Hlavní obsah

Ojeté BMW 430d xDrive Gran Coupé je „oktávka v tédéíčku“ na druhou. Tohle je liftback, který chcete!

Foto: Dalibor Žák

Zapomeňte na Octavii RS TDI. Tohle je přesně ten rodinný liftback, který jste vždycky chtěli. Má silný diesel, dobrý podvozek a luxusní výbavu. Praktická karoserie řady 4 Gran Coupé rozšiřuje možnosti a využití tohoto bavoráku.

Článek

Když si dnes zadáte do vyhledávání nových i maximálně desetiletých ojetých BMW, která jsou zrovna k dispozici, aby měla tradiční pohon zadních kol, benzinový motor a třeba i manuální převodovku, vypadnou na vás jen jednotky kusů. Tato značka se zcela odklonila od koncepce, která ji proslavila.

Nejprodávanější bavorák má dnes čtyřkolku, diesel a automat. Upadl zájem také o tradiční karoserie a automobilka přišla s dalšími karosářskými verzemi, jako je třeba právě toto Gran Coupé. Označení řada 4 má posunout vůz v hierarchii nad klasický sedan řady 3, z něhož technicky vychází.

Ačkoli bude spoustě lidí stačit naftový čtyřválec, my se dnes podíváme na dynamicky mnohem atraktivnější motor. Třílitrový řadový šestiválec je v případě BMW také klasika, a je vlastně jedno, že tu teď máme diesel. Vždyť tohle auto dnes můžete mít za cenu srovnatelně staré a ojeté Octavie RS TDI.

Může být dokonce levnější než Octavia

Na test jsme si v Auto ESA půjčili BMW 430d Gran Coupé s naftovým šestiválcem 3,0 l o výkonu 190 kW, s pohonem všech kol xDrive a automatickou převodovkou. Pěkně vybavený vůz českého původu z roku 2017 měl v době testu najeto 164 500 km a prodejce za něj chtěl 450 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Cenový rozptyl je u řady 4 obrovský. Můžete mít auta pod 300 000 Kč, ale také za více než milion. Do půl milionu je ale slušná nabídka atraktivních vozů dokonce i se šestiválci.

Čtyřdveřových Gran Coupé řady 4 je v inzerci na webu Sauto.cz více než stovka (včetně nové generace) a ceny začínají už pod 300 000 Kč. Nejčastěji koupíte naftu, čtyřkolku a automat. Klasika ve formě benzinové zadokolky s manuálem je aktuálně v inzerci jen jedna jediná. Silný benzinový šestiválec se dá koupit pod půl milionu, naftový šestiválec bývá už pod 400 tisíci.

Na auta s méně než 100 000 km potřebujete aspoň 450 tisíc, vozy s nájezdem do 50 000 km stojí běžně od 700 tisíc nahoru. Nástupce s „bobří hubou“ začíná až nad 900 000 Kč, takže cenový rozptyl je u Gran Coupé řady 4 opravdu velký a záleží na motorizaci, výbavě, nájezdu, historii a samozřejmě i celkovém stavu auta.

A jak si BMW řady 4 stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „BMW řady 4 Gran Coupé, jako je tento konkrétní model s M Paketem, xDrive a výkonným třílitrovým dieselovým motorem, patří na trhu ojetých vozů k poměrně vzácným kouskům. Verze Gran Coupé se čtyřmi dveřmi tvoří menší část nabídky, což z ní dělá zajímavou alternativu pro náročnější klientelu. Tento konkrétní vůz z roku 2017 je výjimečný kombinací sportovního charakteru a praktičnosti. Čtyři plnohodnotné dveře nabízejí proti klasickému dvoudveřovému kupé mnohem lepší přístup na zadní sedadla, přičemž si vůz zachovává sportovní siluetu, kterou oceňují dynamicky orientovaní řidiči. Navíc rozměrné páté dveře karoserie liftback umožňují snadný přístup do velkého zavazadlového prostoru. Pokud zákazník hledá alternativy v podobné kategorii prémiových sportovních vozů se čtyřmi dveřmi, může zvážit například Audi A5 Sportback, Mercedes-Benz CLA nebo CLS, případně Volkswagen Arteon. Z neněmeckých značek stojí za pozornost Kia Stinger nebo Peugeot 508 v GT verzi. Pro zájemce o podobně prémiové sportovní vozy nabízíme v Auto ESA výhodné financování, možnost odpočtu DPH (u tohoto konkrétního vozu) a kompletní předprodejní kontroly s certifikací TÜV NORD. Navíc poskytujeme garanci kontroly najetých kilometrů a záruku na mechanický stav i legální původ vozu.“

Auto použitelné i v rodině

Verze Gran Coupé řady 4 je velice zajímavá karosářská verze a kdo potřebuje trochu praktičtější karoserii než sedan, ale nechce kombi nebo SUV, mohlo by se mu toto auto líbit. Samozřejmě nečekejte od BMW 4 GC stejnou praktičnost a objem kufru jako od všelidové Octavie, ale interiér je poměrně prostorný a zavazadlový prostor dostatečný na běžné věci.

