Článek
Podle platformy Carvago jde o notoricky problémové vozy, u nichž se závady pravidelně opakují. A ne, nenajdete mezi nimi jen vylítané diesely, ale také drahé elektromobily, jinak všeobecně považované za spolehlivé.
A protože Carvago svoji černou listinu postavenou na základě vlastních prohlídek nedávno aktualizovalo, můžeme se podívat na to, kterým autům tito dovozci doporučují se vyhýbat a proč.
Je tu pro vás Garáž.cz i Sauto.cz
Audi e-tron
Platforma varuje před modely Audi e-tron do roku výroby 2021 včetně, a to kvůli častým a obtížně opravitelným závadám elektromotorů. Mimo toho byla trakční baterie modelu předmětem několika svolávacích akcí.

Audi e-tron se profilovalo jako normální SUV a nováček ve světě hi-tech elektra.
BMW 330e F30
Plug-in hybridní bavoráky série 330e (F30), ale i 530e (G30) trpí dle Carvaga na neopravitelná selhání ložisek elektromotoru integrovaného do převodovky. V rámci opravy se údajně musí měnit celá převodovka - a to je enormně drahé.
Ford Focus 3 (1.5 EcoBoost)
Pod zkratkou EB se ukrývá obchodní označení motorů EcoBoost. Problémy typu přehřívání, pronikání chladicí kapaliny do válců, degradace řemene v oleji a další neduhy spojené s přeplňováním a přímým vstřikem paliva ovšem souvisí i se stylem používání vozu a jeho servisem.

Přeplňovaný motor a přímý vstřik benzinu? Pozor na servis i styl užívání vozu.
Stejnou patnáctistovku EcoBoost mají i vozy Ford C-Max, Ford Kuga, Ford Mondeo nebo čínský Landwind X7. Tudíž pro ně platí to samé.
Ford Focus 3 (1.0 EcoBoost)
Jde o vozy Focus třetí generace do roku 2018, kde Carvago upozorňuje na zanedbané seřízení ventilových vůli kvůli obtížnému postupu a na mechanické vady způsobené rozdrolením kousků rozvodového řemene do oleje. My dodáváme, že toto přímo souvisí se servisem a stylem používání vozu.
Platforma nicméně radí sáhnout po čtvrté generaci Focusu s litrovým EcoBoostem nové konstrukce.
Hyundai Tucson (1.6 CRDi mHEV)
Naftovou plejádu korejských modelů v čele s nošovickým Tucsonem trápí poruchy emisních systémů, ale máme tu jeden specifický malér mild-hybridu v podobě špatně vyřešeného napínacího mechanismu hybridní části hnacího řetězce. Selhání této kladky pak v praxi znamená mechanické zničení motoru.

Korejcům se podle Carvaga naftový mild-hybrid moc nepovedl.
A pozor, ten samý motor mají ještě Hyundai i30 (také se vyrábí u nás), Hyundai Kona, Kia Ceed, Kia Proceed, Kia Sportage a Kia xCeed.
Jaguar i-Pace
První „elektrokočka“ se dnes prodává za relativně rozumné peníze, jenže ji trápí problémy s akumulátorem LG. Tím nejzávaznějším rizikem je náhodné zahoření i mimo nabíjení, což automobilka údajně neúspěšně řešila svolávacími akcemi. V některých zemích prodaná auta dokonce nuceně odkoupila nazpět. Jakému i-Pace tedy podle Carvaga říct ne? Všem modelům do roku výroby 2020 včetně.
Opel Ampera 1
V Americe se jmenuje Chevrolet Volt, u nás Opel Ampera první generace. Podobně jako třeba u Fiskeru Karma tady spalovací motor funguje jen jako generátor elektřiny. Překvapivě však problémy nejsou se spalovákem, nýbrž se selhávajícími ložisky v elektromotorech. Navrch mají trakční akumulátory po letech provozu jen zlomek původní kapacity.

Opel Ampera stál v Česku v době uvedení 1 150 000 Kč. To bylo tolik, že se auto nevyplatilo ani s neustálým přísunem levné elektřiny.
Porsche Taycan
Carvago nedoporučuje Porsche Taycan do roku výroby 2024 včetně (tedy vozy před faceliftem). Důvody jsou stejné jako u Jaguaru i-Pace. Trakční akumulátory LG mohou zkratovat a zahořet. Platforma uvádí, že Porsche omezuje majitele taycanů v nabíjení a v některých případech dokonce vyžaduje pravidelné několikahodinové kontroly baterie diagnostikou v autorizovaném servisu.
A protože má Taycan sourozence od Audi (e-tron GT), týká se toto varování i jeho.
Range Rover Evoque TD4
Dvoulitrové čtyřválce série Ingenium přišly jako náhrada motorů Ford. Měly být skvělé, ale podle Carvaga se děje pravý opak. Tisková zpráva on-line platformy mluví o tom, že jednotky TD4 trpí na předčasné opotřebení plastových vodítek rozvodového řetězu, závady turbodmychadel a na ředění oleje naftou.
Včasné podchycení těchto problémů však může zastavit další navazující vážné mechanické potíže. Motory byly postupně vylepšovány, proto se za nejproblematičtější považují hlavně starší kusy.

