Hlavní obsah

Auto versus motorka: Pět věcí, které motorkáři dělají (a proč) a řidiči aut jim nerozumí!

Foto: Jakub Deml

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Najdete je v Moje sledované na Seznam.cz.

Aktualizováno

Zvolna se blížící začátek letní sezony znovu vytáhl do provozu větší počet motorkářů. Pro řidiče aut, kteří se s nimi půl roku pořádně nepotkávali, zase představují na silnici „něco nového“. Zde je několik tipů a rad, jak pochopit, proč motorkář dělá to, co zrovna dělá.

Článek

Motocykl je pro někoho jen naprosto běžný dopravní prostředek, pro jiného způsob odreagování. Někdo na motorce jezdí každý den do práce, jiný si chce o víkendu nebo po práci trochu „vyčistit hlavu“.

Zatímco jezdci na motocyklu jsou obvykle i řidiči aut, někteří „autaři“ na motorce nikdy nejezdili, a nemají tak o specifických oblastech jízdy na motorce sebemenší tušení. A pak nechápou, proč zrovna motorkář dělá to, co dělá. Snad vám následujících několik bodů pomůže vysvětlit, že motorkář je taky jen člověk, který chce stejně jako vy dojet do cíle cesty bezpečně a včas.

1. Motorkář jezdí pro radost

Až na naprosté výjimky nikdo nejezdí na motorce z donucení, ale proto, že prostě chce. Motorkáři tak zpravidla nejsou naštvaní a frustrovaní, jízdu si naopak užívají. Podobné to mají ti, kteří se jdou třeba po práci nebo o víkendu projet veteránem, kabrioletem nebo nějakým sporťákem, který neslouží ke každodenním rodinným povinnostem. Lze tedy snad pochopit, že s jízdou na motorce často souvisí prudké akcelerace a sem tam nějaké to banální překročení předpisů.

Foto: Jakub Deml

Že vás na okresce dojíždí rychle jedoucí motorkář? Tak ho nechte jet. Vás to nijak neomezí ani nezdrží a on si svou vyjížďku užije

Ale znovu opakujme, že nikomu kromě Policie ČR nepřísluší v provozu kohokoli vychovávat. Jedině Policie má na vychovávání a kárání řidičů právní monopol, takže ostatní by se měli starat hlavně o to, aby se všichni dostali do cíle cesty bezpečně a včas. To, že někdo jede rychle na motorce nebo se proplétá hustým provozem až dopředu k semaforu, zatímco vy stojíte v koloně, vás neopravňuje dotyčnému vysvětlovat svou představu o bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. To smí jen policista. A jestli vás to štve, také si kupte silnou motorku. Uvidíte, jak potom budete rádi, když si řidiči aut v koloně nechají mezi sebou uličku, do které se motorka vejde.

2. Motorkář nevidí dozadu

Občas se může stát, že jezdec na motocyklu udělá ne zrovna uváženou věc. Ale myslete na to, že motorkář velmi špatně vidí za sebe. Zrcátka motorek jsou malá a většinu jejich plochy vyplňují ramena jezdce. A také se většinou třesou, čímž se přehled jezdce na motocyklu o situaci vzadu ještě zhoršuje.

Foto: Dominik Valášek

Přesně takhle vypadá u spousty motorek pohled do zrcátka. Půlku zorného pole zabere rameno, ta druhá půlka pak nestačí a nechává velký slepý úhel

Může se tak stát, že řidič motocyklu prostě neví, že za ním jedete. Snažte se mu nedělat nelogické manévry, nenajíždějte na něj a nechte mu víc prostoru. Pamatujte na to, že zejména v dešti nebude motorkář stroj do zatáček tolik klopit a pojede výrazně pomaleji. Ve městě pak při odbočování téměř zastaví, aby mu to na podélném značení nebo tramvajových kolejích neuklouzlo. Motorkář vás nechce omezovat, ale on z toho stroje hlavně nechce spadnout.

3. Motorkář zapomíná vypínat blinkr

Naprostá většina motocyklů nemá automatické vypínání blinkru jako auto. Může se tak stát, že řidič motorky prostě zapomene, stejně jako vy si ráno zapomenete rozsvítit světla nebo „zapomenete“ vypnout mlhovku.

Můžete to svádět na nesoustředění jezdce, ale jemu, na rozdíl od vás v autě, netiká hlasitá akustická signalizace (stejně by ji v helmě za jízdy ani neslyšel). A kontrolka upozorňující na zapnuté blinkry bývá velmi špatně vidět v přímém slunečním světle. V tlustých rukavicích se také může stát, že řidič tlačítko vypnutí blinkrů nedomáčkne.

Foto: Dominik Valášek

Silné kožené rukavice zhoršují cit a může se stát, že motorkář tlačítko prostě nedomáčkne a blinkr nevypne. Natáhnutí se po tlačítku blinkru navíc vyžaduje přehmátnout na řídítku, což se špatně dělá v momentě, kdy je potřeba zároveň držet spojku.

Z toho plyne jedno důležité upozornění. Když ke křižovatce po hlavní silnici přijíždí motorka, která už z veliké dálky bliká, může se klidně stát, že jezdec vůbec nemá v úmyslu odbočit! Pozor na to a raději počkejte. Nespoléhejte se ani na to, že signálem k odbočování je zpomalující motorka před křižovatkou. Plno motorkářů před křižovatkou raději zpomaluje, protože se bojí nepozorných řidičů na vedlejší silnici.

4. Motorkář potřebuje stejně místa jako auto

Běžná motorka je sice menší než auto, ale na silnici potřebuje stejně prostoru jako osobák. Zaprvé myslete na to, že motorka se musí do zatáček naklopit. A také počítejte s tím, že motorkář mnohem víc kličkuje mezi dírami, nerovnostmi a překážkami na silnici.

Foto: Jakub Deml

Při jízdě přímo je motorkář výrazně užší než auto. Jakmile se však nakloní do zatáčky, jeho „profil“ se rozšíří

Veliký pozor ve městech s tramvajovým provozem a kolem železničních přejezdů. Motorkář si musí extrémně kluzké tramvajové (nebo jiné) koleje najet téměř kolmo a opatrně. To samé platí pro vodorovné dopravní značení, jak už jsme to naznačili výše. Přechod pro chodce a čáry na silnici jsou pro motorkáře postrach, zejména za deště, protože pak ta bílá barva klouže jako led. A ani na dlažebních kostkách nemá motorkář úplně vyhráno.

5. Motorkář nechce/nemůže být vždycky rychlejší

Ne vždycky musí motorkář letět jako blázen dvoustovkou. Někteří si nejsou na motorce jistí a jezdí pomaleji než okolní provoz. Některé motorky (a hlavně skútry) pak třeba nejedou víc než osmdesátkou. Hlavně ve městech počítejte s tím, že malá „padesátka“ pro začínajícího motorkáře má rychlost omezenou na nesmyslných 45 km/h. Přes padesát mu to nepojede ani z kopce.

Spousta motorkářů se chce jen projíždět tzv. na pohodu sedmdesátkou. Proto se na motorkáře nelepte a klidně ho normálně předjeďte, když chcete jet rychleji. Zase ale myslete na to, že on vás může špatně vidět, tak mu nechte víc prostoru, stejně jako je lepší nechávat víc prostoru cyklistům. Zvláštní pozor pak dávejte, když dojedete skupinku více motorkářů.

Foto: Jakub Deml

Zejména jezdci na velkých cruiserech se nikam nehoní, do zatáček najíždí pomalu a občas se po okresce sunou i rychlostí pod zákonným limitem

Je dobré také vědět, že většina motorkářů nezastaví tak rychle jako auto. I přes rozdíl ve styčné ploše pneumatik, motorky umí brzdit na podobné dráze jako auta, jenže zatímco v autě prostě stačí sešlápnout pedál vší silou, brzdění na motorce vyžaduje o dost víc umu.

Méně zkušení motorkáři se bojí za brzdy pořádně vzít, nebo za ně berou příliš zprudka, a blokují si tak přední kolo. Když si ho zablokují v rovině, často se ještě stačí leknout, brzdu pustit a pak už nebrzdit vůbec. A přestože dnes už všechny nové motorky musí mít povinně systém ABS, většina motorek na silnici je staršího data a nic podobného nemá. Je to tedy hlavně o jezdci. Z podobného důvodu je motorka většinou také pomalejší v zatáčkách, takže s motorkářem v serpentýnách nezávoďte. Klopení motorky do zatáček vypadá zvenčí možná jednoduše, ale vězte, že ze sedla a bez pořádných zkušeností je celá situace poněkud jiná.

Bonus: Motorkář je také jen člověk

Asi nejjednodušší je přestat o motorkáři uvažovat jako o stroji, ale spíše jako o člověku. Na rozdíl třeba od cyklistů, kteří mají mnohdy problémy s dodržováním aspoň elementárních pravidel silničního provozu, má motorkář většinou platný řidičák a ví, jak se na silnici chovat a co znamená značka „Stůj, dej přednost v jízdě“.

Motorkář také platí povinné ručení a vůbec má na silnici stejná práva jako vy v autě. A když si také koupíte motorku, uvidíte, proč je jízda na motocyklu tak působivá. Ani kabriolet vám nedá ten pocit svobody, spojení s okolím a zážitek z toho, jak jste vystaveni vnějším vlivům.

Reklama

Související témata: