Hlavní obsah

Test ojetiny: Proklínané BMW řady 2 Active Tourer je s dieselem a automatem opravdu dobré prémiové MPV

Foto: Dalibor Žák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Není to zas tak dávno, kdy si BMW ve svých reklamách utahovalo z Audi a Mercedesu, že dělají vozy s pohonem předních kol. Jenže pro kompaktní MPV není zadokolka s motorem podélně a hřídelí uprostřed vozu optimální řešení. Takže jaká je první předokolka od BMW jako ojetina?

Článek

O tom, jestli má mít správné BMW pohon zadních kol, nebo ne, se teď bavit nebudeme. Active Tourer byl sice vždycky terčem posměchu skalních fandů německé značky, ale pro kompaktní MPV není tradiční koncepce s pohonem zadních kol moc vhodná kvůli svým prostorovým nárokům.

Už v nedávném srovnávacím testu Passatu s BMW řady 5 jsme si ukázali, že když nacpete motor dopředu podélně, auto i při větších rozměrech nemusí mít nutně větší vnitřní prostor. Pro MPV je tak platforma značky Mini s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol mnohem lepší řešení.

Jenže máte se vůbec o tohle BMW zajímat, pokud chcete nějaké slušné kompaktní MPV pro rodinu? Jelikož se nabídka podobných aut začíná povážlivě zmenšovat, může být velkoprostorový bavorák vlastně docela atraktivní a dobrá koupě. Jen je potřeba vybrat vhodnou motorizaci a verzi. Ta, kterou tu testujeme, je dost možná nejlepší ze všech.

Ceny spadly víc než touranům

Na test jsme si v Auto ESA půjčili BMW řady 2 Active Tourer ve verzi 218d s naftovým dvoulitrem o výkonu 110 kW, osmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem předních kol. Vůz z roku 2017 měl v době testu najeto 122 000 km a prodejce za něj chtěl 375 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Jakmile se nejedná o „nadšeneckou“ verzi, padá ojetým bavorákům v prvních letech hodnota až hrozivým tempem. Teď toto povedené MPV koupíte levněji než srovnatelný Touran, který byl jako nový mnohem dostupnější.

Aktuálně je v českých inzerátech zhruba stovka ojetých MPV řady 2 a nejdostupnější jsou k dispozici už za 200 000 Kč. Nutně nemusí mít hodně najeto, ale vždy záleží i na výbavě, motorizaci a historii vozidla. Auta s kompletní servisní historií a v atraktivní specifikaci budou vždycky dražší. Poměr motorizací je vyrovnaný s mírnou převahou dieselů. Tři čtvrtiny vozů mají automatickou převodovku, čtyřkolek je zhruba pětina.

Na diesel s automatem a nájezdem do 100 000 km potřebujete minimálně 325 000 Kč, vozy s nájezdem do 50 000 km stojí od 450 tisíc korun. Praktičtější sedmimístná verze Gran Tourer je dražší, ojetiny začínají až u 300 000 Kč. U mladých aut s nízkými nájezdy už ale rozdíl v ceně mezi verzemi moc velký není.

A jak si Active Tourer stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA: „BMW 2 Tourer spadá do oblíbené kategorie malých MPV. Nabízí pohodlí a praktičnost, které jsou žádoucí pro rodiny nebo jednotlivce hledající prostorný, ale zároveň stylový automobil. Testovaný vůz představuje zajímavou příležitost z hlediska poměru ceny a najetých kilometrů. Jako případné alternativy od jiných značek můžeme v Auto ESA nabídnout například Volkswagen Touran, Ford C-Max, Opel Zafira, Peugeot 5008 nebo Renault Scénic. Určitá skupina zákazníků dává tomuto typu karoserie přednost před populárními SUV.“

Proč jsou tak levná? Špatná auta to nejsou

Samozřejmě jste si mohli říkat, jaký smysl má tohle BMW v segmentu, kde jsou buď dostupné modely jako Renault Scénic či populární VW Touran, který i s dvoulitrovým dieselem stál v roce 2014 necelých 700 000 Kč. A to už i tehdy bylo docela dost peněz. A pak tu bylo toto BMW, jež v základu stálo ve verzi 218d skoro 800 000 Kč. Tedy o sto tisíc víc než po všech směrech opravdu dobrý Touran.

Foto: Dalibor Žák

Interiér se nese v duchu soudobých BMW a po ergonomické stránce je vše v pořádku. Důležité funkce se ovládají vlastním tlačítkem. Zamrzí pár laciných detailů, ale jinak se zdá kvalita zpracování solidní.

