Článek
Určitě jste si všimli, že ty naše středoevropské zimy nejsou to, co bývaly. V nižších polohách se člověk na sníh načeká, a když pak jedete o víkendu do hor, stejně jsou všude silnice odklizené. Potřebuje tedy vůbec někdo plnohodnotné zimní pneumatiky, když skoro celou zimu jsou takové podmínky, že by se dalo jezdit na letních, a to dokonce i zcela dle zákona?
Rozhodl jsem se proto udělat takový test. Na svoje BMW 330i E90 s pohonem zadních kol jsem potřeboval nové pneumatiky na zimní sezonu, protože nokiany, co tam doposud byly, už měly nejlepší léta za sebou.
Samozřejmě jsem vybíral mezi zavedenými zimními pneumatikami, ale pak mě napadlo: „Stále více se mluví o celoročních gumách, tak co je vyzkoušet? Jsou opravdu tak dobré?“ Místo zimáků jsem si tedy koupil celoroční pneumatiky Goodyear Vector 4Seasons Gen 3 v rozměru 225/45 R17 s indexem 94W, které vyhrály poslední test německého autoklubu ADAC (ano, já vím, ADAC testoval jiný rozměr). U prodejce stály 2 603 Kč za kus. Tento typ celoroček byl uveden na trh v květnu 2021, takže se jedná o relativně nový typ pneumatik.
Na sněhu v pohodě
Kdo se těšil, jak někde se zadokolkou na celoročkách uváznu a způsobím svou nezodpovědností kalamitu, tak ho musím zklamat. Do problémů jsem se vůbec nedostal. A to ani na sněhu, který všeho všudy ležel tuto zimu na silnici asi tak tři hodiny dopoledne v neděli 5. ledna. Náledí? Nebylo. Maximálně bylo tuto „zimu“ mokro a občas rozježděná prosolená kaše, když náhodou přes noc spadly ty tři vločky.

Sníh tady u nás ležel na silnici opravdu jen asi tři hodiny dopoledne v neděli 5. ledna. Jinak bylo povětšinou mokro, maximálně rozježděná prosolená břečka.
Jak už jste se mohli dočíst, testované celoročky ani na tom sněhu a břečce nemají velké problémy a jejich jediný citelný nedostatek proti špičkovým plnohodnotným zimákům je počáteční trakce při rozjezdu, v mém případě ještě umocněná vrozenou horší trakcí klasické zadokolky, která nemá zadní kola zatížená motorem. Ale i tak je trakce těchto celoroček zhruba podobná nějakým průměrným zimákům a rozhodně lepší než u starších a sjetých, třeba u těch mých nokianů, které už zamířily do koše. O levných čínských hrůzách nemluvě. Proti nim jsou tyto celoroční pneumatiky ve všech ohledech citelně zlepšení.
Nejvíce mě na těchto celoročních pneu Goodyear překvapila jejich schopnost „zakousnout“ se do kluzkého podkladu, takže se auto dalo pořád velice přesně a dobře řídit. Na brzdách jsou naprosto přesvědčivé a srovnatelné s kvalitními zimáky, dokonce i ve vedení v zatáčce. Opravdu to pro mě bylo obrovské překvapení, jak dobré moderní celoročky být mohou. Samozřejmě chápu, že hodnotím zcela nové gumy, a jsem zvědavý, co budu říkat třeba třetí zimu, až budou starší a více ojeté.
Když je mokro, jsou pneumatiky velice konzistentní a předvídatelné. Možná nemají špičkovou odolnost proti akvaplaningu, ale když se podíváte do tabulek renomovaných srovnávacích testů, vyloženě špatně si nevedou. Na brzdách na mokru jsou opět dobré, trakce při rozjezdu je pak už velice slušná.
Když sníh není, jsou lepší než zimáky
Proti zimákům vnímám zásadní zlepšení na suchu. Guma nešustí, nežvýká se pod autem a v zatáčce vede vůz mnohem jistěji než zimní pneumatika. A to i ve velmi nízkých teplotách. Když člověk musí prudce brzdit, není to jako na sáňkách. Celkově mi také tyto gumy přijdou mnohem komfortnější a jistější než někdy dost hlučné hučící zimáky. Ale to je velice subjektivní.

Symbol 3PMSF je už v některých zemích (Slovensko, Německo) vyžadován, aby mohla být pneumatika z pohledu zákona považována za zimní. Kvalitní celoroční pneumatiky už tímto symbolem disponují. Můžete s nimi klidně i do Alp.
Člověk by si tak řekl: „No dobře, tak na suchu jsou mnohem lepší, na mokru velice dobré, ale na tom sněhu to přece musí být špatné.“ Jenže ono to tak právě není a na těch maximálně pár dní v roce, kdy leží na silnici sníh, jsou bez velkých omezení použitelné. Lidé totiž zapomínají, že ono to na sněhu klouže i na kvalitních zimácích. Dle ADACu mají tyto goodyeary na sněhu z 30 km/h jen o 0,8 m delší brzdnou dráhu než nejlepší zimáky v této kategorii Continental TS870 a Dunlip Winter Sport 5 (obě 9,9 m). Na ledu z 20 km/h zastaví jen o 0,4 m dál než zimní Continental TS870. Rozdíl tak není propastný.

I když se člověk občas odváže a vezme zatáčku ostře, netrhá se hned bočnice pneumatiky jako na některých levných zimácích. Zdá se, že tyto goodyeary by opravdu mohly dlouho vydržet.
Můj experiment s celoročkami na zimu je dost přitažený za vlasy, protože kdo bude provozovat dvě sady pneumatik, asi si opravdu rovnou koupí plnohodnotné zimáky. Ale osobně musím říci, že abyste si citelně proti těmto „all-season“ pneumatikám pomohli na sněhu, museli byste si koupit naprosto špičkové gumy a ne ten laciný šunt, co jsou schopní si lidé objednat, jen aby ušetřili pár stovek. To už si opravdu raději kupte tyto celoročky, než abyste na autě měli nějaké laciné zimáky ze stlačené čínské tmy.

Dnes v pneuservisu necháte za přezutí sady pneumatik běžně kolem dvou tisíc korun. To máte čtyři tisíce korun ročně. Zcela chápeme, že plno lidí zvažuje také ekonomickou stránku celoročních pneumatik.
Kdo ale nechce přezouvání řešit, nemusí se celoroček bát. Rozhodně ne do nižších poloh a okolí Prahy. Tyto celoročky zkrátka nejsou žádná katastrofa ani na sněhu, takže bych se s nimi nebál jet ani na hory (a vždycky lze do kufru pro jistotu přihodit řetězy, jak bylo zvykem dříve). Bohužel to letos s tím sněhem nebyla žádná sláva, ale gumy určitě nevyhazuju, takže uvidíme příští rok. Třeba napadne víc, gumy budou mít za sebou i letní provoz a budou o rok starší.
Nekupujte si nejlevnější gumy!
Na vyhledávači Zboží.cz stojí aktuálně v rozměru 225/45 R17 nejlevnější zimní „pneumatiky“ do 1 200 Kč, naprostá většina „no-name“ značek s velice pochybnými vlastnostmi stojí do 1 600 Kč. Přitom celkem slušné budgetové zimáky střední třídy se dají koupit za zhruba dva tisíce korun (například oblíbené barumky Polaris 5). Špičkové pneumatiky od prémiových výrobců, které se umisťují na předních příčkách srovnávacích testů (protože mají na mokru třeba o 10 metrů kratší brzdnou dráhu z 80 km/h proti těm laciným hrůzám), stojí od asi 3 500 korun za kus, hodně záleží na rychlostních a hmotnostních indexech. A také na tom, zda kupujete runflaty nebo ne. Klidně tak může jedna zimní pneumatika stát i přes 5 000 korun. Když zůstanu u svého auta a nebudu chtít runflaty, prémiové zimní gumy koupím do 4 000 korun za kus.

Celá nová sada celoročních pneu Goodyear stála v rozměru 225/45 R17 přibližně 10 000 korun, tedy zhruba v relaci kvalitních letních pneumatik. Špičkové zimáky by v tomto rozměru stály do 16 tisíc. Za deset tisíc koupíte dvě sady (letní i zimní) nejlevnějšího obutí.
Letní pneumatiky bývají levnější, nějaká nejlacinější hrůza stojí necelých 1 100 Kč, střední třída od známých výrobců se dá koupit za necelých 1 600 korun za kus. Prémiové pneumatiky se dají koupit za přibližně 2 000 korun, a když budu chtít špičkové sportovní gumy v tomto rozměru a nebudu kupovat runflaty, pořád se vejdu do asi 2 700 korun (například Michelin Pilot Sport 4, Continental SportContact 5). Kolem 2 500 korun se dají určitě koupit špičkové gumy. Tady je zas třeba doplnit, že na E90 330i lze dozadu dát širší kola (255/40 R17), zatímco vpředu jsou ty 225mm gumy. Stejně to mám s letní sadou i já.
Když se podíváme aktuálně na ceny těchto celoročních goodyearů, tak stojí na e-shopech od necelých 2 400 korun v tomto rozměru. Nějaká „celoroční“ zoufalost se pak dá koupit za necelých 1 200 korun. Zavedené značky stojí od necelých 2 000 korun, oblíbené a velice dobře hodnocené micheliny CrossClimate stojí asi 2 500 korun. Tady vidíte, jak krásně funguje tržní prostředí a jak tvrdá konkurence tlačí ceny do velice rozumných mezí. Za špičkové gumy si nemusíte připlácet vysoké tisíce. Dokonce i pneuservisy vám nabídnou velice dobré ceny, někdy nižší než e-shop!
Sada špičkových celoroček tak vyjde v tomto rozměru 225/45 R17 na přibližně 10 000 korun. Když si koupíte nějaké nejlevnější letní a zimní pneumatiky, tak vás to bude stát za obě sady zhruba stejně. I když nějaké laciné letní gumy bývají na suchu akceptovatelné, až zaprší, budou to zase sáňky. Znovu vás odkážu na náš srovnávací test normálních kvalitních pneumatik a těch nejlevnějších, abyste si připomněli, že fakt není dobrý nápad na gumách šetřit. Právě kvůli vlastnostem na vodě. U zimáků to bude stejné. Ty laciné, jak ukazují nezávislé testy (a moje osobní zkušenosti), jsou naprostá katastrofa, když se zhorší počasí.
Jen z tohoto pohledu je jednoznačně lepší si koupit kvalitní celoroční pneumatiky a jezdit na nich v létě i v zimě než mít dvě sady ultralaciného šuntu, na kterém akorát s první kapkou deště nebo sněhovou vločkou někoho zabijete (a sebe také). Přesto je potřeba u celoroček, i těch kvalitních, upozornit na jistá provozní omezení, což laskavě provedl kolega Jan Majurník v následujícím textu, neboť má ze své praxe instruktora v tomto oboru značné zkušenosti:
Lesk a bída celoroček
Celoroční obutí má po všeobecné rovině určité výhody, ale také pár nevýhod. Prvně jde vždy o kompromis, kdy srovnatelná (kvalitou, značkou, rozměrem) zimní nebo letní pneumatika bude mít obvykle lepší sezonní vlastnosti než celoročka, většina celoroček je víc zimák než letňák. Navíc celoroční pneumatiky jsou primárně dělané pro provoz na mokru.
To znamená, že na sněhu (ne břečce) budou mít tradiční srovnatelné zimáky navrch, a to jak přilnavostí, tak brzdnou dráhou. Ostatně z polygonovských materiálů jsem si vypůjčil jeden graf od Continentalu.
V létě zase bude proti srovnatelnému letňáku celoročka hlučnější, bude mít větší valivý odpor (pár deci spotřeby navíc) a během krize, typicky vyhýbací manévr ve vyšší rychlosti, zpravidla neposkytne tolik přilnavosti jako právě srovnatelné (fakt zdůrazňuji) letní obutí.

Graf ukazující rozdíly brzdných drah u třech typů pneu na třech površích.
Dále hraje roli faktor lenosti, kdy sice nemusíte přezouvat, takže nejedete do pneuservisu, ovšem právě proto se vám nikdo nepodívá na stav gum, nepřeváží kola a nezkontroluje tlak či defekty. Snadno tak můžete jezdit s rozhozenou geometrií, která vám sjede vnitřky gum natolik, že je rozumný člověk raději vyhodí.
Všeobecně je tak celoroční pneu doporučené užívat primárně pro cesty kolem komína, a pokud venku nastane sněžný blitzkrieg, tak prostě nevyjíždět. Rovněž jde o optimální ekonomické řešení pro druhé či třetí auto v rodině pohybující se vesměs po městě. Na druhou stranu jsou výrobci, třeba Volvo či Subaru, kteří celoroční obutí dávají do standardu svých vozidel.

Nezapomeňte na stáří. Funkční životnost pneu od uvedení do provozu (při správném skladování) je čtyři až pět let.
Celoročky jsou rovněž populární na západě Evropy a počet jejich uživatelů každoročně roste, ovšem nic to nemění na faktu, že jde o kompromis, spíš zimák a spíš na mokro. V duchu článku ovšem říkáme, abyste si raději koupili kvalitní celoročky, než jezdili na levných (zimních, letních) pryžích značky stlačená tma. Jan Majurník
Kvalitní celoročky jsou ekonomické řešení
Co když si ale chcete koupit slušné gumy? Sada kvalitních zimáků vyjde zhruba na 15 000 Kč, kvalitní letní gumy stojí přibližně 10 000 korun. To máte za dvě sady dohromady 25 000 korun. Pak samozřejmě budete řešit každou sezonu přezouvání (dnes běžně necháte v pneuservisu i 2000 korun) a případně také skladování druhé sady. A pokud jste zodpovědný motorista, za čtyři roky stejně pneumatiky vyhodíte, i když budou mít ještě dostatečný vzorek. Proč? Protože už budou prostě staré. To ty zmíněné celoročky aspoň hezky ojezdíte. Podle testu ADACu by měly testované goodyeary vydržet zhruba 60 000 km, takže by se na nich daly čtyři roky s průměrným nájezdem 15 000 km ročně zvládnout.

Kvalitní celoroční pneumatiky obstojně fungují i na sněhu a lze se na ně spolehnout. Jsou rozhodně lepší než nějaké laciné gumy pochybného původu. Pořád je to ale trochu kompromisní řešení a nikdy nebudou fungovat tak dobře jako špičkové zimáky. A v létě se zase nevyrovnají kvalitním letním gumám.
Přesto je dobré připomenout jednu důležitou věc - o pneumatiky se musíte starat. Je potřeba pravidelně hlídat tlak a kontrolovat jejich stav. Nelze se jen spoléhat na systémy vozidla, jakkoli vám samozřejmě kontrola tlaku v pneu řekne, že máte problém. Jenže auto vám neřekne, že máte pneumatiku někde poškozenou, že se vám na bočnici udělala boule a podobně. Lidé s celoročkami (nebo ti, co jezdí prostě na jedné sadě levných zimáků), také zapomínají na to, že pneumatiku je dobré čas od času vyvážit, aby kolo neházelo.
A myslete na to, že je dobré pravidelně seřizovat geometrii zavěšení, kontrolovat brzdy (a čistit zadní bubny). Když pak motoristu nic nemotivuje dvakrát za rok kolo sundat, tak na tohle začne kašlat. Takže zas si nemyslete, že s dobrými celoročními pneumatikami můžete na všechno zapomenout. Stejně aspoň jednou za rok určitě jezdíte na servisní prohlídku, tak nechte zkontrolovat i kola a nezapomeňte ani na převážení.
Takže abych to shrnul, kvalitní celoroční pneumatiky jsou určitě lepší řešení než dvě sady špatných laciných sezonních pneumatik. V extrémních jízdních situacích a podmínkách od nich ale nečekejte zázraky a uzpůsobte tomu styl jízdy.