Hlavní obsah

Původně malá Fiesta dozrála věku 47 let. Dnes už dospělý hatchback směle konkuruje i fabii

Foto: Tomáš Kopečný

Fiesta je s námi už dlouhých 47 let (debut 1975, výroba 76) a stále platí za evropský etalon modrého oválu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Je tomu už 47 let od chvíle, kdy svůj globální debut zažil hranatý prcek s modrým oválem v masce a zvučným jménem. Aktuálně se prodává už sedmá generace, která hodně vsadila na technologickou kartu, avšak nezapomněla být ani tím, pro co byla kompaktní fordka původně stvořená. Začíná další Fenomén, tentokrát v hlavní roli s Fiestou.

Článek

Psal se rok 1975 a světlo světa spatřila malá a poněkud hranatá Fiesta, jejíž modré a oválné logo jasně signalizovalo, do jaké rodiny čerstvě představená novinka patří. Uběhlo 47 let a už sedmá generace prošla takovou modernizací, o níž se původnímu modelu asi ani nesnilo.

Foto: Ford

Ford Fiesta ukazuje svůj vývoj, vlevo model z roku 1976 a vpravo modernější z 2006

Zapátráme-li ve statistikách Svazu dovozců automobilů, které ukazují první registrace vozidel v Česku od roku 2004, zjistíme, že se Fiesta držela až do roku 2017 v první patnáctce. Nejlepší léta tedy byla 2004 (4. místo z 25), 2010 (3/35), 2013 (3/32), 2014 (2/32), 2015 (2/30), 2016 (2/30), 2017 (4/28). Vloni vůz skončil na 13. pozici z 22 a letos si zatím drží desátkou příčku z dvaceti možných.

Foto: Tomáš Kopečný

Dnešní podoba sedmé generace po faceliftu reflektuje současné módní trendy

Mezi aktuální vážné rivaly vozu pak patří například Citroën C3, Hyundai i20, Mazda2, Opel Corsa, Renault Clio, Seat Ibiza, Dacia Sandero, Škoda Fabia, Toyota Yaris a Volkswagen Polo. Inu samá zvučná jména, viďte?

Objem dělá dojem

Je to tak, opět se podíváme Fiestě a jejím konkurentům do kufru, abychom zjistili, kdo ze jmenovaných jej má největší.

ModelObjem kufru
Mazda2255 litrů
Toyota Yaris286 litrů
Citroën C3300 litrů
Nissan Micra300 litrů
Opel Corsa309 litrů
Ford Fiesta311 litrů
Renault Clio318 litrů
Dacia Sandero328 litrů
Volkswagen Polo351 litrů
Hyundai i20352 litrů
Seat Ibiza355 litrů
Škoda Fabia380 litrů
Foto: Tomáš Kopečný

Kufr Fiesty má objem 311 litrů, porovnání s rivaly je tedy spíše menší

Rivalové až na krev

U malých aut to mají výrobci těžké, neb je zde velký tlak na vyvážený poměr ceny a užitné hodnoty. Dokonce i nároky na prostornost či výbavu rostou, proto není divu, že se konkurenti snaží ostošest. Fiesta to ve svém segmentu tedy skutečně nemá lehké.

Ford Fiesta

Mezi hlavní výbavové prvky omlazené Fiesty patří diodová světla s automatickou aktivací, manuální klima, 8palcový multimediální systém, barevný palubní počítač, tempomat, přední elektricky ovládaná přední okna, elektricky ovládaná zpětná zrcátka, asistent pro jízdu v pruzích a 15palcové plecháče. Motorovým standardem je pak zážehový tříválec 1,1 litru (75 koní) spárovaný s pětikvaltem. A cena? Od 370 tisíc korun.

Foto: Tomáš Kopečný

Ford Fiesta má v základu vyšší cenu, což se snaží kompenzovat výbavou

Hyundai i20

Kompaktní dvacítka vyráběná v Turecku přijíždí na 15palcových ocelových discích, vybavená např. hlídačem jízdních pruhů, palubním počítačem, předními el. okny, el. ovládanými zrcátky, tempomatem, světelným senzorem a čtyřmi zimními pneu navíc. Klima či audio v základu chybí, nabízí se až od druhého výbavového stupně, nicméně pokud vám základ se zážehovým čtyřválcem 1,2 litru (84 koní) a pětikvaltem stačí, nachystejte si 290 tisíc korun.

Foto: Jakub Deml

Hyundai i20 se rodí v Turecku

Škoda Fabia

Za 340 tisíc se základní Fabia prodává s litrovým atmosférickým tříválcem (80 koní) a pětirychlostním manuálem. Pokud jde o standardní výbavu, tak se lze těšit na 15palcová ocelová kola, diodové lampy vpředu, mlhovky, palubní počítač, přední okna v elektrice, manuální klimu, 6,5“ infosystém, hlídače jízdních pruhů, světelný senzor, el. ovládaná zrcátka a na tradiční Škodovácké vychytávky typu deštník ve dveřích nebo škrabka na led ve víčku nádrže.

Foto: Tomáš Kopečný

Škoda Fabia je v Česku dlouhodobým lídrem segmentu malých vozů

Renault Clio

Francouzský konkurent za 335 tisíc nabízí jako základní pohonnou jednotku zážehový litrový tříválec o výkonu 67 koní a k tomu pětirychlostní manuál. Co se týče bezpříplatkové výbavy, tak tam se bavíme o diodových lampách, manuální klimatizaci, multimediálním systému 7“, hlídači jízdních pruhů, 16palcových plecháčích, tempomatu, elektricky ovládaných oknech vpředu, palubním počítači, elektricky ovládaných zpětných zrcátkách nebo o světelném senzoru.

Foto: Jakub Deml

Renault Clio sází na atraktivní poměr ceny a výbavy

Toyota Yaris

Populární Yaris se v základu prodává s litrovým tříválcem o výkonu 72 koní, spárovaným s pětirychlostním manuálem. Za 360 tisíc pak ještě dostanete třeba elektricky ovládaná přední okna i zpětná zrcátka, manuální klimu, zadní diodové lampy, 15palcové plechy, palubní počítač, multimediální 7“ systém, asistenta jízdních pruhů, samočinné přepínání světel, adaptivní (!) tempomat nebo senzor světla.

Foto: Jakub Deml

Adaptivní tempomat v základu? Jasně, u Yarisu

Ceny a výbavy byly čerpány z webových stránek jednotlivých výrobců a odpovídají informacím dostupným ke dni tvorby článku. Kvůli objektivitě jsme vynechali akční limitované ceníky/edice, které mohou nabízet lepší ceny než zde uvedené.

Letité držáky

Německý TÜV dlouhodobě monitoruje vybrané modely, zkoumá jejich spolehlivost a pak veškerá data sesumíruje do každoročního reportu. Ten letošní nám opět ukáže Fiestu a její hlavní konkurenty z hlediska procent vozů potýkajících se s vážnými závadami a jejich průměrné kilometrové nájezdy.

Stáří vozů 2–3 roky
Ford Fiesta3,7 %34 000 km
Toyota Yaris3,3 %30 000 km
Volkswagen Polo3,4 %32 000 km
Mazda23,8 %31 000 km
Hyundai i204,2 %34 000 km
Škoda Fabia4,6 %36 000 km
Nissan Micra5,1 %30 000 km
Renault Clio5,2 %32 000 km
Dacia Sandero7,5 %33 000 km
Foto: Dalibor Žák

Sedmá Fiesta poprvé nabídla i motory EcoBoost

Stáří vozů 6–7 let
Ford Fiesta12,7 %75 000 km
Toyota Yaris10,0 %68 000 km
Volkswagen Polo11,9 %74 000 km
Mazda27,4 %65 000 km
Hyundai i2018,0 %71 000 km
Škoda Fabia13,2 %80 000 km
Nissan Micra14,0 %60 000 km
Renault Clio13,2 %75 000 km
Dacia Sandero18,1 %78 000 km
Foto: Ford

Šesti až sedmileté Fiesty platí za relativně spolehlivé

Stáří vozů 10–11 let
Ford Fiesta23,9 %109 000 km
Toyota Yaris21,0 %105 000 km
Volkswagen Polo19,9 %107 000 km
Mazda222,7 %103 000 km
Hyundai i2025,7 %102 000 km
Škoda Fabia23,4 %112 000 km
Nissan Micra28,5 %100 000 km
Renault Clio31,3 %107 000 km
Dacia Sandero33,5 %105 000 km
Foto: Ford

Ford Fiesta (2011) vedle svého předchůdce z roku 1993

Bazarová volba

Někdy nová auta prostě nejsou anebo jsou moc drahá, to známe asi všichni. Naštěstí tu máme ještě další trh, který zahrnuje vozy z druhé ruky, takzvané ojetiny. Jde sice o nepěkné slovíčko, nicméně pod jeho rouškou se může kolikrát nacházet slušný kup, případně slušná vražda. Tedy jak na tom jsou secondhandové Fiesty a její vybraní soupeři? To prozradí inzertní server Sauto.cz.

Roky výroby 2018–2016Průměrný cenový rozsah
Ford Fiesta 175 000 Kč až 350 000 Kč
Hyundai i20165 000 Kč až 310 000 Kč
Renault Clio180 000 Kč až 300 000 Kč
Toyota Yaris235 000 Kč až 360 000 Kč
Škoda Fabia145 000 Kč až 380 000 Kč
Nissan Micra150 000 Kč až 275 000 Kč
Dacia Sandero155 000 Kč až 280 000 Kč
Foto: Michal Jirák

Fiesta se v sedmé generaci ukázala také v crossover provedení Active

Roky výroby 2013–2010Průměrný cenový rozsah
Ford Fiesta 85 000 Kč až 193 000 Kč
Hyundai i2070 000 Kč až 180 000 Kč
Renault Clio55 000 Kč až 190 000 Kč
Toyota Yaris95 000 Kč až 230 000 Kč
Škoda Fabia50 000 Kč až 200 000 Kč
Nissan Micra90 000 Kč až 152 000 Kč
Dacia Sandero70 000 Kč až 190 000 Kč
Foto: Martin Palonder

ST znamená Sport Technologies, tudíž hodně zábavy i u desetiletých ojetin

Roky výroby 2005–2007Průměrný cenový rozsah
Ford Fiesta 33 000 Kč až 80 000 Kč
Hyundai Getz28 000 Kč až 75 000 Kč
Renault Clio29 000 Kč až 99 000 Kč
Toyota Yaris40 000 Kč až 145 000 Kč
Škoda Fabia21 000 Kč až 140 000 Kč
Nissan Micra45 000 Kč až 75 000 Kč
Foto: Ford

Fiesta (2006) postupně rostla do dnešní krásy

Kvůli vyšší přesnosti jsme u všech značek vynechali sportovní deriváty, nepojízdné kusy, skladové vozy, kabriolety, vraky, případně výrazně upravené modely. Zdrojovým informačním serverem byl modernizovaný automobilový portál Sauto.cz.

Nesnadná sezona

Fiesta rozhodně nemá na růžích ustláno, zejména co se týče Česka, protože zde dlouhodobě v segmentu malých vozů kraluje Fabie, cenově jsou zase zajímaví Jihokorejci a Rumuni, neotřesitelnou pozici má taktéž Toyota, což Ford celkově staví do obtížné pozice.

Foto: Tomáš Kopečný

Pracoviště řidiče u současné Fiesty stále sází na dedikovaná tlačítka, což jedině chválíme

Ani s posledním faceliftem kompaktního hatchbacku nepřišla žádná velká revoluce a rovněž nevěříme, že by prodeje nějak rapidně zvýšila velmi povedená sportovní varianta ST. Na druhou stranu je modrý ovál poměrně silnou globální značkou, takže je možné, že jeho Fiesta přežije vyšší nároky na bezpečnost, plánované emisní srážky, flotilové pokuty a další unijní kratochvíle.

Foto: Tomáš Kopečný

Od debutu úplně první Fiesty v roce 1975 uběhlo už 47 let

Prozatím i pro sedmou modernizovanou generaci Fiesty platí, že se stále drží ducha svého 47letého původce, který byl solidním autem pro obyčejné lidi. Rozdíl je jen v tom, že dnes má kompaktní fordka s atraktivním jménem daleko více vážných rivalů, rovněž bojujících o přízeň peněženek běžných spotřebitelů.

Reklama

Související témata:
Načítám