Hlavní obsah

Naučte se správně v autě sedět! Budete pak lépe řídit

Foto: Jakub Deml
3. 5. 2019

Všimli jste si, jak se lidé v autech nemožně válí a špatně drží volant? Špatná poloha řidiče za volantem nejen, že má velký podíl na vzniku naprosto zbytečných nehod, kdy řidič ztratí kontrolu nad vozem, ale je také nevhodná pro vaše zdraví a můžete si i při malé bouračce ublížit.

Článek

Lidé v autech sedět neumí a podle toho také tak špatně řídí. Je až s podivem, že i když potkáte vozidlo autoškoly s nejistým studentem, tak i on už v autě špatně sedí a špatně drží volant. To je chyba instruktora! Tady pak vyvstává otázka, k čemu taková autoškola je. Když už to pak někoho autoškola naučí (nebo se aspoň snaží naučit) správně, po získání řidičáku nabyde mnohdy dojem, že už všechno umí   a není potřeba držet volant oběma rukama.

Postupně si na některých modelových příkladech ukážeme nejčastější prohřešky a také si vysvětlíme, jak by se mělo v autě sedět a jak by se měl volant držet. Jde především o vaši bezpečnost (a bezpečnost ostatních), ale také jde o vaše zdraví. Nebo si snad chcete zničit záda?

Nejprve si ukážeme, jak by se v autě mělo sedět a jak by se měl držet volant. Jako modelový příklad nám poslouží služební seznamácká Octavia a autor, který je svými tělesnými proporcemi vlastně naprosto průměrný jedinec. Předem upozorňujeme, že jsme modelové příklady fotili v zaparkovaném autě s vypnutým motorem – to jen na okraj, aby se někdo nebouřil v komentářích, že na některých ilustračních fotkách nemám pásy.

Jak by se mělo v autě sedět:

Popsat správnou polohu za volantem není vlastně tak jednoduché a bude záležet na vašich tělesných proporcích a konkrétním modelu auta, které řídíte. Přesto existuje univerzální poučka, že opěradlo sedadla by mělo být téměř vzpřímené. Podsedák by měl být tak daleko, abyste i po plném sešlápnutí spojky (u automatu brzdy) měli stále mírně pokrčenou nohu. A ruce jsou na volantu přesně v tom ergonomickém vybraní ve vodorovné poloze, pro kterou se v autoškolách vžilo označení „tři čtvrtě na tři“ podle ciferníku hodin.

Foto: Jakub Deml

Opěradlo by mělo být téměř kolmo a sedačka akorát tak daleko, abyste po sešlápnutí spojky (brzy u automatu) měli stále mírně pokrčenou nohu

Vysvětlíme si, proč je to takhle správně, s čímž už se pravděpodobně v autoškole neobtěžovali, když se tak často řidiči za volantem nemožně válí jako u zubaře a drží ho jednou rukou pěstí nahoře, jako když ze sklepa vynáší igelitku se shnilými brambory.

Odbydeme si hned to nejdůležitější. Při případné nehodě budou jen takto zádržné systémy (airbagy a pásy) fungovat se stoprocentní účinností. Automobilky sice ponechávají trochu prostoru postavám různých velikostí a tělesných proporcí, ale pokud chcete, aby vám pás pomohl a airbag vás nezranil, sedněte si v autě pořádně. Když držíte volant jednou rukou nahoře a jste vykloněni ze sedačky, nikdy vám bezpečnostní systémy nepomůžou. Naopak vám airbag přerazí ruku a pás zlomí žebra nebo vás přiškrtí.

Jak se to dělat nemá:

Foto: Jakub Deml

Poměrně velká část řidičů se v autě takto nemožně válí. Zaprvé je to zaručený způsob, jak v pětačtyřiceti skončit s částečným invalidním důchodem na chronické bolesti zad. Zadruhé nemůžete mít auto vůbec pod kontrolou, ani když jedete pomalu a rovně. A zatřetí vám při bouračce, kterou budete mít s vyšší pravděpodobností, airbag přerazí ruku a pás vás akorát tak přiškrtí

Řidič, který se v autě takto válí, si také značně rozhodí zorné pole. Nevidí pořádně do zrcátek a sebere si velkou část výhledu dopředu před ostatní auta. Při řešení krizové situace, například při vyhýbacím manévru, bude naprosto ztracen. Jak nemá ruce v rovnováze, maximálně stačí strhnout volant o půl otáčky dolů, kde se mu natažená ruka v křeči „zamkne“, a už nestačí nic udělat. Navíc kvůli neopřeným zádům doslova vypadne ze sedačky. To jsou všichni ti řidiči, kteří ztratí kontrolu nad autem se stabilizačním systémem i na naprosto rovné silnici a zahodí ho do svodidel bez zcela zjevného důvodu, případně po snaze se někomu vyhnout. Takových „expertů na vyhýbací manévry“ je plný internet, respektive youtube se sestřihy záběrů z kabiny.