Ojetý Evoque? Pozor na starší kusy s TD4.
Varování platí pro Evoque TD4 do roku 2020 včetně, ale je rozšířeno i na Jaguar E-Pace, Jaguar F-Pace, Jaguar XE, Jaguar XF, Land Rover Discovery, Land Rover Discovery Sport, Range Rover Sport a Range Rover Velar.
Volvo V60 T4
Než přišel Ford s motorem 1.5 EcoBoost, montoval do svých modelů motor 1.6 EcoBoost. A nejen do svých, používalo jej i Volvo. Tam se praskání hlav, nadměrné zanášení karbonovými úsadami, přehřívání, pronikání chladicí kapaliny do válců neprojevovalo tak často, protože vývojáři nasadili jiné sání a software.
Tak či onak je V60 T4 od Volva nedoporučená do roku 2014 včetně. A nejen ona, ale i další sourozenci typu Ford C-Max, Ford Fiesta, Ford Focus, Ford Galaxy, Ford Kuga, Ford Mondeo, Volvo S60, Volvo S80, Volvo V40, Volvo V60 a Volvo V70.
Mazda CX-5 Skyactiv-D
Málokdo by v seznamu nespolehlivých aut čekal Japonce, ovšem bavíme se tady o dieselovém motoru Skyactiv-D do roku výroby 2018. Dovozci z Carvaga upozorňují na vydřené vačky, časté regenerace filtru pevných částic nebo zakarbonování.
Za nás opět závady spojené se zanedbaným servisem, čímž chceme naznačit, že když vám prodejce tvrdí, že interval po 30 000 km je v pohodě, tak to není vždy pravda.
Kdo ale chcete naftovou Mazda CX-5, tak dle Carvaga máte sáhnout po modelech od roku 2018 s AdBlue. Nebo ještě lépe si SUV koupit s benzinovým motorem.
Peugeot 308 (1.6 THP)
Na černou listinu platformy na nákup ojetin se dostaly modely 308 s motorem 1.6 THP do roku 2015, a to kvůli mechanickým vadám v důsledku rychlého zanášení karbonem. Za nás opět věc související se servisem, nicméně doporučení dovozce jsou modely Peugeot 308 s 1.6 THP od roku 2015 nebo naftové 1.5 BlueHDi.
Renault Mégane (1.2 TCe)
Francouzský Mégane do roku 2018 s motorem 1.2 TCe má podle platformy trpět na zvýšené opotřebení válců v důsledku ředění oleje benzinem. Carvago radí sáhnout po modelech od roku 2018 s motorem 1.3 TCe, na němž se podílel i Mercedes.

Renault Mégane čtvrté generace hledejte spíše s motorem 1.3 TCe.
Z našich zkušeností přidáváme Nissan Qashqai 1.2 DIG-T, který byl prodejci nových vozů leckdy doporučován jako vhodný do města. Jenže krátké trasy této přímovstřikové jednotce vůbec nedělají dobře a jak je psáno výše, ředí se olej benzinem.
Volkswagen Golf (1.4 TSI EA111)
Golfy (ale u nás zejména Octavie) patří k populárním ojetinám, ale pozor na kusy do roku 2012 s motorem 1.4 TSI a kódovým označením EA111. Hrozí zde mechanické poškození motoru v důsledku přeskočení rozvodového řetězu. Spolehlivější alternativou je sedmý Golf 1.4 TSI s motorem z konstrukční řady EA211 (a jiné koncernové vozy).
Chcete se o tématu EA211 dozvědět víc? Koukněte na odkaz na článek níže.
Platforma Carvago ještě radí, abyste se vyhnuli:
- jednotkám 1.2 PureTech (Peugeot, Citroën)
- jednotkám 1.2 Turbo (Opel)
- jednotkám 1,6 litru napříč koncernem Stellantis
- modelům Volvo a Ford s mokrými dvouspojkovými převodovkami PowerShift
- modelům Nissan Leaf první generace (rychle degradující baterie)
- modelům BMW s jednotkami N47 (diesel 1,6 litru a 2,0 litru)
- a všeobecně dali pozor na nízkoobjemové přeplňované zážehové motory zejména z let 2010 až 2015
Carvago ještě tvrdí, že je v Evropě na prodej více než 445 tisíc takovýchto vysoce problémových aut, proto šance, že jedno z nich vyhrajete, může být vysoká.
Ačkoli jsou některé problémové modely notoricky známé, tak stejně tvrdíme, že základem řady potíží je jednoduše zanedbaný nebo nedostatečný servis. Ten totiž dokáže zničit i jinak spolehlivé držáky, které k životu potřebují pouze olej a benzin.