Jenže zatímco dnes tohoto bavoráka koupíte za zhruba 350 000 Kč, srovnatelný Touran (2.0 TDI, automat, podobný nájezd) bude o 100 000 Kč dražší. Najednou se tak z BMW, u kterého ten obrovský propad hodnoty zaplatil někdo jiný, stává hodně atraktivní nabídka. U podobného Touranu byla kilometrová amortizace jen asi dvě koruny, u tohoto BMW zhruba dvojnásobná.

Foto: Dalibor Žák

Vzadu je místa dost. Zavazadlový prostor je velice dobře využitelný a auto může posloužit i jako menší stěhovák. Pozor jen na stav čalounění, plastů a koberců. Někteří lidé (a jejich děti) umí interiér vzadu zdevastovat za pár let používání.

Pochybuji, že někdo někdy o Active Toureru uvažoval jako o autě pro zábavu. Od toho tu jsou úplně jiné bavoráky a ne předokolka pro rodinky. Tenhle Active Tourer totiž vůbec není špatný. Není to přehnaně velké auto, přesto je uvnitř docela dost místa a zavazadlový prostor je velký, praktický a použitelný. Řidič si rychle zvykne na vyvýšenou polohu za volantem typickou pro MPV, ale zas jako na židli se tu nesedí. Potěší i široké možnosti nastavení volantu a sedačky. Jinak je koncepce interiéru podobná ostatním BMW, žádné zásadní rozdíly tu nejsou.

Foto: Dalibor Žák

Předokolka v naftě a automatu nejezdí jako tradiční BMW, to dá rozum. Ale mezi srovnatelnými předokolkami v naftě a automatu je tohle možná až moc dobré auto, trochu plavnější podvozek by nebyl na škodu.

Z auta je docela dobře vidět dozadu, ale horší je to s výhledem šikmo vpřed přes rozměrný A-sloupek. To malé okénko je v něm k ničemu a pokud rádi máte volant blízko hrudníku a pokrčené ruce (jak by to mělo být), tak se budete muset do každé křižovatky a zatáčky vyklánět, protože se vám jinak v A-sloupku ztratí i velká dodávka. Tohle je asi jediný podstatný přešlap, protože jinak u BMW 2 všechno funguje obstojně.

Foto: Dalibor Žák

Řešení A-sloupku je dost nešťastné a fakt tímto směrem není z auta vůbec vidět. Člověk si zvykne na všechno, ale vyklánění ze sedačky není přirozené a bezpečné.

Dvoulitrový diesel má dostatek výkonu a rozumí si i s klasickým osmistupňovým automatem, který je plynulý a příjemný. Převodovce můžete pomoci v manuálním režimu, ale většinou řadí chytře. Limitujícím faktorem dynamiky je pak omezená trakce předních pneumatik. BMW hrabající na mokré křižovatce předními koly je prostě divná věc. Mimochodem, na autě nebyly runflaty, přesto je podvozek pocitově docela tvrdý. Na nějakých nízkoprofilových runflatech to musí být s komfortem odpružení na průměrné české silnici učiněná hrůza. Ale hodnocení si raději schovejme na jindy.

Pokud se ptáte na spotřebu, tak ta není u vyššího MPV s automatem zázračná, počítejte tak se šesti až sedmi litry na 100 km, pokud se nechcete neustále táhnout mimo obec sedmdesátkou za hlemýžděm, občas jedete i po městě a také používáte dálnice. Pod „pět na sto“ se v reálném provozu prakticky nejde dostat. „Úporný“ režim ECO PRO je k ničemu – sice v něm funguje plachtění, kdy se automat odpojí, ale kdo umí citlivě zacházet s plynem, omezenou reakci na plyn nepotřebuje. Stačí využívat setrvačnost auta, nebrzdit do každé zatáčky na rychlost chůze a úsporně pojedete i ve standardním režimu. Stejně zbytečný je režim SPORT. Přepínání jízdních režimů, navíc příšerně laciným plastovým „ouškem“, dává v naftovém MPV s automatem zhruba stejný smysl jako pálivý kečup ve zmrzlinovém poháru se šlehačkou a ananasem.

Slušné auto, ale servis snazší není

Ojetý Active Tourer jsme samozřejmě vzali k našemu specialistovi na BMW Petru Dorotovičovi do jeho dílny u Kutné Hory. I když to není klasické nadšenecké BMW, pár takových aut k němu jezdí. Hned napojuje auto na diagnostiku a potvrzuje informaci o prošvihnutém servisu, která svítí po každém nastartování. Nutně nemusí znamenat katastrofu, ale není to zrovna dobrá vizitka. Poslední záznam ze servisu je ze srpna 2022, kdy mělo auto najeto 98 800 km. Olejový servis je tak to nejnutnější, co musíte hned udělat. I když má BMW variabilní servisní plán s limitem 30 000 km nebo dva roky, vypočítalo si toto auto olejový servis mnohem dříve. Stav oleje si o servis říká tak jako tak.

