Hlavní obsah

5 spolehlivých ojetin, které jdou svou technikou proti proudu

Foto: Dalibor Žák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ačkoli se automobilky předhání v tom, jaké inovace svým zákazníkům předvedou, ve skutečnosti nerady experimentují a zpravidla se drží vyzkoušené techniky. Když se ale něco začíná dobře prodávat, tak se do stejné části trhu vrhnou také, aby si nenechaly ujet vlak. Stačí se podívat na úspěch kategorie SUV, masivní nástup elektromobility či dotykové displeje.

Článek

Někteří výrobci se ale i přes hromadné směřování konkurence drží odlišného a svébytného přístupu. Někomu to nevycházelo, nebo se jednalo o slepou uličku, u jiných lze hovořit o úspěšné strategii, která se z dlouhodobého hlediska určitě vyplatila.

Pro příklad té úspěšné nemusíme chodit daleko. To, že nekonvenční technika může fungovat opravdu spolehlivě, ukazují třeba hybridní Toyoty, které jsou na trhu už přes dvacet let a aktuálně je můžeme považovat za nejspolehlivější auta, která jezdí. Je až s podivem, že ostatní výrobci nešli podobnou cestou. V technice Toyoty se inspiroval jen Ford, který zakoupil některé licence a systém trochu upravil.

Na trhu jsou ale i další auta, která používají trochu odlišnou techniku než veškerá konkurence, a přesto jsou spolehlivá a můžeme o nich hovořit jako o dobrých ojetinách. Zde je pět asi nejzajímavějších příkladů, které můžete snadno koupit i u nás.

Mazda 3 a Mazda 6

Foto: Dalibor Žák

Spolehlivé a velmi úsporné benzinové motory Skyactiv najdeme ve všech současných Mazdách, ale nejlépe fungují v klasických modelech jako je Mazda 3 a Mazda 6. I s atmosférickým dvoulitrem na benzín můžete jezdit za 6 l/100 km

Ačkoli pojetím modely Mazda 3 a Mazda 6 (a příbuzná SUV CX) nijak nevybočují z mezí svých segmentů, tak pod kapotou mají ve srovnání s konkurencí zcela odlišné motory. Zatímco všichni vsadili na downsizing a přeplňování malých motorů, Mazda zůstala u motorů s vyšším zdvihovým objemem, atmosférickým plněním a šla cestou maximalizace účinnosti spalování.

Benzinové motory Skyactiv jsou technickou zajímavostí a prozatím fungují slušně a spolehlivě. Mazdy nabízí i příjemný bonus v podobě opravdu dobrých jízdních vlastností a řidičského pocitu z jízdy. Jediným rizikovějším místem u motorů Skyactiv bude hromadění karbonu v sání, což ale může postihovat všechny motory s přímým vstřikováním paliva. Nicméně vozy, ve kterých se včas mění olej a dostávají kvalitní palivo, zatím problémy nemívají.

Nové generace vozů Mazda ani nemají takové problémy s korozí jako v minulosti. Je věčná škoda, že nástupce Mazdy 6 s řadovými šestiválci a pohonem zadních kol na platformě SUV CX-60, o kterém se několik let spekulovalo, zřejmě nebude. Obliba SUV totiž staví takový klasický sedan do role okrajového modelu, který by se výrobci asi nevyplatil.

BMW i3

Foto: Dalibor Žák

BMW i3 je velice zvláštní auto, ale techniku má zajímavou a spolehlivou. Je podivné, že zrovna v dnešní době tento městský elektromobil nedostal přímého nástupce. Na trhu ojetin je ale slušný výběr

Tahle městská krabička zcela vybočuje z nabídky značky BMW a je škoda, že už se nevyrábí. Konstrukčně to byl spíše experiment (elektrický pohon, karbonová konstrukce, netradiční design a koncepce pohonu), ale auto se povedlo a ze současné nabídky BMW můžeme i3 klidně vybrat jako nejméně rizikovou ojetinu.

Zajímavostí je verze REX s asistenčním spalovacím motorem, ale paradoxně právě ten může být po letech, hlavně vlivem nepoužívání a zanedbané údržby, zdrojem problémů. Naopak čistě elektrické verze jsou velmi spolehlivé. Pozor si musíte dát jen na původ vozu, protože některá auta z půjčoven či sdílených služeb toho mají za sebou opravdu hodně.

BMW i3 je velmi obratné, má opravdu skvělou dynamiku a vzhledem k velikosti nabízí velkorysý vnitřní prostor. Do města je to skvělé auto a pokud potřebujete vůz, se kterým budete jezdit maximálně 100 km denně, stačí vám i verze se základní baterií. Jako druhé auto do rodiny na krátké cesty, které můžete každý večer u domu „píchnout“ do zásuvky, je to perfektní volba.

Renault Twingo/Smart ForFour

Foto: Dalibor Žák

Čtyřdveřový Smart a Renault Twingo jsou prakticky totožná auta, která se liší jen v detailech. S motorem vzadu a malým poloměrem otáčení se hodí do města. Potěší i jednoduchá a spolehlivá technika

Poslední generaci městských aut od Renaultu a Smartu klidně můžete brát jako takové BMW i3 v levnějším podání pro lidi, kteří nechtějí (či nemohou) být závislí na soustavě nabíječek a občas potřebují jet i někam dál bez strachu o dojezd. S malým spalovacím motorem, umístěným netradičně vzadu, ale využívá Twingo a Smart tuto koncepci na maximum.

Škoda jen, že vpředu není větší odkládací prostor, ale i základní kufr vzadu s vyšší podlahou stačí. Do Twinga a čtyřdveřového Smartu se posadí čtyři dospělí, ale reálně takové auto budete používat jen ve dvou. I když v konfiguraci 2+2 (dva dospělí a dvě děti) to také jde. Ve městě se s takovým autem snadno manévruje a parkuje.

Smart a Twingo potěší i spolehlivostí a jednoduchostí. Motory umístěné vzadu jsou slušné, je vlastně potřeba si dát pozor jen na stav chlazení a raději dříve měnit olej. Kdo chce ale mrštné, jednoduché a spolehlivé auto do města, a Škoda Citigo mu nepřijde zajímavá, jsou tyto dva modely od Renaultu a Smartu opravdu dobrá volba.

Ford Mustang 5.0 V8

Foto: Jan Majurník

Ford Mustang je jediné normální sériové auto, které vám dnes nabídne osmiválec v zadokolce a s manuálem. A to je vlastně všechno, co potřebujete vědět. Je to ale i spolehlivá ojetina, jejíž provoz a údržba vlastně moc nestojí (samozřejmě optikou výkonných sportovních vozů)

Ford Mustang je vlastně poslední sériové auto, které vám nabídne osmiválec, pohon zadních kol a manuální převodovku. V Evropě je tento vůz velice oblíbený, takže úplný unikát na silnicích to není, ale svou koncepcí jde opravdu proti proudu. Mnoho lidí si ho kupuje podle hesla: „Honem, než nám to fakt zakážou! Taková auta už nebudou!“

Když se podíváme na směřování ostatních automobilek a zejména těch, které by měly vědět, jak se sportovní auto dělá, nedivíme se že mnoho lidí, kteří by i měli prostředky na honosnější značku, raději zůstanou u „rozpočtového“ Fordu. Mustang ale není jen hloupá hračka. Je to vlastně slušné a velmi spolehlivé auto, které se dá používat denně.

Osmiválec má atmosférické sání a krom pravidelného servisu se včasnými výměnami oleje nic nepotřebuje. Diskutabilní je desetistupňový automat, ale vy stejně chcete manuál. Výhodou Fordů je dostupný servis, rozumné ceny dílů a skutečnost, že prakticky všechno se na nich dá opravit. Na Mustanga také seženete mnoho funkčních tuningových dílů (lepší brzdy, chlazení, sportovní diferenciál, laděné výfuky), ale on je dobrý i tak, jak byl vyroben.

Hyundai i30 1.5 CVVT

Foto: Lukáš Kukla

Hyundai i30 se stále ještě prodává s klasickým atmosférickým motorem, čtyřmi válci a nepřímým vstřikováním. Pro tuto tradiční (a spolehlivou) techniku tak nemusíte kupovat nějakou patnáctiletou ojetinu, ale můžete ji mít i od novoty

Proti proudu jde i Hyundai s tímto specifickým motorem v modelu i30. Zatímco i příbuzná Kia Ceed už přešla na malý litrový tříválec s turbem (stejně jako prakticky všechny konkurenční značky), tak Hyundai stále na našem trhu nabízí klasický atmosférický čtyřválec. Jednotka 1.5 DPI (či označená jako 1.5 CVVT) má nepřímé vstřikování a slibuje velmi vysokou spolehlivost.

Na trhu ojetin to zatím moc rozšířený vůz není, protože zaujal spíše skromné soukromé kupce, kteří mají v plánu si vůz nechat. Ale se základní cenou 380 tisíc korun se stejně od nabídky ojetých aut už tolik neodchýlíte, takže o tomhle autě se dá uvažovat i jako o novém s tím, že si ho pak dlouho necháte. Není to závodník, ale jezdí a funguje slušně.

Poslední generace modelu Hyundai i30 moc slabých míst nemá. Auto je kvalitní a spolehlivé, podvozek slušný a celkově se jedná o povedeného klasického zástupce segmentu C. Potěší i pětiletá záruka. Remcání nad drahými originálními díly a cenami značkového servisu chápeme, ale zas je nebudete potřebovat moc často. Na udržovaných moderních hyundaiích se spolehlivou základních technikou se do 300 000 km řeší jen běžný servis.

Reklama

Načítám