Hlavní obsah

Ford Fiesta 1.1 S - Začátek skvělého příběhu

Foto: Archiv Garáž.cz
8. 5. 2017

V roce 1976 uvedl Ford malý hatchback nazvaný Fiesta. A netušil, že tím zavedl trhák, který s námi díky obrovské popularitě vydržel dodnes. Pojďme si přepomenout, jaká je jeho první generace a co nabídne dnešnímu řidiči

Článek

Tedy, abych byl akurátní, kromě hatchbacku jste si Fiestu mohli pořídit také jako dodávku. Pod kapotou byly řadové čtyřválce od objemů 1,0 až po 1,6 litru a vždy manuální čtyřkvalt (během vývoje Ford celou soustavu testoval v kastli Fiatu 127). Vznikala pod jménem Bobcat za spolupráce vývojových středisek v Kolíně a Duntonu a navíc za asistence samotného Henry Forda II.  Fiesta měla být alespoň o sto dolarů levnější než tehdejší Escort a měla nabídnout delší rozvor, než Fiat 127 (i tak jí ale v tomto ohledu překonávají Renault 5 a Volkswagen Polo). Konečný návrh auta má na svědomí Tom Tjaarda ze studia Ghia.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jméno Fiesta patřilo značce Oldsmobile, která jej používala pro svůj automobil v 50. letech. Poté jej ale zdarma uvolnila Fordu pro malé městské vozítko. To se původně mělo jmenovat Bravo, ale Henry Ford II. osobně prosadil název Fiesta. Autíčko se světu představilo v červnu 1976 při závodě 24h Le Mans a už v září zamířila do garáží prvních zákazníků ve Francii a Německu. To asi značně frustrovalo britské zájemce, kteří si na Fiesty s volantem vpravo počkali až do ledna 1977. Už o dva roky později ale Ford slavil milión vyrobených kusů. To už Fiesta sesadila z trůnu nejprodávanějšího prcka, konkurenční Vauxhall Chevette.

Foto: Archiv Garáž.cz

Maličká Fiesta má tlumiče s vinutými pružinami, vpředu zavěšení McPherson, vzadu tuhou nápravu s panhardskou tyčí. V modelech se sport paketem našel uplatnění i stabilizátor. Za malými dvanáctipalcovými koly se nacházely kotoučové brzdy vpředu a bubnové vzadu. Fiesta se stala navíc prvním globálním Fordem s pohonem předních kol (tím zcela prvním byl Taunus z 60. Let). Nabízela se ve výbavách L, GL, Ghia a S, později přibyl sportovní model XR2. Společnost Crayford vyráběla kabriolet pojmenovaný Fiesta Fly.

Foto: Archiv Garáž.cz

My se konkrétně můžeme seznámit s nádhernou Fiestou S z roku 1979. Ta se na československých silnicích pohybuje od roku 1986, kdy jí jedna paní dostala od své sestry žijící v Německu. Tedy v tom západním, abychom si rozuměli. Asi to bude výbavou S, ale pravdou zůstává, že tahle konkrétní Fiesta vypadá fantasticky. Jistě, ty proporce mají něco do sebe, ale dobové polepy s pruhy a velkým stylizovaným S na bocích, to je prostě úžasně stylové retro! Navíc má jen jedno zrcátko, což tehdy prostě stačilo. A ty originální dvanáctipalcové ráfky vypadají tak neskutečně dobře.

Foto: Archiv Garáž.cz

Uvnitř možná někoho překvapí, jak je Fiesta prostorná. Dnes jsou prostě nejmenší auta trochu stísněná, ovšem nahrazují to vyšší bezpečností a lepší výbavou, která je prostě potřeba někam schovat. Stará Fiesta má ovšem hodně tenké dveře a krátkou palubku, takže se v ní i protáhnete. Navíc uvnitř vypadá vážně božsky, což přisuzuju zejména těm krásným sedačkám. A taky útulně. Hned si dovedu představit, že je tohle roztomilé autíčko moje a žiju za jeho volantem každý den.

Foto: Archiv Garáž.cz

Je vám jasné, že maličká Fiesta nebude trhač asfaltu ani okresková pila. Je sice dost hbitá a živá, protože má točivý motor a muší váhu, takže netrápíte těch pár koní pod kapotou zbytečnou zátěží. Navíc je díky rozměrům obratná. I tehdy ale byla na trhu řada sportovněji laděných hatchbacků s větším výkonem. Ostatně pro milovníky ostřejší jízdy tu byla sportovní XR2, běžná verze měla cílit na úplně jiné zákazníky. A ti preferují pohodlí. I v tom ovšem tenhle prcek vyniká a docela slušně zvládá nerovnosti. Ona to v době vzniku byla tak trochu nutnost, vzhledem ke stavu silnic. Navíc je Fiesta nezáludná a tak si její řízení okamžitě oblíbíte. A jelikož je tak snadná, nebude vám ani připadat, že řídíte nějaké staré auto, protože s tímhle se jezdí stejně snadno, jako s něčím novým. Je prostě krásně hravá a jednoduchá, člověk si za jejím volantem okamžitě zvykne a už nebude chtít vystoupit.

Foto: Archiv Garáž.cz

Byla to opravdu krása. Svézt se takto zachovalou Fiestou, na které je vše originální bylo nesmírně příjemné a hodně mě to bavilo. Vyzařoval z ní takový zvláštní mix pocitů, nějaká dobovost a trochu toho uličnictví a chuligánství, které se skrývá snad v každém malém Fordu. Vidět navíc youngtimer v podobně dobrém stavu udělá milovníkovi starých aut vždycky radost. Tak se snažte, ať je tu takových víc. Jako daily car by byla tahle Fiesta opravdu stylová.

Na tomto článku jsme spolupracovali s Retro-auta.cz.

Foto: Mikka

Sportovní verze

Testovaná Fiesta S byla vrcholným modelem s nejvyšší výbavou. Aby automobilka zaujala i sportovně laděné řidiče, vyráběla ještě jednu vrcholnou verzi zaměřenou na vyšší výkon. Sportovní model 1.3 Supersport se objevil v roce 1980 a poháněla jej třináctistovka Kent. O rok později pak v nabídce přibyl i kultovní model XR2 s šestnáctistovkou. Ten měl větší kulaté světlomety a nabízel výkonuchtivým mladíkům maximálku 169 km/h a zrychlení na stovku za 9,3 sekundy.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama