Článek
Dostali jsme další dotaz od mladého čtenáře, který zněl v kostce asi takto: „Udělal jsem si řidičák a nechci být závislý jen na MHD. I když budu jezdit hodně po městě, občas potřebuji kvůli sportu a brigádám i do míst, kam bus jezdí velmi špatně. Jenže na auto víc než 50 tisíc korun našetřeno nemám. Tak co si mám koupit? Nemělo by to auto být starší než z roku 2008, hlavně aby mě to teď nestálo moc peněz a nežralo to jako tank.“
Výběr na trhu není zas tak omezený a auta v této relaci jsou. Asi bychom škrtli větší vozy, spíše bychom hledali mezi malými městskými auty. Nemívají za sebou brutální nájezdy, pod kapotou je většinou jednoduchá a spolehlivá technika a spotřeba se dá udržet v rozumných mezích, klidně kolem 6 l/100 km. I když ve městě a hlavně v zimě bude každé auto brát trochu víc.
Citroën C1 (a 107 i Aygo)

Ano, na fotce je Peugeot 107, ale autíčko od Citroënu se liší jen v detailech, stejně tak Aygo. Jsou to prakticky totožná kolínská trojčata a jejich technika je spolehlivá. Pozor na korozi a stav převodovky.
Kolínská trojčata C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo do 50 tisíc koupíte a může to být akceptovatelné auto do města a na krátké trasy. Na dojíždění do školy a obouchání dveří na parkovišti je asi ideální. I přes laciný charakter jsou to celkem spolehlivá a hlavně nenáročná auta. Litrový tříválec je slušný a spolehlivý bez velkých rizik. Má rozvodový řetěz, nepřímé vstřikování, a když každý rok vyměníte olej, pojede.
U hodně ojetých kusů by to možná chtělo seřídit ventilové vůle. Pamatujte taky na svíčky a filtry. Vůz postihují spíše kuriózní závady (vadná spínací skříňka, takže se auto vypne za jízdy, případně vadný kabelový svazek k motoru), hodně utahané kusy ale mohou mít i vadný katalyzátor. Sem tam špatně ukazuje palivoměr a některým vozům nejde posilovač. Ale jinak, dokud je v tom olej a benzín, to pojede.
Ford Ka

Malý ford má hodně podobného s Fiaty 500 a Pandou. Jenže stylová pětistovka je pořád drahá, zatímco ford koupíte o desítky tisíc levněji.
Slušný městský pracant je i Ford Ka vyráběný v letech 2008 až 2014. Do 50 tisíc je celkem dobrá nabídka akceptovatelných aut, která ještě pár let vydrží. Pokud mají čerstvou STK, berte. Klasický motor 1,2 l o výkonu 51 kW je totiž skvělý, spolehlivý a hlavně nenáročný. Jen nesmíte zanedbat olejový servis, pak bude jezdit, co bude na světě ropa.
Olej vyměňte každý rok, nebo po 10 000 km (v motoru je jen 2,8 l oleje SAE 5W-40), po dvou letech nejpozději vyměňte svíčky (a jednou za čas i zapalovací kabely). Každých 100 000 km nebo pět let se mají vyměnit rozvody a pomocný řemen. Jenom pozor na seřízení časování po výměně rozvodů. Občas „káčku“ zlobí kontakty u řídící jednotky karoserie (sporadicky problikávají kontrolky, nejde odemknout auto a podobně) a celkově je elektroinstalace taková… no, italská.
Fiat Panda

Fiat Panda je vzhledem k velikosti neuvěřitelně praktické auto. Dokonce se dělala i čtyřkolka, ale tu do 50 tisíc ve slušném stavu asi neseženete.
Skvělé praktické malé auto je Fiat Panda. Akorát v našem rozpočtu budete muset brát starší kusy se základním motorem 1,1 l o výkonu 40 kW, který se dost nadře a jinam než do města se nehodí. Je to ale nenáročný dělník, který jen potřebuje každých 10 000 km nebo každý rok vyměnit olej a jednou za pět let vyměnit řemenové rozvody.
Pozor si dejte na stav karoserie, ať nekupujete shnilé auto. Pandy umí vypadat i po letech slušně, ale také jsou majitelé, kteří z nich za pár let udělají hromadu šrotu. Smiřte se s chudou výbavou a už opotřebovaným interiérem, ale pokud všechno funguje a drží pohromadě, bude to ještě dobrý kup, zejména s čerstvou STK. Zanedbané Pandy ale umí zlobit, takže nesvítí, nestartují a trápí své majitele. Můžou za to často poškozené elektrické spoje a pronikání vlhkosti do míst, kde nemá co dělat. Takže prověřujte.
Hyundai i10

Hyundai i10 není žádná stylovka, ale překvapivě se dají sehnat velice slušné kusy za pár korun. Spolehlivost je slušná. Nečekejte ale zázraky a bez kompromisů se to neobejde.
Ačkoli vypadá jako auto pro starou babku, není malá i10 zas tak špatná. Výhodou je pětidveřová karoserie, konkurence je často jen třídveřová. Pod 50 tisíci jsou i auta kolem roku 2010 s relativně nízkým nájezdem a někdy i v docela pěkném stavu, aspoň tedy s ohledem na cenu a stáří. Musíte se ale smířit s velice chudou výbavou. Ale co v autě není, nemůže se rozbít…
Nejrozšířenější jsou starší motory 1,1 l řady G4H s řemenovými rozvody (interval výměny 6 let nebo 95 000 km), případně svižnější pozdější dvanáctistovky G4L s řetězem. Pozor si dejte na spotřebu oleje a stav katalyzátoru. Pro roční nájezdy do 10 000 km to ale nebude žádná hrůza. Zlobívají tu snímače otáček klikové hřídele, stejně tak senzor tlaku v sacím potrubí. Kvůli stáří se už také objevují vadné elektrické spoje. Méně starostí bývá obecně s novějším motorem 1,2 l.
Opel Corsa

Opel Corsa už je auto segmentu B, tedy trochu větší. Tato generace je poměrně robustní a pocitově těžká. Ale jezdí dobře. Ovšem s cenou do 50 tisíc nesmíte zase čekat zázraky.
Seženete i předminulou generaci Opelu Corsa, ale v našem rozpočtu spíše průměrné a podprůměrné kusy. Klidně berte třídveřák, neboť ty bývají obecně levnější. V ceně do 50 tisíc jsou hlavně litrové tříválce a čtyřválcové dvanáctistovky. Motory jsou to slušné, i když teď po letech už je budou trápit obvyklé bolesti starých aut - úniky oleje a sem tam nějaký šotek v elektrice. Corsy ale vždycky vydržely hrozně moc a auta procházející aspoň základní údržbou (olej a svíčky) pořád jezdí.
Díky řetězovým rozvodům a hydraulickému vymezování ventilové vůle tu neřešíte tyto servisní protivnosti. Na druhou stranu tu umějí odcházet zapalovací cívky, vodní pumpa, jednotka posilovače, palivové čerpadlo a různé snímače a spínače. Auto už má svůj věk a často i nájezd. Vyhněte se vozům se silnou korozí, protože ani starší Corsy normálně nehnijou. Prověřte také funkci tlačítek a ovladačů v interiéru, i když od roku 2008 už to bylo s kvalitou trochu lepší než dříve.
Peugeot 207

Kompaktní 207 není nic záživného (protože za 50 tisíc sportovní verzi neseženete), ale aut je v inzerci dost. Navíc soudobé peugeoty ani moc nereznou.
Asi bychom si mládí hned nekazili ojetým peugeotem (na to ponížení bude v penzi času dost), ale aut je v inzerci hodně a zas tak špatná volba to není, pokud chcete jednoduchého a spolehlivého dělníka. A 207 může být i ve variantě kombi, takže kdo má třeba školní kapelu, určitě větší praktičnost ocení. Za padesát tisíc koupíte překvapivě slušná auta, dokonce i s výkonnějšími motory.
S jednotkou 1.6 VTI bychom ale byli opatrní, má své mouchy. To starší 1,4 l řady KF (objem 1360 cm3) je ve verzi s výkonem 54 kW vděčný dělník. Myslete jen na rozvody (interval výměny 10 let) a hlavně olej (interval maximálně 10 000 km, v motoru jsou jen tři litry oleje). Starší 207 klasicky trápí vadné elektrické spoje (spínací skříňka, řídící jednotky, lambda sondy), ale mechanika fungovat umí. Pozor si dejte na korozi. Normálně peugeoty moc nereznou, ale bouraná a špatně opravená auta hnít budou. Trpí také dlouhodobě zanedbané vozy.
Renault Twingo

Renault Twingo druhé generace bývá často v docela slušném stavu. Svým určením jen do města za sebou ani nemívá brutální nájezdy. Stav karoserie ale městskému určení často odpovídá.
Atraktivní městský prcek je také Renault Twingo druhé generace. Navíc dobře jezdí (pokud má podvozek ve slušném stavu) a ani moc nerezne (pokud nebyl obouchaný kolem dokola a natřený štětcem temperami). Nejlepší je s atmosférickým motorem 1,2 l, který patří mezi nejspolehlivější malé motory. Stačí po šesti letech vyměnit rozvody, každý rok olej a bude to jezdit.
V této ceně seženete i soudobé Clio, ale my bychom zůstali u roztomilého a lehčího Twinga. Je mrštnější, do města a do školy to stačí. S cenou do 50 tisíc bude Twingo hlavně hezčí a míň utahané než Clio. Auta mívají i klimatizaci, ale musí fungovat. Stejně tak elektrická okénka a další elektrické nezbytnosti. Prověřujte. Všechno se dá opravit, ale ať to pak moc neleze do peněz.
Škoda Fabia II

Škoda Fabia je hojně rozšířené auto a seženete i velkého praktického kombíka. V relaci do 50 tisíc ale berte spíše krátkou verzi. Pozor na korozi, která může být zákeřně skrytá.
Největší nabídka je u Fabií druhé generace, hlavně pak s motory 1.2 HTP. Občas narazíte i na povedenou čtrnáctistovku. „Haťapku“ koupíte klidně za třicet tisíc, ale už to bude často vybydlený pelech. Berte pokud možno dražší auta, do kterých hned nebudete muset začít sypat. Výběr je slušný, tak chtějte akceptovatelný kus. Berte auto, které není prohnilé na kost (pozor hlavně na prahy, ale i páté dveře), i za cenu smíření se se skromnou výbavou.
Tříválec 1.2 HTP byl vylepšený až s normou Euro 5 (méně žere pod zátěží, tedy furt, a neničí katalyzátor). Pokud kód motoru začíná písmeny CG nebo CH, už je to lepší verze. Choulostivější rozvody tu jsou vždy, ale od roku 2008 už to není tak strašné. Bohužel skvělých motorů 1.4 16V je v této cenové relaci málo a často v hodně utahaných autech. Ale udržovanou „haťapku“ bez koroze zakazovat nebudeme. Jen jí moc nedávejte za uši na dálnici.
Hlavně, aby to fungovalo a mělo STK
Neměli bychom vynechat ani další malá auta, například populární Fiestu od Fordu, Mazdu 2 (moc jich v inzerci není) nebo třeba Toyotu Yaris. Je potřeba si ale uvědomit, že v relaci do 50 000 Kč nelze čekat zázraky a budete se muset s mnoha věcmi smířit. Auta budou mít více najeto, interiér nebude jako nový (potrhaná sedačka, ohmataný volant, poškrábané plasty…) a karoserie bude mít sem tam nějaký zásek.
Důležitý je celkový technický stav, takže moc neřešte kilometry a výbavu. Raději berte udržovaného žebráka bez klimatizace a se švihadly, ze kterého neteče olej, než pěkně vybavený kus, kterému ale nic z té výbavy nebude fungovat a je pod ním louže oleje. Pokud má auto po základním servisu, slušné gumy, dobré brzdy a čerstvou STK, je to vždy obrovský bonus, takže máte zase na dva roky vystaráno.