Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Klidně bychom mohli napsat článek „10 omylů a mýtů o elektromobilech“ a stejně se všichni strašně pohádáte. Zastáncům vnucované elektromobility nevysvětlíte, že pro mnoho lidí (a institucí) prostě auto bez spalovacího motoru nedává smysl. Také jim nevysvětlíte, že elektromobil není zcela bezemisní.
A druhému táboru zase nevysvětlíte, že elektromobil je jako technické řešení vlastně zajímavý a pro některé lidi může být ideálním přibližovadlem. Věříme, že i bez politického tlaku a dotací by se dokázal prosadit, i když ve velmi okrajovém segmentu trhu.
Plno lidí o elektrickém autě jako například druhém voze uvažuje. Mnohdy je však vysněný vůz pořád příliš drahý. Jenže nepotřebujete nutně Teslu s výkonem 400 koní, aby se dal elektromobil používat. Podívejme se teď na elektrické ojetiny do 300 000 Kč, které jsou na trhu k dispozici. Vezmeme to podle abecedy, aby to nevypadalo, že někomu nadržujeme.
BMW i3

BMW i3 mohlo mít tři různé typy baterií, a dokonce i záložní spalovací motor pro prodloužení dojezdu. Na krátké trasy do města ale bohatě stačí obyčejná verze se základní baterií, kterou koupíte i docela levně.
Kompaktní BMW i3 se už nevyrábí a to je rozhodně škoda. Jednalo se totiž o skvěle vymyšlené auto se slušnou dynamikou a jízdními vlastnostmi. Je to ideální auto do města, neboť se vejde všude, má malý poloměr otáčení a jeho reálná spotřeba je velice nízká, klidně kolem 11 kWh / 100 km. To při dnešních cenách elektřiny nedělá ani 50 haléřů na kilometr.
V inzerci je jich do 300 000 Kč pár, takže kdo chce novější verzi s větší baterií, bude si muset připlatit. Ale pokaždé na nějakou i3 narazíte, i v nabídce větších bazarů. Zajímavé je, že baterii i3 lze upgradovat na větší a můžete mít i verzi s pomocným spalovacím motorem. Jednu takovou jsme testovali mezi ojetinami. BMW i3 je také spolehlivé auto (samozřejmě tu ale nějaká rizika jsou), takže zájemci o městský elektromobil by ji rozhodně neměli přehlížet.
Dacia Spring

Dacia Spring je vlastně taková celoroční alternativa skútru: malé auto do města s velmi levným provozem. Nesmíte si ale moc všímat místy až přehnané lacinosti.
První elektrická dacia je spíše takové legrační vozítko a na dálnici se s ním asi pouštět nebudete. Když ho budete brát jako „all-season“ alternativu skútru, může dávat smysl. Baterii má malou, ale lehkou a docela spolehlivou – najet k 200 km na jedno nabití není vůbec žádný problém. Není to drak, ale kdo potřebuje dojet těch pár kilometrů do Lidlu a do práce, vlastně nic honosnějšího nepotřebuje.
V inzerci je springů docela dost, jsou to mladá auta a mívají opravdu málo najeto. Místy je lacinost této dacie až komická, berte to jako součást jejího charakteru. Na druhou stranu jsou její roční provozní náklady skutečně mizivé a spotřeba energie také (10-12 kWh / 100 km). To i ten skútr se musí snažit, aby se v provozních nákladech Springu vyrovnal. Levněji už to jde snad jen pěšky.
Fiat 500e

Elektrický Fiat 500 byl původně jen pro trh v USA, ale mnoho ojetin se dostalo i do Evropy z individuálního dovozu. S benzinovou 500 nemá nic moc společného.
Hlavně z USA k nám zamířilo dost ojetých Fiatů 500. Původně pro evropský trh vůbec nebyly určené, jednalo se o ústupek zákonům některých amerických států (nejprve Kalifornie, pak i Oregonu). Jedná se o celkem zajímavý elektromobil, který můžete koupit levně. Kamenem úrazu ale bývá stav některých kusů, který by šel jedním slovem označit jako žalostný.
Vyloženě špatnou techniku ale tento fiat nemá. Baterie, pokud nedostává zabrat nevhodným provozem a nabíjením, nebude ve středoevropských podmínkách tolik trpět. Bohužel na náš trh míří poškozené a dlouhodobě odstavené vozy, jejichž baterie už nepůjde jen tak oživit. Novou za více než 600 tisíc asi kupovat nebudete. Přes diagnostiku se ale dá zbývající kapacita celkem snadno ověřit.
Nissan Leaf

Druhá generace Leafu je dospělejší auto s delším dojezdem, které je už normálně použitelné i na delší cesty. Potěší vyšší spolehlivost, kvalita i hodnotnější interiér.
První generace elektrického nissanu byl první velkosériový elektromobil na světě. A to dokonce ještě před teslou. Nebyl to žádný zázrak, i když po modernizacích se aspoň nissan zbavil nespolehlivé baterky a pohonu. Dá se koupit ale levně a zas tak strašné auto to není, protože je v něm aspoň docela dost místa (je to vůz segmentu C jako třeba Golf).
Raději bychom se poohlédli po druhé generaci s větší baterií, použitelným dojezdem přes 200 km a hlavně solidní spolehlivostí. Pokud diagnostika ukáže, že je baterie v pořádku, kupujte. Potěší i pěkná dynamika, starší Leaf zas moc svižně nejel a měl omezenou rychlost. Druhá generace Leafu má vcelku robustní techniku a maximálně budete řešit ložiska motoru, ale až někdy po 300 000 km.
Smart ForTwo / ForFour EQ

Elektrické smarty jsou spíše takové hračky do města, hlavně pokud jde o dvoumístnou, dvoudveřovou verzi. Technika je spolehlivá a koupíte ho překvapivě levně.
Smart už to s elektřinou zkoušel, teď se ale podíváme na poslední generaci vyvíjenou společně s Renaultem. Ono to totiž není špatné auto a do města dává určitě hodně smyslu. Stejně jako Dacia Spring je to spíše taková alternativa skútru. Verze ForFour už je docela použitelná i jako normální malé auto.
V inzerci je dost vozů a za ceny i hodně pod 200 tisíc Kč. Malá baterie se zhruba 17 kWh kapacity na městské courání stačí, tohle auto umí jezdit jen za 10 kWh na 100 km, pokud s nikým nezávodíte. Mimo město pak dojezd začne rapidně klesat, hlavně na dálnici. Stejně jako u ostatních elektromobilů nechte ověřit stav baterie, pak se tu nemáte čeho bát.
Škoda Citigo-e iV

Malá elektrická škodovka má možná až zbytečně velkou baterii, na jedno nabití ujede 300 km. Spolehlivost je dobrá.
První sériová elektrická škodovka byl spíše takový pokus, ale Citigo-e není špatný nápad. Zajímavé totiž je, že na rozdíl od tehdejšího e-Upu od VW dostalo velikou baterii umožňující dojezd kolem 300 km. Tuto velkou baterii může mít i Seat Mii, ale ten se v inzerci vyskytuje vzácně. V nabídce Sauto.cz je teď 15 elektrických malých škodovek s různými nájezdy od 30 do 120 000 km.
O spolehlivost se tu bát nemusíte. Jen se připravte na to, že elektrické Citigo doslova žere přední gumy (když si nedáte pozor s plynem) a neovládá se tak lehce jako benzinová verze, neboť je kvůli těžké baterii trochu tupější. Prostě to bylo primárně benzinové auto. Ale jako druhý vůz do rodiny funguje parádně, protože s ním v případě potřeby dojedete i někam dál.
Renault Zoe

Pokud má Zoe vlastní baterii (takže nemusíte platit měsíční pronájem Renaultu), mohl by dávat jako druhé auto v rodině smysl. Novější verze jsou svižnější a mají větší dojezd.
Hojně rozšířeným elektromobilem v inzerci je také Renault Zoe, který koupíte klidně od 150 tisíc korun. My bychom ale hledali novější verzi s větší baterií, rychlejším nabíjením, lepším výkonem a také prodlouženým dojezdem. Ta se do tří set tisíc rovněž vejde. Není to vůbec špatné auto, i když místy je trochu laciné a je vidět, že je to spíše starší typ elektromobilu.
Důležité je, aby vůz měl vlastní baterii. Renault totiž zkusil program s pronájmem akumulátoru, ten ale při současných cenách paliv nedává moc velký smysl (vychází to v přepočtu na asi 1,50 až 2 koruny na kilometr). Většina ojetin v inzerci má ale baterii vlastní. Spolehlivost je slušná.
VW e-Up! a e-Golf

Na elektrickém Golfu je nejlepší to, že vypadá jako naprosto obyčejný Golf. Atraktivnější je novější verze s výkonem 100 kW a větší baterií. Za tu si ale připlatíte.
Elektrická auta nabízel i Volkswagen. V inzerci jsou do 300 000 Kč hlavně modely e-Up! s menší baterií. Golfů je pár a také spíše s menší baterií a výkonem 85 kW. Modernější verze s výkonem 100 kW bývá dražší. Ale třeba právě malý e-Up s malou baterií může někomu do města na velmi krátké trasy stačit. Těch 100 km vždycky nějak ujede, stejně tak větší Golf (použitelný čtyřmi lidmi).
Právě elektrický Golf je skvělý v tom, jak se nesnaží být za každou cenu odlišný. Skoro ho od klasického Golfu nepoznáte. A když si pár desítek tisíc připlatíte, můžete mít právě modernější verzi s lepším výkonem a větším dojezdem. O spolehlivost se tu také nebojte. Nechte prověřit baterii, historii vozu a pamatujte na to, že i elektromobil musí občas do servisu na kontrolu, výměnu brzdové kapaliny a sem tam nějakou opravu podvozku. To platí pro všechna elektrická auta plošně.
Kolik stojí „lepší“ elektroauta?
V nabídce je už také dost nových generací elektromobilů, zejména těch od koncernu Volkswagen. Modely řady ID koupíte už klidně za méně než 400 000 Kč (hlavně základní ID.3). Škoda Enyaq první generace se dá koupit za asi 510 až 550 000 Kč. Hojně rozšířené jsou samozřejmě tesly. Za 400 až 450 tisíc koupíte celkem slušné Tesly Model 3, ale také třeba starší Tesly Model S, dokonce i s bezplatným dobíjením na Superchargerech. U nich ale buďte opatrní na stav, tesly nejsou vyhlášené dlouhou životností.
Za lehce přes 400 tisíc se dá koupit elektrický Hyundai Kona a pod půl milionu začínají padat i novější čínské elektromobily. Na ojeté vozy Audi e-tron, Toyota bZ4X a Ford Mustang Mach-E potřebujete zhruba 600 000 Kč, Mercedes EQA a Volvo EX30 přijdou na asi 700 tisíc a BMW iX3 či i4 stojí od necelého milionu.