Hlavní obsah

Ojetý Mercedes-Benz C 220 CDI řady 205 je dost možná poslední dobrý naftový mercedes

Foto: Dalibor Žák

Značku Mercedes-Benz si můžeme spojit s prakticky každým průkopnickým krokem v automobilismu. A i když naftové motory popularizoval spíše až Volkswagen, tak právě Mercedes stojí za jejich cestou do osobních aut. Tenhle je ale dost možná poslední klasický diesel, který stojí za úvahu.

Článek

Asi jste si všimli, že od nákupů moderních ojetých dieselů spíše odrazujeme. Doba, kdy byl naftový motor v osobních autech jasnou volbou pro šetřílky, je dávno pryč. Technika je nyní kvůli emisním normám tak složitá a choulostivá, že to přináší pro kupce ojetého auta příliš mnoho rizik.

Přesto se ještě pár slušných dieselů sehnat dá a tenhle mercedes patří mezi ně. Zcela naslepo a bez přemýšlení se takové auto samozřejmě koupit nedá, ale jestli nutně potřebujete naftu, chcete lepší svezení a prestižní značku, je Mercedes C 220 CDI pořád rozumná volba.

Mezi ojetými auty také moc jiných možností nemáte, protože benzinové verze v inzerci skoro nejsou. A s naftovou šestnáctistovkou „od Renaultu“ si asi mercedes kupovat nebudete. Tak se pojďme na „poslední dobrý mercedes“ podívat podrobně.

Do půl milionu jsou hezká auta

Na test jsme si v Auto ESA půjčili Mercedes-Benz třídy C ve verzi C 220 CDI s naftovým motorem 2,1 o výkonu 125 kW, s automatickou převodovkou a pohonem zadních kol. Vůz z roku 2016 měl v době testu najeto zatím jen 120 000 km a prodejce za něj chtěl 475 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Naprostá většina ojetin má pod kapotou právě čtyřválcový diesel a automat. Vozy s rozumnými nájezdy kolem 100 000 km ještě nestraší brutálními servisními výdaji v blízké budoucnosti.

V inzerci na webu Sauto.cz je aktuálně necelá dvoustovka aut ve verzi sedan nebo kombi. Sedanů je jen necelá čtvrtina. Třetina vozů má pohon všech kol, velice vzácné jsou manuální převodovky (sotva deset aut). Jen asi pětina vozidel má pod kapotou benzinový motor.

Ojetá třída C generace 205 se dá sehnat od asi 250 tisíc korun, ale bude mít slabší diesel a najeto kolem 300 000 km. Rekordman v inzerci má teď 344 000 km. Vozy s nájezdem kolem 100 000 km jsou za zhruba 400 tisíc a víc. Na benzinové verze s maximálně 100 000 km potřebujete pořád přes půl milionu.

A jak si mercedes stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Mercedes-Benz třídy C kombi patří mezi naše nejžádanější vozidla ve střední třídě. Tyto vozy si oblíbili zejména rodiny s dětmi a podnikatelé, kteří oceňují kombinaci prestižní značky, prostornosti a spolehlivosti. Kombi verze nabízí praktický zavazadlový prostor při zachování elegantního vzhledu sedanu. Vzhled této generace je velmi současný, protože se přestala vyrábět teprve před čtyřmi lety. Její nadčasový design a moderní technologie stále drží krok s dobou, a tak je pro mnoho našich zákazníků jasnou volbou. Co se týče pohonných jednotek, nejoblíbenější jsou právě dieselové motory 2.0 CDI a 2.2 CDI. Tyto prověřené agregáty se vyznačují nízkou spotřebou a dostatečným výkonem pro každodenní jízdu i delší cesty. Pokud uvažujete o podobných vozech, doporučuji se podívat také na BMW řady 3 Touring, Audi A4 Avant nebo Volvo V60. Všechny nabízejí srovnatelnou kvalitu, ale liší se designem a jízdními vlastnostmi. U nás v Auto ESA si můžete všechna tato vozidla porovnat na jednom místě. Nabízíme zkušební jízdy, kompletní servisní historii a naši záruku kvality TÜV NORD.“

Poslední dobrý nafťák? Možná ano

Mercedes řady 205 je ve výrobě od června 2014, v březnu 2018 prodělal facelift. Verze sedan W205 a kombi (S205) skončily v únoru 2021. Verze kupé (C205) a kabriolet (A205) vydržely až do března 2023. Celkem Mercedes vyrobil zhruba 2,5 milionu kusů této řady. Zajímavostí je i prodloužený sedan V205 určený pro Čínu. Pro zjednodušení budeme používat označení W205, ačkoli bude řeč i o kombíku. Tak nás nepeskujte, že nevíme, jak se u Mercedesu značí jednotlivé modelové řady a verze.

Foto: Dalibor Žák

Na lesklých černých plastech je vidět každý chlup a smítko. Lidé s OCD tu budou trpět. Potěší, že tato verze před faceliftem ještě nemá vlezlé a protivné jízdní „asistenty“. Stačí, že na vás občas nesmyslně zařve protikolizní systém, když jedete podél zaparkovaných aut. Jinak je ale interiér velice příjemný a působí celkem kvalitně.

Foto: Dalibor Žák

Vzadu je místa dost a potěší slušné odhlučnění, i když kombi bude vždycky hučet trochu víc než sedan. Jako rodinné auto ale funguje třída C skvěle.

Třída C se drží klasické koncepce a přímým konkurentem je vlastně jen BMW řady 3. Audi má u A4 sice také motory podélně, ale primárně pohání přední kola. Lexus kombík nemá, Alfa Romeo také ne, Kia Stinger v zadokolce na českém trhu prakticky neexistuje. Ostatní konkurenti jsou s motorem vpředu napříč. Samozřejmě i třída C mohla být s pohonem všech kol, ale tady máme klasickou zadokolku. Osobně to tak mám rád. Řízení je příjemnější a přesnější a nepřenáší se do něj parazitní momenty naprosto zbytečné čtyřkolky. Nebo vy snad bydlíte všichni na horách, že nutně musíte mít pohon všech kol? Vždyť tuhle zimu žádný sníh nebyl, to vám stačí klasická zadokolka na dobrých celoročkách.

Interiér může působit trochu „čínsky“ a některé plasty a materiály trochu lacině, ale na ergonomii typickou pro mercedes si rychle zvyknete a zbytek auta působí celkově kvalitně a hodnotně. Inu, to asi od mercedesu čekáte. Je pohodlný, sedačky jsou velmi slušné a odhlučnění ucházející. Kombík sice vždycky hučí víc než sedan, ale dá se to vydržet. Dokonce ani vrozený klapot hlučnějšího čtyřválce OM651 dovnitř neproniká tak výrazně.

Foto: Dalibor Žák

Dynamická jízda naftovému mercedesu s automatem moc nevyhovuje. Je to pohodlný polykač kilometrů. Řídí se ale moc příjemně a štvát vás asi ničím nebude.

Dynamika je velice příjemná, a i když 125 kW a 400 Nm dnes nikdo neoznačí za dechberoucí hodnoty, s autem motor hýbe důstojně a nedělá mu problém udržovat na dálnicích dlouhodobě vyšší tempo. Zapněte pasivní tempomat na tachometrových 140 a kilometry budou mizet jeden za druhým. Spotřeba se dá udržet mezi 6 a 7 litry na 100 km dle stylu jízdy, mimo město a dálnice se dá celkem snadno jezdit za pět litrů.

Mercedes-Benz C 220 CDI S205: Naměřené hodnoty zrychlení
0-50 km/h2,5 s
0-100 km/h8,1 s
50-90 km/h4,13 s
50-90 km/h na 3. st.4,36 s
80-130 km/h km/h6,82 s
80-130 km/h na 4. st.8,1 s

Mercedes má typicky rozvážný automat, zde ještě starší sedmistupňový. Jakmile se jede, funguje všechno báječně. Převodovka jen nemá ráda rychlé změny. Takže když se někde potřebujete rychle otočit, trvá to, než se z D zařadí R a obráceně. Na pokyny tlačítky pod volantem reaguje spíše otráveně, a i když auto přepnete do režimu Sport+ (nevíte někdo, proč má kombík od Mercedesu s automatem a čtyřválcovým dieselem dva sportovní režimy?), tak po chvíli se převodovka stejně přepne do automatického režimu a obvykle odřadí nahoru přesně v ten nejméně vhodný okamžik. Upřímně, kdo chce jezdit dynamicky a chce diesel, ať se raději podívá po nějakém bavoráku. Anebo klidně po naftové Octavii RS. Tenhle mercedes je hlavně komfortní polykač kilometrů a bez těch sportovních režimů by se určitě obešel.

Mercedes C 220 CDI za 475 000 Kč: Příklad financování
Úvěr bez navýšení
akontacepočet spláteksplátka
350 000,-1210 416,-
Úvěr 30 %
142 500,-3610 114,-
142 500,-487 808,-
142 500,-606 427,-
Úvěr 0 %
03614 449,-
04811 154,-
0609 181,-

Diesel je dobrý, ale hlídejte ho

A jak je na tom technika? Naftový čtyřválec OM651 je „starý známý“, který debutoval v roce 2008 v předchůdci ve verzi C 250 CDI. Určitě teď už vykřikujete termíny jako „rozvody“ a „vstřiky“. Rizika tu jsou, ale Mercedes na motoru zapracoval a řetězové rozvody tu už vydrží déle. A také dost záleží na historii, kvalitě údržby, olejových intervalech a na tom, jestli číslo na tachometru opravdu sedí. Německý taxík s reálnými 400 000 km už si prostě o rozvody říci může, jenže když ho tu pak někdo prodává s udávaným nájezdem 180 000 km, může se nový majitel divit.

Foto: Dalibor Žák

Motor OM651 je tu už zbavený dřívějších potíží (hlavně se vstřikováním), ale nesmíte se na servis zcela vykašlat. Chce to také kvalitní palivo a vhodný jízdní režim (spíše dálky a dálnice než město).

Vyskytnout se může únik vody z chladiče EGR či vadný ventil, naštěstí téměř zcela zmizely potíže se vstřikovači (diagnostická chyba P0087 ale vadný vstřikovač naznačuje). Přesto je fajn jim pomoci kvalitní aditivovanou naftou. Motor se na ni také trochu uklidní a nebude cvakat jak staré TDI-PD. Celkově je mechanika čtyřválce bytelná, a pokud včas měníte olej (nejpozději po roce nebo 20 000 km u vhodně provozovaných aut), zlobit nebude. Občas ovšem selže motor klapky sacího potrubí (v paměti chyba P200A).

Částicový filtr vydrží klidně daleko za 300 000 km, když se s vozem jezdí spíše delší trasy. Chyba P24C6 v paměti značí obvykle jen vadný snímač množství částic. Okruh SCR (vstřikování močoviny AdBlue) umí potrápit vadným senzorem NOx (v paměti chyba P229E), i když třeba čerpadla a vstřikovač tu obecně vydrží dlouho. Zas ale u hodně ojetých aut nečekejte zázraky.

Foto: Dalibor Žák

Mercedes si o požadovaný servis řekne na palubním počítači, ale u více ojetých aut buďte konzervativní a nešponujte intervaly na maximum. Pečlivě udržované vozy se vám odvděčí provozní spolehlivostí klidně až za půl milionu kilometrů.

Pozor také na dlouho odstavené kusy (kapalina vyschne a odnese to čerpadlo a vstřikovač). Zacpaný vstřikovač hlásí chyby P13DF a P2BA9. Mercedes také mohl mít různé nádrže na AdBlue. Dle VIN testovaného auta je tu větší nádrž na 24,5 l (kód výbavy U85). Taková by měla vydržet na celý servisní interval. Po doplnění je ale potřeba udělat reset, což neodborný servis často zapomene.

Testované auto má z výroby nastavených maximálně 25 000 km, ale interval si vůz vypočítává a prostě rozsvítí na displeji požadovaný olejový servis. My bychom u ojetých aut nepřekračovali jeden rok, nebo 20 000 km na výměnu oleje. Palivový filtr se mění po třech letech spolu se vzduchovým filtrem, nezapomeňte ani na olej v automatu. Mercedes doporučuje interval maximálně 125 000 km nebo pět let.

Foto: Dalibor Žák

Mercedes používá automaty vlastní konstrukce. Na rozdíl od konkurentů vyžaduje pravidelné výměny oleje v převodovkách, zde po 125 000 km nebo pěti letech. Určitě to dodržujte.

V motoru je šest litrů oleje a měl by se používat primárně olej SAE 0W-30 MB 229.52. Jsou ale dovoleny i jiné specifikace a normy, tak se domluvte se svým servisem. Záleží na tom, jak a kde auto používáte. V automatu 7G Tronic je devět litrů oleje MB 236.15.

Zlobí tu něco?

Mercedesů třídy C jezdí hodně a v servisech byly pečené vařené, hlavně v prvních letech. Model sice měl „kliku“ v tom, že některé technické vymoženosti dostal až s odstupem času (hlavně devítistupňový automat 9G Tronic dorazil později v odladěné verzi, stejně tak dostal vylepšenou verzi dvoulitrového dieselu OM654), ale i tak musel Mercedes vyhlásit 120 (!) samostatných svolávacích akcí a 32 akcí servisních.

Teď v servisních datech vidíme přes dvě desítky známých problémů, které se u ojetin vyskytují, tak to vezmeme heslovitě, o čem ještě nebyla řeč.

Mercedes C220 CDI: Obvyklé závady a problémy

Na displeji se zobrazí „Additional battery malfunction“, v paměti je chyba B21DC: Spálená pojistka kondenzátoru

Na displeji se zobrazí „Autonomous emergency braking not available“, v paměti chyby C1636 a C174A: Ztráta kalibrace radarového snímače, nejčastěji po nehodě (i ťukanec na parkovišti)

Falešné poplachy protikolizního systému bez překážky před autem: Poškozená kabeláž k radaru

Svítí kontrolka baterie a varování vybití akumulátoru, v paměti chyba B1F45: Vadný měnič napětí

Porucha automatických dálkových světel, v paměti chyby U118A, B1783 a U120B: Chybné naprogramování jednotky světel

Porucha automatické převodovky, auto nejede, v paměti chyby P0748 a P2110: Vadná hydraulická řídicí jednotka převodovky

Vadná řídicí jednotka motoru

Vadný regulační ventil tlaku paliva

Vadná „váha vzduchu“ a chybně provedená kalibrace nové po její výměně

Sání zanesené sazemi a karbonem (nevhodný jízdní režim, oddalované servisní intervaly)

Vůle v přední nápravě (běžně po 100 000 km)

Škubání při změnách tahu (vysoké nájezdy, obvykle velké vůle v pružných spojkách kloubového hřídele)

Závady parkovacích senzorů (vlhkost nebo poškození z drobných nehod)

Netěsnost zadního diferenciálu (vysoké nájezdy)

Prosezená a prošoupaná sedačka řidiče, ohmataný volant (důkaz extrémních nájezdů)

Celkově se čtyřválec OM651 podstatně zlepšil. Nejhorší byly jeho prvních čtyři roky, ale od roku 2013 je už velmi slušný, takže řada 205 už měla od začátku lepší verzi . Nezlobí vstřikování, Mercedes doladil i další věci. Řetězové rozvody jen nemají rády podtáčení (čehož se bohužel automat dopouští často), ale i tak to odskákala spíše auta s manuálem. Tady by měly vydržet klidně 400 000 km, když se nevykašlete na olejový servis.

Hlídejte podvozek a brzdy a auto hlavně svěřte někomu, kdo mercedesy umí. Tahle značka bohužel není moc vstřícná vůči nezávislým garážistům a bastlířům, kteří auta opravují podle indických návodů na youtube, takže to chce buď značkový, nebo specializovaný servis. To se už radši v autě hrabejte sami, než abyste platili někomu za to, že vám nadělá více škod než užitku. Pamatujte, že oficiální servisní historie také udržuje starším mercedesům mnohem vyšší zůstatkovou hodnotu.

Celkové hodnocení: Ojetý Mercedes C220 CDI řady 205

Už jen to, že tato verze před faceliftem nemá armádu eurounijních protivností, z ní dělá mnohem příjemnější auto, než jaké jsou novější verze a generace. Z vozu je navíc opravdu cítit slibovaná kvalita a vysoká hodnota, což o soudobých fleetových bavorácích (řada 3 F30) zrovna neplatí. Dynamická jízda sice tomuto mercedesu moc nevyhovuje, ale jezdí příjemně a komfortně. Jeho naftový čtyřválec je navíc velmi spolehlivý. Mercedesy nejsou levné, ale svou hodnotu si umí udržet, pokud mají pečlivě vedenou servisní historii a zcela jasný původ.

Co máme rádi

Poslední dobrý obyčejný naftový mercedes

Absence protivných povinných jízdních „asistentů“

Slušná zůstatková hodnota

S pečlivou údržbou najede půl milionu kilometrů

Co nás vytáčí

Poslední dobrý obyčejný naftový mercedes…

Vyžaduje odborný servis

Levně na něj neseženete nic

Pochybná historie mnoha ojetin na trhu

Načítám