Hlavní obsah

Obytný střešní box: Posadit se dá na teréňák nebo pick-up a nabízí víc pohodlí a bezpečí než stany

Foto: Rossmönster
23. 5. 2022

Že už lidé nic nového na poli obytných vozů nevymyslí? Ale kdeže! Říká se, že lidská kreativita se nedá vyčerpat, ba naopak – čím více ji používáte, tím více jí máte. Něco na tom asi bude a dost možná to potvrzuje americká firma Rossmönster, která vyvinula jednoduché a skvěle promyšlené obytné vozy se skládacími střešními boxy.

Článek

Obytné vozy a vestavby v posledních letech zažívají ohromný rozmach a na své si už přijde opravdu každý. Přece jen tu však byla jedna malá skulina na trhu – ti, kteří nehodlají nebo nemohou využít interiér svého vozu k obytné vestavbě, měli dosud na výběr prakticky pouze ze skládacích stanů.

Foto: Rossmönster

Obytná vestavba Rossmönster je vhodná pro teréňák Jeep Gladiator nebo pick-up Toyota Tacoma. Firma však vyrábí také variantu pro Ford F-150 a do budoucna se počítá také s dalšími „trucky“

Ty jsou samozřejmě poměrně skladné a zajistí dostatečnou ochranu před přírodními živly, pokud přespáváte třeba v Tatrách a podobně – ovšem lidé z firmy Rossmönster si řekli, že by to šlo i lépe. Firma se sídlem v americkém Coloradu nabízí pevné skládací boxy, které plní prakticky tutéž funkci jako nám dobře známé stany, avšak poskytují o chlup větší pocit bezpečí.

Cestovatelské vybavení pro dobrodruhy má jméno Lagom a v překladu jde o švédský výraz pro „tak akorát“. Série obytných vozů Lagom, založená na vozech Jeep Gladiator a Toyota Tacoma, totiž nejsou prvním produktem firmy Rossmönster – prvenství patří o chlup sofistikovanějšímu vybavení zvanému jako Baja, které firma nabízí pro pick-up Ford F-150.

Jak v případě Jeepu, tak i v případě Toyoty se střešní box Lagom během cestování složí krásně do roviny, přičemž jeho složení je vlastně poměrně jednoduché díky dvěma hlavním nosníkům, na které pak navazuje sada sklopných oken se středovými vzpěrami, tvořících přední a zadní stěnu plus boční panely.

Foto: Rossmönster

Složení konstrukce je vlastně poměrně jednoduché, zároveň nabízí lepší ochranu před povětrnostními podmínkami než třeba takový stan – právě v tom spočívá největší výhoda obytné vestavby Lagom

Skládací box je potom v zadní části střechy propojen se zádí vozu, čímž vzniká nástupní prostor o výšce 204 centimetrů, ve spací části výška činí 91 centimetrů, a to až po samý konec boxu, sahající nad horní hranu čelního okna. Myslelo se i na nějakou tu izolaci a pocit komfortu, takže boční panely boxu jsou čalouněné, přičemž prosklená přední a zadní stěna lze v obou případech zakrýt pro více soukromí, nezapomnělo se však ani na vnitřní osvětlení.

Kempingový set Lagom od firmy Rossmönster je poměrně jednoduchý, takže zavazadlový prostor je prost jakýchkoliv zbytečností pro co nejlepší přístup do spací části – najdeme tu tedy primárně ty nejdůležitější potřeby, jako jsou úložné prostory pro kempingové vybavení a například přenosnou nabíjecí stanice Goal Zero Yeti 1500 pro dobití telefonu, případně pohon kompaktní ledničky. Pro všechny případy však Lagom disponuje také 200wattovým solárním dobíjením.

Foto: Rossmönster

Díky prosklení se člověk probouzí s výhledem na krajinu. Okna v přední a zadní části se však dají zakrýt pro větší tmu a větší pocit soukromí

Vzhledem k jednoduché konstrukci zaujme vestavba (či nástavba) Lagom především rozumnou cenou. Výchozí verze příznačně nazvaná „Base“ začíná už na 14 tisících dolarech, což je „na naše“ circa 328 tisíc.

My osobně bychom však doporučili jít o stupínek výš na variantu „Base Plus“ – ta už totiž disponuje výše zmíněnými vymoženostmi, jako je například nabíjecí stanice, LED osvětlení s nastavitelnou svítivostí, solárním dobíjením či větrákem MaxxAir. Ta začíná na částce 17 tisíc dolarů, tedy asi 398 tisíc Kč.

O další 4 tisíce dolarů (circa 94 tisíc) si pak lidé od Rossmönster řeknou za takzvaný expediční balíček, který k výše zmíněným stupňům výbavy přidává vybavení jako střešní nosníky, boční žebřík, světelnou LED rampu nad čelním oknem nebo víceúčelové MOLLE panely.

Nástavba je kompatibilní s vozy Toyota Tacoma ročníku 2016 a novějšími, se všemi modelovými roky Jeepu Gladiator a s pick-upem Ford F-150 z let 2015–2020, do budoucna se však počítá také s dalšími pick-upy, teréňáky a „trucky“, jak říkají v zámoří.

Celá stavba potom přidá ke hmotnosti vašeho vozu 160 až 180 kilogramů v závislosti na dodatečném vybavení. Komu by se práce firmy Rossmönster líbila, ale nebyl stoprocentně přesvědčen, je také možné si vozy vyzkoušet na vlastní kůži za 205 dolarů na den (cca 4 800 korun).

Reklama

Sdílejte článek