Hlavní obsah

Auto, které Češi milovali, je zpět! Oblíbené Berlingo se vrací se spalovákem. Rodinné MPV si znovu koupíte díky fintě

Foto: Citroën

Zosobněné dodávky bodují praktičností a variabilitou, často násobně vyšší než u běžných SUV.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Automobilový koncern Stellantis oznámil počátkem minulého roku zásadní rozhodnutí. Malé rodinné dodávky? Už jen s elektrickým pohonem! Pořád ale existuje cesta, kterak vůz sehnat i s motorem spalovacím…

Článek

Byl to počátkem roku 2022 poměrně šok, když společnost Stellantis (značky Citroën, Opel, Peugeot a spol.) oznámila, že populární rodinné dodávky chce v Evropě nabízet výhradně s elektrickým pohonem. Mezi ně totiž patří i u Čechů nesmírně oblíbený Citroën Berlingo. Ten sice vychází z malé užitkové dodávky, početnějším a aktivnějším rodinám však skvěle posloužil jako náhrada za vymírající velkoprostorové vozy.

Prodejní čísla Svazu dovozců automobilů z českého trhu hovoří víc než jasně. Ještě v roce 2019, tedy před vypuknutím pandemie koronaviru, si Berlingo pořídilo bezmála dva a půl tisíce zájemců. S takovým počtem šlo o třiadvacátý nejžádanější vůz vůbec a suverénně nejprodávanější auto francouzské značky. O rok později se udalo 1 992 ks, rok poté pak navzdory krizi 1 161 kusů. Žádný jiný Citroën se neprodával tak dobře.

Až do onoho roku 2022. Vyškrtnutí spalovacích motorů z nabídky se do prodejů propsalo poměrně promptně. Za dvanáct loňských měsíců překonalo Berlingo taktak hranici čtyř stovek objednávek. Lépe se prodávala malá C3 i větší C4, z dříve tolik oblíbené dodávky bylo rázem auto, které se v Česku potácelo na chvostu stovky nejžádanějších.

Foto: Lukáš Kukla

Citroën ë-Berlingo má šmrnc i praktičnost spalovací verze, limituje jej hlavně dojezd na jedno nabití.

Sešup je to logický. Elektrické Berlingo bylo od počátku stavěno jako doplněk k tradičním spalovacím motorům pro tu část zákazníků, kteří jeho bezemisní provoz ocení. Tomu ostatně odpovídají i parametry: auto má maximální výkon 100 kW a jeho 50kWh baterie vystačí na dojezd 280 kilometrů dle metodiky WLTP. A v závislosti na výbavě a velikosti stojí od 905 tisíc do necelého milionu, přičemž tradiční zákazník byl zvyklý chodit pro nové Berlingo za polovinu.

Benzin a diesel se vrací oklikou

Teď se konečně zdá, že v případě francouzské dodávky svítá na lepší prodejní časy. Do hry se totiž vrací spalovací motory – benzinová dvanáctistovka 1.2 PureTech i turbodiesel 1.5 BlueHDi. Jak je to možné? Díky malé fintě (nejen) českého zastoupení značky.

V České republice, ale třeba i na Slovensku totiž můžete Berlingo koupit v osobní verzi, ale homologované jako užitkový vůz kategorie N1. V praxi to znamená, že vlastně kupujete „užitkáč“, který vám značka v rámci lokální přestavby ještě před dodáním předělá na klasický pětimístný osobák.

Přestavba je již zahrnuta v ceně a zahrnuje demontáž fixní ocelové přepážky za druhou řadou sedadel, 6× zesílené kotevní úchyty na podlaze v zavazadlovém prostoru, drobné estetické úpravy interiéru, specifický podvozek a zesílené pneumatiky umožňující vyšší užitečnou hmotnost. Obdobnou cestou se vydali i Slováci, ti však demontáž přepážky nenabízejí a vůz prodávají rovnou s ní, což oproti „zlatým českým ručičkám“ přináší jistá omezení.

A ceny? Motorizace 1.2 PureTech s výkonem 81 kW a šestistupňovou manuální převodovkou začíná na částce 495 000 Kč. Slabší verze dieselu má 75 kW a stojí minimálně 540 000 Kč, ta silnější s 96 kilowatty pak 607 tisíc. Za osmistupňový automat si lze připlatit jen u nejsilnějšího nafťáku, a to rovných 60 tisíc. Zájemci však mohou využít i bonusu za starý vůz, který cenu poníží o čtyřicet tisíc korun.

Bude mít Citroën Berlingo u našinců s návratem spalovacích motorů znovu úspěch?
Rozhodně ano!
96,2 %
Ne, už si našli jinou náhradu.
3,8 %
Celkem hlasovalo 7553 čtenářů.

Reklama

Načítám