Hlavní obsah

Ford Fiesta 1.6 D Bieber Cabrio - Unikát bez střechy

Foto: Archiv redakce
6. 5. 2018

Blíží se léto a vy se dost možná poohlížíte po nějakém tom kabrioletu. Protože v překrásných slunečných dnech si otevřené auto vážně vychutnáte. Jak říkají Britové, i kdyby to byly jen dva dny v roce, tak to stojí za to.

Článek

Hrdinou dnešního článku je opět poměrně vzácná přestavba na kabriolet, které vzešla z relativně běžného auta. Tentokrát je základem Ford Fiesta druhé generace, který se vyráběl mezi roky 1983 až 1989 v Británii, Německu a Španělsku jako třídveřový hatch nebo dodávka s motorem vepředu a pohonem předních kol. Spíše než o nové auto šlo o velmi důkladný facelift, který poznáte hlavně podle světel (oranžové blinkry se z nárazníku přesunuly do předních rohů) v aerodynamičtější karoserii (předznamenala tak uvedení čtvrté generace Escortu) s velkými bočními lištami, a v interiéru či podle pětistupňové převodovky. Kapota se otevírá dopředu, bohužel je v rozích u předních světel náchylná k praskání. Ovšem díky modernizaci měla Fiesta snazší práci porážet tehdejší konkurenty Vauxhall Nova/Opel Corsa, Volkswagen Polo a Austin Metro.

Foto: Archiv redakce

Také uvnitř Fiesta velmi omládla a zakrývala všemožně svůj věk. Přepracovaná palubka se spínači kolem budíků a vykousnutím (spolujezdec získal více místa), či kvalitnější materiály, musely potěšit všechny zákazníky. Tedy palubka, Ford vlastně montoval dvě, podle toho, zda máte obyčejný, nebo lepší model, jako například XR2 či Ghia. Tohle ale navzdory základní palubní desce není obyčejný model. V tomto článku mám možnost vám představit kabriolet, který vzniknul úpravou firmou Bieber. Kromě otevřených Fiest vyráběli například také kabriolety z Volkswagenu Brouk nebo Scirocco, Porsche 924 a 944, Opelu Kadett a Seatu Ibiza. U Seatu uměli také nabídnout první generaci Toleda jako kombík.

Foto: Archiv redakce

V případě Fiesty nabízel Bieber dvě varianty – buď vám vaší Fiestu jen upravili a na vás bylo lakování a nastrojení, nebo vámi dodanou Fiestu dotáhli až do konce. Bieber prvně vyndal interiér, následně uřízl střechu za předním sklem a B i C-sloupky na spodním okraji. Následně se do auta přidala spousta výztuh včetně jedné mohutné v motorovém prostoru nebo takových menších vtipných v rozích prahů v otvoru dveří, aby se karoserie nekroutila a nezbortila. Váha ale zůstala na celkem rozumných 800 kg. Bieber si ovšem například moc nelámal hlavu s tím, jak vyřeší bezpečnostní pásy. Celá střecha je velmi členitá a složitá, přidělává se na spoustu cvočků. Zadní část auta musela být navržena zcela nově, protože hatchbackové parte se jednoduše použít nedaly. Jestli vypadá povedeně, to si posuďte sami, ale já k tomu mám jisté výhrady. Pozadí Bieberu totiž trochu připomíná Jennifer Lopez. Celé to působí dojmem, že to vyrobili tak trochu humpolácky. Stále tu zůstalo místo pro pětičlennou posádku a z auta je krásně vidět ven. A také vzhledu pomáhá povedený odstín červené barvy a pavučinová kola.

Foto: Archiv redakce

Bieber své kabriolety homologoval pro benzínové motory o objemu 1,4 a 1,6 litru v roce 1988. Ale kdybyste byli u focení článku, rozhodně byste poznali, co tady není v pořádku. Pod kapotou téhle Fiesty klape poctivý diesel ze staré školy, který zní jako traktor. Někomu tohle nevynahradí ani nízká spotřeba, i běžné Fiesty se s naftovým motorem prodávaly čtyřikrát hůře než benzínové. Ano, někoho zkrátka napadlo, že Fiesta 1.6 D se skromným výkonem 54 koní je správný základ na přestavbu kabrioletu. Ovšem naftový motor byl v druhé generaci žhavou novinkou, a tak se s ním chtěl holt Bieber pochlubit. Alespoň že tu zůstal standardní pětikvalt s mimořádně dlouhou řadičkou a není tady CVT, kterými bylo také několik Fiest osazeno. Auto pochází z roku 1988, jde tedy o jednu z posledních předělaných Fiest, s tímto motorem je navíc jediná na světě, takže unikát, co bude mít hodnotu. Přestavba proběhla z verze Festiva.

Foto: Archiv redakce

Auto je dodnes v hezkém stavu, je znát, že kabrio si kupujete jen na dny s hezkým počasím. I střecha je pořád skvělá, jen ta manipulace s ní není tak snadná, jako u továrních kabrioletů. Ovšem překvapivě v autě není moc průvan navzdory faktu, že nemá a ani nemůže mít žádnou větrnou clonu. A jak se takový unikát dostane do Čech? Marek si jej pořídil přes německý ebay jako teprve svůj druhý Ford v životě.

Foto: Archiv redakce

Když pominu již zmíněnou hlučnost naftového motoru (jen jsem se utvrdil, že domů mi naftové auto pořád ještě nesmí a staré obzvlášť ne), není jízda s otevřenou Fiestou nijak špatná. Nabízí takové příjemné konejšivé, ale jen mírné měkké pohupování a nevymlátí z vás na nerovnostech duši. Podvozek měl Ford tradičně výborný, navíc tu skvěle reagovaly i nové brzdy. Původní už by po 94 tisících kilometrech nebyly asi ve stoprocentní kondici. Jinak ale na autě nájezd není vůbec znát. Třeba na řízení si nemůžu vůbec stěžovat, naopak je krásně citlivé a čitelné. V tomto ohledu Ford vynikal vždycky. Auto působí krásně živě a bezprostředně. Jen bych si musel víc zarýt pod kůži kulisu převodovky, místo jedničky tam každou chvíli dám trojku.

Foto: Archiv redakce

Druhá Fiesta byla nahrazena v roce 1989 třetí generací a Bieber (a jeho pobočka Borken, kde se kabriolety kompletovaly) tak přišel o základ pro výrobu svého kabrioletu. Úspěšný základní model tehdy už měl na kontě 4,5 milionu prodaných aut, otevřených přestaveb vznikl pochopitelně jen zlomek z nich. Naftová je na světě ale opravdu jen jedna jediná, takže jsem vám mohl v této rubrice představit skutečný unikát.

Ulítlá kabria

Možná si vzpomínáte, že podobně, nebo spíš ještě více prdlé kabriolety už jsme v této rubrice měli. Teď nemyslím úplně anglickou přestavbu Rapidu LDD, ale spíš Maluchy z polské automobilky FSM. V dvojtestu se tehdy představil originální tovární kabriolet Bosmal a také přestavba plážové buggy Wadera. A ani co se týče Fiesty, nevidíte jí u nás poprvé. O předchozí první generaci v klasické verzi si také můžete přečíst v jednom ze starších článků.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama