Hlavní obsah

Také Škoda měla aerodynamické auto, 935 Dynamic slaví 85 let

Foto: Škoda Auto

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V roce 1934 přišla Tatra s prvním proudnicovým automobilem světa a způsobila revoluci. Legendární model 77 je nádherný i po bezmála devadesáti letech od svého vzniku a zná ho prakticky každý. Málokdo už ale ví, že proudnicový automobil zkoušela vyrábět i mladoboleslavská Škoda.

Článek

Kapka vody. Z hlediska aerodynamiky jde o dokonalý tvar, zbavený čehokoliv nadbytečného. Když padá, vyvolává v lidech němý úžas nad krásou i složitostí světa. Aerodynamice automobilových karoserií se v posledním desetiletí věnuje extrémní pozornost, základy však položila již ve třicátých letech minulého století automobilka Tatra.

Bez aerodynamických tunelů nebo špičkového počítačového vybavení způsobil revoluci konstruktér Hans Ledwinka, který přišel s prvním proudnicovým autem na světě, dodnes nádhernou Tatrou 77. Podobně koncipovaný plně funkční prototyp pouhý rok po revoluční Tatře ukázala na autosalonu v Praze i automobilka Škoda.

Škoda 935 Dynamic má proudnicový tvar karoserie a motor umístěný před zadní poháněnou nápravou, nádrž je pro lepší rozložení hmotnosti umístěna uprostřed, chladič klasicky vpředu. O pohon se stará dvoulitrový plochý čtyřválec s hliníkovým blokem plněný dvěma karburátory Zenith 26 VEI. Vyvinul nejvyšší výkon 55 koní při 3 500 otáčkách. O řazení rychlostních stupňů se starala čtyřstupňová elektromagnetická převodovka francouzského výrobce Cotal.

Foto: Škoda Auto

S proudnicovým tvarem a koncepcí „všechno vzadu“ experimentovali i ve Škodě

Díky kouzlům aerodynamiky (hodnota součinitele odporu vzduchu cx byla 0,37 – pro srovnání, kam se aerodynamika od té doby posunula, nejnovější Octavia má cx=0,24) tak model 935 Dynamic i přes svůj skromný výkon zvládnul rychlost až 130 kilometrů v hodině, což bylo ve třicátých letech úctyhodné číslo.

Automobil přitom vážil 1,7 tuny a na délku měřil 4 860 mm (rozvor pak byl 3 200 mm), díky tomu se v kabině pohodlně usadilo pět cestujících, kteří ještě měli v přední části 300 litrový zavazadlový prostor. Tam bylo také uloženo rezervní kolo, a podle automobilky pneumatika sloužila jako součást deformačních zón při případné nehodě.

Model 935 Dynamic vznikl pouze jako jediný kus, poznatky získané při jeho konstrukci se pak projevily na aerodynamickém designu sériových modelů Popular Monte Carlo (1936) nebo „dálnicové“ verzi vozu Rapid 1500 OHV (1939).

Unikátní prototyp automobilka v létě 1939 prodala. Podle informací z továrního muzea pak tento automobil vlastnil zemědělec z Banské Bystrice, který jej v roce 1968 nabídnul tehdy novému muzeu Škoda umístěnému v centru Mladé Boleslavi. K renovaci přistoupili až před dekádou a pojali ji velmi důkladně, zabrala totiž celých šest let. Nyní je však tento aerodynamický vůz v plné formě a slaví 85 let od svého vzniku, prohlédnout si jej můžete v továrním muzeu v Mladé Boleslavi jako jeden z klenotů rozsáhlé sbírky.

Reklama

Načítám