 Kč
Načítám