Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Diesely hlásí další ztráty, ze hry jsou Scala i Kamiq

Foto: Jan Majurník

Škoda Auto v tichosti stáhla z nabídky naftové motory pro modely Scala a Kamiq. Co to pro segment vozů nižší střední třídy znamená?

středa 05:00

Být naftovým motorem v dnešní době není žádný med. Posedlí Němci vám zakazují vjezdy do měst, výrobci do vás sypou močovinu horem dolem, bez armády filtrů si ani neodkašlete a pro mnoho aut se stáváte čím dál víc neatraktivními. Naposledy se dieselů ve vší tichosti zbavila Scala s Kamiqem, tedy jedny z nejdůležitějších vozů na českém trhu. Jak to tedy bude dál?

Článek

Všimli jste si, že se z konfigurátorů a ceníků Škody Auto ztratily v případě modelů Scala a Kamiq naftové motory? Je to tak, mladoboleslavská automobilka je v tichosti pohřbila a nijak zvlášť se tím nechlubila. Přečtěte si oficiální zdůvodnění:

„Zákazníci u modelů Scala a Kamiq preferují převážně moderní zážehové motory s přímým vstřikováním, jejichž spotřeba v současné době klesla na úroveň, které bylo dříve možné dosáhnout pouze u vznětových motorů. Škoda proto bude nabízet tyto modely výhradně s benzinovým motorem nebo ve variantě G-Tec s pohonem na CNG,“ říká Pavel Jína, PR manažer českého zastoupení značky Škoda.

Foto: Michal Jirák

Škoda Scala se uchytila u firem i soukromníků, nicméně dominanci si drží benzinové motory

Tak se na to tedy podívejme blíže a rozeberme populární „Octavii hatchback“. Z hlediska zájmu o zážehové motory jde skutečně o relevantní informace podložené statistickými daty. Od března 2019 do září 2020 eviduje Škodovka 11 522 prodaných modelů Scala s benzinovým motorem, zatímco dieselů se ve stejném období udalo 3 740.

Soukromá klientela od minulého roku do letošního září sáhla po 351 naftových modelech Scala, zatímco benzinových variant bylo na 4 992. Také firemním flotilám dominovaly zážehové motory, konkrétně se za předmětné období bavíme o 3 803 kusech benziňáků a 1 116 kusech nafťáků.

Foto: Jan Majurník

Scale se lidově říká Octavia hatchback, především kvůli jejím vlastnostem

Obyčejní lidé (retail) se za Scalu nebojí utrácet, o čemž hovoří prodejní tabulka výbavových stupňů, kde u obou motorizací dominuje vyšší úroveň Style. Naopak o sportovně laděné Monte Carlo prakticky není zájem.

Výbavový stupeňDieselBenzin
Ambition831 056
Ambition / 125 let19641
Monte Carlo684
Style2433 221
Poměr naftových/benzinových vozů SCALA za Retail 2018-09/2020

Další slova tiskového mluvčího hovoří o spotřebách paliv, a protože jsme scaly i kamiqy testovali, můžeme vám přinést relevantní výsledky. Litrové benzinové tříválce se pohybují pod hodnotou šesti litrů na sto kilometrů, zatímco zážehové patnáctistovky si řeknou o nějakých 6,5 litru na sto. Alternativní pohony na CNG patří k nejúspornějším, protože chtějí jen něco málo přes čtyři kilogramy stlačeného zemního plynu na sto ujetých kilometrů.

Foto: Tomáš Kopečný

Aktuálně nejúspornější variantou Scaly je plynový derivát G-TEC

Dieselová Scala, kterou vloni v létě zkoušel Dominik Valášek, spálila průměrně 4,4 litru na sto kilometrů, zatímco Kamiq TDI vyžadoval o 0,3 litru ropy navíc. Pravdou tedy je, že spotřeby skutečně klesly napříč jednotkami i palivy, nicméně po requiem za naftové motorizace mohou šetřílci sáhnout už jen po plynu (G-TEC), který však s sebou nese určité kompromisy. Anebo se pohlédnout po úplně jiné značce.

Nepřátelé nafty

Škoda Auto není jediná společnost, která v segmentu (C) vozidel nižší střední třídy dala ropě vale. Zástupci Hondy nám sdělili, že automobilka kráčí směrem k elektrifikaci (hybridy, elektromobily) a čistou benzinovou radost nám zatím nechá už jen ve formě sportovního Civicu Type R. Nafta a Honda už zkrátka několik let nejsou přátelé.

Foto: Jakub Misík

Benzinové civicy Type R nám Honda prý ještě ponechá, jinak ale půjde cestou hybridů a elektromobilů

Subaru ukončilo evropský prodej unikátního vznětového boxeru v roce 2018, přičemž v námi zkoumaném segmentu se diesel naposledy objevil v roce 2012 u Imprezy. Šikovní Japonci rovněž vsadili na hybridní modely, patrně jako balanc mezi obchodním potenciálem a nevyhnutelnými investicemi pro splnění čím dál přísnějších emisních norem.

Před více než dvěma lety na ženevském autosalonu (2018) Toyota oznámila, že chrochtající motory bude montovat pouze do užitkových modelů. A jak slíbila, tak učinila. Mimochodem dnes jde o světového lídra z hlediska hybridních technologií.

Foto: Jakub Deml

Jestli v něčem Toyota opravdu kraluje, pak jsou to hybridy

Proč nafta nevzkvétá u oblíbené Mazdy3 vysvětlila tisková mluvčí Markéta Kuklová: „U Mazdy jako takové – a o to více u modelu Mazda3 – tvoří dieselové agregáty jednotky procent z prodaných objemů. U velkých aut (např. CX-5) to ještě smysl má, ale u menších aut to jednak skutečně byly kusové záležitosti, a navíc současná doba dieselovým motorům jako takovým příliš nepřeje. Proto jsme nabídku vznětových motorů z prodeje vyřadili a jejich opětovné zařazení neplánujeme.“

Pomineme-li prémiové značky, které si za nafťáky v autech nižší střední třídy nechají kvalitně zaplatit, musíme svoji koupěchtivou pozornost upoutat k lidovějším automobilkám. Do půl milionu pořídíte třeba dieselové modely Fiat Tipo, Ford Focus, Hyundai i30, Kia Ceed, Opel Astra, Renault Megane nebo Peugeot 308.

Foto: Jakub Deml

Pro dieselový motor v segmentu nižší střední třídy musíte ke konkurenci Škodovky

Zatím tedy ještě je v lidovějším segmentu z čeho vybírat, ovšem tichý odchod chrochtajících variant Kamiq i Scala znamená předzvěst pozvolného konce a další hřebík do rakve motorů Rudolfa Diesela. Určitou záchranou mohou být mild-hybridy, nicméně tyto technologie se zatím párují převážně s benzinovými jednotkami.

Jedním dechem voláme, že chceme úsporné čtyřválce spalující rafinovanou ropu v segmentu kompaktních vozidel udržet, druhým (povz)dechem se však smiřujeme s tím, že jde o stejně reálné věci, jakými jsou třeba oživení Kurta Cobaina nebo zjednodušení formuláře daňového přiznání.

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.