Hlavní obsah

Škoda Octavia G-TEC – Plyn nad zlato

Foto: Lukáš Volšický

Jak bude fungovat Octavia na plyn (CNG)? A nepůjde o lenocha vzhledem ke 130koňovému motoru?

16. 12. 2021

Vlak jménem alternativní pohony nabírá na rychlosti a je dost nepravděpodobné, že by jej něco zastavilo. Nemá smysl proti tomu brojit, musíme zkrátka přijmout fakt, že vedle benzinu a nafty je tady např. elektřina, vodík, zkapalněný ropný plyn (LPG) nebo právě stlačený zemní plyn (CNG). Ten sice není tolik „trendy“ jako elektromobilita, ovšem nabízí řadu výhod a kombinuje určité přednosti klasické i alternativní palivové scény.

Článek

Pokud se někde napíše, že ta či ona automobilka nabízí nějaké ekologicky laděné vozidlo, řada lidí poměrně rychle ztratí zájem. Do jisté míry je to pochopitelné, vzhledem k tomu, jak moc násilně je do popředí tlačená elektromobilita, podpořená denními výkřiky zvěstujícími bateriovou revoluci.

Foto: Lukáš Volšický

Označení G-TEC používá Škodovka pro svá vozidla spalující primárně zemní plyn (CNG)

Jenže alternativní pohon nemusí nutně znamenat pouze auto do zásuvky. Kromě vodíku tu máme ještě plyny, přičemž v rámci osobních i lehkých užitkových vozů jsou nejčastěji zastoupeny LPG nebo CNG. Zatímco zkapalněný ropný plyn v Evropě hojně propaguje například rumunská Dacia, stlačený zemní plyn je výsadou spíše fiatů nebo značek koncernu Volkswagen.

Mladoboleslavská Škodovka nabízí v rámci CNG rodiny G-TEC reprezentanty Scala, Kamiq a Octavia, přičemž poslední zmíněný model ve variantě liftback a se šestirychlostním manuálem jsme podrobili našemu redakčnímu testu. Výsledek dopadl dle očekávání, jen spotřeba překvapila.

Foto: Lukáš Volšický

Liftback = zešikmená zadní část a páté dveře otevíratelné s celým oknem

Začneme tím nejzásadnějším, tedy motorem. Jde o přeplňovanou zážehovou čtyřválcovou patnáctistovku, která pracuje s výkonem 130 koňských sil a posílá 200 Nm točivého momentu výhradně na přední kola.

Primárně je agregát živen stlačeným zemním plynem z nádrží o kapacitě 17,33 kg, ovšem jako rezervu má automobil ještě 9 litrů klasického benzinu v malé nádrži.

Foto: Lukáš Volšický

Zážehový čtyřválec o objemu 1,5 litru spaluje primárně zemní plyn, ale umí jezdit také na klasický benzin

Velkou výhodou motorizace je fakt, že při provozu na CNG nevyužívá přímého vstřikování, a vzhledem k její konstrukci a hlavnímu palivu nepotřebuje filtr pevných částic. To znamená, že jde o vhodnou volbu pro městský provoz. Nutno podotknout, že „nepřímovstřikové“ a „bezfiltrové“ spalovací motory jsou v Evropě velice ohroženým druhem, jemuž hrozí vyhynutí.

Normovaná spotřeba

Papírová prezentace je věc jedna, ovšem realita kombinovaného (navíc zimního) provozu věc druhá. S 75kilovým řidičem totiž Octavia G-TEC váží nejméně čtrnáct metráků a s přihlédnutím k jejímu nevysokému výkonu tedy hrozí, že by mohla neúměrně žrát. Ačkoli praxe ukázala něco trochu jiného…

Foto: Lukáš Volšický

Homologovaný hmotnostní rozsah vozu s řidičem je 1 409–1 560 kg. Konkrétní hodnota pak závisí na výbavě a provedení

Ve dne i v noci, na zimních gumách, v mrazu i při teplotách nad nulou, v jednom či ve dvou, po dálnicích, okreskách i ve městech, do práce i na výlety. V těchto všech režimech jsme plynovou „oktávku“ provozovali a urazili s ní více než 1 100 km.

Pokud nepočítáme chvilkový provoz na benzin, automaticky aktivovaný po dotankování CNG (elektronika vozu potřebuje chvíli na akceptování nově natankovaného paliva), vyšla nám průměrná spotřeba 3,8 kilogramu plynu na sto. Koukneme-li na homologované hodnoty dle protokolu WLTP, zjistíme, že jsme se dostali přesně doprostřed normy, která činí 3,7–3,9 kg/100 km.

Jakým způsobem auto pozná a zhodnotí kvalitu natankovaného CNG paliva, kterou vyjadřuje v %?
Kvalita paliva je vyhodnocovaná řídicí jednotkou podle bohatosti směsi, která je změřena klasickou lambda sondou ve výfukovém potrubí.

V praxi to znamená, že na kvalitní CNG ujedete reálně 400 km, a ještě vám v nádržích něco málo zbyde. V našem měřicím cyklu jsme se dokonce dostali na dojezd 449 km, než nám plyn došel úplně. Devítilitrová benzinová rezerva by pak měla vystačit na nejméně 140 úsporných km.

Foto: Lukáš Volšický

Ve standardu řazení obstarává šestirychlostní manuál, ovšem většina kupců Octavie G-TEC dá přednost dražšímu automatu

Stále se však bavíme o zimním provozu na zimních pneu s vyšším valivým odporem, takže hodnoty v létě budou s největší pravděpodobností ještě o kousek příznivější.

Pokud natankuji méně kvalitní až nekvalitní CNG palivo, co reálně hrozí?
Díky důmyslnému systému a řídicí jednotce, která umožňuje agregátu měnit dle nutnosti předstih zážehu, nehrozí žádné následky. Může se pouze zvýšit spotřeba a snížit výkon.

Vzhledem k výkonu a točivému momentu není Octavia G-TEC žádný závoďák, nicméně ani žádný lenoch. Díky turbodmychadlu a koneckonců i čtyřem válcům se zdvihovým objemem 1498 cm3 v rámci rovinatého povrchu splynete s davem. Jen do kopců budete muset podřazovat a poněkud intenzivněji šlapat na plyn, neb tehdy se projeví ona absence vyššího výkonu a krouťáku.

Foto: Lukáš Volšický

Zadní náprava je kliková s vlečenými rameny. Tedy konstrukčně jednodušší, ale méně komfortní oproti nezávislému zavěšení

Taktéž se nevyhnete občasným bouchavým zvukům, linoucím se od zadní nápravy, která je jednoduchá kliková s vlečenými rameny a neumí nerovnosti žehlit stejně ladně jako nezávislé zavěšení.

Jezdíte-li denně trasu Praha–Mnichov, pak o CNG nemá smysl uvažovat a je rozumnější zaměřit svoji pozornost na klasická TDI. Nicméně pokud hodláte auto trápit spíše na kratších trasách, nabízí se namísto podobně cenově naladěné 1,5 TSI, sáhnout právě po G-TEC.

Foto: Lukáš Volšický

Motor na CNG ocení především ti, kteří jezdí častěji krátké či středně dlouhé trasy

Totiž mimo ekologie je bernou mincí pohonu na CNG také provozní cena. Ačkoli ceny paliv všeobecně vzrostly (a možná, že ještě vzrostou), stejně aktuálně za kilo zemního plynu zaplatíte asi 30 Kč, takže při spotřebě 3,8 kg na sto se teoreticky dostáváte na náklad pod 1,2 koruny na kilometr. A to ekonomicky předčí jak benzinový, tak naftový a v některých případech i elektrický pohon. Tedy pokud řidiči vozidel budoucnosti nabíjí více méně jen na zpoplatněných veřejných rychlonabíjecích stanicích.

Jak jako uživatel poznám, kde natankuji kvalitní CNG?
Uživatel bohužel nemá možnost před natankováním posoudit kvalitu CNG. Kvalita zemního plynu v České republice je nicméně zaručená a pravidelně sledovaná. Pro upřesnění, zemní plyn (CNG) je v podstatě metan. Čím více metanu obsahuje daný zemní plyn, tedy čím je „čistší“, tím více energie obsahuje. Nejčistší je zemní plyn z Ruské federace, který má jen asi 2 % příměsí, to je tzv. „High-gas“. Existuje i zemní plyn, který může mít i více příměsí (např. 10–15 %) a ten je označován jako takzvaný „Low-gas“. Management řízení motoru musí kvalitu plynu rozpoznat.

V každém ohledu Octavia G-TEC zaujme především firmy, které tvoří téměř 80 % z celkové klientely volící tento model. Zajímavostí také je, že většina kupujících sáhne po automatické převodovce DSG, přestože cenový rozdíl oproti manuálu dosahuje 50–60 000 Kč (dle stupně výbavy). Více o prodejních poměrech prozradí tabulka níže:

KaroseriePoměr
Liftback42,5 %
Combi57,5 %
VýbavaPoměr
Active8,4 %
Ambition44,4 %
Style46,8 %
Sportline0,4 %
PřevodovkaPoměr
Manuální11,4 %
Automatická88,6 %
Základní cenaČeský trh (12/2021)
1,5 G-TEC579 900 Kč
1,5 G-TEC DSG639 900 Kč

Alternativa k elektřině

Co se týče exteriéru, jde o klasickou Octavii se vším všudy. Bavíme se tedy o reprezentativním automobilu střední třídy, který kypí moderními tvary a aktuálním designovým jazykem Škodovky.

Foto: Lukáš Volšický

Varianta G-TEC na pohled vypadá jako klasická reprezentativní Octavia a stejně tomu je i uvnitř

Také uvnitř liftbacku nečekejte žádnou významnou změnu, tedy mimo zavazadelníku, který je kvůli umístění CNG nádrží ochuzen o prostor pod podlážkou, a tedy zmenšen na objem 495 litrů oproti standardním 600 litrům. Vzhledem k tvaru karoserie a rozložení kufru to v běžné praxi stejně nijak zvlášť nepocítíte.

Výhrady máme zajisté k infosystému, který je celkově pomalejší až zpomalený. Paradoxně však nabíhal daleko rychleji než v případě nedávno testované Octavie RS TDI.

Jak zrychlit start infosystému v Octavii 4. generace?
Pokud uživatel odemkne vůz pomocí funkce odemčení při přiblížení (stejně jako klíčem na dálku – na dálkovém ovladači), centrální procesorová jednotka v infotainmentu se zapne a jednotka přejde do stavu „standby“ – připraveno k použití. Z tohoto stavu dokáže infotainment naběhnout rychleji než ze stavu úplného spánku. Ve voze bez funkce automatického odemčení při přiblížení, pokud tedy nedojde k odemčení klíčem na dálku, startuje Infotainment „až“ s odemknutím = otevřením dveří.

Platí tedy obrazné pořekadlo „plyn nad zlato“? Zatím ne pokaždé, neb hojnost benzinových a naftových motorizací dosud nespadla pod nějakou kritickou mez. A proti CNG pořád hovoří hlavně nízký dojezd a nižší výkon, kombinovaný s naopak vyšší hmotností. S utahujícími se emisními opasky však popularita zemního plynu možná vzroste, jelikož se jeho obsluha a provoz neliší od zaběhnutých konvencí a plnící stanice najdete v podstatě v každém větším městě.

Pro Octavii G-TEC tak hovoří hlavně provozní palivová úspora, které nyní může silně konkurovat (či ji předčit) vesměs jen LPG nebo levně získaná elektřina. Jenže zkapalněný ropný plyn není vhodný pro každý motor a cenově dostupnější elektromobily se stále potýkají s omezeným reálným dojezdem.

Technická dataOctavia G-TEC
Karoseriedvouprostorová, liftback
PalivoCNG, benzin
Motorpřeplňovaný řadový čtyřválec
Zdvihový objem1 498 ccm
Max. výkon96 kW (130 k) při 5 000–6 000 ot./min.
Max. točivý moment200 Nm při 1 400–4 000 ot./min.
Kompresní poměr12,5:1
Převodovkašestirychlostní, manuální
Objem nádrže benzin9 l
Objem nádrží CNG17,33 kg
Objem kufru495/1 560 l
Provozní hmotnost1 409–1 560 kg
Max. rychlost213 km/h
Zrychlení 0–100 km/h9,6 s
Průměrná spotřeba CNG3,7–3,9 kg/100 km (WLTP)
Naměřená průměrná spotřeba CNG3,8 kg/100 km
Délka/šířka/výška4 689/1 829/1 467 mm
Rozvor2 686 mm
Světlá výška143 mm

Za nás je tedy Octavia G-TEC dobrá volba pro všechny, kteří chtějí solidní, finančně přijatelné reprezentativní auto na tovární alternativní pohon, a netouží být svázáni elektrickým kabelem.

Vidíte to stejně, nebo naopak? Tedy jaký alternativní pohon byste si vybrali – LPG, CNG, elektrickou energii či vodík?

V rámci níže vypsaných alternativních pohonů bych zvolil/a?
LPG, zkapalněný ropný plyn
31,9 %
CNG, stlačený zemní plyn
57,8 %
Elektrickou energii
3,8 %
Vodík
6,5 %
Celkem hlasovalo 611 čtenářů.

Reklama

Sdílejte článek