Foto: Dalibor Žák

Kolem napříč uloženého motoru není moc místa. K některým věcem je dobrý přístup (třeba ke žhavení, ale tady už paradoxně tak rychle neodchází), k jiným horší (řídicí jednotka, baterie). Konvenční platforma vozu rozhodně neznamená, že se na autě dělá snáze a že servis bude rychlejší a levnější.

V servisních záznamech je také informace o výměně baterie v 55 000 km za originální, dokonce byla i správně zaregistrovaná. Stav aktuální baterie odhaduje diagnostika ještě na 85 %. Měření potvrdilo nejen dobrou kondici baterie, ale také dobrý stav startéru a alternátoru. Auto rovněž odhaduje zbývající životnost částicového filtru na dalších 150 000 km, čemuž by se při vhodném provozním režimu dalo věřit. Filtr by dokonce mohl vydržet ještě déle.

V diagnostice sice nějaké chyby jsou, ale falešné poplachy parkovacího asistenta PDC vpředu podle všeho způsobuje příliš široká podložka registrační značky. V paměti svítí chyba aktivních žaluzií před chladičem (zavírají se pro rychlejší ohřev motoru a snížení aerodynamického odporu), ale jejich test prokázal, že se hýbou v plném rozsahu.

Přes diagnostiku lze provézt rychlý test žaluzií chladiče. Pomáhají s rychlejším ohřevem motoru a snižují odpor vzduchu. Ovšem snadno se poškodí.Video: Dalibor Žák

Foto: Dalibor Žák

Širší podznačník brání „výhledu“ parkovacího senzoru. Auto pak neustále při popojíždění na řidiče řve, že je před ním překážka. Nešťastně umístěné senzory blízko značky jsou ale problémem mnoha moderních vozů.

Přední brzdy jsou jako nové, ale zadní by si už zasloužily vyměnit (praxe, kdy se mění brzdy jen na jedné nápravě, je celkem běžná). Stav spodku auta je opravdu dobrý, není tu ani stopa po korozi či nějakém poškození. Zavěšení drží, je bez vůlí a ani při jízdě se z vozu neozývají pazvuky.

Jestli se bude někdy něco řešit, tak u Active Toureru praskají zadní silentbloky předních ramen a občas praskne i pružina vzadu. Také se poměrně rychle vymačká silentblok reakční vzpěry motoru, u tohoto auta už je pomalu zralý na výměnu. Otázkou pak zůstává životnost rozvodového řetězu (lze změřit osciloskopem), ale u motorů řady B47 už by měl být mnohem trvanlivější než u starších verzí motoru N47.

Foto: Dalibor Žák

Testované auto mělo podvozek v dobrém stavu, ale pozor na vozy s nízkoprofilovými pneumatikami runflat. U moderních bavoráků umí na našich silnicích silentbloky předních ramen odcházet velice rychle.

Ačkoli u tohoto konkrétního auta nějaký zásadní problém není, Petr Dorotovič upozorňuje, že i když se jedná o předokolku s „jednodušší“ technikou, tak ještě neznamená snadnější a levnější servis. Vždyť například motory jsou prakticky totožné s většími modely a přístup k mnoha věcem je tu horší než u klasických bavoráků s motorem podélně. „Přístup k baterii a řídicí jednotce snad vymyslel někdo ve Francii, to mi hlava nebere,“ hodnotí Petr nešťastné umístění komponent, kvůli kterým se musí rozebrat snad půl auta. Samozřejmě se ale u předokolky snáze pracuje na zadní nápravě.

Jak na servis

Standardní servisní intervaly jsou variabilní, ale nepřekračovali bychom na jeden olej 20 000 km nebo jeden rok, u aut provozovaných často na krátkých trasách nepřekračujte 15 000 km. Používá se olej specifikace SAE 0W-30, který vyhovuje normě BMW Longlife-12 FE. Alternativně lze použít olej normy BMW LL-19 FE nebo BMW LL-04. V motoru je pět litrů oleje.

Foto: Dalibor Žák

V palubním menu moderních BMW bývá uvedená servisní historie i požadavky na blížící se servisní úkony. Auto si o jednotlivé věci řekne, ovšem také vás umí do servisu honit každý druhý měsíc. Lepší je to spojit do jedné velké prohlídky a blížící se věci udělat rovnou.

