Hlavní obsah

Monstr pick-up Chevrolet Silverado ztělesňuje to, co dnešním evropským autům chybí. Jistou nevýhodu ovšem má

Foto: Jakub Misík

Když se řekne pořádný americký pick-up, patrně si vybavíte RAM 1500 nebo Ford F-150, nicméně tuto zámořskou bandu doplňuje ještě jeden populární etalon, a to Chevrolet Silverado. Vyzkoušeli jsme ho a našli největší přednosti i slabiny.

Článek

Obří takřka šestimetrový pick-up vám na českých cestách může připadat jako zjevení, zvlát když je od značky Chevrolet spadající pod koncern General Motors, která u nás už dávno nepůsobí. Na první dobrou je vám tak jasné, že tohle auto nebylo pro naše končiny primárně stvořené.

Vnější design této ameriky jde označit za spíše konzervativní, ale moderní, se světelným podpisem tvarovaným do stylu písmene C. Megalomanská maska chladiče není nic výjimečného, v segmentu plnotučných pick-upů ji má i konkurence typu RAM 1500, Ford F-150 nebo Toyota Tundra.

Foto: Jakub Misík

Nastupování dovnitř usnadní boční prahy.

Z boku asi nenarazíte na nic zajímavého, dokud neotevřete boční dveře. Tehdy zespod auta vyjedou nástupní prahy a vy pohodlně hupsnete dovnitř i v tehdy, kdy měříte 150 cm.

Velmi praktické je horizontální dělení víka korby, kdy můžete odklopit pouze jeho část, třeba kvůli rychlému přístupu dovnitř. Volitelně se nabízí řada hardtopů nebo překrytí, což je případ i testovaného Silverada v nejvyšší výbavě High Country.

Foto: Jakub Misík

Zadní víko korby je dělené.

Království prostoru

A teď skočíme do nadstandardně prostorného interiéru, doslova království místa a tlačítek, což nám připomnělo dřívější automobilové časy v Evropě. Tehdy se ještě vyráběly modely, které nepřekypovaly extravagancí a uvnitř měly na většinu funkcí nějaký dedikovaný knoflík.

Přesně tohle je i případ Silverada. Osvětlení, volič čtyřkolky, automatická dálková světla, klimu, asistenty, výhřev sedadel (můžete si pustit jen výhřev opěradla), výhřev volantu, ventilaci sedadel, head-up displej, podsvícení, nastavení sedadel… Všechny tyhle věci řešíte fyzickým ovladačem, a nikoli dotykově.

Foto: Jakub Misík

Uvnitř máte královsky místa.

Jednu věc nicméně v Chevroletu vysloveně nevychytali, a tou je levá sdružená páčka blinkrů. Je nepřirozeně vysoko mimo osu levé ruky, proto po ní musíte sahat výš. Jasně, dá se na to zvyknout, ale šlo to vyřešit lépe.

Druhým minusovým detailem je absence podsvícení zmíněných ovládacích tlačítek ve chvíli, kdy auto nemá puštěná obrysová či hlavní světla. Za tmavších dnů vám bude trocha té iluminace chybět.

Velký Chevy jde s dobou, takže v něm nechybí ani velké displeje budíků a infosystému, oboje s kvalitní čitelnou grafikou a nepříliš složitým rozhraním. Totiž středový displej nic moc neumí a je tu vesměs jen kvůli několika nastavením a zobrazení kamer a zrcadlení mobilu (kde máte všechno) skrze Apple CarPlay či Android Auto.

Foto: Jakub Misík

Tlačítka, tlačítka, tlačítka. Takřka na všechno.

Třetí displej najdete uprostřed ve středovém zpětném zrcátku. To umí fungovat tradičně, můžete jej však přepnout na projekci obrazu ze zadní kamery s tím, že je k dispozici i oddálený režim, díky němuž máte širší rozhled dozadu. Vzhledem k proporcím auta to oceníte, stejně jako systém sledování slepého úhlu.

Dále stojí za zmínku velké úložné prostory ve středové loketní opěrce, tři plnohodnotná místa vzadu, otevíratelné zadní okno nebo přídavné vnější osvětlení. Chevrolet Silverado je zkrátka velký jako stodola a prostorný jako stodola, což s sebou nese i nevýhodu v tom, že pro vás budou některá parkovací místa zapovězena.

Monstr motor

Největším lákadlem amerického monstr pick-upu je jeho vrcholný a nejvýkonnější motor. Zapomeňte na evropská měřítka a přivítejte atmosférický přímým vstřikem vybavený vidlicový osmiválec o objemu 6,2 litru.

Výkonem 425,5 koně sice neoslní, zvlášť když váží skoro 2,5 tuny, nicméně točivý moment 623 Nm zajistí, že tahle pojízdná pevnost bude zrychlovat více méně konstantně. A to i v případě, kdy na kouli pověsíte těžký přívěs.

Foto: Jakub Misík

Pod kapotou pracuje vrcholný osmiválec 6,2 litru.

Navzdory tomu, že funkční koncovky výfuku evokují, jako by z nich mělo vycházet hřmění, není zvukový projev chevroletího osmiválce vlastně nijak zajímavý. Čekali byste ono ikonické bublání jako u RAM, jenže ne…

Automatická převodovka nabízí stejně jako u F-150 rovných 10 rychlostí a povětšinou hladké řazení. Párkrát se nám ovšem stalo, že se převodovka chovala zmateně (chvílemi nevěděla, co zařadit), většinou při rozjezdech.

Foto: Jakub Misík

Volič převodovky je tradiční páka, což podtrhuje jistou konzervativnost modelu.

Dále nechybí redukce nebo čtyřkolka s možností automatického režimu, na který jsme vzhledem k zimním podmínkám jezdili. Na sucho lze pochopitelně zvolit jen zadní pohon a ušetřit nějaké decky paliva.

Vzhledem k masivnímu objemu byste čekali, že si agregát řekne tak o 20 litrů na sto, viďte? Ale ne, v průměru jsme jezdili za 13 litrů, a to včetně zapojení dálnic. Komu by nevyhovovalo pravidelně krmit 91litrovou nádrž benzinem, ten může zvolit ještě dodatečný pohon na LPG.

Nečekejte závodníka, tenhle pick-up je jízdně spíš malý náklaďák než osobák, na svůj objemný motor zrychluje spíše rozvážněji. Zastavěný osmiválec stejně netočí do nějakých brutálních rotací, když nejvyšší výkon končí na 5 600 otáčkách. Jízda je příjemná, umí být rozvážně svižná, ale netrhá asfalt a akcelerace nezarazí do sedačky.

Foto: Jakub Misík

Chevrolet Silverado by zasloužil vzduchové odpružení.

Když jsme u toho náklaďáku, je škoda, že Chevy nepoužívá vzduchové odpružení podobně jako třeba RAM. Na cestovním komfortu je to znát. Nikoli na menších nerovnostech, ty poberou vysoké gumy 275/60 a vysoké zdvihy tlumičů, ale přejezdy přes větší nerovnosti nebo retardéry.

Jakmile máte nenaloženou korbu, projeví se stejně jako u náklaďáků či dodávek zadní tuhá náprava odpružená listovými pery poskakováním či drncáním. To umí Silverado ve výbavě High Country částečně kompenzovat adaptivním odpružením s tvrdším nastavením ve sportovním režimu, nicméně na úkor pohodlí posádky.

Konec škrábání oken

V zimním období oceníte i to, že nebudete muset škrábat okna, protože motor nastartujete na dálku pomocí tlačítek na klíčku.

Tím, že osmiválec nedělá kravál, tak ani nebudete (tolik) rušit sousedy, postačí jednotku nechat pár minut vrkat a ona vám vytopí kabinu a odmrazí skla.

Předností modelu je, že jde o tlačítkové auto navržené prakticky, má objemný silný motor předělatelný na LPG, královský vnitřní prostor, nikterak divoký, avšak moderní design. Nevýhodou o něco nižší jízdní komfort ve srovnání se vzduchovým odpružením a drobnosti typu nevhodně umístěná páčka blinkrů.

Silverado, případně i konkurenční RAM 1500 či GMC Sierra (a další ameriky) u nás prodává společnost Tucar Tuklaty. V jejich nabídce pro velký Chevrolet najdete pouze vrcholný zážehový motor 6,2 litru V8 a vyšší výbavové stupně počínaje LT Trail Boss. Cenově pak začínáme na sumě 1 923 900 Kč.

Technické údaje``Silverado High Country
Motoratmosférický osmiválec
Palivobenzin
Zdvihový objem6 162 cm³
Výkon313 kW (425,5 k) při 5 600 ot./min.
Točivý moment623 Nm při 4 100 ot./min.
Převodovkaautomatická, 10 stupňů
Pohon4x4
Pohotovostní hmotnost2 381 kg
Spotřeba (kombinace)14,2 l/100 km
Objem palivové nádrže91 l
Kola a pneumatiky275/60 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)5 890/2 063/1 918 mm
Rozvor3 745 mm
Světlá výška205 mm
Objem korby1 781 l
Související témata:
Chevrolet Silverado
Načítám