Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Testy: Subaru Forester e-Boxer – Elektrifikace vlastní cestou

Foto: Martin Jánský
22. 4. 2020

Subaru přichází na trh se svou první hybridní pohonnou jednotkou. Technicky jde o mild-hybrid, ale Subaru ho ve svém klasickém stylu pojalo zase o trochu jinak než všichni ostatní. Pojďme se tedy podívat, o co přesně jde a jak to zlepšilo (nebo snad zhoršilo?) jízdní zážitek s oblíbeným Foresterem.

Článek

Rád se toulám lesem. Užívám si samotu a klid, vychutnávám si vůni dřeva, jehličí a smůly, poslouchám šumění korun stromů a zpěv ptáků, které jediné narušuje naprosté ticho. Oproti shonu velkoměsta je to úžasný relax, který mě nabíjí energií. Nejste ve vězení betonových hradeb a nemusíte se nechat slepě vést asfaltovými chodníky, v lese klidně můžete sejít z vyšlapané stezky mezi stromy a jít si sám svou svobodnou cestou…

Foto: Martin Jánský

Zcela nová pátá generace Foresteru přijíždí s inovativním hybridním pohonem

Stejně tak i Subaru miluje svobodu toulek mimo asfaltové mantinely a hledání vlastních cest labyrintem automobilového vývoje. Proto stále tak tvrdohlavě lpí na svých originálních technických řešeních: symetrickém pohonu všech kol (nejlepší trakce v terénu i na silnici), motoru typu boxer (nízké těžiště) a převodovce Lineartronic s plynule měnitelným převodem (motor má vždy ideální otáčky). Podobně svérázně přistoupila japonská automobilka i k otázce elektrifikace se svým prvním hybridním ústrojím.

Základ je podobný běžnému mild-hybridnímu ústrojí – klasický spalovací motor je doplněný elektromotorem, který elektrickou energií získanou regenerativním brzděním dokáže pohánět palubní systémy při zhasnutí motoru (třeba na semaforech při aktivaci Stop/Start) nebo dokonce trochu pomoci motoru při akceleraci. Jenže Subaru zašlo ještě dál.

Foto: Martin Jánský

Motor typu boxer je nově doplněný silnějším elektromotorem pro ještě vyšší efektivitu a jízdní pohodlí

Baterie o kapacitě 0,6 kWh pracuje s vysokým napětím 118 V (ostatní mild-hybridy mají buď 24 V, nebo maximálně 48 V) a zásobuje elektromotor výkonem až 16 koní (běžně to bývá sotva polovina). Díky tomu motor zhasíná nejen při stání na křižovatce, ale klidně i při plachtění ustálenou rychlostí. Dokonce samotný elektromotor může rozhýbat celé auto (roztáčí všechna čtyři kola, což je u hybridů neobvyklé), a to až do rychlosti 40 km/h a na vzdálenost několika set metrů (papírově až 1,6 km) – na elektřinu naspořenou při brzdění tak můžete pohodlně popojíždět po parkovišti nebo poskakovat v zácpě.

Foto: Martin Jánský

Hybridní e-Boxer se vedle Foresteru objeví také pod kapotou crossoveru XV, další modely budou následovat

Funguje to vážně skvěle a zcela přirozeně. Plížení městem na elektřinu je příjemné (i když nemáte dost výkonu na žádné větší akce), na okreskách pak většinu práce oddře tichý benzinový dvoulitr, ale občas za jízdy při pohledu na otáčkoměr překvapeně zjistíte, že je vypnutý a pohání vás čistá elektřina (nebo setrvačnost). Ve finále tak hybridní ústrojí šetří zhruba 11 % paliva, Forester e-Boxer tak přimějete v kombinovaném režimu jezdit i za méně než tabulkových 8 l/100 km (WLTP).

Všechno přitom ovládá elektronika, vy jen tlakem na plynový pedál regulujete, jestli si vystačíte s šouráním na elektromotor, nebo potřebujete víc zátahu. Přepínání pohonů je za jízdy naprosto neznatelné (jen když nastražíte uši), pouze občas při rozjezdech z místa elektronika zaváhá, když se snaží odhadnout, co od ní budete chtít, a pak pocukne, když se to rychle snaží splnit. Naštěstí se to neděje nijak často, aby to rušilo pohodu na palubě.

Foto: Martin Jánský

Útulná kabina hybridního Foresteru přímo zve k usednutí, za jeho volantem se budete rychle cítit jako doma

Řízení Foresteru je tak pořád zcela přirozenou záležitostí – řízení je přesné a dobře vyvážené, podvozek poslouchá na slovo a Forester se (na SUV překvapivě) ochotně vrhá do zatáček a drží čistou stopu. Cítíte z něj jistotu a bytelnost na silnici, i když sjedete z asfaltu za nějakým tím terénním dobrodružstvím. Benzinový boxer má dost zátahu (zvlášť když mu elektromotor svými 66 Nm mu krátkodobě vypomůže) a převodovka umí přejít do režimu řazení „virtuálních rychlostí“, takže akcelerace působí přirozeněji (ačkoliv občasnému typickému elastickému efektu vytočeného motoru a vlažné akcelerace se přesto nevyhnete).

Další užitečnou novinkou Foresteru je bezpečnostní systém sledování řidiče. Nebojte se Velkého bratra, systém jen pomocí kamery vyhodnocuje, jestli pozorně sledujete provoz na silnici, nebo bloumáte očima kolem, případně jestli vykazujete známky únavy či jste dokonce neupadli do mikrospánku – v takovém případě vás upozorní, a nejspíš tak zabrání havárii (ve spojení s Eyesight a dalšími prvky to z Foresteru dělá nejbezpečnější auto ve své třídě podle hodnocení Euro NCAP). Vedle toho si také pamatuje, jak právě vám (nebo někomu jinému z až pěti uložených profilů řidiče) nastavit sedadlo, klimatizaci, zpětná zrcátka nebo informační displeje.

Foto: Martin Jánský

Bezpečnostní systém EyeSight fungující na bázi stereokamery je součástí základní výbavy a funguje perfektně

Nové Subaru Forester vám zkrátka padne jako na míru ušitá vesta. Už od prvních momentů se v něm budete cítit jako doma a s každou další cestou (a svižně projetou zatáčkou nebo překonanou terénní překážkou) si budete ještě bližší. Mild-hybridní pohon k autu skvěle sedne, a ještě zpříjemňuje zážitek z řízení – sice přidá metrák na hmotnosti, ale nijak neomezuje prostor kufru ani vás nepřipraví o jistotu pohonu všech kol, naopak přináší úspornější jízdu (a trochu akustického komfortu navíc).

Pravda, úspora 11 % (v překladu necelý litr benzinu) nezní nijak světoborně, ale představte si, že by všechna auta snížila svou spotřebu aspoň o tu trochu, o kolik méně exhalací by v ovzduší bylo. A nám by tak zbylo víc lesů, po kterých bychom se mohli toulat. To mi přijde jako dobrý obchod…

Nové Subaru Forester pořídíte pouze s tímto elektrifikovaným motorem, s pohonem všech kol, automatickou převodovkou, naprostou většinou bezpečnostních systémů a pětiletou zárukou v základní výbavě, proto jeho ceník začíná na opticky vyšší částce – konkrétně 900 000 Kč. Testovaná nejluxusnější varianta, u které už šlo připlatit jen za metalický lak, stála 1 130 000 Kč.

Technické údaje
Motorčtyřválcový boxer uložený vpředu podél + mild-hybridní ústrojí
Zdvihový objem1 995 cm3
Výkon110 kW (150 k) při 5 600 - 6 000 ot./min. + 16,7 k elektromotoru
Točivý moment194 Nm při 4 000 ot./min. + 66 Nm elektromotoru
Převodovkaautomatická s plynule měnitelným převodem
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost1 760 kg
Akcelerace 0-100 km/h11,8 s
Maximální rychlost188 km/h
Spotřeba (kombinace)8,1 l/100 km
Objem palivové nádrže48 l
Kola a pneumatiky225/55 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 625/1 815/1 730 mm
Rozvor2 670 mm
Objem zavazadlového prostoru509 l

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.