Hlavní obsah

Jak poznat, že chce auto do servisu? Ne všechna vám to řeknou, jiná se nahlásí servisu sama

Foto: Dalibor Žák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Snad každému soudnému motoristovi je jasné, že osobní auto je hodně složitý „domeček plný koleček“, který potřebuje pravidelnou údržbu. Můžeme ukázat na mnoho případů, kdy lidé na své vozy naprosto kašlou, ale berme je jen jako odstrašující.

Článek

Když vám v servisu řekli, že byste měli přijet každý rok pro nový olej a filtry, není to proto, aby z vás tahali peníze. Olej a další prvky v autě prochází opotřebením a degradací, a proto je potřeba je pravidelně měnit. Automobily už si naštěstí o potřebné úkony umí říci, a dnes dokonce umí na dálku komunikovat se servisem, který hned pozná, co je potřeba, a připraví se na to.

Moderní auto si řekne samo

Už od počátku 90. let minulého století jsou auta plná počítačů a vozy sbírají potřebná data z mnoha senzorů. Informace a případné chyby se ukládají do paměti a servisy pak umí zjistit, co je špatně. Řídicí jednotky aut tak už dnes neslouží jen k tomu, aby měly na starosti pouze chod motoru a dalších systémů, ale umí i informovat řidiče, pokud se něco děje nebo vůz něco chce.

Nízká hladina oleje? Příliš vysoká teplota chladicí kapaliny? Všechny tyhle informace auto zná a v případě nutnosti je umí sdělit i řidiči. I proto byste měli vědět, co které kontrolky znamenají. Vysvětlení těch nejdůležitějších bývá vždy uvedeno v návodu k obsluze vozidla, u moderních aut s digitálními displeji bývá obvyklé, že se vedle rozsvícení kontrolky ještě spustí zvuková signalizace a je zobrazena hláška popisující problém a případně i doporučení, například: „Nízký tlak oleje. Ihned zastavte vozidlo a vypněte motor!“

Vyznejte se v kontrolkách, ať zbytečně neplašíte

Pro zkušeného motoristu, který zná své auto do šroubku a umí si věci opravit sám, teď nepíšeme nic nového, ale mnoho lidí význam jednotlivých kontrolek nechápe a nerozumí mu. Buď jejich význam přeceňují a zbytečně plaší, nebo naopak nereagují na opravdu vážné problémy.

Foto: Škoda Auto

V autě toho na vás může svítit hodně, ale zpravidla jen žluté a hlavně červené kontrolky mají nějaký zásadní význam a týkají se provozu a funkce vozidla. Červená znamená problém, kdy musíte ihned zastavit, vypnout motor a věc řešit - nejčastěji odtahem do servisu.

Už jsme se tomu věnovali v samostatných článcích, a proto si jen připomeneme význam nejdůležitějších kontrolek a jejich barevného provedení. Zpravidla je to tak, že pokud něco svítí žlutě (nebo oranžově), jedná se o problém, který byste měli řešit, ale můžete opatrně dál pokračovat v jízdě.

Samozřejmě pak záleží, čeho se problém týká. Upozornění na nízkou hladinu náplně ostřikovačů není potíž, která by bezprostředně ohrožovala provoz auta a jeho spolehlivost. Ale například upozornění na nízkou hladinu oleje, chladicí kapaliny nebo stav nabití akumulátoru už je problém, který není radno podceňovat. Jakmile svítí žlutě olejnička nebo indikátor hladiny chladicí kapaliny, můžete sice jet dál, ale doporučujeme zvolnit a při nejbližší příležitosti (například na další benzince) to řešit. Olej a chladicí kapalinu si snadno dolijete sami.

Jakmile se něco rozsvítí červeně, je to vážný problém, který vyžaduje neprodleně zastavit vozidlo a vypnout motor. Typicky je to indikace nízkého tlaku oleje (červená olejnička) a problém s chlazením (červená kontrolka teploty chladicí kapaliny), občas se objeví také symbol červené baterie, který zpravidla znamená poruchu dobíjení (většinou když praskne řemen pohánějící alternátor). S tím sice chvíli pojedete, ale moderní auta s vysokou spotřebou elektrické energie pro pohon palubních systémů a součástí motoru vybijí baterii klidně za 10 km jízdy.

Foto: Škoda Auto/Garáž.cz

Tyhle kontrolky jsou pro spolehlivý provoz auta asi nejdůležitější. Jakmile se olejnička nebo symbol chladicí kapaliny rozsvítí červeně, okamžitě zastavte a vypněte motor! Žlutá olejnička znamená, že auto nemá dost oleje a potřebuje ho dolít (obvykle jeden litr).

Indikátor poruchy motoru, lidově přezdívaný vysavač, pečené kuře nebo vrtulník, může znamenat cokoli, co se týká řízení motoru. Nejčastěji je to nějaký problém na emisním systému (okruh EGR, katalyzátor), ale může to být i problém se vstřikováním, regulací turbodmychadla a podobně. Obvykle v autě škubne, motor se přepne do tzv. nouzového režimu a se sníženým výkonem a omezenou rychlostí vůz pojede. Je ale potřeba to řešit.

Pravidelná prohlídka, nebo mimořádná oprava?

Je také potřeba rozlišovat, když má auto nějaký technický problém přímo ohrožující jeho spolehlivý a bezpečný provoz, a když se jen blíží plánovaný servis. Akutní problémy auto dává vědět hned, rozsvítí varovnou kontrolku a ještě se někdy ozve pípnutím.

Plánovaný servis nekřičí na řidiče tak výrazně. Zpravidla se zobrazuje jen po zapnutí zapalování a obvykle měsíc nebo 1 000 km předem (záleží, jak máte nastavené servisní intervaly). Nejčastěji se ukáže kontrolka svítícího klíče, případně se rozsvítí kontrolka „Service“. Teprve až po překročení plánovaného data (nejčastěji u pevných ročních intervalů) začne ikonka servisu svítit neustále a žlutě.

Foto: Dalibor Žák

U naprosté většiny moderních aut se upozornění na blížící se (nebo již prošvihnutou) pravidelnou servisní prohlídku zobrazuje po zapnutí zapalování a chvíli po startu. Některá auta mají pevně nastavené intervaly, jiná variabilní vypočítané podle způsobu používání.

Servisní intervaly jsou nastavené různě, a to nejen v rámci modelové řady, ale dokonce i mezi jednotlivými auty se stejnými motory. Záleží například i na tom, pro jaký trh bylo vozidlo určeno a jakou specifikaci oleje používá. Například u vozů značky Škoda jsou původní servisní intervaly uvedeny na výrobním štítku vozidla (QI6 pro interval proměnný a QI4 pro interval pevný s limitem 15 000 km či jeden rok).

Mnoho moderních aut už umí informace o servisních intervalech a plánovaných opravách zobrazovat v palubním infotainmentu. Vedle zbývajících kilometrů nebo doby do další výměny oleje umí auto odhadovat například životnost brzdového obložení, u dieselů se zobrazuje zbývající množství AdBlue či jiného potřebného aditiva, ukazovat se mohou i další informace.

Ne všechna auta vám řeknou, že chtějí do servisu

Ovšem ne všechna auta mají funkci upozornění na blížící se servis a řidič si to musí hlídat sám. I proto je dobré se se svým automobilem dobře seznámit a tyhle věci si zjistit. Jak už bylo řečeno, servisní intervaly se liší i v rámci modelové řady a některá vozidla mají nastavené dvouleté prohlídky, ale variabilní intervaly pro olejový servis. A „prohlídka auta“ a „výměna oleje“ není to samé.

Foto: Dalibor Žák

U mnoha aut už si aspoň základní informaci o servisním intervalu a zbývající době najdete v palubním menu. Pozor, servisní prohlídka nemusí být to samé co výměna oleje! Některá auta mají „prohlídku“ jednou za dva roky, ale olej se mění třeba po roce a určitém nájezdu (nejčastěji 15 až 20 000 km).

Bývá v tom někdy zmatek, proto často doporučujeme, hlavně u starších aut, držet se pevných ročních intervalů s výměnami oleje po 10 nebo 15 000 km. Pokud vůz nemá funkci zobrazení servisních intervalů, je potřeba si to hlídat v kalendáři. To je ale nekomfortní a snadno se na to zapomene.

Tady je potřeba také upozornit, že u některých aut lze velmi snadno varovnou informaci o blížícím se, či dokonce překročeném servisu vynulovat. Bohužel mnoho podvodníků, kteří chtějí „zatraktivnit“ ojetinu před prodejem, přesně tohle udělá. A vy pak nevíte, že přejíždíte olej a další nezbytné servisní úkony. „No jistě, pane, ty rozvody jsou akorát vyměněný,“ bude hulákat prodejce po telefonu. „Ale už si pojeďte, jede sem další zájemce, co má cash,“ doplní ještě prodávající, abyste neotáleli. I proto je nezbytné tyto informace ověřovat přes servisní knížku a ideálně značkový servis. Jakékoli mezery v servisní historii by pro vás měly být velkým varováním.

Foto: Dalibor Žák

Pro uživatele je přístup k takovým informacím samozřejmě užitečný, ale je potřeba upozornit, že je velmi snadné tyto informace „vynulovat“. Auto nemá kontrolku, která by poznala, že se vypustil starý olej a napustil nový. Opatrně tak s ojetinami bez servisní historie. A například upozornění na blížící se interval výměny řemenových rozvodů v autech nebývá vůbec.

Věděli jste, že dnes už automobilky k autům klasickou papírovou servisní knížku spíše nedávají? Případně bývá dostupná jen jako doplněk pro pečlivé motoristy. Servisní záznamy se dnes už evidují elektronicky a je pak mnohem jednodušší a spolehlivější je ověřit. Na druhou stranu nemáte nikde po ruce černé na bílém napsáno, co a kdy se má měnit. A některé servisní úkony, ačkoli nejsou oficiálně uvedené v servisním plánu, je lepší udělat preventivně, aby auto opravdu spolehlivě fungovalo. Příkladem mohou být třeba jen výměny oleje v určitých typech automatických převodovek, ačkoli automobilka přímo výměnu nepředepisuje.

Moderní auta už mluví se servisem na dálku

Současná auta už se umí do značné míry sama diagnostikovat, obvykle o blížícím se problému věd s předstihem, než začnou „strašit“ řidiče. A protože mohou být vozy propojené online, začala se tato funkce využívat právě i ke komunikaci aut se servisem. K masovému rozšíření těchto funkcí došlo hlavně od roku 2018. Od té doby jsou v EU prodávaná vozidla povinně vybavena systémem eCall.

Tyto výsady tak nejsou určené jen pro drahé luxusní vozy či elektromobily. Mají je i naprosto běžná obyčejná auta. Se servisem tak umí na dálku mluvit třeba i Škoda Fabia nebo Kamiq. Provozovatel automobilu si jen vybere preferovaného servisního partnera (čili do jakého servisu chce jezdit) a ten s ním pak komunikuje e-mailem nebo telefonicky. Lze si však stáhnout také mobilní aplikaci, kde stav vozu a servisních funkcí vidíte rovnou.

Foto: Škoda Auto

Vedle servisu můžete mít přístup k servisním záznamům samozřejmě i vy. Například vozy značky Škoda už několik let umožňují propojit mobilní aplikaci přímo se servisními informacemi, takže můžete mít všechno plně pod kontrolou. Vaše auto navíc umí se servisem mluvit a dopředu mu dá vědět, že se blíží nezbytný servis.

Tato funkce proaktivního servisu se aktivuje tehdy, když auto ohlásí blížící se pravidelnou servisní prohlídku nebo i nějakou závadu. Predikují se také proměnné servisní intervaly, pokud auto nemá pevně nastavený kilometrický nájezd do další výměny oleje, ale vypočítává jej z provozních hodnot a zatížení. Tato funkce proaktivního servisu se aktivuje tehdy, když auto ohlásí blížící se pravidelnou servisní prohlídku nebo i nějakou závadu. Predikují se také proměnné servisní intervaly, pokud auto nemá pevně nastavený kilometrický nájezd do další výměny oleje, ale vypočítává jej z provozních hodnot a zatížení.

Všechny tyto informace má vámi vybraný servis s předstihem. Může tak připravit a rovnou vám nabídnout časové sloty v dílně a následně se s vámi spojit, abyste si společně dohodli vyhovující termín a v případě potřeby se pro vás objednaly potřebné díly. Jelikož vybraný servis zná údaje o vozidle, připraví předem veškeré nezbytné dokumenty.

Reklama

Načítám