Foto: Dalibor Žák

Praktická karoserie rozšiřuje záběr tohoto modelu. Spousta rodin asi spíše sáhne po kombi řady 3, ale Gran Coupé řady 4 mívá často moc pěknou výbavu a silnější motory.

Foto: Dalibor Žák

Když sklopíte zadní sedačky, uděláte z řady 4 Grand Coupé poměrně praktický stěhovák, vlastně podobně jako třeba z Octavie. Nákupy nábytku tak budou o dost jednodušší. Pozor ale na stav čalounění, některá auta mívají kůži potrhanou od neopatrné manipulace s nákladem.

Interiér vychází z řady 3, bohužel i s místy dost lacinými materiály. Kvalita této generace vozů založených na řadě 3 F30 je diskutabilní, a i když se často na stavu auta podepíše sám majitel, přece jen jsme nebyli zvyklí na to, že by desetiletý bavorák vypadal uvnitř hůř než dvacetiletý Passat. Ohmataná a zašlá madla dveří, plasty kolem sedaček či okopané prahy ale naznačují, že bývalý majitel se o auto asi moc pečlivě nestaral.

Foto: Dalibor Žák

Interiér možná vypadá efektně, ale některé detaily jsou dost laciné. Zejména nad kvalitou dekoru a „umělého kovu“ bude leckdo kroutit hlavou. Aspoň že ergonomie je v naprostém pořádku. Ovládání infotainmentu přes iDrive je milionkrát lepší než ty současné rušivé dotykové televize přes půlku palubní desky.

Zrovna s šestiválcovým dieselem o výkonu 190 kW letí tahle „čtyřka“ jako utržená ze řetězu, takže pokud jde o dynamiku, budete určitě spokojeni. Jen ji asi neoznačíte za sportovní auto. Řízení je mdlé jako u všech čtyřkolek této generace a auto je pocitově těžké na předek. Je to spíše takové audi. Podvozek ale nepůsobí tak tragicky jako na některých F30 z prvních let a automobil neplave po silnici sem a tam.

Foto: Dalibor Žák

Bezrámová okna vypadají stylově, ale naučte ostatní spolucestující, aby vždycky nejprve vzali za kliku a vteřinku počkali, až okna sjedou dolů, než trhnou dveřmi. Jinak si soustavným rvaním oken přes těsnění dveří ty lišty a gumu zničíte.

Nadšenec se ale se zadokolkou sveze vždycky lépe, neboť u ní nezasahují parazitní momenty čtyřkolky do předních kol. Jenže takové auto dnes skoro neseženete, zadokolka často bývá jen v nějaké základní specifikaci, vzácně jako čtyřválcová 430i s celkem slušnými výkony. Silný benzinový motor už s pohonem zadních kol koupíte těžko, leda byste měli rozpočet na auta jako M4, M2 či malou M240i. Ale to už jsme někde úplně jinde, rozhodně ne u praktických rodinných vozidel.

Foto: Dalibor Žák

Naftový šestiválec s autem hýbe velmi důstojně. Vyloženě sportovní projev ale od 430×d nečekejte. Jestli chcete moderní BMW, které se charakterem nejvíce blíží klasickým „řidičským“ bavorákům z 90. let, zkuste někde sehnat poslední M240i v zadokolce s manuálem.

Hlavně se musíte starat

Pohled do palubního menu (BMW zobrazuje servisní historii v palubním infotainmentu) odhaluje poslední servisní záznam v době, kdy mělo auto najeto zhruba 45 000 km. Asi si rychle domyslíte svoje. No, hlavně že má na sobě vůz loga M Performance kolem dokola. Ta opravdu čtyřkolka s dieselem potřebuje…

Foto: Dalibor Žák

Naftový šestiválec N57D30 platí za spolehlivý. Nesmíte se na něj ale vykašlat. U více ojetých kusů s oddalovaným olejovým servisem hrozí přidřená ojniční ložiska, nekvalitní nafta zas ohrožuje vysokotlaké palivové čerpadlo.

Místo nich takové auto potřebuje pravidelnou údržbu. Můžeme tak jen hádat, jestli vůz jezdil pravidelně do servisu a hlavně do jakého. Na druhou stranu prohlídka, s níž nám zase pomohl náš dvorní specialista na bavoráky Petr Dorotovič, hned odhalí, že auto dostalo v minulosti nový olej do automatu, což není předepsaný servisní úkon. Bývalý majitel tak možná věděl, co dělá. A poslouchal doporučení specializovaného servisu.

BMW má standardně nastavené proměnné servisní intervaly a vůz si vypočítává podle zatížení, co chce. Odhad životnosti jednotlivých položek je vidět v palubním servisním menu, takže lze případně spojit blížící se úkony do jednoho, ať nejezdíte do servisu každé tři měsíce, až si auto „pípne“. Každý druhý olejový servis se má měnit palivový filtr.

Foto: Dalibor Žák

Stav rozvodového řetězu se musí změřit pomocí osciloskopu, jak zde ukazuje Petr Dorotovič, specialista na vozy BMW. Ve značkovém servisu BMW vám kompletní výměnu rozvodů, včetně víceprací, na motoru N57 mohou nacenit klidně na více než 100 000 Kč. Tak nevyhazujte peníze z okna, když to není potřeba.

V motoru je 6,5 l oleje SAE 0W-30 BMW Longlife-19 FE. Ideální je měnit olej nejpozději po roce a 15 000 km. Automatická převodovka tradičně servisní interval nastavený nemá a pak je to na životnosti jinak dobrého automatu od ZF vidět. Samotné doporučení výrobce převodovky je poprvé vyměnit olej po 90 000 km a pak každých 60 000 km nebo šest let. Mění se celá vana včetně integrovaného filtru, v převodovce je 8,5 l oleje BMW ATF 3+. Myslete i na olej v rozvodovce čtyřkolky (0,5 l BMW DTF1) a zadním diferenciálu (0,9 l BMW Hypoid Axle Oil G3).

„V xDrivu je lepší olej vyměnit mnohem dříve, než se o to začne auto hlásit, tedy třeba už po 90 000 km. Proces je to komplikovaný, protože tu není vypouštěcí otvor, ale jen napouštěcí. Buď se to jen odsaje, nebo se celá ta jednotka vyndá z auta, což se ale dost prodraží,“ popisuje Petr Dorotovič poměrně náročný servisní úkon. Dodává, že olej sice stojí necelou tisícovku, ale že je s tím právě spousta práce.

Foto: Dalibor Žák

Čistá koncovka výfuku (zde opravdu koncovka a nejen falešný plastový dekor kolem ohnuté trubky) naznačuje, že DPF je na tomto autě v pořádku. Potvrzuje to i diagnostika.

Během prohlídky odhaluje servisní specialista klasické neduhy, tedy popraskané přední hydraulické silentbloky, z nichž teče olej. „I když nutně auto s prasklými silentbloky nemusí mlátit na nerovnostech, tak často nepříjemně vibruje hlavně při brzdění,“ doplňuje. Na druhou stranu pod motorem je sucho, i kolem převodovky. Rosí už ale zadní diferenciál. Autu se také mlží přední světlomety, což jsem viděl snad na všech starších BMW z této doby. Mlžení světel se ale týká obrovského množství moderních aut se studenými diodovými světly.

V horší kondici je separátor oleje a zřejmě už se nějaký olej dostává i do sání, což by chtělo řešit. Největší otazník ale visí u stavu rozvodů a DPF, čehož se lidé bojí u dieselů BMW oprávněně nejvíc. Petr „nahazuje“ svůj osciloskop a rychlým měřením může případné zájemce uklidnit, že řetězové rozvody jsou na tomto motoru ještě v naprostém pořádku. „Rozvody je vždycky potřeba změřit a ne si jen něco přečíst na internetu a pak vyhazovat zbytečně peníze za jejich výměnu, když jsou v pořádku. U některých aut vydrží klidně 400 000 km, jinde jen 200 000 km,“ vysvětluje odborník.

Foto: Dalibor Žák

Netěsné přední silentbloky jsou obvyklý problém, ale u auta s více než 160 000 km na nízkoprofilových runflatech by asi nikoho překvapit neměly. Zavěšení BMW bývá na českých silnicích po 100 000 km už často zralé na větší opravy.

V dobrém stavu je i částicový filtr (originál stojí 60 458 Kč), což prozrazuje nejen zcela čistá koncovka výfuku, ale i diagnostika, která odhaduje jeho zbývající životnost na 120 000 km. V praxi to ale může být mnohem víc. Když už je auto napojené na diagnostice, zase tu máme klasiku ojetých bavoráků - slabou baterii na konci své živostnosti s kapacitou jen asi 70 %.

BMW řady 4 se nevyhnuly systémové problémy a na celou modelovou řadu včetně kupé a kabrioletů bylo vyhlášeno 30 samostatných svolávacích akcí. A opravdu hodně akcí servisních, kdy se sice nejedná o bezpečnostní problém, ale vyžaduje to zásah, obvykle v rámci běžně servisní prohlídky. Jenže když bylo auto naposledy v servisu s 45 000 km na tachometru, je těžké odhadovat, zda jiný, zřejmě neznačkový servis, případné potíže odstranil. A že jich mohlo být!

BMW 430×d: Obvyklé závady a problémy

Škubání a vibrace při rozjezdu a blikající kontrola trakce a omezení výkonu: Nadměrné opotřebení drážky na výstupním hřídeli rozvodovky (sada příruby výstupního hřídele z rozvodovky s těsněním vyjde na asi 8 600 Kč)

Vadná přední lambda sonda (originál 9 394 Kč)

Nefunguje ovládání klimatizace a trvale běží ventilátor: Poškozený kabel sběrnicové sítě LIN v blízkosti držáku palubní desky

Nefunguje infotainment: Vadný software nebo poškozená jednotka multimédií

Selhání regulátoru alternátoru

Auto se nechce rozjet, nechce zařadit: Vadný volič automatické převodovky

Nelze nastartovat auto s manuálem: Vadný spínač spojkového pedálu

Motor v nouzovém režimu, uloží se chyby 4C5E a 4C53: Poškozená hadice snímače zpětného tlaku výfukových plynů

Motor v nouzovém režimu a ztráta výkonu, uloží se chyba 2C3200: Sací potrubí zanesené sazemi a karbonem

Potrhaná těsnění kolem oken: Z neopatrného otevírání dveří

V rámci servisních akcí se řešila třeba netěsnost sání, úniky chladicí kapaliny, netěsnosti chladiče EGR, chyby v řídicích jednotkách (AdBlue, řízení, infotainmentu, motoru, podvozku i karoserie), závady systému SCR, ucpané odvětrání klikové skříně i vedení oleje k turbodmychadlu, poškozené turbo nebo jeho regulace, vadné palivové čerpadlo, uvolněné vzpěry zavěšení, poškozená ložiska i náboje kol, špatně namontované hnací hřídele, prodřený kabelový svazek motoru, vadné žhavicí svíčky, vůle v ložiscích kol, vadný kloubový hřídel, chybějící mazivo v homokinetických kloubech a netěsné hydraulické silentbloky.

Servis samozřejmě něco stojí a BMW si nechá originální díly zaplatit, i když na trhu vždycky najdete kvalitní alternativy od prvovýrobců za mnohem lepší ceny. Například originální sada brzd (přední i zadní kotouče s destičkami) stojí zhruba 27 000 Kč, a to se bavíme o základních brzdách. Variant tu bylo více, například mnohem dražší sportovní brzdy s vrtanými kotouči. Sada pro výměnu oleje v automatu jen na materiálu vyjde na přibližně 12 tisíc, nové originální turbo stojí 80 404 Kč (v druhovýrobě polovinu), celý motor N57D30 vyjde na 530 tisíc korun. Ve výsledku ale nebude údržba šestiválce proti čtyřválci o moc dražší, ani těch rizik tu není víc. Takže jestli můžete, klidně si dopřejte pořádný motor. Stát vás to bude zhruba stejně.

Celkové hodnocení: Ojeté BMW 430×d Gran Coupé

Praktická karoserie liftback dělá z tohoto BMW stylovku, kterou můžete používat i jako rodinné auto. Teď je navíc za moc pěkné peníze, v relaci srovnatelně vybavené naftové Octavie RS s podobným nájezdem, ale výrazně slabší dynamikou. Naftový šestiválec v tomto BMW je parádní motor se zdánlivě nevyčerpatelnou zásobou síly, který navíc umí být velmi spolehlivý a proti slabšímu čtyřválci 420d nebude servisně o moc dražší. Musíte se ale o auto odpovídajícím způsobem starat. Provozní náklady nejsou jen spotřeba paliva, zde udržitelná kolem krásných 7 l / 100 km. Myslete na to, že i mimo značkové dílny servisovaný bavorák umí lézt do peněz a ještě víc tehdy, když případné problémy oddalujete a neřešíte hned.

Co máme rádi

  • Skvělá dynamika naftového šestiválce
  • Praktická karoserie liftback
  • Překvapivě rozumné ceny ojetin
  • Servisní zázemí (originální i neznačkové) a přístup k dílům

Co nás vytáčí

  • Zanedbaná údržba některých ojetin
  • Často problematická historie
  • Čtyřkolka je tu spíše na škodu (kazí charakter a přináší problémy)
  • Silnou benzinovou zadokolku už prakticky nekoupíte
Načítám