Převodovka je tu automatická Aisin GA8F22AW. Je v ní sedm litrů oleje BMW ATF6, a pokud nechcete, aby byla její náplň opravdu doživotní, tak olej v převodovce ihned vyměňte. Těch 120 000 km a sedm let je na převodový olej už hodně. Výměnou oleje po 60 000 km nebo aspoň každé čtyři roky nic nezkazíte.

Foto: Dalibor Žák

Tento motor má celkem spolehlivý a hlavně plynulý automat Aisin s měničem točivého momentu. Ve městě na rozdíl od dvouspojkových převodovek (ty může mít Active Tourer také) tolik netrpí. V servisním plánu není předepsaná výměna oleje v převodovce, ale určitě ji udělejte. Čím dříve, tím lépe.

Jinak si BMW o potřebné servisní úkony vždy řekne. Kdo se nechce spoléhat na indikátor, tak každé dva roky nejpozději vymění brzdovou kapalinu a kabinový i sací filtr. U dieselu pamatujte i na filtr palivový. U vozů bez AdBlue pak samozřejmě máte o jednu servisní starost méně.

Známé závady a problémy

BMW řešilo u řady 2 Active Tourer celkem osm svolávacích akcí, které se týkaly úniků chladicí kapaliny, airbagů, bezpečnostních pásů, uchycení dveří, snímače klikové hřídele nebo vadného náboje kola. Bude stačit vzít VIN kupovaného auta a dotázat se v servisu, zda se ho nějaká akce týkala a zda byla provedena. U vozů se servisní historií by mělo být vše dávno vyřešené, včetně případných servisních akcí, kterých bylo na tento model vyhlášeno hned 57.

Foto: Dalibor Žák

Není potřeba strašit. Active Tourer je slušné auto a ne zas tak riziková ojetina. S dvoulitrovým dieselem, předním pohonem a automatem je to asi nejrozumnější verze. Nesmíte se ale vykašlat na údržbu a myslete na to, že starší auta už budou potřebovat pečlivější přístup.

V průběhu výroby se řešily například problémy s okruhem AdBlue (vadná jednotka AdBlue, uvolněný konektor, vadný řídicí software zvyšující spotřebu aditiva), s mazáním motoru (ředění oleje naftou kvůli nedokončeným regeneracím, vadný snímač hladiny oleje, problémy s odvětráním klikové skříně a ucpaným přívodem oleje k turbodmychadlu, či chyby v řídicí jednotce motoru), s automatickou převodovkou (volič převodovky, vada jednotky převodovky nebo chybný software), vadným tlumičem vibrací na motoru, se startérem (vadný startér nebo kabelový svazek), s posilovačem, klimatizací, prodřenou hadicí stlačeného vzduchu, stabilizačním systémem, řídicí jednotkou motoru a mnoha dalšími věcmi. I toto všechno už ale zřejmě servisní akce vyřešily.

Aktuálně se vyskytují problémy s opotřebovanou spojkou (auto omezuje výkon), zlobívá okruh EGR (zanesený ventil nebo třeba jen zlomený seřizovací šroub ventilu), u nevhodně provozovaných a nedostatečně servisovaných aut krom zaneseného EGR bývá také silně zanesené sací potrubí sazemi a olejem, objevuje se ale také vadné olejové čerpadlo a vady voliče převodovky (svítí kontrolka převodovky, volič nereaguje).

Vy se u tohoto MPV zaměřte také na stav interiéru. Děti umí zdevastovat i starý Zetor na statku, natož pak interiér plný křehkých plastů, koženky a ozdobných látkových potahů. Vyzkoušejte, jestli fungují všechny komfortní funkce, jde hýbat zadními sedačkami (do kolejnic vzadu se snadno něco vylije či tam děti vysypou hranolky z fastfoodu a pak to tam rezaví) a pozor na prohlášení prodejce o případných vibracích a hluku typu „tohle je normální, to je vlastnost“. Není!

Celkové hodnocení: Ojeté BMW 218d Active Tourer

Optikou předokolek a aut kategorie MPV vlastně jezdí toto BMW velice dobře, i když mnoho lidí by asi uvítalo větší důraz na komfort odpružení než na dynamické jízdní vlastnosti. Se čtyřválcovým dieselem a klasickou automatickou převodovkou je pak 218d dobrá volba pro rodiny, které jezdí delší trasy a necourají se s autem jen po městě.

Jelikož dřívější propad hodnoty zaplatil už někdo jiný, dá se teď Active Tourer koupit za docela pěkné peníze a nemusí to být továrna na problémy. Prověřená auta s jasnou historií budou dobrá volba. Jen nečekejte, že i když to není klasický bavorák, tak bude servis výrazně levnější. Provozní náklady klasické 320d v kombíku s automatem budou zhruba podobné.

Reklama

Načítám