Hlavní obsah

Nejsilnější Toyota C-HR jezdí pod 3 l/100 km. Atraktivní spořílek má jen minimum chyb, občas se ale staví na hlavu

Foto: Toyota

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zatímco u jiných značek se s pohony do zásuvky roztrhl pytel, Toyota – s populárními hybridy v zádech – dlouho zůstávala nohama na zemi. Také ona však v nedávné době musela s elektrifikací pokročit, a tak nové C-HR přijíždí vůbec poprvé jako plug-in hybrid.

Článek

To znamená, že městský crossover zvládne denní dojíždění výhradně na elektřinu, zatímco při delším víkendovém výletu se o slovo přihlásí spalovací motor, který si může sáhnout do 43litrové palivové nádrže. Na papíře zní nová Toyota C-HR Plug-in Hybrid 220 (to je zaokrouhlený počet 223 systémových koníků) jako prima společník, ale co říká praxe?

Na tu domácí si ještě musíme počkat, nejprve v rámci mezinárodních jízd vyrážíme na francouzské silničky nedaleko Marseille. Plug-in hybridní verze je nejsilnějším motorem v nabídce a doplňuje dvojici slabšího a silnějšího hybridu s osmnáctistovkou, respektive dvoulitrem.

Srdcem plug-in hybridu je dvoulitrový atmosférický čtyřválec s výkonem 152 koní, který je podpořen 163koňovým elektromotorem. Ano, elektrická jednotka je silnější než samotný spalovák. Dohromady to tedy máme 223 koní a 208 Nm, stovku za 7,4 s a maximální rychlost 180 km/h.

Foto: Toyota

Výrazná příď, členitá záď, dvoubarevné lakování a zapuštěné kliky dveří. Nová generace Toyoty C-HR vypadá jako koncept pro rok 2030, ale kdepak, na českých cestách se objeví co nevidět.

Lithium-iontová baterie s kapacitou 13,6 kWh pojme dostatek energie pro 66 elektrických kilometrů a ze tří fází ji lze nabíjet výkonem až 7 kW. Doplněno tedy může být za necelé dvě hodinky, z klasické domácí zásuvky to pořád v pohodě zvládnete přes noc.

Tabulková spotřeba tvrdí 0,9 l/100 km, ale nenechte se opít rohlíkem. K této hodnotě totiž značka dochází komplikovaným výpočtem, který s reálným apetitem vozu nemá mnoho společného. Přesto už teď můžu prozradit, že po stránce úspornosti je japonská novinka velmi milým překvapením.

Foto: Toyota

Interiér je proti vnějšku střídmější, ale chytře rozvržený a kvalitně zpracovaný. Prim hraje nová obrazovka infotainmentu, všechno důležité přesto pořád nastavíte tlačítky. Juchů!

Nemusíte se zas až tolik snažit, abyste se k elektrickému dojezdu přes 60 kilometrů dopracovali, energie v baterii mizí úměrně s ujetou vzdáleností. V první polovině našeho stokilometrového úseku tak plug-in hybrid z nádrže skutečně usrkává zhruba 1 l/100 km, pro palivo si totiž sáhne jen při potřebě plného zrychlení. Ještě dodám, že jedeme v automatickém režimu, kde fungování všech komponent necháváme na softwaru vozu. Ale když na to přijde, můžete si výhradně elektrickou (nebo benzinovou) jízdu vynutit.

Bez šťávy už se dvoulitr hlásí o slovo častěji, ale pořád v rozumných mezích. Po stovce městských a okreskových kilometrů (s krátkou dálniční vložkou) svítí na palubním počítači 2,9 l/100 km. Před druhou cestou – tentokrát už s vybitou baterií – počítadlo nulujeme, abychom zjistili, o kolik si pohon řekne, když nenabíjíme. Výsledek? Pořád sympatických pět litrů.

Foto: Toyota

Zatímco kufr hybridní C-HR pojme až 388 litrů, varianta do zásuvky se musí spokojit s 310 litry. A pokud investujete do prémiového audia JBL se subwooferem, smrskne se dokonce na 296 litrů.

A jak novinka jezdí? No, jako hybridní Toyota, v tom nejlepším slova smyslu. Je tichá, střídání jednotlivých motorů ani nemáte šanci pochytit a v úzkých městských uličkách se díky intenzivnímu posilovači moc hezky vodí. Pocitově je proti předchůdci i lépe odhlučněná a kultivovanější. Tomu mimo jiné pomáhají nové tlumiče od ZF, které rozeznávají vysoko- a nízkofrekvenční kmity, na což hbitě reagují, a zvyšují tak jízdní komfort.

Najdou se však i slabší místa. Vytočený motor spolupracující s převodovkou e-CVT se v zápřahu pořád umí ozvat, kufr je proti standardnímu hybridu menší, ale hlavně vás neustále hlídají horliví asistenti. Prediktivní brzdění je prima nápad, čte data z navigace a na jejich základě umí zpomalit před ostrou zatáčkou nebo stopkou. Občas to ale řeší dost nešťastně a nečitelně, třeba tak, že začne brzdit uprostřed oblouku. Není to nebezpečné jako spíše nepříjemné. A hlídání pozornosti řidiče, které vás peskuje i při krátkém pohledu na panel klimatizace… No, chytré auto si zkrátka někdy umí postavit hlavu.

Jsou to však jen drobnosti - a ty nejotravnější jdou naštěstí stále vypnout. Jinak se nová Toyota C-HR s plug-in hybridem povedla. Kromě sexy designu boduje kvalitně zpracovanou a ergonomickou kabinou, slušným jízdním komfortem a prima spotřebou paliva. Kůži však nedává úplně lacino, verze do zásuvky startuje na 1 199 900 Kč, zatímco hybridy stojí od 859 900 Kč, respektive 989 900 Kč v případě silnějšího dvoulitru.

Ohodnoťte design nové Toyoty C-HR jako ve škole:
1
77,2 %
2
9,2 %
3
6,5 %
4
2,9 %
5
4,2 %
Celkem hlasovalo 1300 čtenářů.

Reklama

Načítám