Hlavní obsah

Ford Fiesta 1,0 EcoBoost ST-Line: Podvozek rychlejší motoru

Foto: Petr Jeřábek

Sedmá generace Fiesty nevypadá dramaticky jinak než předchozí model, což není vůbec špatně; pozvolná designová evoluce se u oblíbených modelů většinou vyplácí

Ford je značka, kterou máme už dobré dvě dekády spojenou se skvělými vlastnostmi podvozků jejich osobních aut. Vše odstartovala první generace Focusu v roce 1998 a značka v perfekcionizmu odladění nepolevila prakticky u žádného dalšího modelu. Když se o dalších deset let později, tedy v roce 2008, objevila Fiesta šesté generace, jezdila naprosto skvěle. A dnes už jsem dostal do ruky klíčky k recenzi ojetiny té zatím poslední, sedmé. Čas neúprosně letí…

Článek

Dobře si pamatuji, jak mě bavilo řídit šestou generaci Fiesty. Řídil jsem mnohokrát její střídmě vybavenou verzi s motorem 1,25 litru, který sice s osmdesáti koníky pod kapotou příliš nejel, ale díky skvěle komunikativnímu podvozku s výborně sladěnými tlumiči i pružinami se nemuselo ani nikde příliš brzdit. A nový model, který se objevil poprvé na showroomech Fordu před třemi lety, mi tuhle dnes už „starou dobrou“ Fiestu velmi připomíná. Auto sice podle reklamní brožury povyrostlo, ale není to na něm příliš znát. Je stále výborné supermini, které rozhodně nepotřebuje dietu.

Foto: Petr Jeřábek

Ford Fiesta ST-Line je v nové karoserii sedmé generace skoro až prémiový produkt; auto má velmi tuhou karoserii a velmi kvalitní tlumiče

Malá, ale kvalitní

Není to tak dlouho, co jsem psal na tyto stránky recenzi mírně ojeté Dacie Sandero. Je představitelem auta, které by bylo Fiestě protipólem. Ač dělá všechno relativně dobře a pro běžnou jízdu mu není příliš co vytknout, není to moc dobré auto. V reálu je nesmírně laciné, v detailech úplně odfláknuté a podvozkově hodně kompromisní. Když jsem viděl viset cenovku zánovní ojetiny jen lehce pod původní cenovou nového auta, bylo mi divné, že se najdou lidé, kteří takové peníze (bylo to kolem 160 tisíc korun) za obyčejnou a zastaralou Dacii zaplatí. Když se ale zadívám na cenovku Fiesty, je rumunská chlouba pořád levná.

U Fiesty teprve vidím, kolik může stát zánovní menší auto. Fiesta byla postavena tak, abyste měli i dobrý pocit ze zvuku zabouchnutých dveří, při dálniční rychlosti v pohodě konverzovali, přitom si na okresce plné zatáček dokázali jízdu opravdu užít. A to všechno nepřichází zdarma. Za zánovní auto v kompletně plné výbavě a doplňky výbavy ST-line a s nájezdem třicet tisíc kilometrů si prodejce AAA Auto účtoval v době testu bez jedné tisícovky čtyři sta tisíc korun. Zmiňované dvou- či tříleté Dacie Sandero byste za její požadovanou cenu měli určitě až dvě.

Foto: Petr Jeřábek

Ford Fiesta ST-Line měla ve verzi pro německý trh tato skvělá Recara; řízení je dobré, ale malou výhradu jsem měl k jeho tendenci se trochu uměle vystřeďovat

Fiesta je totiž poslední roky velice drahá, skoro jako kdyby si hrála na značku prémiového výrobce. Nový vůz v takřka plné výbavě totiž za méně než půl milionu korun nekoupíte, navíc budete na jeho dodání chvíli čekat. Taková cena je na čtyřmetrové malé auto, do kterého rozhodně celou rodinu pohodlně nevměstnáte, snad už příliš. Dokonce i zánovní ojetiny bývají neúměrně drahé, jak vidíme v případě zkoušeného exempláře, který byl vybaven navíc dvojspojkovou převodovkou Ford Powershift.

Má to ale i svůj důvod. Když se člověk usadí pohodlně v látkových sedačkách Recaro naší sportovně střižené výbavě ST-line, pochopí, že na Fiestě se opravdu nešetřilo. Kde třeba na Fabii či Polu, které jsou jejími hlavními konkurenty, najdete zastaralejší tvrdé plasty, Fiesta je příjemně měkčená. Ford si na tomto prodejně úspěšném modelu dává záležet, a celkově tak dojem působí spíše jako konkurence Mini než čehokoli obyčejnějšího. Navíc v konkrétním případě máme před očima auto, které výbavou odpovídá vrcholnému ostrému ST, jen mu chybí „estéčkový“ motor.

Foto: Petr Jeřábek

Ford Fiesta ST-Line 1,0 EcoBoost se těší zejména na zapadlé okresní silničky, kde vynikne perfektní odladění podvozku

V zatáčkách zahanbí i ostrý hatchback

Pojďme však nejprve k tomu pozitivnímu. Přidaná hodnota Fordu Fiesta tkví v jízdních vlastnostech. Pokud si vyberete přitvrzenou verzi ST-line, znamená to, že chcete opravdu rychle projíždět zatáčky a užívat si jízdu i mimo městské aglomerace. ST-line má snížený podvozek, ale nemá měkké tlumiče, a tím pádem kolo velmi dobře podrží, auto na dírách nebo silničních hrbolech neodskakuje. Pocitově je však tvrdé, i když možná bylo by přesnější říci „tuhé“.

Mně taková charakteristika vyhovuje, ale kdo čeká takový ten houpavější charakter odpružení, bude zklamán. Na druhou stranu se s Fiestou dá jezdit i po horší silnici v tempu a její velmi dobré tlumiče to nevzdávají. Příkladem, jak lze postavit podvozek malého auta vysloveně nepříjemně tvrdě, bylo Audi A1. Pokud si koupíte malé Audi, budete buď trpět, anebo musíte mít štěstí, že ve vašem okolí veškeré komunikace už opravili. Jízdu si užijete jen na hladkém povrchu, Fiesta je daleko poddajnější.

Další výbornou vlastností podvozku Fiesty je čitelnost. Auto není při vjezdu do zatáčky nikdy nedotáčivé, pokud ano, udělali jste nějakou hrubou jezdeckou chybu. Míjíte apex zatáčky a můžete okamžitě, ale plynule přidávat plyn. Záď nebude nikdy nervózní, dokonce jde opětovným ubráním plynu v průběhu oblouku vyprovokovat lehký přetáčivý smyk. Překvapilo mne, že ani stabilizační systém nezasáhne na reakci popisované přetáčivosti vlečené zadní nápravy nijak přehnaně. Díky tomu jde s Fiestou jezdit v podstatě blízkosti limitu a pořád nesmírně plynule. Jiný tak dobře odladěný podvozek ve třídě supermini nenaleznete. Dokonce i současné Mini působí proti Fiestě poněkud těžkopádně. Dobré vlastnosti konkrétního auta navíc podtrhovaly pneumatiky Michelin Pilot Sport 4, které jsou skutečně špičkou na poli sportovně-cestovních pneumatik.

Foto: Petr Jeřábek

Tříválec 1,0 EcoBoost je pro mne trochu zklamáním; jede sice hezky na vlně točivého momentu ve středních otáčkách, ale chybí mu jakákoli jiskra v těch vyšších

Motor je stinná stránka celého auta

Bohužel, nemáme plnohodnotné „estéčko“, které jde ve schopnostech jízdních vlastností ještě podstatně dál. Tříválcový litrový EcoBoost je totiž alespoň pro mne velkým zklamáním. Samozřejmě záleží na konkrétní verzi, dnes se vyrábí již jeho kompletně přepracovaná verze, která využívá i reverzibilní alternátor 48V soustavy a velice dobré výkony 92kW (Fiesta) anebo dokonce až 114 kW v Pumě či Focusu. Motor má přepracovaný systém rozvodu DOHC a je v autě umístěný opačně s výfukovými svody a turbodmychadlem směrem ke kabině auta.

V případě testovaného auta roku výroby 2018 se jedná ještě o původní verzi litrového EcoBoostu s rozvodovým řemenem, netypicky mazaným v olejové lázni. Turbodmychadlo směřuje směrem ven, čili k chladiči, u nových motorů prodávaných nyní je to opačně. Navíc se jednalo o slabší verzi o výkonu 74 kW, který přichází už při „dieselových“ 4 500 otáčkách. V podstatě jde o variantu, která je ochuzena o výkonovou špičku a při jízdě je to znát. Převodovka Powershift má šest rychlostních stupňů, ale s tím, že mezi pětkou a šestkou je značný převodový schod, šestka je snad až příliš dlouhá.

Foto: Petr Jeřábek

Ford Fiesta ST-Line 1,0 EcoBoost má snížený podvozek a sedmnáctipalcová kola obutá do sportovních pneumatik Michelin Pilot Sport 4

Motor se hodí na poklidné cestování ve středních otáčkách a nějakým způsobem s lehkou Fiestou hýbe na vlně točivého momentu, který vrcholí u hodnoty 170 Nm. Pochopitelně že staré atmosférické čtyřválce si o takové hodnotě mohly nechat jen zdát. Toto je krouticí moment odpovídající velmi slušné osmnáctistovce, ale spojení drnčivého projevu tříválce s poměrně výrazným turboefektem není úplně nejšťastnější.

A vynikající není ani spotřeba, protože se mi dokonce i přes snahu o plynule svižnou jízdu nepodařilo týdenní test ukončit na lepší hodnotě než 7,6 litru na sto kilometrů. Na delší trase se pochopitelně můžu dostat i pod šest, ale to nesmím jet dálniční stotřicítkou, ale spíš pomaleji. Motor Ecoboost zkrátka příliš úsporný není, respektive jen v případě velmi šetrné jízdy.

Problémy raných kusů se spolehlivostí podlomily Fordu kolena

V případě sedmé generace Fiesty se již nemusíte bát. Technika má své dětské nemoci za sebou a veškeré problémy si s EcoBoosty již „vyžrali“ majitelé šesté generace, o níž psal loni kolega Dalibor Žák. Některé problémy byly i zveličené mediálně sledovanými případy, zejména kdykoli se nějaký Ford s litrovým EcoBoostem ocitl přímo v plamenech. A skutečně u ročníků 2012 a 2013 určité problémy byly. Ford musel svolat desetitisíce aut na výměnu hadic chlazení, převodovky PowerShift občas majitelům samovolně vyřazovaly na neutrál anebo sada spojek prokluzovala. Motor je navíc přímovstřiková jednotka, která trpí ze své podstaty na karbonování v hlavách válců, ředění oleje benzinem, avšak to jen v případě využívání aut čistě na velmi krátké jízdy.

Přesto je v souhrnu Ford Fiesta sedmé generace jedním z nejlepších supermini na trhu. Důležité je si umět správně vybrat výbavovou linii i konfiguraci. Zkoušenému autu nechyběl poměrně zdařilý infotainment včetně navigace i parkovací kamery. Sedadla Recaro, v podstatě shodná s těmi v pravém ST, byly příplatkem, který šlo konfigurovat u dealerů v Německu, u nás k dispozici nebyly. Osobně bych si Fiestu vybral s dnes už mildhybridním 48V motorem EcoBoost, který dává plných 92 kW výkonu a elektromotorem dokáže vyhladit onu mezeru, kterou malý turbomotor přirozeně ze své konstrukce trpí.

Jenže taková Fiesta stojí bez dalších příplatků v aktuálním ceníku Fordu ve výbavě ST-Line X aktuálně zvýhodněných 465 900 Kč a s dnes už sedmistupňovou automatickou převodovkou PowerShift o dalších padesát tisíc korun víc. Když připočteme barvu a další doplňky, jsme přesně na zmiňovaném půlmilionu, skladová auta navíc nejsou. Úplný základ Fiesty s motorem EcoBoost 74kW startuje na 349 900 korunách. Dobrá zpráva je, že pravé sportovní ST opět v nabídce ceníku českého Fordu figuruje a výrobce si účtuje za třídveřové provedení rovných 630 900 Kč, za pětidveřovou karoserii připlácíte dalších patnáct.

Ford Fiesta 1,0 EcoBoost (2017+)
Motorřadový tříválec DOHC, turbodmychadlo
Objem válců999 cm3
Výkon74 kW (100k) při 4 500–6 500 otáčkách
Točivý moment170 N.m při 1 500–4 000 otáčkách
Převodovka a pohon kol6st. dvojspojková, pohon předních kol
Rozměry4 065 mm x 1 735 mm x 1 476 mm
Pohotovostní hmotnost1 206 kg
Zrychlení 0–100 km/h12,2 sekundy
Maximální rychlost180 km/h
Spotřeba paliva7,6 litrů / 100 km (naměřená v testu)
Cena na trhuAž 450 000 Kč (za minimálně rok používané kousky)

Reklama

Sdílejte článek
Související témata: