Hlavní obsah

Elektrická Toyota bZ4X je skvělé auto s jednou jedinou chybou. Dost zásadní chybou

Foto: Lukáš Kukla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

První od podlahy navržené elektrické auto od Toyoty má – tedy kromě podivného jména bZ4X – jeden poměrně zásadní problém, který mu bude situaci na trhu dost komplikovat. Začněme ale od toho veselejšího…

Článek

Toyota bZ4X je vážně povedené auto. Tenhle crossover o velikosti RAV4 nabízí o trochu více životního prostoru posádce (je o 90 mm delší a přitom nabízí o 160 mm delší rozvor), takže se za volantem pohodlněji usadíte (na delší nohy) a za vámi zbude pořád dost prostoru pro dospěláka. Má sice výrazně menší kufr (452 litrů místo 580), ale také nemá tak krabicovitou záď a celkově vypadá mnohem víc sexy než klasicky střižené SUV.

Toyotě se také podařil mistrovský kousek, když původní koncept pracoviště řidiče Peugeotu (některými milovaný, ale daleko častěji nenáviděný i-Cockpit) přetvořila do podoby, kdy konečně funguje – 7palcový digitální přístrojový panel je dál od řidiče a výš v jeho zorném poli, takže volant může mít normální velikost, a přesto nepřekáží z výhledu. Učte se, frantíci!

Foto: Lukáš Kukla

Interiér se Toyotě hodně povedl, netradiční koncept s informačním displejem až nad volantem v zorném poli řidiče tu opravdu funguje.

Rovněž má velký (8 nebo 12,3 palce) a přehledný infotainment s cloudovou navigací a dalšími vychytávkami, přitom mu stále zůstal samostatný panel navigace (akorát místo obyčejných tlačítek má elektronická) pro snadnější ovládání. Konstruktéři nezapomněli ani na odkládací schránky (třeba ve spodní části středového tunelu) nebo prostorné kapsy ve dveřích. S bZ4X se vám díky tomu bude moc příjemně žít.

Foto: Lukáš Kukla

Infotainment nové generace je dost přehledný a ovládání intuitivní, panel klimatizace pod ním se také bude hodit.

Zvlášť proto, že se řídí tak snadno (jen točíte volantem a šlapete na dva pedály, vlastně si díky efektivnímu regenerativnímu brzdění většinu času vystačíte jen s pedálem plynu) a jezdí naprosto tiše a hladce (stejně jako každý jiný elektromobil). I když přesedáte z auta s kultivovaným spalovákem a automatem, zažijete velký kulturní šok, o kolik může být auto komfortnější a relaxovanější.

Na druhou stranu se nemusíte bát odvážně vrhat do zatáček, protože nízké těžiště a dlouhý rozvor (obojí díky bateriovému balíku v podlaze) přináší spoustu jistoty a stability, kterou třeba u vysoké RAV4 nenajdete. A ani terénu se bZ4X nebojí, má totiž světlou výšku 180 mm (o pouhých 15 mm méně než běžná RAV4) a precizně dávkovatelný elektrický pohon všech čtyř kol, pokud sáhnete po dvoumotorové verzi s celkovým výkonem 217 koní.

Foto: Lukáš Kukla

Toyota nabízí svůj elektromobil bZ4X s jedním elektromotorem a pohonem předních kol, případně se dvěma elektromotory a čtyřkolkou.

My jsme však otestovali základní jednomotorovou verzi, která také není žádný lenoch, i když má místo dvou 109koňových elektromotorů jen jeden o výkonu 204 koní roztáčející přední kola. Navíc máte na povel instantní točivý moment 265 Nm, který z bZ4X dělá docela živé auto – oceníte to při každém startu od semaforů, při každém předjíždění nebo připojování do rychlejšího pruhu. Jásáte? Tak s tím ještě počkejte…

Foto: Lukáš Kukla

Netradiční design se nemusí líbit každému, ale auto pod ním ukryté je moc fajn. Jen to není dobrý elektromobil. Což je u elektromobilu docela průšvih.

Elektrický pohon v podání Toyoty totiž vedle typických výhod přináší také všechny hlavní nevýhody, kterých se uživatelé tolik bojí: Krátký dojezd a pomalé nabíjení. Model bZ4X je vyzbrojený baterií s „papírovou“ kapacitou 71,4 kWh, z níž je však využitelných jen 64 kWh. K tomu si přidejte spotřebu vysoko přes 20 kWh / 100 km (v zimě se vyšplhá klidně až ke 30 kWh / 100 km, přestože má tepelné čerpadlo již v základní výbavě) a tabulkový dojezd 500 km se rázem smrskne na reálné tři stovky (a v zimě klidně jen něco přes dvě stovky).

Foto: Lukáš Kukla

Má efektivní aerodynamiku a tepelné čerpadlo, neváží nesmysl a ani není kdovíjak přerostlé, přesto bZ4X nedokáže být úsporné. Čím to asi je…?

Ruku v ruce s tím jde i nabíjení, které se sice oficiálně chlubí výkonem až 150 kW, ale řídicí systém se zároveň snaží baterii chránit pro co nejdelší životnost (Toyota slibuje 90 % kapacity po 10 letech užívání), takže se na tohle číslo málokdy dostanete – a když už, tak ne na dlouho. K tomu si připočtěte fakt, že infotainment neumí počítat stav baterie v cíli trasy zadané do navigace a zastávky na nabíjení (prostě zatím nemá nabíječky zadané v systému) ani neukazuje bližší podrobnosti o probíhajícím nabíjení (ale máte je aspoň v mobilní aplikaci).

Celkově vzato Toyota postavila sice fajn auto, které pěkně jezdí, dobře se řídí a příjemně se s ním žije, zároveň však trestuhodně selhává v elektromobilitě. Což je u elektromobilu dost vážný problém. Zvlášť když stojí stejně jako výrazně schopnější konkurence…

Na druhou stranu je to i velká příležitost. Tušíme totiž, že bZ4X bude u dealerů Toyoty typický ležák, kterého se rádi zbaví i pod cenou. Už nyní Toyota doprodává loňský model s cenovkou startující na milionu a určitě nebude problém trochou vyjednávání („Nebo mám jít k Tesle…?“) přimět prodejce, aby vám slevil i u novější verze. Protože pokud nejezdíte dálky, je Toyota bZ4X uživatelsky naprosto v pořádku (jak se vám ji ovšem podaří prodat jako ojetinu, to je už jiná otázka). Ale pokud chcete jezdit na elektřinu a přitom se nebát dlouhých tras, máme pro vás lepší tip ze stejné stáje: Skvělou Toyotu Prius!

Oficiální ceník Toyoty bZ4X (modelový rok 2023) začíná na částce 1 129 000 Kč za předokolku a 1 289 000 za čtyřkolku (ve vyšší výbavě). Prodejci by ale měli mít na skladech ještě dost aut MR2022 (palubní nabíječka 7 kW) s cenami začínajícími na úrovni 990 000 Kč. A určitě nebude problém je přesvědčit, aby vám ještě trochu slevili…

Technické údaje
Motorsynchronní elektromotor
Výkon150 kW (204 k)
Točivý moment265 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 970 kg
Akcelerace 0–100 km/h7,5 s
Maximální rychlost160 km/h
Dojezdaž 500 km
Kapacita baterie71,4 kWh (využitelná 64 kWh)
NabíjeníAC 11 kW, DC 150 kW
Kola a pneumatiky235/60 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 690/1 860/1 650 mm
Rozvor2 850 mm
Objem zavazadlového prostoru452 l

Reklama

Načítám