Foto: Jakub Deml

Všimněte si ještě jedné věci. Jelikož nemá takto „sedící“ řidič pořádně opřená záda, musí se držet volantu. A protože se ho drží jednou rukou, těžko ji pak bude pouštět, aby dal blinkr. Vážně, od podobně ležícího řidiče se blinkru nedočkáte, ale to není snad ani zlý úmysl. On má prostřě příliš mnoho práce tou jednou rukou nějakým způsobem zlomit auto do křižovatky a zároveň nevypadnout ze sedačky jak opilec z barové židličky. Přece po něm nemůžete chtít, aby tou rukou, co křečovitě drží volant, ještě přehmátl na páčku blinkrů a zapnul je

Teď si možná říkáte, co má jako být, že už jezdíte několik let a nemusíte přece v autě sedět jako v autoškole. Opravdu? To si rozmyslete, jestli chcete mít ve všech situacích auto pod kontrolou, nebo jestli chcete být postrachem všech účastníků provozu kolem vás. Ukažme si teď ještě jeden příklad velmi špatné pozice řidiče za volantem.

Foto: Jakub Deml

Poloha typická pro nejisté a zmatené řidiče: šofér je nalepený na čelní sklo a na volantu visí, jako když kouká sousedovi přes plot. Takový řidič ZCELA IGNORUJE zpětná zrcátka, protože se dostanou mimo jeho zorný úhel. Zejména z toho důvodu je pro své okolí extrémně nebezpečný

Vraťme se ale k tomu správnému sezení, které se určitě chcete naučit, aby se vám v autě sedělo pohodlně, nebolela vás záda a měli jste auto vždycky plně pod kontrolou i v krizových situacích. Ty totiž nastanou tehdy, kdy je nečekáte, a to vážně nebudete mít čas si začít správně rovnat sedačku a přehmatávat volant. Argument těch, kteří se v autě válí a nemožně drží volant, že až to budou potřebovat, tak si sednou správně, je tak zcela mimo mísu.

Jak si pořádně sednout (a proč):

Proč mít zvednuté opěradlo a sedačku blíže volantu? Protože volant není držadlo a s oporou vašeho těla má pomáhat právě sedačka. Volant musíte jemně vést, ne ho používat jako madlo na záchodě ve vlaku, který zrovna letí přes výhybku. Používejte také ten „stupínek“ vlevo vedle spojky, což není rohožka na otírání bláta z boty, ale právě opěrka nohy, která slouží k tomu, abyste si zapřeli záda v sedačce a bři brzdění nezklouzávali ze sedačky.

Foto: Jakub Deml

Používejte opěrku nohy úplně vlevo od spojky. Díky ní zůstanete v sedačce opřeni zády a budete mnohem lépe cítit, co pod vámi auto dělá. Díky opřeným zádům se pak nebudete muset křečovitě držet volantu a v zatáčce ze sedačky nevypadnete. Volant není držadlo!

Když si dáte sedačku moc daleko, budete se po pedálech a volantu natahovat. Tím se pro každý úkon zvednete ze sedačky, což je hlavně velmi nekomfortní a bude vás hned bolet v kříži. Pokud máte pocit, že máte volant moc blízko hrudníku, zasuňte ho. Dneska už má většina aut teleskopicky nastavitelné volanty. Ale zas ho nemějte moc daleko, ať můžete na volantu pracovat volně rukama a nenatahujete se po něm. Ruce musí být i při otáčením volantem stále mírně pokrčené.

Foto: Jakub Deml

Na fotografii to není moc vidět, ale tohle už je příliš propnutá noha na spojce. Řidič sedí také moc daleko od volantu a i když ho drží správně, tak aby jím mohl otočit, musí se vždy zvednout ze sedačky a natáhnout se po něm. ŠPATNĚ!

Záda musí zůstat stále opřená, abyste v každé zatáčce nevypadli. A toho dosáhnete jen tím, že nebudete sedět moc daleko od volantu a opěradlo nebudete mít položené jako u zubaře. Nyní si ještě jednou připomeňme, jak mít ruce na volantu a jak s nimi pracovat.

Foto: Jakub Deml

Víte, proč mají volanty moderních aut ta ergonomická vybrání na vaše palce přesně v rovnovážné poloze „tři čtvrtě na tři“? Protože tak se má volant držet, jestli chcete auto dobře ovládat

Foto: Jakub Deml

Možná si myslíte, že proti poloze „za deset dvě“, kterou vás celá léta učili, to není takový rozdíl, ale hned si na příkladech ukážeme, že přece jen ano

Foto: Jakub Deml

Takhle naplno otočíte volantem doleva s polohou rukou „za deset dvě“. Všimněte si té spodní části volantu, kam po maximálním možném otočení doleva (když budete muset třeba provést vyhýbací manévr) směřuje

Foto: Jakub Deml

A takhle naplno otočíte volantem doleva tehdy, když máte ruce v poloze „tři čtvrtě na tři“. Schválně si to někde na parkovišti u stojícího auta vyzkoušejte. Všimněte si, že jste doleva volantem otočili o kousek víc. A věřte, že v reálném provozu to bude přesně ten půlmetr, který budete při vyhýbacím manévru potřebovat

Ještě si připomeňme pár podivných zlozvyků, jichž se dopouštějí i jinak vcelku spořádaní řidiči, kteří v autě sedí relativně dobře a i s volantem pracují oběma rukama.

