Hlavní obsah

Testy: Škoda Scala – tak trochu „Octavia hatchback”

Foto: Jakub Deml
7. 5. 2019

Je to tu. Po všech možných odhaleních, představovačkách a prvních jízdních dojmech z chorvatského pobřeží jsme měli konečně nový model mladoboleslavské automobilky k dispozici na řádný týdenní test. Měli jsme tak dostatek času se s novou Scalou dopodrobna seznámit a vyzkoušet ji ve všech možných situacích a prostředích. A víte co? Všichni naši známí se nás po celý týden neptali na nic jiného, než jaká Scala je.

Článek

Na českých silnicích je zatím Scala vzácností. Aby ne, začala se prodávat teprve na konci dubna, a tak budí stále pozornost. Během testovacího týdne se nám tak několikrát stalo, že si nás za jízdy po dálnici okolo jedoucí řidiči fotili a při zastavení na benzínce jsme se museli po návratu k autu prodírat mezi postávajícími zvědavci. No dobře, prodírat je silné slovo, ale pár se jich našlo skoro pokaždé.

A není divu, to auto je totiž vážně hezké. Nová škodovka zaujme snad každého Čecha a téhle to navíc i sluší. Oproti jejímu předchůdci v podobě modelu Rapid Spaceback ušla pořádný kus cesty. Mohou za to mimo jiné přední i zadní LED světlomety, včetně zadních dynamických blinkrů (znáte například z vozů Audi), ale i zcela nová čelní maska, která dodává autu na dynamice. V neposlední řadě autu sluší protažené zadní sklo (k dispozici jen ve výbavovém stupni Style) a příplatková metalíza s názvem Modrá Race.

Foto: Jakub Deml

Oproti Rapidu ušla Scala na první pohled pěkný kus cesty

A nezaspalo se ani v interiéru. Nově mu vévodí volně stojící displej infotainmentu (v našem případě s úhlopříčkou 9,2”), jehož umístění je krásně na očích, což usnadňuje ovládání všech funkcí vozu. Navíc ve Scale také poprvé najdeme tzv. virtuální kokpit, tedy digitální přístrojový štít přímo před očima řidiče. Na něm si řidič může zvolit podobu budíků nebo informace zobrazované mezi nimi, což je funkcionalita, kterou jsme si v nových koncernových vozech rychle oblíbili.

Infotainment prošel drobnými změnami, zůstává však i nadále přehledný a intuitivní. Chválíme nové mapy v navigaci, které mají propracovanější detaily a zobrazují i body zájmu jako jsou restaurace, čerpací stanice či parkoviště. Jako krok zpět naopak hodnotíme přesun ovládání některých funkcí klimatizace do menu namísto klasických tlačítek. Navzdory moderním trendům, tohle zrovna není příliš simply clever.

Zpracování interiéru je kvalitní, dobře vypadají měkčené plasty na palubní desce i nové výplně dveří, které díky kožence evokují pocit, že sedíte v autě patřícím o třídu výše. Dobře vypadají i sedadla (v našem případě s alkantarou), která jsou kromě atraktivního vzhledu také pohodlná. Jen by mohly mít lepší boční vedení, které by lépe podrželo řidiče ve svižněji projížděných zatáčkách. Překvapením pak je zachování klasické mechanické ruční brzdy, což ale rozhodně není na škodu.

Foto: Jakub Deml

Volně stojící displej infotainmentu, virtuální kokpit i klasická ruční brzda – to jsou poznávací znaky interiéru nové Scaly

Škodovka jde ale jinak s dobou a co se týče technologií a konektivity svých vozů, nikterak nezaostává za lídry trhu. A že v Mladé Boleslavi nepřešlapují na místě, ale spíše hledí dopředu, dokazuje i čtveřice konektorů USB-C. Klasická „úesbéčka” ve Scale už nenajdete, ve Škodovce vědí, že tohle je budoucnost a má-li se současný model Scaly do prvního faceliftu prodávat ještě dejme tomu pět let, volba USB-C je zcela jistě na místě. Dříve nebo později si tento typ kabelu stejně nejspíš pořídíme všichni; pokud tedy nedáme přednost bezdrátovému dobíjení, které Scala také nabízí.

Všechno tohle jsou ale jen drobnosti. V čem ale opravdu Scala urazila od svého předchůdce velký kus cesty, jsou jízdní vlastnosti. Rapid byl v rodině vozů Škoda bez urážky tak trochu chudým příbuzným (i když to není ani zdaleka špatné auto) a se Scalou v tom automobilka evidentně nechtěla pokračovat. I proto změnilo auto název.

Velkou devizou Scaly je odhlučnění a komfort jízdy. Auto je velmi tiché a i při vyšších rychlostech vás v kabině neruší hluk motoru, pneumatik ani okolo proudícího vzduchu. Pomáhá tomu i propracovaná aerodynamika v podobě průduchů v nárazníku a krytů podvozku, které mají kromě snížení hluku snižovat i spotřebu. Ať to má výraznější vliv nebo ne, skutečnost je taková, že Scala je mimořádně tiché a kultivované auto.

A když jsme u toho pocitu za volantem, je na místě zmínit prostor, který novinka z Mladé Boleslavi pasažérům nabízí. Scala je rodinným hatchbackem, je o 11 centimetrů delší než Volkswagen Golf a na prostoru je to znát. Stísněně se ve Scale necítí řidič, ani pasažéři na zadních sedadlech. Zadní sedačky mají příjemně dlouhý sedák, který poskytuje dobrou oporu pro stehna a lidem průměrné postavy nechybí místo ani nad hlavou. Prostor pro pasažéry vzadu se tak dá srovnat s prostorem v jedničkové Octavii, ne nadarmo si tak Scala u některých škodováků vysloužila přezdívku „Octavia hatchback”. A je to vlastně docela přiléhavé pojmenování.

Foto: Jakub Deml

Místa je ve Scale dostatek, a to jak na nohy, tak i nad hlavou

Zavazadlový prostor zapřísáhlé kombíkáře nejspíš neohromí, ale v rámci segmentu poskytuje více než dost místa, konkrétně slušných 467 litrů. Pod podlahou nabízí ještě jedno patro vhodné třeba pro uložení věcí, které v autě vozíte dlouhodobě. Chybí naopak poměrně praktický tunel na přepravu lyží. Varianta kombi se v případě Scaly nechystá, a proto v Boleslavi dali tomuto modelu do vínku dostatek prostoru už ve verzi hatchback.

Na co ale zcela jistě čekáte, je odpověď na otázku, jak Scala jezdí. Měli jsme k dispozici silnější z dvojice tříválců, tedy motor s objemem jeden litr a výkonem 85 kW (116 koní). Scala není nikterak těžké auto, a tak jí tento motor ve většině případů výkonově stačí. A vlastně jí i sluší. S touto motorizací dokážete totiž se Scalou jezdit svižně, zároveň ale majiteli nabídne to, na co Češi slyší – relativně nízkou spotřebu. Ta se nám pohybovala kolem 6,3 litrů na sto kilometrů, v rámci testovacích jízd jsme ale pochopitelně nejezdili vždy tak úplně na spotřebu. Při ekonomickém způsobu jízdy se ovšem pod šest litrů zcela jistě dostanete.

Na dálnici je občas při touze po dynamičtější akceleraci potřeba přeřadit na pětku, ale s tím se dá žít. Pokud plně naloženi nebudete chtít bůhvíjak dravě předjíždět do kopce, výkon vozu vám zkrátka bohatě postačí. Příjemný je i chod řazení, který je hladký a přesný. V průběhu letošního léta se pak můžeme těšit i na variantu se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG.

Foto: Jakub Deml

Scala umí být i s litrovým tříválcem pod kapotou příjemně svižná

Škoda Scala se řídí velmi příjemně, je tak akorát velká, díky tenkým sloupkům je z ní dobrý výhled a je velmi dobře ovladatelná. Je to vyvážené, nezáludné a dobře předvídatelné auto. Pro milovníky řízení možná až moc neutrální, pro většinu řidičů ale ideální. Dobrému pocitu z jízdy přidává také podvozek, který je velmi dobře nastavený. I přes svou tužší povahu umí dobře filtrovat nerovnosti a zároveň příjemně podrží v zatáčkách. V těch je mimochodem Scala oproti zmiňovanému Rapidu opět o třídu lepší, kromě dobře nastaveného podvozku za to jistě může i o něco větší šířka vozu, která tak dává Scale lepší oporu.

Scala má k dispozici také pěknou řádku bezpečnostních a asistenčních systémů, záleží však samozřejmě na tom, co všechno si zaklikáte při konfiguraci vozu. Za vyzdvihnutí stojí tzv. Side Assist, který monitoruje provoz ve vedlejším pruhu za vámi až do vzdálenosti 70 metrů a zasáhne vám do řízení v případě, že by hrozila kolize s přibližujícím se vozem zezadu. Místy trochu otravný je naopak asistent jízdních pruhů, který sice funguje dobře, ale v některých situacích je až moc aktivní. Například při zúžení na dálnici se chytá jiných jízdních pruhů, než po kterých se zrovna dočasně jezdí, a řidič se s ním musí až moc prát. Komu to ale vadí, není nic jednoduššího, než si ho v menu vypnout.

Cena nové Scaly začíná na 369 900 korunách (motor 1,0 TSI/70 kW s výbavou Ambition). Námi testovaný kus se silnějším tříválcem byl ale ve výbavě Style a s pěknou řádkou příplatků (takové elektricky ovládané páté dveře nemá nikdo jiný v tomto segmentu), a tak se cena našeho vozu vyšplhala lehce přes půl milionu. Při konfiguraci tak buďte opatrní, zdaleka ne vše, co jsme měli ve voze my, je pro každého nutností.

Technické údaje
Motorzážehový řadový tříválec TFSI, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem999 cm3
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Výkon85 kW (116 k) při 5 000 ot./min.
Točivý moment200 Nm při 2 000 - 3 500 ot./min.
Převodovkašestistupňová manuální
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 240 kg
Akcelerace 0-100 km/h9,8 sekundy
Maximální rychlost204 km/h
Spotřeba (kombinace)6,3 litrů na 100 km
Objem palivové nádrže50 litrů
Kola a pneumatiky205/50 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)4 362/1 793/1 471 mm
Rozvor2 649 mm
Objem zavazadlového prostoru467 litrů
autowebAUTOWEBaUtOwEb