Hlavní obsah

Čištění automobilových displejů může skončit drahým poškozením a servisem, pozor hlavně na páru a škodovky

Foto: Tomáš Kopečný

Displej infosystému není domácí zrcadlo nebo okno v kanceláři.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Doba dotyková zasáhla s příchodem prvního iPhonu (2007) celý svět mobilů, načež netrvalo dlouho a móda dotykových displejů v autech se rozšířila lavinovou rychlostí a vstoupila i do segmentu těch nejlacinějších vozů. Záplavy obrazovek s sebou ovšem nesou i rizika jejich poškození, spojená zejména s jejich čištěním.

Článek

Čím větší „televizi“ v autě máte, tím víc auto působí futuristicky. Rvát všechno do dotykových obrazovek je sice obrovský prohřešek proti ergonomii, což si nedávno uvědomili třeba ve Volkswagenu, nicméně také jedna z cest, jak na interiéru ušetřit podstatné náklady.

Foto: Tomáš Kopečný

Dotykové obrazovky jsou dnes automobilovým standardem.

A co třeba virtuální kokpity a jiné digitální přístrojovky? Vypadají skvěle, umí různé funkce a při masovějším nasazení jsou opět levnější než klasické budíky s tradičním palubním počítačem.

Zastavěné dotykové obrazovky a jiné displeje však potřebují údržbu. Jednak kvůli klasickému osahávání a také kvůli prachu a jiným částicím. Málokdo si při čištění ovšem uvědomuje, že onen displej infosystému není domácí zrcadlo, nýbrž sofistikovaný elektronický přístroj, obzvláště citlivý na vlhkost.

Foto: Tomáš Kopečný

Pozor na to, jakým prostředkem a jak displej čistíte.

Tedy pokud už se vydáte gruntovat interiér, buďte extrémně opatrní na veškeré automobilové displeje. K jejich čištění doporučujeme užívat patřičné utěrky na sucho (např. mikrovlákno), případně speciální nevodivé čisticí kapaliny.

Pokud se totiž budete snažit vytlačit displej klasickým (byť na obrazovky určeným) čističem, může se stát, že snaha o to mít nejkrásnější displej skončí v servisu. Proč? Dotykové displeje mají právě dotykovou vrstvu, za kterou když pronikne vlhkost, tak se může stát, že obrazovka přestane reagovat.

Foto: Tomáš Kopečný

Jestliže vlhko pronikne za dotykovou vrstvu nebo do elektroniky, je malér na světě.

V horším případě se displej začne chovat, jako byste měli permanentně aktivované nějaké tlačítko, takže vám auto například přidává neustále na hlasitosti. Nejhorší případy jsou takové, kdy obrazovka ani nenaběhne, protože se vlhkost dostala hlouběji do elektroniky.

Tímto syndromem v podstatě trpí takřka všechny dotykové displeje, ovšem v servisech velice často řeší zejména škodovky – enyaqy, kodiaqy, karoqy a další. Přece jen jich u nás jezdí hojný počet.

Pozor na páru

Ještě složitější je to s párou. Parní čištění vám sice auto vyvoní, vyčistí a všechno krásně ožije, ovšem také se vám do oné elektroniky může dostat vlhkost, pokud obsluha čističe například podrží stroj moc dlouho namířený na displej infosystému nebo virtuálního kokpitu.

Foto: Lukáš Kukla

Dejte si pozor na čištění interiéru párou. Uzpůsobte daný úkon displejům v autě.

Zde se dost často stává, že vlhkost zařízením proniká postupně, takže k jeho poškození nedojde ihned, ale třeba až za týden. A to samé může nastat i po intenzivním čištění displejů klasickým vlhkým hadříkem.

A co řešení? Řada servisů vám nekompromisně oznámí, že potřebujete celý nový displej, takže do toho spadnete klidně za 30 000 Kč ani to nemrkne. Pak jsou ovšem na světě různí specialisté/elektrikáři, kteří umí nabídnout levnější řešení.

Tito šikovní lidé (jako například pracovníci firmy Cars Equipment z Lužce nad Vltavou) jsou schopni displeje šetrně rozebrat a pokusit se je vysušit či jinak opravit. Takové záchranné řešení pak vyjde na pár tisícovek, což je v případě úspěchu daleko menší suma, než jakou byste zaplatili za nový kompletní displej.

Foto: Tomáš Kopečný

Nebojte se užívat speciální utěrky nebo přípravky na čištění displejů. Mohou vám ušetřit řadu starostí.

Na čištění displejů a virtuálních kokpitů tak není nic světoborného, ovšem chce to si uvědomit, že nejde o obyčejná domácí zrcadla, nýbrž o citlivou elektroniku. Má tedy smysl na tyto plochy používat nevodivé přípravky, případně je kontaktu s kapalinami vůbec nevystavovat.

Rovněž nikterak nehaníme čištění interiéru párou nebo jiné práce myčkářů, pouze dáváme na srozuměnou, abyste v případech, kdy mytí svého vozu svěříte někomu jinému, dotyčnou obsluhu upozornili na možná rizika a požádali ji o co nejšetrnější zacházení s citlivými obrazovkami.

Reklama

Načítám