Hlavní obsah

Obytný přívěs z Turecka slibuje hodně muziky za málo peněz. Odradit však může zpracování i maximálka

Foto: Jan Majurník

5K Ayaz je stylový obytňák z Turecka za přijatelné peníze, má ovšem několik ale…

pátek 05:00

Může se zdát, že jde jen o další kapku v moři, nicméně turecký obytňák 5K Ayaz se vydal naplnit přísloví, že i za málo peněz můžete dostat hodně muziky. Totiž už v základu nabízí řadu praktických užitečných vychytávek, nicméně boj s cenou se odráží na kvalitě zpracování i nejvyšší konstrukční rychlosti.

Článek

Jestliže se na turecký přívěs 5K Ayaz podíváte zepředu, dost možná vám přijde jeho design poněkud sci-fi. Aby ne, když jeho dominantou je panoramatická střecha, díky níž můžete usínat s pohledem na hvězdy. Zní to velmi romanticky, proto přejeme hodně zdaru při hledání lokality bez světelného znečištění.

Foto: Jan Majurník

5K Ayaz je specifický svým čelním designem a panoramatickou střechou

Každopádně je karoserie 580 kilogramů vážícího brzděného obytňáku monolitická, tedy tvořená jedním celolaminátovým kusem s izolací na dřevěné podlaze i stěnách. Podvozek a náprava jsou typu Al-Ko, rovněž tak i stabilizační nohy. Nehledejte tu však konvenční odpružení – žádné vinuté pružiny nebo listová péra. Z toho důvodu na jakkoli nerovné cestě přivěs zkrátka poskakuje.

Pro náš trh jsou tyto modely oficiálním importérem, společností Townout, upravovány tak, aby vyhovovaly legislativě i zákaznickým potřebám. Jde zejména o modifikace v oblasti elektroinstalace, 13pinové zásuvky, napájení na 220 V nebo ve zprovoznění možnosti dobíjet skrze solární panel nejen vestavěný gelový akumulátor přívěsu, ale rovněž samotnou baterii tažného automobilu.

Foto: Jan Majurník

Tuzemský importér tyto karavany upravuje, zejména v oblasti elektroinstalace

V základu ještě dostanete mimo solárního panelu například venkovní a vnitřní LED osvětlení, lednici (47 l), dřez, pumpu na čistou vodu, externí sporák, vnitřní úložné prostory, nádrž na vodu (55 l), USB porty, moskytiéry, ovládací dotykový panel a dva zvenčí přístupné úložné prostory pro náčiní a řídicí elektroniku.

Styl vyžaduje další styl

Stylový přívěs si vyžadoval stylový vůz, takže jsme zavolali do Fordu a zeptali se, jestli pro nás nemají něco s tažným zařízením. A oni měli rovnou Ranger Stormtrak. Zapřáhli jsme proto za jeho 3,5tunovou kouli turecké 5K a vyrazili z rušného velkoměsta na klidný venkov.

Foto: Jan Majurník

Ford Ranger je na tahání přímo stvořený. 580kilový obytňák je pro něj malina

Popravdě absolutně nebylo znát, že by za sebou pick-up modrého oválu cokoli vlekl. Přece jen jeho dvakrát přeplňovaný turbodiesel o výkonu 213 koní a síle 500 Nm, navíc spojený s perfektním automatickým desetikvaltem, nemohl nikoho nechat na pochybách. Je to jako kdybyste pustili profesionálního závodníka v Pumě WRC na trať, kde se jede „plech-cup“ pro začátečníky. Malina…

Navíc Stromtrak je líbivý elegán se sportovně laděnými doplňky, elektrickou roletkou nákladového prostoru a pevným tažným zařízením. Pochopitelně rovněž vybavený pohonem 4×4 a redukcí, nicméně ta k silničnímu přívěsu 5K nebyla potřeba.

Foto: Jan Majurník

Ford Ranger Stormtrak koupíte za 1 545 775 Kč s DPH

Během jízdy jsme si opět připomněli, že i pracovní Ranger umí být vlastně pohodlný cestovní vůz s dostatkem prostoru pro posádku. A nebyl ani žíznivý, průměrná spotřeba se držela pod deseti litry nafty na sto. Na to má vliv zejména zmíněný vyladěný desetirychlostní automat, což se nám potvrdilo též u Mustangu či větší F-150.

Dorazili jsme kus za matičku Prahu, nalezli klidnou posečenou louku a dali se do detailního zkoumání atraktivního obytňáku.

Centimetr není míra

Hned v úvodu nás moc nepotěšilo, že přívěs nemá žádná úchopná madla, takže manipulace s ním může být pro některé jedince složitá. Rovněž bychom zde čekali jednoduchou vodováhu ukazující (ne)rovnost povrchu, nicméně bohužel.

Po otevření kuchyňky na nás však vykoukl příjemný pracovní prostor se dvěma poličkami, místem pro vařič, obřím úložným prostorem a lednicí. Vše z dálky vypadalo poměrně standardně, takže až bližší ohledání ukázalo, kde se šetřilo.

Foto: Jan Majurník

Dřez je doplněn výsuvnou mycí hlavicí

Prvně se začala loupat stříbřenka z madel vachrlatých rolovacích krytů poliček. Dále jsme objevili něco nečekaného – turecký denní tisk a látku, jímž byly ony rolovací kryty zespodu podlepeny. Víme, co oči nevidí, srdce nebolí, ale nechat tam noviny… No více vám ukáže galerie o pár odstavců níže.

Bystřejší oko pak prohlédlo, že centimetr není u Turků míra, takže pokud jde o celkové slícování, ohodnotili bychom výrobce školní čtyřkou. Menší výhradu budou mít zejména vysocí lidé (ke dvěma metrům) k otevřenému krytu kuchyně – je jednoduše moc nízký, takže se pod něj vzpřímení dlouháni nevejdou.

Foto: Jan Majurník

Kuchyňka není pro dlouhány

Vrhli jsme se na dveře s dvojitým zamykáním a objevili integrovaná clonítka i moskytiéry, doplněná o půlené otočné okno. No paráda! Chytré, praktické, jednoduché a plnící účel. Druhý pohled však odhalil chybějící těsnění dveří vespod. Nu což, centimetry sem, centimetry tam.

Hurá dovnitř, kam se natáhne i dvoumetrový člověk. Jako tradičně kontrolujeme úložné prostory a jako tradičně vidíme, že se i zde mistr tesař utnul. Míříme k jednoduchém ovládacímu panelu, který je plně v češtině a přes nějž ovládáte třeba osvětlení nebo kontrolujete, jak na tom je baterie či na jaký výkon jede integrovaný solární panel.

Foto: Jan Majurník

Uvnitř se natáhne i takřka dvoumetrový člověk

Natahujeme svá znavená těla a necháváme se okouzlit malebnými mraky putujícími oblohou. Ach ta krása, že by i Karel Hynek Mácha složil druhý Máj, tedy pokud si neprohlédl to, čím se panoramatická střecha překrývá.

Jde o jakousi poloprůsvitnou látku nevalné kvality, jaká je opatřena zipem a zcela hloupým řešením posunu překrytí po kolejnicích, z nichž celá tato věc vypadává. Skutečně řešení za 3,50 Kč.

Foto: Jan Majurník

Překrývací látka je nevalné kvality a na hloupém systému kolejnic

Za ty prachy…

A těch nedodělků, nezačištěných spojů a nelícujících dílů najdete po přívěsu poměrně dost. Na druhou stranu zdůrazňujeme, že tyto nedokonalosti nemají vliv na funkci a jsou vůči ceně obytňáku až na pár výjimek vesměs přijatelné.

Navíc jako Češi jsme národ kutilů, takže ušít jinou krycí látku střechy, zkulturnit roletky i madla anebo přimontovat někam vodováhu? To přece nebude pro nějakého šikulu problém. Faktem ovšem je, že tyto neduhy prostě zbytečně kazí celkový dojem. Takže kdyby se Turci trochu zamysleli…

Model 5K Ayaz má v technickém průkazu v kolonce „druh“ napsáno „Vozidlo zvláštního určení – SE“, takže jde o obytný přívěs (stanovení směrnice EU). Pohled do další kolonky „Nejvyšší rychlost“ ukazuje 80 km/h, což už může být pro mnohé uživatele problém.

Foto: Jan Majurník

Otočné okno má integrovanou moskytiéru i záclonu

Turecký přívěs do Česka importuje výše zmíněná společnost Townout, přičemž na jejich webovkách se poté dozvíte ještě více informací. Solidně vybavený bydlík 5K si lze buď za 1 090 Kč na den pronajmout, anebo za 422 290 Kč s daní koupit.

Chcete-li se rozšoupnout, můžete si poručit přívěs Ayaz na zakázku, jehož zhotovení poté zabere zhruba 45 dní navíc. Nicméně pak jej můžete mít klidně se střešním nosičem či jinými fíčurami. Standardem je také nabídka doplňkového příslušenství zahrnující například nezávislé topení nebo vestavěné sporáky.

Z hlediska kvality nelze 5K Ayaz považovat za perfektní, naopak má několik zbytečných konstrukčních minelů. Na druhou stranu nabídne za přijatelně peněz nadmíru muziky, kterou si můžete, avšak nutně nemusíte doladit sami. Přívěs jako celek zkrátka funguje dobře, ale s porcí snahy by mohl být ještě lepší.

Co se týče Stormtraku, tak na něm těžko hledat zásadnější chyby. Jde o komfortní pick-up laděný do sportovna, využitelný rovněž jako volnočasový stroj pro tahání různých, třeba i obytných přívěsů. Spolu s edicí Wolftrak se pak bavíme o rozlučkové modelové řadě, která funguje jako výplň čekací doby, než se na našem trhu zjeví plnohodnotný čtvrtý Ford Ranger.

Reklama

Sdílejte článek