Hlavní obsah

Nejlepší ojetiny pro začátečníky do 100 000 Kč: Pět spolehlivých aut, která vás budou i bavit

Foto: Ford

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Máte čerstvý řidičák a potřebujete jezdit? Vybíráme pět slušných menších aut pro začátečníky, která seženete do 100 000 Kč, nebudou vás nudit a zároveň vám neudělají díru do peněženky.

Článek

Nejlepší cestou, jak se stát spolehlivým a dobrým řidičem, je koupit si na začátek spolehlivé a dobré auto. Takové, které vám motorismus neznechutí hned první měsíc. Jak dobře a bez problémů koupit svůj první vůz? Základem úspěchu je pořídit auto, které má čerstvou technickou, takže máte na rok a půl až dva roky klid. Pokud vám prodejce nebo bazar nabídne, že novou technickou zařídí, je to vítaný bonus.

Chtějte vůz se slušnými pneumatikami a brzdami v akceptovatelném stavu, potěší i auto po čerstvém servisu, i když je samozřejmě otázkou, jak kvalitně byl udělaný. Řeč je hlavně třeba o rozvodech, nezbytných výměnách náplní v motoru a převodovce a podobně. Všechno tohle ušetří v prvních měsících po koupi dost peněz. Mimochodem, jaké auto si na začátek nekupovat? O tom už jsme také psali:

Vyhněte se zbytečně složitým autům a i když nikomu nezakazujeme vůz se silnějším motorem, přece jen by to na začátek chtělo něco rozumnějšího, než se vyjezdíte a zažijete si potřebné návyky, které vás žádná autoškola nenaučí. Třeba, jak v autě správně sedět (a proč), jak předvídat okolní provoz a jak vlastně auto vnímat, co pod vámi dělá. Chce to jen pravidelně jezdit, za roky praxe to přijde.

Nejlepší levná auta pro začátečníky

Takže s jakými auty začít? Tady je pět ojetin, které by vás měly zajímat. Ano, my víme, že se tato auta objevují často i v jiných žebříčcích, ale opravdu dobrá auta stojí za to si pravidelně připomínat.

Fiat 500

Foto: Dalibor Žák

Fiat 500 je oblíbený hlavně u žen. Nejen kvůli svému designu, ale i díky tomu, že se všude vejde, snadno se s ním parkuje, je z něj dobře vidět a jeho provoz stojí pár korun. A prostě je celkově roztomilý.

Dnes už se ikonický Fiat 500 pod sto tisíc korun koupit dá a i když na cenách kolem 80 000 Kč teprve tyhle populární Fiaty začínají, nemusí to být totální bazarová past. Za nějakých 100 tisíc je ale akceptovatelné auto k mání a ani nemusí mít najeto kvadrilion. Ačkoli se o Fiatech neříkají hezké věci, tak zrovna „pětistovka“ je poměrně spolehlivá a nenáročná. Smiřte se s počínající korozí na exponovaných místech, ale pokud to nebude ještě v katastrofálním stavu, těch pár let to ještě vydrží. A pak si koupíte hezčí kus. Proti pověrám je spolehlivá i elektronika, i když třeba řídicí počítač robotizovaného automatu (oblíbená volba začátečníků) umí zlobit. Občas odejde elektromechanický posilovač a může zlobit i klimatizace. Klasikou starších ojetin jsou zlobící zámky dveří.

Ideální je atmosférická dvanáctistovka, která ve Fiatu 500 jede slušně, hodí se na městský provoz a lépe se s ní manévruje a parkuje než s větším motorem 1.4 16V. Menší motor totiž dovolí více vytočit přední kola. Hlavně je to ale spolehlivý dělník, kterého zastaví jen totálně zanedbaný servis. Vyměňte v něm jednou za rok nebo nejpozději po 10 000 km olej (u starších verzí se používá značkový olej SAE 5W-40 plnící normu Fiat 9.55535-S2 nebo aspoň API/ACEA SM/C3, v motoru je jen 2,8 l oleje), jednou za tři až čtyři roky vyměňte svíčky a bude jezdit vždycky. Ještě pamatujte na nezbytné výměny rozvodového řemene a řemene pomocných agregátů. Interval je 120 000 km nebo pět let.

Suzuki Swift

Foto: Dalibor Žák

Swift je oblíbený a sehnat se dá už kolem 80 tisíc korun v docela slušném stavu bez hrůzostrašné koroze. Pokud nebylo auto vyplavené a ošklivě bourané, problémy s ním nebudou. Můžete mít i čtyřkolku, ale bude drahá.

Třetí generace Suzuki Swift nikoho neurazí a je to pořád dobré auto. Potěší slušným řízením a podvozkem a základní motor 1,3 l není dýchavičný mrzák. Auto jede na svou kategorii vlastně docela pěkně. Zajímavostí je, že Swift se dělal i ve čtyřkolce, ale taková verze bude o něco dražší. Můžete mít i automat. Klasická benzinová třináctistovka s manuálem a předním pohonem je ale cenově velmi přijatelná a bezproblémová volba. Z pohonu snad jen převodovka po vyšších nájezdech už začíná vykazovat známky únavy.

Suzuki jsou velice spolehlivá auta a Swift není výjimkou. Benzinový motor 1,3 l chce nový olej (stačí běžný SAE 5W-30 plnící normu API/ACEA SL/A3) každý rok nebo po 15 000 km. Jelikož je v motoru 3,9 l, nedegraduje moc rychle. Každé tři roky nebo 45 000 km se mění olej v mechanické převodovce a také chladicí kapalina. Svíčky mají interval až 105 000 km, ale měňte je jednou za čtyři roky nebo po 60 000 km. Řemen pomocných agregátů stačí měnit po 90 000 km. Pozor si dejte na elektronické šotky, jako jsou výpadky ovládání oken, zamykání, blinkrů a podobně. Většinou za to může pronikání vody do auta (těsnění čelního okna, dveří a střešní antény) a to je pro elektronickou výstroj devastující. Špatně se to správně diagnostikuje a zdlouhavě řeší.

Škoda Citigo

Foto: Dalibor Žák

Malá škodovka je spolehlivé a do města skvělé auto. Překvapivě je v ní i dost místa, aspoň tedy vpředu. Zamrzí, že některé detaily jsou udělané extrémně lacině, snad i záměrně.

Citigo jezdí slušně, je malé, všude se vejde a díky mimořádně jednoduché technice je to spolehlivé a levně provozovatelné auto. Levnější vůz na provoz seženete těžko. Litrový tříválec jede dobře a s lehkým autem docela hýbe. Jelikož se silnější verze o výkonu 55 kW chová do 4 000 otáček stejně, nemá smysl pro nikoho, kdo nejezdí často po dálnici. A nad 120 km/h stejně začne dominovat odpor vzduchu a Citigo ztrácí dech tak jako tak. V rozpočtu do 100 000 Kč je tohle ale slušná volba, jen si dejte pozor na stav auta. Hodně jich v rukou řidičů rozvážejících jídlo nebo v nějaké sdílené službě a půjčovně dostávalo za uši.

Litrový tříválec toho moc nepotřebuje. Jen nový olej (musí plnit tovární normu VW 502.00 a v motoru je ho 3,4 l) každý rok nebo po 15 000 km, jednou za čtyři roky nebo po 60 000 km se dělají svíčky. Nezapomeňte také měnit brzdovou kapalinu a sací i kabinový filtr, nejpozději jednou za dva roky. Pečlivější motoristé, kteří mají školu péče o motorové vozidlo ještě od dědy, si nechají jednou za čtyři roky vyměnit olej v převodovce a spojkovou kapalinu. U vozů s nájezdem nad 150 000 km hlídejte stav rozvodového řemenu. Nemá předepsaný interval výměny a jen se kontroluje. Pozor také na stav řemenu pomocných agregátů, umí prasknout a nadělat pod kapotou paseku. Zlobit umí také jednotka větráku chladiče (běží i po vypnutí zapalování a vybije vám baterii), občas bývá vadné servořízení, selhat může i řídicí modul přístrojové desky. Ale motor poběží, když v něm bude olej a benzin. Nejsou tu žádné extrémně drahé složitosti a běžný servis zvládnete i doma svépomocí. U více ojetých kusů už ale hlídejte korozi, tohle je přece jen levněji řešené auto.

Renault Twingo

Foto: Petr Krab Jeřábek

Twingo dobře jezdí a umí být i velmi spolehlivé. Díky jednoduché technice tu prakticky nejsou choulostivá místa. Na začátek je tohle dobré auto a až se vyjezdíte, koupíte si něco většího.

Oblíbená je i tato stylovka od Renaultu. Od 80 tisíc korun se dá sehnat slušné auto s rozumnými kilometry a v akceptovatelném stavu. Ideální je motor 1,2 l o výkonu 55 kW, ale komu rozpočet dovolí Twingo RS (ceny okolo 150 000 Kč) se silnou šestnáctistovkou, zakazovat ho nebudeme. Jen už takové auto umí i kousnout, takže hlavně na mokru opatrně s odstavováním plynu uprostřed zatáčky! Jelikož je Twingo jednoduché, tak tu ani není moc rizikových míst. Pokud „blbne“ přístrojový panel, zámky a nejde nastartovat, zřejmě budou poškozené kolíky v kabelovém svazku k řídicí jednotce. Nebo může být vadná samotná jednotka. Ze systémových věcí tu jinak nezlobí nic. Inu, když tu skoro nic není, nemá se co rozbít. Twingo chce jen běžnou údržbu.

Dvanáctistovka chce nový olej každý rok nebo po 15 000 km. V motoru jsou čtyři litry oleje, používá se mazivo plnící tovární normu RN0700 a dovoleny jsou třídy SAE od 0W-30 po 10W-40. Svíčky se mění po čtyřech letech nebo 60 000 km, po pěti letech nebo 120 000 km se mění rozvodový řemen a také řemen pomocných agregátů. Pozor, u starších kusů v rukou kdoví kolikátého majitele se tohle zanedbává. Motor potřebuje také kontrolovat vůle ventilů, ale většinou na to není potřeba ani do 150 000 km sahat.

Ford Fiesta

Foto: Ford

Šestá generace Fiesty je slušné auto a dá se sehnat za rozumné peníze. Nečekejte závratnou dynamiku, ale tenhle Ford má aspoň dobrý podvozek a řízení. A je i docela spolehlivý.

Oblíbené auto je i šestá generace Fordu Fiesta. Verze před faceliftem má trochu zastaralý infotainment, ale zvyknete si na něj. Fiesta láká hlavně na slušné jízdní vlastnosti, ale celkově je to vlastně dobré a spolehlivé auto s jednoduchou technikou. Motor 1,25 l je spolehlivý, nemá vysoké nároky na kvalitu paliva a servis s výměnou oleje (3,8 l maziva SAE 5W-20 plnící normu WSS-M2C948-B nebo 5W-30 plnící normu WSS-M2C913-C) mu stačí každý rok nebo po 15 000 km. Nezapomeňte jen po 160 000 km (nebo osmi letech) nechat vyměnit rozvodový řemen a také zkontrolovat vůle ventilů. Pro jednotku 1.4 16V platí to samé.

Menší motor 1,25 l byl k dispozici ve verzích o výkonech 44 nebo 60 kW a vždy s manuální převodovkou, čtrnáctistovka mohla mít i čtyřstupňový automat s hydrodynamickým měničem. Pro ty, kteří si nejsou se spojkou jistí (nebo třeba nemohou řadit ze zdravotních důvodů), je Fiesta s automatem vlastně skvělé auto. U motoru 1.4 16V je potřeba dát pozor na prasklý výměník voda/olej (olej pak proniká do chladicí kapaliny), Fiestám občas zlobí elektronika. Nejčastěji se objevuje prodřený kabelový svazek ve volantu, vypalování žárovek (řeší se to montážní sadou rezistoru mezi kabel a žárovku) a do zámků proniká voda a pak zamrzají nebo se i zkratují.

Načítám