Hlavní obsah

Jak správně pojistit obytný vůz, přívěs nebo karavan. Pozor na připojištění jízdních kol! Nemusí stačit ani speciální havarijko

Foto: Michal Sakař

Pozor také na krádeže z přepravních boxů nebo jízdních kol umístěných na nosiči.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Léto je v plném proudu a mnoho motoristů vyráží za odpočinkem v obytném voze nebo se zapřaženým mini přívěsem či karavanem. Častokrát si s sebou lidé berou také jízdní kola nebo střešní box, a to kvůli komfortu a lepším zážitkům. Nicméně, jak je to s pojištěním, na které byste neměli zapomínat?

Článek

Pokud to ještě nevíte, tak nejen na obytné vozy, ale i na karavany nebo malé bydlíky musíte mít sjednané povinné ručení. Při kalkulaci ceny „povinka“ pro klasické motorizované obytňáky pojišťovny obvykle vychází z objemu motoru, nicméně některé společnosti, například Uniqa, zohledňují ještě další doplňkové parametry týkající se jak vozidla, tak řidiče samotného.

Foto: Lukáš Volšický

Nemotorová přípojná vozidla mají povinné ručení zpravidla levnější.

U přívěsů nebo přípojných karavanů je výše povinného ručení zpravidla nižší, jelikož se většinou bavíme o vozidle bez motorizace. Navíc dle české právní úpravy je za nehodu obvykle odpovědné tažné vozidlo jízdní soupravy.

Nejčastější škody na karavanech

Pojišťovny u karavanů a přívěsů řeší nejčastěji odřeniny a poškození pláště, k nimž zpravidla dojde při průjezdu užšími místy, a to od větví stromů nebo při couvání. Dále jde o škody z působení živlů, zejména z krupobití či vichřice. Opravy pláště karavanů a přívěsů jsou velmi nákladné a často i nerentabilní, takže se častokrát jedná o totální škodu. Samotné havárie karavanů na silnicích nejsou časté.

Budeme-li řešit havarijní pojištění obytných vozů, přívěsů a karavanů, pak je zde hlavním kritériem ovlivňujícím výši pojistky mimo segmentu především cena vozidla a jeho tovární značka. V praxi se totiž mohou výrazně lišit ceny oprav a náhradních dílů na vozy od různých výrobců, což dobře známe ze světa běžných osobních aut.

Foto: Michal Sakař

Cenu havarijka obytek ovlivňuje segment vozidla, cena vozidla a tovární značka.

Pojistná částka „havarijka“ zpravidla kryje vozidlo jako takové plus pevně s ním spojené součásti, jakými jsou například nábytek, dřez, sprchový kout a také základní běžné nádobí. Ostatní doplňky (televize, gril, sportovní náčiní aj.) už mohou být ve výlukách, případně kryté jen minimální částkou, proto se kdekomu vyplatí řešit připojištění.

Připojištěný majetek však musí být jmenován a musí se nacházet uvnitř vozidla, nikoli na střeše nebo venku. Typickým příkladem mohou být jízdní kola připevněná vzadu na nosiči. Jejich poškození kryje „havarijko“ pouze tehdy, má-li samotný vůz havárii a obsahuje-li pojistka též pojištění zavazadel.

Foto: Lukáš Kukla

Nezapomínejte na připojištění zavazadel nebo další vnitřní výbavy.

Jestliže bicykly někdo zcizí, toto připojištění se podle Uniqy na událost nevztahuje. Řešení ovšem existuje ve formě dalšího časově omezeného připojištění (od 22 do 6 hodin neplatí), extra vztaženého na zamčená a zajištěná jízdní kola v nosiči připevněném k vozu, karavanu či přívěsu. Podobně tomu je i s věcmi uzamčenými ve střešním boxu, jehož vykradení kryje připojištění zavazadel.

Na druhou stranu u jiných pojišťovacích společností může být leccos jinak, proto je vždy nutné se bedlivě seznámit s pojistnými podmínkami, přestože jsou leckdy účelově psané drobným písmem. Neznalost totiž neomlouvá.

Pár tipů na cesty

  • Při přebírání pronajatého vozidla jej vizuálně zkontrolujte, ověřte si, že k němu máte povinnou výbavu, doklady i zelenou kartu, a informujte se o podmínkách havarijního pojištění.
  • Nechte se zaškolit na obsluhu vozidla a chtějte nějaký kontakt, kde se vám dostane rady, případně pomoci s daným vozidlem.
  • Nocujte jen na vyhrazených nebo doporučených místech, optimálně dorazte ještě za světla kvůli obhlídce okolí.
  • V rámci přípravy na spaní zamkněte okna i dveře, případně řešte instalaci dalších zámků či pohybových senzorů.
  • Velmi důležité – informujte blízké o své pozici a plánech na další dny.
  • Pamatujte na celkovou hmotnost vozidla, jeho doložnost, případně na součet celkových hmotností jízdní soupravy. Nezapomeňte, že v cizině vždy neplatí stejná pravidla jako v Česku.
  • Myslete na rozměry auta a optimální trasy, zejména kvůli mostům, podjezdům a úzkým uličkám. V otevřené krajině zase může být nebezpečím silný boční vítr.
  • Nespoléhejte jen na placení kartou a buďte vybaveni drobnou hotovostí.

Reklama

Načítám