Foto: Jakub Deml

Zejména na dlouhých cestách člověk velmi často zklouzne k tomu, že si lokty opře o opěrku a výplň dveří. Ruce má sice pořád v pohotovosti na volantu a ve skutečnosti to není žádná katastrofa a pro plynulost jízdy je taková poloha zcela akceptovatelná (dokonce se podobné držení volantu vyučuje v kurzech řidičů limuzín, protože pak jezdí plynuleji a klidněji). Ovšem pokud by třeba před auto vyskočilo z lesa zvíře, neudělá řidič s rukama vůbec nic

Foto: Jakub Deml

Tohle podebírání volantu je příšerné zlo, kterého se dopouští hlavně řidiči, kteří začínali na feliciích, favoritech a vejtřaskách bez posilovače. Dnes v posilovaných autech tohle vážně dělat nemusíte a k otočení stačí lehký tlak rukou na volantu. Teď si představte, kdyby měl řidič ťukanec v křižovatce nebo na kruháči, co mu asi tak s tou rukou udělá airbag...

Tohle jsou naprosté řidičské základy, které by měl dodržovat každý, kdo bere řízení auta vážně. A vážně by se brát mělo. Je nám naprosto jasné, že pro plno z vás to je příliš velké nabourání zažitých pořádků. Za ty roky ježdění jste si zažili vesměs špatné návyky a ono se to pak velmi těžko odnaučuje.

Jak chcete. Buď se budete chtít zlepšit, nebo nad tím prostě mávnete rukou a dál budete řídit špatně. Budou vás bolet záda a při první krizovce auto zahodíte někam do pole (v tom lepším případě). Navíc přeškolovat řidiče je nesmírně obtížné a s každým je potřeba pracovat individuálně. Vidím to při řidičských lekcích, které lidem ve svém volném čase dávám.

Jestli chcete aspoň nějak začít, začněte třeba tím, že si to komicky položené opěradlo zvednete. Nemusíte hned naplno, to se zblázníte, ale každé ráno, když jdete k autu, si opěradlem hněte o zoubek nahoru. Za týden ho budete mít ve skoro správné poloze a uvidíte, jak se vám bude řídit líp. A zkuste také myslet na ty ruce. Řiďte oběma, ať máte auto pod kontrolou.

Bonus: Volant odtlačujte, netahejte

Často si všímám ještě jedné drobnosti. Když už pak lidé sedí za volantem správně a ruce na volantu mají také správně položené, dopouští se jedné drobnosti. Při zatáčení volant tahají dolů vnitřní rukou (rozuměj rukou směřující do zatáčky), místo aby ho odtlačovali tou vnější rukou. Hned vysvětlím, v čem je problém.

Foto: Jakub Deml

Příklad: Když při zatáčení doprava vezmete za volant tou vnitřní, v tomto případě pravou rukou, budete mít tendenci se za ním natáhnout a odlepit se zády od sedačky. Navíc pak v ruce, která volant táhne dolů, nebudete mít dost citu (pozn.: pro demontraci efektu jsem sundal tu levou ruku z volantu, jinak samozřejmě zůstane na něm)

Foto: Jakub Deml

Naopak, když budete volant jako by odtlačovat vnější rukou (zde na příkladu v pravotočivé zatáčce tou levou), bude vás to nutit zůstat opřeni zády v sedačce, a navíc budete mít v ruce, která vede volant, mnohem více citu. Budete vnímat více zpětné vazby o tom, co se děje pod předními koly

Je mi jasné, že do komentářů budete psát, že takhle se přece nedá v autě sedět a že je to nepohodlné. Vy máte přece svojí pravdu a klidně mi napište, že jste najezdili pět milionů kilometrů bez nehody s rukama v poloze za deset dvě. To vám samozřejmě chválím. Není mým cílem nikoho nuceně přeškolovat. To musíte cítit sami a chtít se zlepšit. Suverén se stejně dál bude v autě válet jako u zubaře, protože nějaký pisálek mu přece nebude říkat, jak se má správně řídit.

Když jsem se ale tomuto tématu kdysi věnoval na jiném webu, velmi hezky zareagoval jeden z diskutujících pod článkem. Někdo totiž napsal něco ve smyslu „Kdybych v autě seděl tak, jak píše autor, tak bych se při poslední nehodě zabil.“ Na to mu ale někdo odpověděl: „Kdybyste seděl v autě tak, jak píše autor, pravděpodobně byste vůbec žádnou nehodu neměl.“ Lépe to asi celé shrnout nešlo.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama