Hlavní obsah

Citroën ëBerlingo: Skvělé a praktické auto srážejí dva zásadní problémy. Bohužel

Video: Honza Koubek

 

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Z původního vajíčkovitého MPVčka se Berlingo postupně dostalo až do třídy malých osobních dodávek. Styl jde trochu stranou, krabicovitá karoserie ale nabízí tolik prostoru, že to musí stačit téměř komukoliv. Prodeje tohoto bestselleru se ale nedávno prudce propadly.

Článek

Nejprodávanější model nejen na českém trhu se totiž stal obětí legislativního běsnění. Tlak na snížení tzv. flotilového průměru emisí donutil mnohé automobilky k razantnímu osekání modelové řady. A když potřebujete snížit emise, logicky jde první pod gilotinu model s nejvyššími emisemi - takže osobní dodávka s velkým aerodynamickým odporem. Citroën (a také další automobilky, které tento model vyrábějí pod svými značkami, tedy např. Peugeot, Opel, Toyota) během roku 2019 náhle ohlásil, že se spalovacími verzemi těchto praktických rodinných pomocníků je konec a odteď už je k dispozici pouze moderní bateriová elektrická verze.

Což o to, praktická je (téměř) stejně, navíc je tišší, což je velmi příjemné. Přesto se ale prodeje strmě propadly a upřímně řečeno není příliš divu. Elektrická verze je totiž dvakrát dražší a především ztratila podstatnou část své užitečnosti. Zatímco benzinová a naftová berlinga byla absolutními přeborníky dálkových cest, ëBerlingo je ryze městské auto.

Jeho akumulátor má totiž využitelnou kapacitu pouhých 45 kWh (celková je 50 kWh), a tak je dojezd podle WLTP normován na maximálně 281 km. V reálu to bude v příznivém počasí kolem 200-220 km, teď v zimě jsem ale naměřil 150-160 km, a to je skutečně málo. Maximální rychlost je velmi skromných 135 km/h, a pokud pojedete na dálničním limitu, dojezd bude nadále výrazně klesat, auto má přece jen velký čelní odpor vzduchu a také váží 1,8 tuny.

Ve městě je to v pořádku, dokonce i dynamika je celkem dobrá, minimálně na to, že elektromotor má jen nějakých 136 koní. Kufr je pořád obrovský, a to i v téhle kratší verzi M, k dispozici je ještě XL s delším rozvorem i zadním převisem. Mezi hořkosladké výhody se dá počítat i fakt, že skromnou baterku dobijete 100kW DC rychlonabíječkou z 10 na 80 % za pouhou půlhodinku. Pokud tedy zůstáváte drtivou většinu času ve městě a potřebujete vozit spoustu dětí, velké psy a další náklad, ëBerlingo může být přesně pro vás. Samozřejmě pokud máte na takové auto milion korun.

Alternativně můžete využít kličky, kterou Citroën svým zákazníkům nabídl, aby nepřišel o výraznou většinu prodejů - spalovací verzi Berlinga totiž můžete mít v užitkové verzi N1 (které se do celkových emisí nepočítají), automobilka nabízí výbavu Profi+, z níž na přání vymontuje přepážku za sedačkami. Auto bude mít zvýšenou nosnost a bytelnější podvozek, ale cena je pořád prakticky poloviční než v případě elektromobilu. Další informace uvidíte ve videu.

Reklama

Načítám