Hlavní obsah

Fenomény: Toyota Yaris, solidní auto s českým občanstvím

Foto: Jakub Deml

Toyota Yaris je tu s námi už po čtyři generace a kromě hybridního pohonu nám přinesla i pár sportovních radostí

28. 6. 2021

Japonská Toyota se v Evropě v roce 1999 vytasila kompaktním hatchbackem nazvaným Yaris a za tři a půl měsíce po jeho premiéře nasbírala přes 80 tisíc objednávek. To byly základní stavební kameny, které toto solidní auto pro každý den drží na vrchních prodejních příčkách. Ale jak se vozu daří v Česku a co konkurence? Na to se mrkneme v dnešním Fenoménu.

Článek

Toyota je svým způsobem poměrně neutrální značka, nekypí extravagancí (mimo divize Lexus), nemotají se kolem ní zásadní skandály a kráčí si svou vlastní, v současné době hybridní cestou. Jenže automobilka nezapomíná ani na velezábavné sporťáky, přičemž celý tento motoristický mix reprezentativně odráží jeden evropský model – Yaris.

Foto: Jakub Deml

Toyota Yaris se prodává už více než 20 let, nejnověji ve své čtvrté generaci

Kompaktní hatchback Yaris debutoval v roce 1999 na frankfurtském autosalonu a jeho litrový motor v témže roce obdržel ocenění Mezinárodní motor roku. Brzy se automobilce začaly scházet desetitisíce objednávek a obliba modelu trvá už čtyři generace…

Ohledně vývoje na našem trhu nám napoví statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA), které už od roku 2004 evidují první registrace vozů v Česku.

Yaris spadá dle SDA do kategorie malých aut, a tudíž jeho konkurenci tehdy (2004) tvořily Škoda Fabia, Peugeot 206, Hyundai Getz a Ford Fiesta, které jej v žebříčku prodejnosti předběhly. V roce 2007 malá Toyota poskočila z výchozí páté na třetí příčku, ovšem rok na to klesla na šestou pozici a v dalších letech až na osmou i jedenáctou pozici.

Foto: Toyota

Všechny čtyři generace Toyoty Yaris

Větší zlom nastal v podstatě až v roce 2016, kdy Yaris začal stoupat – v roce 2018 na čtvrtou prodejní pozici a vloni dokonce na třetí. Letos (5/2021) si drží kompaktní toyota čtvrté místo hned za Renaultem Clio, Dacii Sandero a bestselerem segmentu Škodou Fabia. Naopak na krk mu dýchá pátý Seat Ibiza, šestý Peugeot 208 a sedmý Hyundai i20.

Kufr

Kompaktní auta nemají lehký úkol, obvykle jsou totiž kupována se zaměřením na co nejuniverzálnější využití, a tudíž při výběru hraje svoji podstatnou roli objem kufru. Jak si vede současný čtvrtý Yaris oproti stávajícím konkurentům? To prozradí následující tabulka srovnávající objemy zavazadelníků.

ModelObjem kufru
Toyota Yaris286 l
Škoda Fabia380 l
Dacia Sandero328 l
Renault Clioaž 391 l
Seat Ibiza355 l
Peugeot 208309 l
Hyundai i20351 l
Volkswagen Polo351 l
Citroën C3300 l
KIA Rio325 l
Foto: Jakub Deml

Yaris, co se týče zavazadelníku, nedominuje, nabídne skromných 286 litrů

Konkurence

V segmentu malých aut dlouhodobě kraluje mladoboleslavská Fabie, nicméně pozice pod ní jsou vždy volné pro otevřený obchodní souboj. Níže se podíváme na standardní výbavu Yarise a jeho konkurentů, jakou dostanete za základní cenu bez příplatků.

Toyota Yaris

Za základních 350 tisíc korun se prodává malý „yarda“ ve specifikaci Active, která zahrnuje litrovou zážehovou pohonnou jednotku o výkonu 72 koní a pětirychlostní manuál. V rámci výbavy dostanete například elektricky ovládaná okna vpředu, elektricky nastavitelná zrcátka, centrál s dálkou, multifunkční volant, manuální klimu, startování tlačítkem, výškově stavitelnou sedačku řidiče, multimediální systém (7"), pokročilý balíček bezpečnostních asistentů, systém čtení dopravních značek, adaptivní tempomat a světelný senzor.

Foto: Jakub Deml

Toyota Yaris je už ve standardu bohatě vybavena

Renault Clio

Francouzské Clio ve standardní výbavě Zen stojí 315 tisíc korun a pyšní se benzinovým litrovým tříválcem (67 koní) a manuálním pětikvaltem. Standardně se vozidlo dodává vybavené diodovými lampami, elektricky ovládanými zrcátky, elektricky ovládanými předními okny, světelným senzorem, manuální klimou, centrálním zamykáním s dálkou, multimediálním systémem (7"), tempomatem a základním balíčkem asistentů.

Foto: Jakub Deml

Předností Clia jsou diodové lampy montované ve standardu

Dacia Sandero

Dacia Sandero vždy hrála na cenu a jinak tomu není ani v případě současného základního provedení Access za 240 tisíc korun. Motor opět litrový, zážehový, tříválcový, 67koňový, spárovaný s pětirychlostním manuálem. Sériová výbava: světelný senzor, diodové přední lampy, elektricky ovládaná přední okna, omezovač rychlosti a pár povinných asistentů. Nic dalšího (zajímavého) zde nehledejte.

Foto: Dacia

Základní Sandero sází hlavně na cenu, takže věci typu klima jsou za příplatek

Škoda Fabia

Čtvrtá generace Fabie ve výbavě Ambition startuje na částce 330 tisíc a nabídne litrové MPI naladěné na výkon 80 koní a spárované s manuálním pětikvaltem. V základu dostanete povinný balík asistentů, přední diodové lampy, přední mlhovky, omezovač rychlosti, centrální zamykání s dálkou, deštník ve dveřích řidiče, škrabku na led ve víčku nádrže, manuální klimatizaci, výškově stavitelnou sedačku řidiče i spolujezdce, palubní infosystém (6,5") a elektricky ovládaná přední okna i zpětná zrcátka.

Foto: Škoda Auto

Čtvrtá Fabia je velmi nadějným modelem a silným konkurentem Yarisu

Ceny a výbavy byly čerpány z webových stránek jednotlivých výrobců a odpovídají informacím dostupným ke dni tvorby článku, přičemž jsme kvůli objektivitě vynechali akční limitované ceníky/edice.

Hodnota

Japonská auta by si měla všeobecně držet hodnotu a mít svoji stálou klientelu. Tabulky níže prozradí, za kolik se na českém trhu prodávají ojeté yarisy a jejich přímí konkurenti.

Roky výroby 2015–2017Průměrný cenový rozsah
Toyota Yaris180 000 Kč až 360 000 Kč
Renault Clio140 000 Kč až 250 000 Kč
Dacia Sandero100 000 Kč až 200 000 Kč
Škoda Fabia120 000 Kč až 330 000 Kč
Seat Ibiza150 000 Kč až 290 000 Kč
Hyundai i20160 000 Kč až 220 000 Kč
Peugeot 208160 000 Kč až 240 000 Kč
Foto: Dalibor Žák

Mladé yarisy třetí generace si drží cenu, zejména ty s hybridním pohonem

Roky výroby 2010–2013Průměrný cenový rozsah
Toyota Yaris80 000 Kč až 250 000 Kč
Renault Clio60 000 Kč až 180 000 Kč
Dacia Sandero60 000 Kč až 160 000 Kč
Škoda Fabia55 000 Kč až 170 000 Kč
Seat Ibiza80 000 Kč až 150 000 Kč
Hyundai i2070 000 Kč až 160 000 Kč
Peugeot 20770 000 Kč až 130 000 Kč
Foto: Toyota

Ani druhá generace na ceně tolik netratí, cenový strop má posazený výše než konkurence

Roky výroby 1999–2005Průměrný cenový rozsah
Toyota Yaris30 000 Kč až 80 000 Kč
Renault Clio15 000 Kč až 60 000 Kč
Škoda Fabia14 000 Kč až 100 000 Kč
Seat Ibiza19 000 Kč až 70 000 Kč
Hyundai Getz20 000 Kč až 65 000 Kč
Peugeot 20617 000 Kč až 70 000 Kč
Foto: Toyota

Jedničkový Yaris? Průměrně startuje na 30 tisících

Kvůli vyšší přesnosti jsme u všech značek vynechali sportovní deriváty, skladové vozy, kabriolety, vraky, případně výrazně upravené kusy. Zdrojovým serverem byl modernizovaný automobilový portál sauto.cz.

Spolehlivost

Německá společnost TÜV ve svých periodicky vydávaných reportech poukazuje na to, jak moc se autům v rámci spolehlivosti (ne)daří. Údaje z aktuálního TÜV Report 2021 zobrazují modely, procenta vozů potýkajících se s vážnými závadami a průměrné kilometrové nájezdy.

Stáří vozů 2–3 roky
Toyota Yaris4,4 %31 000 km
Renault Clio6,3 %36 000 km
Dacia Sandero8,2 %35 000 km
Škoda Fabia5,2 %38 000 km
Seat Ibiza5,8 %38 000 km
Hyundai i205,0 %36 000 km
Peugeot 2084,9 %32 000 km
Foto: Dalibor Žák

Podle TÜV Reportu 2021 jsou na tom zánovní yarisy z hlediska spolehlivosti velmi dobře

Stáří vozů 6–7 let
Toyota Yaris12,3 %69 000 km
Renault Clio14,3 %74 000 km
Dacia Sandero15,5 %79 000 km
Škoda Fabia15,4 %83 000 km
Seat Ibiza17,8 %85 000 km
Hyundai i2021,2 %72 000 km
Peugeot 20816,3 %76 000 km
Foto: Toyota

Rovněž modely vyrobené před šesti a sedmi lety kypí spolehlivostí

Stáří vozů 10–11 let
Toyota Yaris21,3 %104 000 km
Renault Clio31,3 %110 000 km
Dacia Sandero28,9 %105 000 km
Škoda Fabia24,8 %116 000 km
Seat Ibiza25,7 %123 000 km
Hyundai i2023,8 %100 000 km
Peugeot 20731,9 %107 000 km
Foto: Toyota

Ani 10 a 11 let staré yarisy nejsou podle TÜV Reportu zásadně poruchové

Sportem ku radosti

Čestná zmínka dnes patří ještě dvěma ostrým yarisům, které se zapsaly do novodobých dějin jako super zábavné hatchbacky. V roce 2018 jsme vám přinášeli dojmy z limitované edice GRMN, která debutovala vybavená benzinovým motorem o objemu 1,8 litru s kompresorem. Tahle divoká radost s výkonem 212 koní a šestirychlostním manuálem způsobila nejednu motoristou euforii, přičemž stále šlo o praktický hatchback, jenž našel své využití i při cestě do práce nebo na nákup. Mysleli jsme, že lepší už to nebude, ale omyl…

Foto: Filip Fabián

Příchod GRMN vyvolal přívaly radosti mezi benzinovými nadšenci

Přišel totiž GR Yaris, a ten se aktuálně řadí mezi nejzábavnější sériově produkované ostré hatchbacky v Evropě. Za 900 tisíc korun se na vás těší zážehová tříválcová šestnáctistovka (261 koní) spárovaná s manuálem a pohonem 4×4. A to je takový zážitek, že malý japonský vůz z hlediska X-faktoru zařadíte ke Golfu GTI, i30 N od Hyundaie nebo ke sportovnějšímu kupé GR Supra. Tenhle (very)hot-hatch voní benzinem od nárazníku k nárazníku a tvoří onen dynamický kontrast jinak klidného a obvykle hybridního Yarisu.

Foto: Jakub Deml

Toyota GR Yaris už zavání řidičskou nirvánou

Toyotě totiž svatby motorů a elektromotorů náramně fungují, lidé o takové hybridy mají zájem a kupují je. Díky tomu vývojářům zbydou finance i chuť na takové splašené nákupní košíky, jakým je třeba právě GR Yaris.

Foto: Jakub Deml

Čtvrtá generace Yarisu se stěhuje do Česka a už brzy začne její sériová výroba v kolínské továrně

A co víc, oblíbený Yaris nedávno dostal české občanství, jelikož se jeho výroba připravuje v kolínské továrně Toyota Motor Manufacturing Czech Republic. Přestože automobilka přesné datum tají, tak my víme, že je to opravdu na spadnutí, protože ostrý start sériové produkce pravděpodobně započne někdy v období babího léta. A také si myslíme, že nálepka „Vyrobeno v Česku“ kompaktnímu hatchbacku jen prospěje, zejména co se týče tuzemských prodejních čísel.

Reklama

Sdílejte článek