Hlavní obsah

Skryté poklady mezi ojetinami: Trh je jako nové nepřijal a vy na nich teď můžete vydělat

Foto: Dalibor Žák

Některá auta přišla v nevhodnou dobu, jiná se svezla na vlně pokažené pověsti automobilek. Anebo se prostě jen netrefila do vkusu zájemců. Jenže z toho teď můžete těžit na trhu ojetých vozů a koupit tato slušná auta docela levně.

Článek

V inzerci se občas doslova válejí auta, která nikdo nechce. A přitom jsou to zajímavé ojetiny, se kterými ani nemusí být tolik starostí, jak si lidé myslí. Prostě se taková auta jen netrefila do vkusu zákazníků a teď je nikdo nechce, třeba i kvůli pokažené pověsti konkrétní značky (i když se obavy tohoto modelu vůbec netýkají).

Každé auto se nakonec prodá, ale musí být za dobrou cenu. A když pak někdo takové auto dlouho nechce, je potřeba slevit. Někdy se tak dají relativně levně koupit zajímavá a opravdu dobrá ojetá auta. Jejich největší bolest pak bývá v tom, že se jich zase vy po čase budete hůře zbavovat. Ale když s nimi vydržíte, budete mít doma doslova poklad.

Opel Astra K

Foto: Dalibor Žák

Proti předchůdci je Astra K mrštnější (je o dost lehčí) a úspornější. A také o dost spolehlivější. Mívá často pěknou výbavu a pod kapotou mohou být zajímavé motory.

Proč ho chtít: Jezdí slušně, mívá dobrou výbavu a stojí méně než konkurence.

Proč se mu vyhnout: Některé ojetiny jsou dost rizikové.

Opel to má v posledních letech těžké, zájemci o praktickou a spolehlivou ojetinu si však mohou mnout ruce. Astra se totiž dá koupit mnohem levněji než třeba Golf (a Octavia) a může mít nejen moc pěknou výbavu, ale i docela zajímavé motory, které u konkurence vůbec neseženete. Třeba taková Astra s motorem 1.6 Turbo s výkonem 200 koní je skvělý bazarový „sleeper“.

U nás jsou populární hlavně kombíky, ale hatchback má taky něco do sebe. Škoda, že vyloženě neprůstřelný motor v těch civilních verzích moc není. Základní atmosférická 1,4 l je sice bezproblémová, jenže taky slabá a hodí se jen do města a na krátké trasy. A přeplňovaná 1.4 Turbo může mít klasické potíže moderních přímovstřikových motorů (karbon, LSPI). Ani diesel není úplná sázka na jistotu (EGR, AdBlue). Prověřené auto se servisní historií však nebude špatná koupě nikdy.

Jaguar I-Pace

Foto: Dalibor Žák

Elektrický Jaguar I-Pace má své kouzlo. Na rozdíl od většiny elektromobilů se nesnaží za každou cenu odlišit a chová se jako normální auto. Spolehlivost a kvalita je mnohem lepší, než se o něm říká. A servis stojí pár korun.

Proč ho chtít: Má hezkou dynamiku a ovladatelnost a nestojí moc peněz.

Proč se mu vyhnout: Budete ho jednou velice špatně prodávat.

První sériový elektromobil od Jaguaru je dost kontroverzní auto výrobce, který jako by nevěděl, co sám se sebou. Jenže I-Pace je zajímavé auto a vzhledem k cenám ojetin až neuvěřitelně levné (dost za tím asi stojí medializované problémy se spolehlivostí). Umí toho docela dost a do kapsy strčí kdejaký moderní elektromobil. Má totiž velice pěkný výkon, parádní dynamiku a mezi elektromobily (omezenými jejich vysokou hmotností) se řadí k vozům s nejlepšími jízdními vlastnostmi.

Konzervativně uvažující zájemce určitě potěší to, že je to vlastně normální auto s přirozenou ergonomií. Nemusíte si na nic zvykat jako třeba v Tesle nebo jiných předisplejovaných elektromobilech, které se musí za každou cenu ve všem odlišovat. Tady jsou konvenční ovladače a přístroje. I když už nezvládá I-Pace stejné nabíjecí výkony jako moderní elektromobily a má docela vysokou spotřebu, je to zajímavé, neobvyklé a vlastně i praktické a použitelné auto. A určitě je spolehlivější, než se o něm říká.

Fiat 500X

Foto: Dalibor Žák

Fiat 500X sice bude jezdit hlavně po silnici, ale nebojí se ani trochu náročnějšího terénu. Čtyřkolka není v této třídě moc obvyklá a tady funguje. Pozor na některé motory a převodovky.

Proč ho chtít: Na poměry crossoverů jezdí dobře a umí to i v terénu.

Proč se mu vyhnout: Určité kombinace motorů a převodovek zavánějí průšvihem.

Fiat 500X není jen další tuctový crossover, který jezdí mizerně po silnici a v terénu ho zahanbí i obyčejná předokolka. Je to velmi schopné auto, které se terénu nebojí, má bytelný podvozek a příjemně se řídí. Hlavní je, že i přes stylovou značku „500“ mu nechybí praktičnost a použitelnost. Vzhledem k cenám na trhu se dá koupit za slušné peníze a pokud potřebujete autem také vyjet po polní cestě do hor k chatě nebo domu, měli byste ho zařadit vysoko na seznam potenciálních kandidátů.

Model 500X je slušné auto, jen pozor na jeho servisní historii. Čím mladší a méně jetý kus si můžete dovolit, tím lépe. Některé kombinace motorů a převodovek totiž zavánějí průšvihem (hlavně pak rizikový devítistupňový automat a některé verze motoru 1.4 MultiAir s neověřenou servisní historií). Fanoušci dieselu si tu ale vždycky vyberou dobře. Jen je škoda, že funkčních čtyřkolek je na trhu málo a připlatíte si za ně.

BMW řady 2 Active Tourer

Foto: Dalibor Žák

Soutěž krásy BMW 2 Active Tourer nevyhraje. Ale je to praktické auto, dobře jezdí a koupíte ho celkem levně (na poměry BMW). A některé motory jsou opravdu povedené a spolehlivé.

Proč ho chtít: Je celkem spolehlivé, dobře jezdí a je praktické.

Proč se mu vyhnout: Některé kusy jsou příšerně zanedbané (ale ty snadno poznáte).

Když vynecháme kontroverzní koncepci s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol, je Active Tourer vlastně slušné kompaktní MPV. Vůbec nejezdí špatně, interiér je praktický a překvapivě prostorný a auto působí kvalitně. Hodně ale záleží na tom, co všechno má za sebou. Jsou bývalé taxíky (a mamataxíky), které už uvnitř vypadají jako po výbuchu granátu. Takovým se určitě vyhnete, protože máte svoji důstojnost.

Toto MPV od BMW koupíte klidně za dvě stě tisíc. Srovnatelný VW Touran bude zhruba o 50 000 Kč dražší. Když se o něj budete starat a nevykašlete se na nezbytné servisní úkony (například na údržbu automatické převodovky), umí být řada 2 velice spolehlivé auto s rozumnými provozními náklady. Vozy se servisní historií a ověřitelným nájezdem mohou být tajným bazarovým tipem pro někoho, kdo chce prémiovou značku a praktické auto.

Renault Talisman

Foto: Dalibor Žák

Renault Talisman je velké auto a má spolehlivé motory. Některé detaily jsou však dost laciné a celkově nepůsobí tak hodnotně jako třeba konkurenční Passat.

Proč ho chtít: Koupíte ho levněji než přímou konkurenci a má dobré motory.

Proč se mu vyhnout: Místy je dost laciný a některé detaily nejsou dotažené.

Ačkoli se jedná o přímou konkurenci Superbu a Passatu, dá se Talisman sehnat mnohem levněji. A přitom je to auto, které nejezdí vůbec špatně, mívá pěknou výbavu a jeho technika je vesměs spolehlivá. Dobře jsou hodnocené jak naftové, tak i benzinové motory. Rovněž převodovky jsou spolehlivé. Renaultu se Talisman povedl, ale trh ho moc nadšeně nepřijal (v přímém srovnání nových aut prostě nebyl na špici) a je jich tedy málo.

Je jasné, že Superba nebo Passata se za pár let zase snadno zbavíte, zatímco na kupce Talismanu (hlavně ve verzi sedan) budete nějaký ten čas čekat. Ale když bude auto v pěkném stavu (a má všechny předpoklady takové zůstat), určitě se dobře prodá. V některých oblastech sice Talisman nezapře spíše budgetový původ, jenže to ani konkurenční Superb. Praktický kombík Talismanu je tak tip na slušnou rodinnou bazarovku.

Samozřejmě víme, že cenu aut určuje trh a chutě zákazníků. Když není poptávka, musí se tomu uzpůsobit nabídka. A obráceně. Určitě vás také napadne nějaké zajímavé auto, které je lepší, než se říká. Tak nám své tipy můžete napsat do komentářů. A také hlasujte v přiložené anketě.

Které z uvedených aut by vás nejvíce lákalo?
Opel Astra K
16,5 %
Jaguar I-Pace
18,7 %
Fiat 500X
8,8 %
BMW 2 Active Tourer
10,1 %
Renault Talisman
45,9 %
Celkem hlasovalo 695 čtenářů.
Související témata:
Načítám