Hlavní obsah

Pět nejlepších ojetých roadsterů, které si můžete dovolit

Foto: BMW
11. 3. 2019

Jízda bez střechy nad hlavou má své nezaměnitelné kouzlo. S blížícím se létem začínají zájemci pokukovat po atraktivním roadsteru, ale koupě ojetého vozu takové kategorie má svá úskalí. Zkusme si představit ty nejzajímavější a řidičsky nejatraktivnější možnosti.

Článek

Kabriolety, případně roadstery, jsou velice okrajovou záležitostí trhu. Především u nás, kde prostě není moc lidí, kteří by mohli rozhazovat za „zbytečná“ auta. Ale i v Česku se najde dost nadšenců, kteří kouzlu jízdy s otevřenou střechou propadli. Kdo by se snad poohlížel po nějakém slušném a zároveň řidičsky velice zajímavém roadsteru na trhu ojetin, přinášíme pět tipů na opravdu povedená auta.

Všechna ale mají jedno společné, takže to si zapište jako takovou univerzální radu před koupí: často se s takovými auty jezdí ostře, což se projevuje na kondici motoru a převodovky, pokud nedostávají odpovídající péči. Proto chtějte znát servisní historii! Více trpí podvozek, brzdy a spojky. Dejte si veliký pozor na špatně opravené bouračky. A prověřte důkladně mechanismus skládací střechy, protože opravy i těch nejlevnějších aut na trhu jsou drahé a složité.

Mazda MX-5 (NC)

První dvě generace ikonické Mazdy MX-5 jsou také stále velmi žádané (a velice dobré), ale my se nyní přece jen podíváme na modernější auta. A tak nemůže chybět ani třetí generace MX-5, kterou skalní nadšenci poněkud opovrhují. Není k tomu ale důvod, je to pořád skvělé auto. I když MX-5 trochu narostla a přibrala na váze (proti NB je NC o asi 100 kg těžší), je v ní také konečně trochu více místa pro urostlejší Středoevropany. A také mívá lepší výbavu. Poprvé mohla být i verze s pevnou střechou, ale my doporučujeme klasickou látku s ručním stahováním.

Foto: Mazda

Pevná skládací střecha je ovládaná elektricky, my ale doporučujeme klasickou mechanickou látkovou střechu. Složíte ji jedním rychlým pohybem

Ohledně motorizací záleží na prioritách a lidem, kteří nechtějí jezdit amatérské závody, bude na víkendové projížďky bohatě stačit osmnáctistovka s výkonem 126 koní a pětistupňovou převodovkou. I s tímto motorem budete v běžném provozu nejrychlejší auto široko daleko. Dvoulitr (160 k a 188 Nm) je atraktivnější spíše z toho důvodu, že v kombinaci s šestistupňovou převodovkou měl i samosvorný diferenciál. To je také naše doporučená verze a ideálně po faceliftu, kdy byly dořešeny drobnosti v kvalitě.

Na co si dát pozor? První ročníky jsou dost náchylné ke korozi, zejména pokud je auto provozováno i v zimě. Historky o zadření motoru a selhání převodovky pak vycházejí spíše z poměrně nevybíravého zacházení kombinovaného s oddalovaným servisem. Pokud s autem dovádíte každý víkend na okruhu, přece jen to chce přistoupit k výměnám oleje o něco dřív než po předepsaných 20 000 km. Také může být nutné jednou za čas pár deci dolít. Výhodou MX-5 je široká základna fanoušků, kteří jsou ochotni pomoci a sdílejí s nadšením své zkušenosti a doporučení. Jestli ale chcete auto, které si bude dobře držet cenu, chtějte dvoulitr se šestikvaltem, pokud možno v originálním stavu bez tuningu.

Mercedes-Benz SLK

Mercedes SLK byl zakladatel roadsterů s pevnou skládací střechou a v našem výpisu ho uvádíme spíše jako alternativu pro ty, kterým jde především o styl a pocit z otevřeného auta než o dynamiku a jízdní vlastnosti. Ne snad, že by SLK jezdilo špatně a pomalu (mohli jste mít i šílený osmiválec AMG, což je naopak z našeho seznamu nejvýkonnější auto), ale přece jen s hmotností od 1 400 kg postrádá tu přímočarost německých soupeřů od BMW i Porsche a hravost Mazdy.

Foto: Daimler

Mercedes je z našeho seznamu objektivně nejkomfortnější a nejkultivovanější auto. Také je ale řidičsky nejméně vděčné, třeba stabilizace nejde zcela vypnout

Na rozdíl od MX-5 má poměrně dost SLK automatickou převodovku, která ale může být paradoxně největším zdrojem problémů, hlavně po vyšších nájezdech. Ty ale u SLK nehrozí tolik jako u jiných mercedesů, ale opatrně. I SLK může v Německu najezdit 25 000 km za rok. Starší pětikvalt ujde, ale modernější sedmistupňový automat umí zlobit, i když tady nehrozí kolaps po vysokých nájezdech jako u naftové třídy E, ale spíše kvůli nadměrnému přetěžování auta u silnějších verzí. Každé čtyři roky je potřeba v automatu vyměnit olej bez ohledu na nájezd.

Čtyřválce s kompresorem stačí, ale pozor na spotřebu oleje. Atmosférické šestiválce zase může potrápit rozvodový řetěz a potíže s mazáním. Velký pozor si ale dejte na servisní historii. Někteří majitelé (a hlavně majitelky) zapomímají, že tohle auto musí pro nový olej a na prohlídku každý rok. Verze AMG s osmiválcem je pak záležitost pro nadšence, kterým opravdu není líto si připlatit za pečlivou údržbu.

BMW Z4

Jedním z objektivně nejlepších roadsterů na trhu je první generace BMW Z4 s látkovou střechou. I přes hmotnost od zhruba 1 300 kg kombinuje hravost Mazdy MX-5 se silnými a charakterními motory a ještě k tomu přidává relativně jednoduchý servis. Každopádně hledejte verzi s atmosférickým řadovým šestiválcem 2,5 l a výš, už jen pro ten zvuk a rezervu výkonu. Než čtyřválcové BMW Z4, to už je lepší kompaktní a o skoro 200 kg lehčí MX-5.

Foto: BMW

BMW Z4 je mimořádně zdařilé auto. S šestiválcem má krásný zvuk a dost výkonu, ale pořád je řidičsky vděčné a komunikativní. A servis je poměrně snadný

Největším úskalím u řadových šestiválců bývá spotřeba oleje, ale specialisté si s tím umějí poradit. Snadný přístup ke všem důležitým věcem předurčuje Z4 k tomu, že si plno věcí dokážete pořešit sami a běžný servis zvládnete svépomocí. Svíčky, výměna oleje a filtrů... To je hračka, ani nepotřebujete specializované nářadí a znalosti. Přesto je dobré takové auto svěřit specialistovi. Důkladně zmapovaná servisní historie pomáhá udržet hodnotu takového vozu.

Jelikož má BMW Z4 investiční potenciál, doporučujeme hledat jen naprosto originální auta se servisní historií a ideálně s manuálem. Smutné je, že kromě verze M jste nemohli mít samosvor. Před koupí prověřte hlavně zadek auta, jestli nezačíná Z4 hnít (mohlo by to svědčit o zimním provozu a při současně nízkém stavu tachometru o jeho stočení). A také počítejte s nezbytnými investicemi do podvozku a zavěšení, zejména u kusů s vyšším nájezdem. Zamrzí, že zejména v prvních ročnících byla kvalita interiéru dost podprůměrná, takže sedačky bývají už ošoupané a plasty v interiéru poškrábané. Hlavně ale musí fungovat základní mechanika.

Honda S2000

Ostrá Honda S2000 je specialita pro fajnšmekry. Tohle auto je na evropském trhu vzácnost a současní majitelé nemají zrovna motivaci posílat S2000 do světa pod cenou, pokud je jejich auto technicky v pořádku. A to je asi největší riziko. Když už někdo Hondu prodává, tak spíše jen proto, že potřebuje velký servis a generálku, kterou nechce majitel řešit ze svého.

Foto: Honda

Plno S2000 slouží jako okruhové nářadí. Je to ale fantastické auto, které řidiče opravdu odmění. Bohužel jich je na trhu málo a většina jich prošla tuningem

S Hondou S2000 se nezachází v rukavičkách a mnoho majitelů ji má jako okruhovou hračku, což samozřejmě při dodržování servisních zásad nemusí vadit, ale na stavu důležitých komponent se to přece jen projevit může. A nepočítejte s tím, že Honda bude mít všechny potřebné díly skladem a za pár korun. Majitelé také často opravy (a úpravy) řeší nákupem aftermarket dílů z USA a Japonska.

Našim doporučením je hledat model po faceliftu (rok 2004) s přece jen příjemnějším podvozkem na silnice v Česku. Smutné je, že plno S2000 prošlo dodatečným tuningem, takže originální kus bude v už tak dost omezené nabídce naprostý unikát. Tohle auto si nekupujete jako alternativu, ale konkrétně jdete právě po tomto modelu. Takže tomu by měla odpovídat i vaše trpělivost a následná finanční velkorysost, pokud jde nejen o nákup, ale i servis.

Porsche Boxster

Nenechte se zmást luxusní značkou. Porsche Boxster je ještě pořád udržitelné auto i pro celkem běžné smrtelníky. Jistě, zadarmo nejezdí, ale s dvacet let starým autem vás nikdo nenutí dojíždět do značkového servisu a platit tam dva tisíce bez DPH za hodinu „práce“. Na českém trhu je několik specialistů, kteří se vozům Porsche věnují a mnohdy pečlivěji než autorizovaný servis.

Foto: Porsche

Udržet v provozu Porsche nemusí stát moc peněz, pokud víte, kam se obrátit. Boxster je také překvapivě praktický, má dva velké kufry. Vozy s manuálem si dobře drží cenu

První Boxster z let 1996 až 2004 není vůbec špatný, ale chtějte minimálně motor 2,7 l. Atraktivnější je Boxster S s šestiválcem 3,2 l. Druhá generace je přece jen o něco modernější a z uživatelského hlediska asi i lepší. Už nevyžaduje tolik kompromisů, jakkoli je i první Boxster naprosto použitelný a komfortní. Spíše ale bude novější auto v lepším stavu, ale ukazuje se, že opravdu se to liší kus od kusu. I první Boxstery mohou být pořád krásná a pečlivě udržovaná auta.

U Porsche je nejdůležitější servisní historie. Nikdy takové auto nekupujte naslepo. Pokud nechcete investovat čas a připlácet si za prověřené auto, raději rovnou kupte kus s přidřeným motorem, neboť hrozí, že stejně budete muset generálku motoru dělat. U již zadřeného auta aspoň můžete lépe vyjednávat o ceně. Právě mazání je asi nejchoulostivější část pohonného ústrojí a oddalované výměny oleje kombinované s nevybíravým zacházením často vedou k nadměrnému opotřebení a právě i přidření motoru.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama