Hlavní obsah

Test ojetiny: Audi A3 sedan je zajímavé auto a spolehlivý motor 1.6 TDI osloví šetřílky

Foto: Dalibor Žák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ačkoli by se mohlo zdát, že v Evropě bude karoserie sedan malého a drahého modelu A3 jen do počtu, aut je na trhu docela dost. Jedná se o zajímavou verzi, ale je škoda, že mezi bazarovkami není širší výběr atraktivnějších motorizací. Ovšem klasický diesel, navíc ještě bez AdBlue, se prodá vždycky dobře.

Článek

Než začnete do komentářů psát, že A3 je jenom předražený Golf, tak si musíme ujasnit pár věcí. To, že spolu auta sdílejí platformu, ještě neznamená, že mají také stejně díly, ze kterých jsou vyrobená. Montážní platforma je velmi zjednodušeně řečeno jen deska, na které automobily vznikají.

Sdílení platforem pak slouží automobilkám k tomu, aby snížily náklady na vývoj podobných modelů a mohly naopak nabídnout více různých verzí a typů karoserií. Díky tomu mohou vznikat i okrajové modely, jejichž vývoj na samostatné platformě by se nikdy nevyplatil. Nebo třeba „armáda“ několika různých SUV a crossoverů, v jejichž rostoucí nabídce se člověk už ani nemůže vyznat.

Pokud ale dáváte přednost tradičním karosářským verzím, rádi byste něco originálního a neobvyklého, stačí vám kompaktní auto a hledáte vůz, který sice nabízí image prestižní značky, ale provozní náklady běžného auta, tahle verze Audi A3 vás určitě bude zajímat.

Vzácnost to není, aut je dost

Na test jsme si v Auto ESA půjčili sedan Audi A3 s motorem 1.6 TDI o výkonu 81 kW, s šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol. Vůz z roku 2017 měl v době testu najeto 108 000 km a prodejce za něj chtěl 350 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Na českém trhu je dost ojetých A3 ve verzi sedan, takže je z čeho vybírat. Trochu slabší je ale různorodost motorizací. Silnější jednotky totiž už cenově lezly do zelí prestižnějšímu modelu A4.

Na našem trhu jsou mnohem rozšířenější octavie a golfy. Nicméně těch více než 130 nabídek v českých inzerátech je dostatečně velký počet ojetých aut na to, aby bylo z čeho vybírat. Nejlevnější A3 této generace se dají sehnat za 200 000 Kč, do 300 tisíc je celkem široká nabídka aut. Kolem tří set tisíc korun začínají vozy s nájezdem do 100 000 km, ale záleží u nich na motorizaci a výbavě.

Nadpoloviční počet aut má pod kapotou diesel, manuály a automaty mají trh rozdělený zhruba půl na půl. Vozů s pohonem všech kol je relativně málo, jen asi 10 %. Ačkoli by se mohlo zdát, že sedan bude v našich končinách neoblíbený, v inzerátech je přes třicet aut. Sportovní verze S3 jsou v této generaci kompaktního Audi záležitostí za více než 600 000 Kč, ostrá RS 3 stojí od 850 tisíc korun.

A jak si Audi A3 stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Audi A3 třetí generace je prémiový vůz nižší střední třídy, který nabízí několik typů karoserií pro několik typů zákazníků. Nejpopulárnější je pětidveřový Sportback, o který projevují zájem aktivní jedinci a mladé rodiny. Třídveřový hatchback je druhá nejčastější karoserie v nabídce a pořizují si ho sportovně založení řidiči a mladí lidé, kteří ještě nemají rodinu. Audi A3 v karoserii sedan hraje do noty konzervativním zákazníkům. Velmi často slyšíme, že si ho vybírají kvůli elegantním liniím. A pak jsou tu milovníci větru ve vlasech, kteří si udělají radost kabrioletem s plátěnou střechou. I deset let staré vozy třetí generace stále působí jako mnohem mladší, než ve skutečnosti jsou. Proto je o ně stálý zájem, přestože nepatří mezi nejlevnější modely.“

Škoda tvrdého podvozku, ale jinak jezdí dobře

Příbuznost s Golfem a Octavií se u Audi A3 omezuje pouze na již zmíněnou platformu a některé technické celky, jako jsou motory a převodovky (a to ne všechny). Audi si pak samozřejmě ladí auta podle vlastní potřeby, takže i když máte vpředu stejný motor jako v Octavii, mnoho detailů se liší. Odlišné je i ladění podvozku, použité brzdy a tak dále.

Foto: Dalibor Žák

Pokud je povrch dobrý, jezdí díky tuhé karoserii A3 sedan parádně. Na rozbité silnici je ale podvozek už dost tvrdý. Sedmnáctky jsou u nás snesitelné maximum, na šestnáctkách to bude o něco lepší.

Sedan A3 je zajímavý o něco delším rozvorem proti hatchbacku, který by měl být znát na prostoru na zadních sedadlech (na Octavii to samozřejmě nemá), ale také třeba tím, že i základní motorizace mají vzadu vždy víceprvkovou nápravu, zatímco u hatchbacku už i Audi snižovalo náklady a motorizace do 90 kW výkonu mají vzadu „torzku“ stejně jako Golf. Octavia a Leon pak musí s vlečenou nápravou u předokolek vydržet až do 110 kW včetně.

Spolu s tuhou karoserií celé modelové řady A3, podpořenou ještě přirozeně pevnějším uspořádáním u sedanu, pak nabízí tahle A3 mimořádně dobré jízdní vlastnosti. S motorem 1.6 TDI o výkonu 81 kW sice nemá podvozek A3 šanci zas tolik vyniknout, ale když už najdete někde zatočenou okresku s kvalitním povrchem, svezete se moc hezky. Kdo tedy jezdí dynamicky a chce naftu, spíše bude hledat dvoulitr, ideálně v „plnotučné“ verzi 135 kW. K dispozici byla i s manuálem a v jednodušší předokolce.

Foto: Dalibor Žák

I v modelu A3 se dočkáte kvalitně vyhlížejícího a ergonomicky příjemného interiéru, jak je u Audi zvykem. Bohužel některé choulostivější detaily neopatrní majitelé nepochopitelně poškodí.

Foto: Dalibor Žák

Vzadu místo je, ale za dlouhána už si nikdo nesedne. Ovšem průměrný jedinec se správně nastavenou sedačkou nebude cestujícím vzadu brát zas tolik místa na nohy. Klidně tu přežijete i cestu na dovolenou.

Audi ale udělalo podvozek zbytečně tvrdý. U verze S3 nebo nějaké výkonnější benzinové varianty by to asi byla akceptovatelná daň, ale k malému dieselu se takhle tvrdé tlumiče moc nehodí. V tomto ohledu se základní pneumatiky 205/55 R16 jeví jako optimum na české silnice, o palec větší 225/45 R17 už budou na hranici snesitelnosti. Kola 225/40 R18 bychom nechali jen verzi S3.

Přesto se nedá téhle A3 upřít snaha o vyšší úroveň kultivovanosti, čemuž pomáhá například dvouhmotnostní setrvačník a šestistupňová převodovka. Auto je celkově lépe odhlučněné než jiné koncernové vozy na této platformě, které si vytáhly kratší sirku a musely se smířit s rolí levnější alternativy pro masy. Dieselový rachot sice úplně nezmizel, ale neproniká do kabiny tolik a v dálničních rychlostech už slyšíte spíše hučení větru a kol.

Foto: Dalibor Žák

Zdá se, že proti hatchbacku má sedan přece jen o něco lepší odhlučnění interiéru, neboť jeho karoserie nerezonuje jako reproduktor (což je problém hlavně u kombíků).

Mnohem příjemnější jsou také rozjezdy, kdy se do kabiny tolik nedostává charakteristické kovové mlácení „dyg dyg dyg“ jako v Octavii či Leonu s pětikvaltem a pevným setrvačníkem. Šestistupňová převodovka pak nabízí příjemnější rozsah rychlostí, takže při řazení nahoru motor nepadá do beznadějně mrtvého pásma. Tenhle diesel zabírá ochotně z nízkých otáček a zrychluje sice vlažně, ale aspoň plynule.

S A3 se dá žít i ve městě, ale na krátké trasy si kupte jinou motorizaci. Diesel se hodí na delší etapy mimo město, kdy si můžete užívat příjemný a kvalitně vyhlížející interiér, pohodlné sedačky a celkově velmi dobře navrženou ergonomii auta. S faceliftem pak přišlo několik vylepšení a rozšíření výbavy, takže ve standardu jsou mnohem účinnější xenony, které ve tmě oceníte. A3 mohla mít i příplatkové LED světlomety, jež svítí parádně.

Foto: Dalibor Žák

Facelift konečně přinesl i v základu aspoň xenony, které jsou mnohem účinnější než dřívější halogeny. V příplatcích byla i fantastická LED světla.

Zázračnou spotřebu od A3 nečekejte. Běžné průměry se budou pohybovat kolem 5,5 litru na 100 km, pokud jezdíte pravidelně po dálnici a neloudáte se. Jen mimoměstské a mimodálniční etapy v době se slabým provozem (kdy se nebudete táhnout za autobusy a vystrašenými lidmi v dvoutunových SUV s šestiválci, pro které je i šedesátka mimo obec na přehledné rovné silnici smrtelně nebezpečná rychlost) jdou zvládat s průměry blížícími se čtyřem litrům na 100 km. V reálném hustším provozu ale na taková čísla zapomeňte.

Dieselu se nebojte

Motor 1.6 TDI je známá koncernová jednotka řady EA 288, kterou najdete i v ostatních vozech na platformě MQB včetně Octavie, Golfu a dalších. Na rozdíl od jiných koncernových modelů měl ale tenhle motor v Audi A3 vždycky v základu šestistupňový manuál a za účelem zvýšení kultivovanosti i dvouhmotnostní setrvačník. Takového rozmazlování se třeba trojkové Octavii nedostalo.

Foto: Dalibor Žák

Naftové motory řady EA 288 umí být spolehlivé, pokud dostávají pravidelně nový olej a uživatel na jejich údržbu nekašle. Jednotka 1.6 TDI zvládne při nešizené údržbě přes půl milionu kilometrů.

Co ale dvouhmota zlepší na kultivovanosti, to si nechá zaplatit v servisu, až ji budete se spojkou měnit. Setrvačník se dá mimo značkové servisy sehnat za nějakých 7 až 14 000 Kč v závislosti na výrobci. Za necelých 14 000 Kč jde koupit sada přechodu na pevný setrvačník od Valea, ale je otázka, jestli to chcete dělat. Samotná spojková sada od prvovýrobce stojí necelých pět tisíc, ale koupit jdou i levnější alternativy.

Motor 1.6 TDI tady naštěstí není žádný velký průšvihář a s nešizeným servisem by měl vydržet opravdu dlouho. S vyššími nájezdy to chce jen dávat pozor na elektricky řízenou vodní pumpu (za zhruba 3 200 Kč), která se buď neotevře - a to hrozí uvaření motoru, nebo naopak začne téct. Vstřikovače tu obecně nezlobí, ale kvalitní aditivovanou naftou jim pomůžete. Problémy nebývají ani s okruhem EGR (i když vzácně praskne jeho chladič) a ucpáváním zpětného vedení výfukových plynů sazemi, protože podstatnou část si jich motor bere zpět až za DPF.

Foto: Dalibor Žák

Klasickou poučkou je u motorů TDI řady EA288 zkontrolovat stav chladicí kapaliny, jestli není zakalená a jestli funguje topení. Pokud to někdy ojetinu potkalo, bude to mít vyřešené, protože s autem bez funkčního topení a chlazení jezdit nejde. Definitivní řešení přišlo až v polovině roku 2019.

O motoru toho hodně vypoví diagnostika, kdy lze vedle zaplnění a odhadované životnosti částicového filtru zjistit i stav vstřikovačů a mnoho dalších parametrů. Jakkoli není Audi A3 s motorem 1.6 TDI extrémně složité a rizikové auto, prohlídkou s asistencí odborníka nikdy nic nezkazíte. Tohle vám samozřejmě udělá i servis Audi nebo specialista na značku, ani slušný bazar by neměl mít s takovou prohlídkou problém.

Jak na servis

Standardně má Audi nastavené variabilní servisní intervaly s maximem 24 měsíců. Ale doporučujeme přejít na roční prohlídky s výměnou oleje po 15 000 km. Roční interval 20 000 km lze tolerovat, pokud jezdíte spíše mimo město a delší trasy. V motoru je oleje dost (4,7 litru oleje SAE 0W-30, alternativně 5W-30, který plní normu VW 507.00) a při vhodném provozu nedegraduje tak rychle. Naopak v městském režimu provozovaná auta ženou lidi do servisu klidně po 7 000 km, protože neustálými pokusy o regenerace DPF se olej rychle naředí naftou.

Foto: Dalibor Žák

S manuálem je motorizace 1.6 TDI lepší, než byste čekali. Převodovce 7DSG DQ200 bychom se u motoru 1.6 TDI raději vyhnuli. Leda byste koupili málo jetý kus a věděli, že se ho do 100 000 km zase zbavíte. Pokud chcete automat, hledejte auta s převodovkami s mokrými spojkami (2.0 TDI, 1.8 TSI 4 × 4, 2.0 TFSI, 2.5 TFSI).

Brzdová kapalina měla tříletý interval, od května 2018 se přešlo na klasický dvouletý. Kabinový filtr má interval 60 000 km nebo maximálně dva roky, vzduchový filtr se mění po 90 000 km, stejně tak palivový. Řemenové rozvody tady mají interval 210 000 km a praxe ukazuje, že originální díl to bez problémů vydrží. Opatrně ale s neznačkovými náhražkami.

Ve stejných 210 000 km a pak každých 30 000 km se má dle plánu kontrolovat pomocí diagnostiky stav zaplnění částicového filtru. Tohle jde ale zkontrolovat samozřejmě kdykoli a u všech vozů s nájezdem přes 100 000 km už to doporučujeme udělat před koupí. Ačkoli auta provozovaná mimo město mohou mít i po více než 300 000 km ještě dostatečnou rezervu pro provoz původního filtru, některým nevhodně provozovaným vozům se může filtr zaplnit velice rychle. Servisní nucené regenerace pak nemusí automaticky pomoci.

Známé problémy

U více ojetých kusů, hlavně pak těch na nízkoprofilových kolech, se poměrně brzy (klidně už po 40 000 km) ozývá klepání od přední nápravy. Nejčastěji to bývá prostá vůle v zavěšení, ale také tyto pazvuky mohou značit nadměrnou vůli mezi brzdovými destičkami a brzdovými třmeny, což se řešilo v rámci servisních akcí. Ale jen tehdy, když si zákazník stěžoval.

Foto: Dalibor Žák

Audi A3 patří statisticky k velmi spolehlivým autům a spíše se řeší jen drobnosti plynoucí z běžného opotřebení a možná až příliš tvrdého podvozku. Jak ale bude tato A3 stárnout, hrozí riziko zanedbávání údržby. A to pak zase způsobuje jiné, vážnější problémy.

Opakující se komplikací je vrzání a pískání zpředu, což je konstrukční vada zadního pouzdra na spodním příčném ramenu zavěšení předních kol. Potkává to octavie, golfy, leony a další modely na této platformě, i když přední zavěšení A3 je navržené trochu jinak (ramena jsou sice stejná, ale nápravnice je odlišné konstrukce). Maže se to speciálním tukem (obj. č. G 052 150 A2) a obvykle to na delší dobu pomůže.

Protivným problémem jsou vibrace vnitřního zpětného zrcátka (postihují vozidla do modelového roku 2019). Do zrcátka se jen namontuje nová přidržovací svorka. A i když s pohonnými jednotkami tady Audi problémy obecně nemělo, tak u vozidel vyrobených do října 2017 se mohla vyskytovat vada řídicí jednotky, kdy se najednou bez varování rozsvítila přístrojová deska jako vánoční stromeček a nešel spustit motor. Řešilo se to aktualizací v rámci záruk.

Foto: Dalibor Žák

A3 mohla mít po faceliftu také plně digitální přístrojový štít, ale klasické ručičky mají něco do sebe. Z elektroniky vzácně zazlobila řídicí jednotka motoru (určitě bylo řešeno v záruce), někdy selže i pohon centrálního vysunovacího displeje.

Ačkoli není Audi A3 problémové auto, věnujte prohlídce před koupí dostatek času. Vedle kontroly karoserie a spodku prohlédněte i interiér a hledejte stopy nadměrného opotřebení, které není vizitkou o klidné minulosti vybraného auta. Bohužel některé prvky v interiéru, zejména měkké pokovené plasty, se snadno poškodí například prsteny a kovovými náramky a řetízky. Újmu může utrpět i ovládání systému MMI. Stačí, když do něho vylijete kafe nebo limonádu. Ovladače pak váznou, případně zůstanou v zaseknuté poloze. Dá se to rozebrat a vyčistit, ale je to práce, kterou musíte zaplatit, pokud nemáte prostor a odvahu si to udělat svépomocí.

Ostražití pak buďte u vozů po nehodách. Sice se dnes jen vzácně najde více než pětileté auto se stotisícovým nájezdem, které by za sebou nemělo aspoň jednu pojistnou událost (byť jen malý ťukanec z parkoviště), ale kvalitně opravený vůz nemusí být problém. Pokud je auto opravené podle postupů schválených automobilkou, nemá smysl se mu vyhýbat.

Bohužel s prémiovými značkami se v tomto ohledu dost podvádí, a i když není A3 luxusní koráb jako A8 nebo Q7, v inzerátech se občas rizikový kus objeví. Oko zkušeného mechanika a znalce konkrétního modelu by však neměly obtížně maskovatelné detaily (body svarů a lepení karoserie) prozrazující velkou bouračku a neodborné opravy zmást.

Celkové hodnocení: Audi A3 Sedan 1.6 TDI

A3 v klasické karoserii sedan je zajímavé auto, které osloví někoho, kdo chce prostě něco trochu odlišného. Ne všichni potřebujeme stěhovat ledničky, sekačky na trávu a psy, nákup v jedné tašce stejně dáváme většinou do prostoru pro nohy za předními sedačkami, jinak v autě vozíme jen vzduch. Dlouháni budou logicky hledat asi větší auto, ale běžným postavám bude A3 i ve verzi sedan plně vyhovovat.

Motorizace 1.6 TDI sice není nijak zajímavá, ale aspoň je spolehlivá a slibuje rozumné provozní náklady. Kdo si chce ale užívat překvapivě dynamický podvozek této verze, měl by hledat nějakou silnější benzinovou motorizaci, například 2.0 TFSI v atraktivní verzi 140 kW. Je ale škoda, že v inzerátech je takových aut velmi málo.

Načítám