Hlavní obsah

Nabídka, která nemá konkurenci: Podezřele výhodný Renault Talisman koupíte levněji než Passat či Superb. A špatný rozhodně není!

Foto: Dalibor Žák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Občas se dá v inzerátech ukořistit zajímavý kousek. My sice obvykle varujeme před doslova podezřele výhodnými nabídkami, ale velký sedan se silným motorem, automatem a docela pěknou výbavou s tak nízkým nájezdem snad nemá ani konkurenci.

Článek

Tradiční karoserie to mají opravdu hodně těžké. Všichni se hrnou do nafouknutých neforemných krabic souhrnně označovaných jako SUV, protože mají evidentně invalidní důchod na záda, když si nemohou do normálního auta sednout. Dokonce klesá i popularita pětidveřových hatchbacků, které dlouhá desetiletí patřily k nejprodávanějším autům v Evropě.

Klasický sedan se držel spíše ve vyšších kategoriích, ale už i tam se musí odklízet stranou. Těch pár nadšenců do tradičních koncepcí to nezachrání. U nás vždycky kralovaly hlavně praktické karoserie, takže sedany jsou na okraji zájmu. Jakmile to neodveze ledničku a nafukovacího žraloka, nemůže takové auto do české rodiny.

Kdo ale pravidelně nestěhuje objemné elektrospotřebiče, ví moc dobře, že mu klasický sedan naprosto stačí. Do kufru se vždycky vejde spousta zavazadel, uvnitř může být pořád dostatek místa, sedany mají z principu pevnější karoserii a lepší jízdní vlastnosti a právě jejich nižší popularita způsobuje, že se v bazarech dají sehnat opravdu velmi výhodně. Tohle auto tak určitě zaujme dost tradicionalistů.

Klidně o 100 000 Kč levnější než Superb

Na test jsme si v Auto ESA půjčili Renault Talisman s karoserií sedan a motorem 1.6 TCE o výkonu 110 kW kombinovaný s automatickou dvouspojkovou převodovkou a pohonem předních kol. Vůz z roku 2016 měl v době testu najeto jen 31 000 km a prodejce za něj chtěl velmi zajímavých 379 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Testovaný Renault Talisman je zajímavý svým velmi nízkým nájezdem a atraktivní cenou. Jen 31 000 km po skoro osmi letech moc podobně koncipovaných aut najeto nemá.

Nedá se říci, že by ojetými talismany bazary přetékaly. Na inzertním portálu Sauto.cz je aktuálně jen asi 40 inzerátů a zatímco nejdostupnější vozy začínají už u 200 000 Kč, můžete mít i automobily z posledních let výroby a nájezdem pár tisíc kilometrů za skoro milion. Naprostá většina aut je ale k dispozici do půl milionu a na slušný Talisman vám stačí rozpočet do čtyř set tisíc.

V inzerátech dominují naftové motorizace, automatické převodovky a praktické karoserie kombi. Testované auto ale není nijak výjimečné, benzinových talismanů v sedanu je dost. Ostatní auta v inzerátech už ale mívají dost najeto, v tomto ohledu je testovaný vůz s tak nízkým nájezdem opravdu unikátní, protože už jen pár automobilů se vejde do 70 000 km, pak už jsou nájezdy spíše kolem 100 000 km a vyšší.

A jak si talismany stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Renault Talisman v naší nabídce představuje nejen vynikající hodnotu za investované peníze, ale také dokazuje, že elegance a prostornost ve střední třídě nemusí nutně znamenat vysokou pořizovací cenu. V porovnání s oblíbenými modely jako Volkswagen Passat nebo Škoda Superb Talisman rozhodně nezaostává svým nadčasovým designem a výjimečným komfortem. A při pohledu na nízký počet najetých kilometrů tohoto specifického exempláře je zřejmé, že se jedná o mimořádně přitažlivou příležitost pro zákazníky, kteří chtějí spojit luxusní jízdní zážitek s rozumnou cenou. Navíc jim k tomu napomáhá naše výhodné financování.“

Konečně důstojný nástupce Laguny

Vy už určitě víte, jak si to Renault s modely segmentu D „vyžral“. Může za to pokažená pověst druhé generace Laguny jakožto příšerně nespolehlivého auta. Zákazníci prostě ztratili ve velké renaulty důvěru, a i když se značka opravdu hodně polepšila a následné modely (včetně třetí generace Laguny) jsou zase slušná a spolehlivá auta, odešli jinam. A další pokusy dopadly neslavně. Korejský sedan Latitude byl spíše takový výsměch než pokus o důstojné auto segmentu D konkurující Mondeu nebo Passatu.

Foto: Dalibor Žák

Karoserie sedan je elegantní, ale na evropském trhu by se asi lépe prosadil liftback ve stylu Superbu. Naštěstí si můžete koupit i opravdu velký a prostorný kombík.

Ovšem model Talisman, i když rovněž s trochu korejským původem, to měl zlepšit. Tehdejší designový jazyk Renaultu autu docela sedl, techniku si vypůjčil u velkého crossoveru Espace a na možnostech výbavy a motorizací automobilka rozhodně nešetřila. Talisman mohl směle konkurovat zavedeným modelům. Přesto to žádný prodejní zázrak nebyl - 34 tisíc aut v roce 2016, 16 tisíc aut v roce 2019, osm tisíc v roce 2020. Nakonec vypadla z nabídky i tato karoserie sedan a Talisman to do roku 2022 doklepal jen jako kombík. Přímý nástupce je v nedohlednu.

Když se podíváte do inzerátů, zjistíte, že podobně málo ojetý Passat nebo Superb s benzinovým motorem a automatem by stál tak půl milionu. U osmiletého auta této kategorie je ale podobně nízký nájezd opravdu vzácnost. Člověk by tou dobou čekal spíše tak 120 až 150 000 km. Ale prostě občas se podobná výjimka objeví. Talisman ale rozhodně není špatné auto. Uvnitř je dost místa, vzadu se můžete doslova rozvalovat. Renault vsadil i na poměrně konvenční řešení interiéru s normálním volantem a nejdůležitějším funkcím ponechal klasická tlačítka. Na některé věci si sice musíte zvyknout, ale nijak zásadně vás asi Talisman obtěžovat a rozčilovat nebude, což některé francouzské vozy škodolibě umí.

Foto: Dalibor Žák

Renault se naštěstí držel při zemi a interiér Talismanu je spíše konzervativní. Velká tlačítka můžete ovládat i v rukavicích, upatlanými prsty nebo poslepu.

Foto: Dalibor Žák

V Talismanu je vzadu dost místa a kupodivu i nad hlavou. Opěradla sedadel se dají sklopit a tím se praktičnost ještě zvýší. Na převážení domácích spotřebičů to ale samozřejmě moc vhodné auto není.

Foto: Dalibor Žák

Přední LED světlomety jsou opravdu skvělé. Dobře, možná nedosahují úrovně a „chytrosti“ současných verzí, ale proti halogenovým bludičkám svítí parádně. A to i v dešti a špatném počasí.

Samozřejmě záleží také na specifikaci kupovaného auta. Tady moc složitostí nebylo, spíše jen pár příjemných prvků. Parkovací kamera se u půjčeného auta, na jehož rozměry si člověk ještě nestačil zvyknout (a které za týden vrací), vždycky hodí. A vyhřívané sedačky (a zejména volant) jsou teď v zimě už asi nezbytnost. LED světlomety jsou opravdu dobré a jestli mám u moderních aut vypíchnout aspoň nějaký zásadní pokrok, tak jsou to právě světlomety. Když si pak člověk sedne do nějakého vozu se základními halogenovými „bludičkami“, diví se, jak vůbec mohlo něco takového projít schvalovacím procesem.

Paket 4Control s adaptivními tlumiči a natáčením zadních kol byl k dispozici jen k vyšším stupňům výbavy (v té nejvyšší v základu, v druhé nejvyšší za příplatek okolo 50 tisíc korun). Pokud kupujete Talisman s jednodušší výbavou, pravděpodobně 4Control mít nebude. A nedá se říci, že by to byla věc, kterou musíte nutně v ojetině mít. I když proti očekávání nejsou s tímto systémem problémy a ani případné opravy nejsou příšerně drahé, je to složitost navíc a určitě se bez ní obejdete stejně jako třeba bez panoramatického střešního okna. Talisman jezdí slušně i bez natáčení zadní nápravy.

Foto: Dalibor Žák

Systém 4Control u renaultů vlastně moc nezlobí (pokud není mechanicky poškozen), ale je to složitost a kdoví, co to bude dělat za deset patnáct let. Obyčejnější verze podvozku je samozřejmě vždycky levnější na případné opravy.

Osobně mi dokonce přijde jeho řízení čitelnější a předvídatelnější. Nemám rád, když se auto pokaždé chová jinak, což právě všechny tyhle „adaptivní“ systémy dělají. Takže zatímco laguny a jiné renaulty s natáčecími nápravami člověk honil po silnici sem a tam a v zatáčce musel pokaždé dělat drobné korekce, bez této opičárny mi auto přišlo předvídatelnější, paradoxně i stabilnější a celkově příjemnější na řízení.

Zamrzí ovšem podivný pocit lacinosti z celého auta, který se prestižně vyhlížejícímu sedanu segmentu D odpouští dost těžko. Ne snad, že by zvolené materiály byly špatné, ale auto se trochu podivně klepe, povrzává, sem tam něco zaskřípe a celkově působí dojmem, jako by ho někdo už jednou celé rozebral a pak při skládání dohromady zapomněl na několik šroubů a ty, které použil, pořádně nedotáhl. Během testu byly docela silné mrazy a v nich vržou snad všechna auta, ale co jsem se dočetl, tak si na vrzání talismanů stěžují od novoty skoro všichni. Vrzala i relativně nová novinářská auta. Tohle vám Superb nebo Passat po 150 000 km dělat nebudou.

Motor 1.6 TCE stačí a je spolehlivý

Testovaná motorizace TCE 150 patří k základu a musím říci, že to stačí. Dvouspojkový automat si sice musí podřazovat, ale 150 koní hýbe s autem statečně, motor se nebojí otáček a s nepříliš naloženým Talismanem se trápit nebude. Silnější verze šestnáctistovky měla 200 koní. Překvapivě s tímhle motorem ani není v malé nádrži (51 l) díra. Dá se jezdit bez velké snahy v příměstském režimu za zhruba 7,5 litru na 100 km, což není na velký sedan s automatem a benzinovým turbomotorem nic hrozného. Myslím, že se většina lidí vejde do osmi, šetřílkové se mimo město a dálnice dostanou i pod sedm.

Foto: Dalibor Žák

Jednotka 1.6 TCE se ukazuje jako spolehlivá, ale nesmíte šidit servis a chce to jezdit spíše mimo město. Zajímavé je, že si skoro nikdo nestěžuje na hromadění karbonu na sacích ventilech, takže systémový problém to tady asi nebude.

Motor pochází ze spolupráce Nissanu a Renaultu. Jednotka M5Mt (či v případě Nissanu MR16DDT) je vlastně dobrý motor, a pokud nebudete kašlat na servis a budete tankovat kvalitní palivo (osmadevadesátka tomuto motoru dělá dobře, hlavně silnější verzi 147 kW), problémy s ní snad nebudou. Aspoň se zatím nic „po internetech“ nešíří. Vysoká spotřeba oleje? Problémy s rozvody? Zatím to vypadá, že je všechno v pořádku. Dětské nemoci si totiž prožil v nissanech (tam bylo dokonce pět modifikací rozvodového řetězu), tady v Talismanu už bude výrazně lepší.

Hlídejte si ale servis. Intervaly údržby jsou tu až dva roky nebo 30 000 km a to je už opravdu hodně. V motoru je totiž jen 4,3 litru oleje a ten při častých krátkých trasách degraduje, ředí se benzinem. I přes svody integrované v hlavě motoru se jednotka neohřívá nijak rychle. Zanedbané motory nakonec začnou olej brát a zalepí se karbonem. Nejčastěji kvůli kaly ucpanému odvětrání a odlučovači olejové mlhy. Opravdu ten servis nesmíte šidit. Pokud třeba v nissanech tyto motory „klekly“, tak jen kvůli neměněnému oleji.

Výměnou oleje po roce nebo maximálně 15 000 km určitě nic nepokazíte, při častých krátkých trasách bychom zkrátili interval klidně na 10 000 km. Záleží na používání, ale za studena ředí olej benzinem všechny motory s přímým vstřikováním. Používat by se měl olej SAE 0W-40, který plní normu RN0710. Dovolené jsou ale i viskózní třídy SAE 5W-40, a dokonce 10W-40.

Foto: Dalibor Žák

Dvouspojkový automat možná nevyniká plynulostí a u slabší verze benzinové šestnáctistovky musí častěji podřazovat, ale funguje spolehlivě a stav se dá celkem snadno ověřit diagnostikou, včetně opotřebení spojek. Nezapomeňte ale v převodovce včas měnit olej, potřebuje to.

Svíčky se mění po 60 000 km nebo čtyřech letech a používejte jen schválený typ 224011TT1C, větší servis se dělá po 150 000 km nebo pěti letech, kdy se má ještě vyměnit chladicí kapalina. Po šesti letech se mění řemen pohonu příslušenství včetně napínáku. Jedinou protivností jsou stále pevně vymezené ventilové vůle, které by se měly nejpozději každých 100 000 km hlídat (za studena 0,24 až 0,32 mm u sacího a 0,25 až 0,33 mm u výfukového). Auta provozovaná na kvalitní benzin ale obvykle výměnu drahých zdvihátek nepotřebují ani po vyšších nájezdech. Zdvihátka jsou k dispozici v sadě po 26 velikostech od 3,0 do 3,5 mm v krocích po 0,02 mm.

Nesmíte zapomenout ale ani na olej v dvouspojkové převodovce. Skříň 7DCT 300 je poměrně jednoduchá a spolehlivá, spojky tu vydrží klidně i dost přes 200 000 km. Jsou v ní čtyři litry syntetického oleje Pentosin FFL-7, při výměně ale obvykle vytečou jen asi tři litry. Zajímavé je, že v servisních datech není vyžadován žádný zvláštní postup a prostě se z převodovky ohřáté na 40 °C vypustí olej a pak se jen plnicím otvorem nalije, dokud nekape ven. V našich autodatech máme informaci, že se olej v automatu mění po 120 000 km nebo šesti letech, ale našli jsme také informaci o intervalu 90 000 km. Kdo chce mít jistotu, stejně zkrátí interval na čtyři roky nebo 60 000 km, v servisu Renaultu s tím určitě problém mít nebudou a převodovce taková nadstandardní péče jedině prospěje. Je to příplatek pár tisíc a ne patnáct.

Co další motory?

Z benzinových jednotek se ještě v Talismanu objevila zajímavá osmnáctistovka (výkon 165 kW) a také opravdu povedená menší jednotka 1.3 TCE (slušných 116 a 117 kW). Motor 1.8 TCE má jen 4,1 litru oleje SAE 0W-40 plnícího normu RN17, třináctistovka 5,4 litru oleje SAE 0W-20 RN17FE (alternativně 0W-40 nebo 5W-30 RN17). U obou ale zkraťte interval na rok nebo 15 000 km. Motor 1.8 TCE pořád potřebuje hlídat ventilové vůle, 1.3 TCE už je má hydraulicky vymezované. V českých inzerátech jsou ale oba tyto motory nesmírně vzácné.

Foto: Dalibor Žák

Falešnými koncovkami výfuku se dnes „pyšní“ kdejaká německá prémiovka za čtyři miliony. Takže Talismanu to klidně můžeme odpustit. Horší je to ale s vrzáním interiéru. Už nové talismany vrzaly tak, jak ani taxikářské superby po 300 000 km.

Naftových motorů bylo pod kapotou dost. Dokonce se do Talismanu dostala i známá patnáctistovka dCi, chybět nemůže ani motor 1.6 dCi (96 kW a jedno turbo s manuálem nebo 118 kW bi-turbo s automatem). Přísnější emisní normy donutily výrobce přejít na motor 1.7 dCi s AdBlue (88 nebo 110 kW, vždy manuální převodovka), případně na pořádný dvoulitr s výkony 118, 139 nebo dokonce 147 kW a vždy jen s automatem. O dieselech si ale napíšeme příště.

Zlobí tu něco?

Ohledně servisních opatření informace nemáme, Talismanu se nevyhnulo jen pár svolávacích akcí. Stačí znát ale VIN a servis hned bude vědět, jestli se vašeho konkrétního auta nějaká akce týkala a zda byla provedena. U motoru 1.6 TCE se řešily jen věci okolo, které s motorem přímo nesouvisí - sporadické poruchy dvouspojkového automatu kvůli konstrukčním vadám napravila záruka (u Talismanu příjemná pětiletá s limitem 150 000 km), brzy vybité akumulátory jsou bolestí moderních renaultů s variabilním dobíjením.

Podvozek je tu docela odolný, jen vpředu se občas rychleji objevují menší vůle a náprava hlasitě klepe. Nejčastěji to ale postihuje vozy s nízkoprofilovými pneumatikami. Korozi tenhle vůz zatím nezná a doufejme, že bude pokračovat v dobré tradici moderních francouzských aut, která - až na pár temných výjimek - nerezaví.

Elektronika je tu vlastně také spolehlivá. Zmínili jsme jen rychlé vybíjení akumulátoru, což ale trápí skoro všechny moderní vozy, sem tam se objeví nějaká drobnost. Ale třeba s palubním infotainmentem nebo displejem před řidičem problémy hlášené nejsou. Majitelé si tak stěžují spíše na kvalitativní nedodělky a zmíněné vrzání a skřípání. Je to zřejmě vlastnost. Pokud kupované auto teď plně funguje a diagnostika neukáže nepravosti, mělo by to tak už vydržet.

Celkové hodnocení: Ojetý Renault Talisman 1.6 TCE

Diesely a praktický kombík si necháme na jindy, klidně do nějakého srovnávacího testu třeba se Superbem. Jestli nutně nelpíte na prémiové značce a chcete docela atraktivní a spolehlivý velký sedan, který je za dobré peníze, měl by vás Talisman zajímat. Tenhle Renault totiž určitě za pozornost stojí. Vážné problémy se tomuto autu vyhýbají, a není tedy důvod, abyste se mu v inzerátech a bazarech vyhýbali i vy.

Kusy s jasným původem a kompletní servisní historií snad žádné pasti neskrývají, a dokonce ještě pořád můžete koupit auto v záruce. Motor 1.6 TCE s automatem je už sice staršího data, ale pořád jezdí slušně. Pokud si ale v autě chcete řadit sami, musíte se smířit s dieselem, k benzinovým motorů se manuál nedával.

Načítám