Hlavní obsah

Začal platit nový zákon o povinném ručení, nově jej musí mít i elektrokoloběžky nebo zahradní traktůrky

Foto: Bolt

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Rok 2024 je rokem změn v oblasti dopravy, což potvrzuje nový zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, který nám upravuje třeba výši limitů plnění, rozšiřuje vozidla s povinností ke sjednání povinného ručení anebo třeba řeší zelenou (bílou) kartu. Co tedy bude platit a proč by měli zbystřit zejména uživatelé elektrokoloběžek?

Článek

Na základě vydané evropské směrnice naši poslanci odsouhlasili a formou nového zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, který nabyl účinnosti 1. dubna 2024, do naší legislativy zakotvili významné změny, jež se dotýkají i např. řidičů zahradních traktůrků, golfových vozíků, ale především elektrokoloběžkářů.

Nový zákon totiž rozšířil okruh vozidel, na která musí být sjednané takzvané povinné ručení. Týká se takových vozidel, jejichž konstrukční rychlost je vyšší než 25 km/h, respektive je vyšší než 14 km/h, pokud je jejich provozní hmotnost větší než 25 kg.

Do této kategorie tak zapadnou výše zmíněné eletrokoloběžky nebo třeba koloběžky se spalovacím motorem, segwaye, jednokolky, tříkolky, elektrické skateboardy, zahradní traktory (traktůrky, chcete-li) či elektrické golfové vozíky.

Foto: Jan Majurník

Povinnost na povinné ručení se týká také koloběžek se spalovacím motorem (spadají-li do podmínek určených zákonem), nejen těch elektrických.

A protože jsou elektrokoloběžky (a jiná motorem poháněná vozítka) poslední dobou extrémně populární, podívali jsme se na jejich pojištění trochu více zblízka a zeptali se v pojišťovně Kooperativa. Ředitel Úseku pojištění motorových vozidel Aleš Zethner nám sdělil:

„Samotné pojištění (povinné ručení) je možné sjednat už nyní, a to buď online, anebo klasicky na pobočkách či u partnerů pojišťovny Kooperativa. Pro sjednání budete potřebovat pojišťovně dodat své osobní údaje, výrobní číslo a typ vozidla, na základě čehož jej pojišťovna zařadí do určité kategorie. Dle toho bude stanovena výše pojistky, která činí průměrně 250 Kč ročně, tedy podobně jako u malých motocyklů. Tím to však nekončí, jelikož se i k pojištění těchto malých vozidel budou alespoň v případě Kooperativy nabízet praktické asistenční služby.“

Foto: Seat

Ročně pojistka vyjde průměrně na 250 Kč.

Tedy nejenže pojišťovna bude plnit způsobenou škodu provozem vozidla (např. elektrokoloběžkou) v minimální výši 50 milionů korun, ale také například:

  • k vám pošle mechanika, který se pokusí vozidlo opravit na místě. Třeba když píchnete pneumatiku,
  • zajistí odtah a vyproštění nepojízdného drobného vozidla,
  • pomůže vám, pokud se při jízdě zraníte nebo budete potřebovat lékařské ošetření.

A to se může hodit, protože uživatelé koloběžek jsou častými a ohroženými účastníky silničního provozu a týkají se jich také dopravní nehody. Podle policejních statistik se v roce 2023 stalo 499 šetřených nehod s účastí koloběžky, z čehož ve 403 případech byl viníkem právě řidič koloběžky.

Povinně k psychologovi!

Od dubna se lehce upravuje také silniční zákon (tzv. 361), který od 1. 4. 2024 ukládá povinnost řidiči se zákazem řízení na 18 měsíců (nejzávažnější přestupky) nebo po soudním nařízení absolvovat pět sezení po čtyřech hodinách s psychologem, během kterých se společně s dalšími provinilci bude věnovat snaze změnit své chování a náhled na páchání přestupků v silničním provozu.

Výjimky a konec bílé karty

Existují ovšem výjimky z povinného ručení, kterou mají například elektrokola, protože jejich hlavním zdrojem energie je šlapání a nikoli přípojný elektromotor. Pojistku nebudou muset mít ani ta vozidla (včetně nově zahrnutých), která se pohybují výhradně v uzavřených nebo veřejně nepřístupných prostorech.

Foto: Bolt

Elektrokola do povinnosti ke sjednání pojištění odpovědnosti z provozu vozidla nespadají, jelikož jejich hlavním pohonem je šlapání, ne elektromotor.

Takže ne, chlapík sekající fotbalový stadion skutečně nebude muset řešit na svoji mašinu povinné ručení. Tedy pokud se s tímto vozidlem nerozhodne vyjet na veřejnou silnici…

Další výjimkou jsou vozidla, která se účastní motoristického závodu mimo běžný provoz ve vymezeném prostoru. Nicméně v takových případech bude platit povinnost pořadatele zajistit pojištění tohoto motorsportu.

Foto: Veronika Špundová

Výjimku z povinnosti mít povinné ručení mají také vozidla, která se účastní motoristického závodu mimo běžný provoz ve vymezeném prostoru. Třeba na uzavřeném okruhu nebo letišti…

Dále platí, že povinnost pojistit takové vozidlo je na bedrech provozovatele (nikoli krátkodobého řidiče, který si např. půjčí sdílenou koloběžku), přičemž dříve tak musel učinit majitel vozidla. Vzrostly rovněž minimální limity plnění ze 35 milionů na 50 milionů, což už by mělo plně pokrýt i případné zaviněné škody typu vykolejená vlaková souprava.

Mnozí z vás rovněž postřehli, že padá povinnost vozit u sebe na území ČR tištěnou/elektronickou zelenou (bílou) kartu. Pozor, toto ustanovení nabývá účinnosti až od 1. října letošního roku, a to z důvodu nutnosti přípravy a adaptace informačních systémů! Do té doby ji mějte jako doklad o sjednání povinného ručení u sebe.

Připomínáme tedy, že nový zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla už od 1. dubna 2024 platí, takže pokud jezdíte např. na elektrické koloběžce bez pojistky, rozhodně doporučujeme těch pár stovek oželet. Je to povinnost a v případě maléru (při dodržení podmínek pojištění) nebudete muset platit způsobenou škodu ze své kapsy.

Načítám