Článek
Toyota sportovní náčiní umí, což už nám ukázala povedenými modely GR Yaris nebo GR Corolla. Snad nikdo ale nečekal, že Japonci bouchnou do stolu a představí ještě něco o poznání brutálnějšího - prototyp GR GT a rovnou odvozený závodní vůz GR GT3 s homologací FIA!
To všechno ukázala značka na japonském autosalonu a okamžitě získala pozornost celého automobilového světa petrolheadů. Nedivíme se. „Gé-téčko“ dostává transaxle koncepci, rozložení hmotnosti 45:55 a pod kapotou hybridní techniku, jejíž srdcem je čtyřlitrový osmiválec twin-turbo doplněný elektromotorem. Výsledkem je systémový výkon 650 koní a točivý moment 850 newtonmetrů. Strojovna spolupracuje s osmistupňovým automatem, který nemá měnič, ale spojku s mokrým rozběhem.

Toyota GR GT vypadá naprosto úžasně!
Vývoj probíhal pod vedením samotného Akia Toyody - předsedy představenstva Toyota a vášnivého autíčkáře i závodníka. Cílem bylo vytvořit supersportovní monstrum mířící na závodní okruhy, které ale bude moci legálně jezdit i po veřejných cestách.

Interiér civilní verze…
Není to však jen o motoru samotném. GT dostává celohliníkový rám karoserie (u značky vůbec poprvé), těžké komponenty co možná nejníže (kvůli ideálnímu těžišti), pro vůz speciálně vyvinuté pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2, ale třeba i brzdovou soustavu Brembo s karbonovými kotouči.

...a odvozeného závoďáku.
Odvozený závoďák kategorie FIA GT3 je určen pro zákaznické týmy. Ty dostanou vůz postavený podle stejné filozofie (nízké těžiště, nízká hmotnost, funkční aerodynamika) a s evolucí stejného čtyřlitrového modelu. K dispozici jim samozřejmě bude zázemí továrny TGR, s nímž bude probíhat úzká spolupráce při závodech i případných úpravách.
Vůz se od počátku testoval na simulátorech, velkých závodních okruzích (Fuji, Nürburgring), ale i veřejných komunikacích. Jde sice o silnou osmiválcovou bestii, ale Toyota chtěla, aby silniční verze nabízela i slušný komfort a každodenní použitelnost.
V Japonsku se zatím představil prototyp, jde však o plně funkční auto. Uvedení na trh by mělo proběhnout v roce 2027, na podrobnosti (včetně toho, jestli GT zamíří také do Evropy) si ale musíme ještě nějaký čas počkat.







