Článek
Všeobecně platí, že když si koupíte ojeté auto, tak časem ztratí na ceně. Určitými výjimkami mohou být právě veterány, supersporty, limitované edice aut nebo nečekané situace typu pandemie.
Nicméně i tak se za poslední tři roky našly běžné automobily, které na ceně proti očekávání naopak stouply, jak hlásí tisková zpráva společnosti Carvago. A nejde o vozy, které byste si nemohli dovolit koupit nebo je klidně neměli doma.
Carvago totiž prozkoumalo evropský trh a skutečně je tu sedmička automobilů, na nichž rozhodně neproděláte. Jak je to možné? Svoji roli hraje ukončování výroby některých populárních modelů, strašák ve formě ukončení produkce spalovacích motorů, emise, ale i chybějící náhrady za skončené modely.

Budoucnost evropského autoprůmyslu není úplně jasná. A to ovlivňuje i sekundární trh s ojetinami.
Jsou totiž auta, která jako nová už nelze koupit, ovšem jejich mnohdy dražší nástupci už nemají potřebné vlastnosti. Možná vás tak nepřekvapí, že jde mimo jiné o pravověrné sporťáky, off-roady nebo rodinné modely MPV.
Porsche 718 Cayman GT4
Nárůst ceny 14,3 % za poslední tři roky. Mechanické porsche s atmosférickým točivým šestiválcem o výkonu 420 koní vyhnalo na ceně hlavně to, že nové generace měly být ryzími elektromobily. Ačkoli se teď zdá, že Němci od tohoto nápadu couvají.

V Porsche zjistili, že jít čistě elektrickou cestou není prozatím úplně ideální.
Seat Alhambra 1.4 TSI
Nárůst ceny 11,2 % je tady kvůli tomu, že vozidla tohoto rázu na trhu už prostě nejsou. U nás se doprodává menší Volkswagen Touran a snaží se zaujmout i čínský Dongfeng s modelem U-Tour, ale tomu stále chybí potřebné zázemí a vyspělost.

SUV v některých ohledech MPV nemohou nahradit. Velké rodiny ví.
Alhambra je typickým zástupcem velkoprostorových MPV, co nevypadají jako krabice od bot, má navíc prověřený benzinový motor o 150 koních a hlavně neocenitelné vlastnosti pro rodinu. A právě to všechno ceny tohoto obýváku na kolech vyhnalo nahoru.
Suzuki Jimny 1.5 VVT
Nárůst ceny 6,9 % zapříčinilo to, že jde o nedostatkové zboží. Ačkoli Jimny je sice už oficiálně ukončený, stále ho díky individuálnímu dovozu u nás koupíte. Zabily ho emisní normy, flotilové emise a nové předpisy.

Suzuki Jimny u nás stále koupíte, ale už jen v rámci individuálního dovozu.
Rozkošný kukuč, krabicovitý tvar, jednoduchý motor, solidní terénní průchodnost. To jsou neocenitelné vlastnosti. Přímá náhrada není, nepřímou alternativou je archaická Lada Niva.
Porsche 911 Carrera S/4S 992
Nárůst ceny 5,6 % generace 992 s výkonem 450 koní zapříčinilo to, že poptávka po této sportovní ikoně (všeobecně) převyšuje nabídku, plus dlouhé čekací doby na novou 911. Výsledkem je, že koupěchtiví raději pořídí 911 z druhé ruky, což zvyšuje cenu.

Porsche 911 je jedním ze zástupců pravověrných sportovních aut.
Ford Edge 2.0 EcoBlue Bi-Turbo
Nárůst ceny 5,4 % tohoto amerického SUV, které se v Evropě nechytlo, zapříčinilo to, že jej Ford bez náhrady ukončil. Dealeři se aut zbavovali pomocí masivních slev, až auta došla úplně.

Nejdřív ho nikdo nechtěl, ale teď je o něj překvapivý zájem.
A někteří lidé jej najednou začali chtít, protože jim SUV Edge delší než Kuga jakožto ojetina začalo dávat smysl.
Jeep Wrangler 2.0 T-GDI
Nárůst ceny 5,0 % zapříčinilo to, že Jeep začal v Evropě tlačit plug-in hybridní variantu. Tím se ryzí benzin stal atraktivnějším a vyhledávanějším, což zvýšilo jeho cenu jakožto ojetiny. Momentálně nicméně Wrangler v ryzím benzinu u nás koupíte od 1,7 milionu korun.

Jeep Wrangler 4×e v plug-in hybridu (na snímku) není to pravé ořechové.
Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D
Nárůst ceny 3,7 % vznikl kvůli tomu, že má generace J150 s 204koňovým dieselem status spolehlivého a nezničitelného stroje. Ačkoli se nástupce už prodává, klientela si cení vlastností původního modelu, což zvyšuje jeho ceny na sekundárním trhu.

Toyota Land Cruiser minulé generace má status robustního stroje.
Další vývoj trhu může být navíc turbulentní, zejména kvůli přehodnocení zákazu spalovacích motorů od roku 2035 a možným změnám/úlevám v emisích.
Některé automobilky navíc pochopily, že na elektromobily v masovém měřítku ještě neuzrál čas, tedy pokud nebudou stejně masově dotované (zdravíme Norsko). A tak se pomalu po boku elektromobilů vrací ke spalovacím motorům a více řeší hybridy.


