Hlavní obsah

Na staré škodovce jen tak nevyděláte, na unikátním autě spíš ano, myslí si odborník na veterány

Foto: Michal Jirák

Takových let, kdy se na krásně sejde poptávka i nabídka, skutečně moc není

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Současná situace na finančních trzích zahýbala se zájmem o veterány, kdy se podle osloveného odborníka velice vzácně sešli jak ochotní prodávající, tak chtiví kupci. Investiční model se také rozdělil na tři různé kapitoly a překvapivě přeje těm, kteří mohou nakoupit nejen draze, ale hlavně chytře…

Článek

Investovat lze dnes do lecčeho, přičemž mezi oblíbené komodity patří vzácné kovy, ale i smyčcové nástroje anebo veterány. Trh s historickými vozy ovšem nyní zažívá renesanci a po více než 25 letech se velice vzácně sešli jak dychtiví kupující, tak majitelé ochotní prodávat.

Foto: Michal Jirák

Lubomír Pešák je vášnivý sběratel veteránů a specialista v oboru

Aktuální situaci na poli historických vozů jsme tedy rozebrali s Lubomírem Pešákem, specialistou a majitelem úchvatného muzea Veteran Arena v Olomouci.

Na čem (ne)proděláte?

V rámci obchodování na trhu s veterány se během let objevují různě velká investiční, anebo naopak prodejní okna, která však nesouvisí s cenou, nýbrž s dostupností zajímavých vozidel.

Foto: Tomáš Kopečný

Počet dobrých veteránů je silně omezen

Po více než 25 letech se ovšem potkala chuť nakupujících utrácet (poptávka) a ochota majitelů prodávat i takové kusy, jaké se v inzerci objeví jen jednou či dvakrát za život (nabídka). Množství vybraných veteránů je totiž silně omezeno, takže u zajímavých věcí bude cena pravděpodobně růst.

„Naposledy tuhle situaci pamatuji v roce 1995, kdy jsem za z dnešního pohledu skvělé ceny nakupoval krásné veterány i staré škodovky. S tehdejšími výdělky však mohli být nadmíru spokojeni i samotní prodávající, nicméně ti, co tehdy nakoupili, mohou nyní dobře prodat a vloženou investici zněkolikanásobit,“ říká k situaci Pešák.

Foto: Vanesa Vachová pro Veteran Arena Olomouc

Pešák vzpomíná, že podobnou situaci, jaká byla vloni (a bude nejspíš i letos), zažil v roce 1995

„Není to ovšem tak, že by současní prodejci unikátů trpěli nějakou krizí, zkrátka jen vyhodnotili loňský a dle mého soudu i letošní rok jako nejlepší pro obchodování,“ dodává.

Aktuálně tedy podle něj trh s investičními veterány můžeme rozdělit na třetiny, které jsou různě rizikové.

Foto: Michal Jirák

Kdy začít dlouhodobě investovat? Zpravidla platí, že čím dříve, tím lépe

Aktuální situace by mohla ovlivnit poválečné motocykly vyrobené ve větších počtech, v našich končinách zejména ty československé, které se obvykle prodávají za relativně vysoké částky. Stejně na tom jsou i staré škodovky typu 1000 MB a obdobné automobily poválečné produkce, přičemž všechny tyto stroje může čekat určitý cenový pád.

„V žádném případě to však nebude pád na dno. Tato vozidla už nikdy neklesnou na původní nejnižší cifry, kdy se prodávala za odvoz, případně za pár tisícovek. Takové časy se už nevrátí a inflace bude investicí vždy pokryta,“ upřesňuje Pešák.

Foto: Pavla Kořenářová

Poválečné velkosériové motorky nebo automobily sice mohou cenově klesnout, ovšem ne na úplné dno

Druhou kategorií jsou osvědčené jistoty, za které platí např. všechny poválečné Tatry. Jejich výhodou je, že jsou známé rovněž v zahraničí, takže se dají případně prodat i do ciziny. V této sekci – podle Pešáka „jistot“ – najdete také československé malosériové veterány typu Wikov, Walter a další. Jelikož jich je málo, mají potenciální kupci omezené možnosti a musí respektovat tržní ceny.

Třetí kapitolou jsou veterány drahé, ale velmi ojedinělé. Na takových autech totiž podle Pešáka nelze prodělat.

Foto: Tomáš Kopečný

Investice do poválečné Tatry se vám může vyplatit

„Nebojte se kupovat veterány drahé, nejlépe ty, které vás osloví. Pakliže jde o věc skutečně ojedinělou, její hodnota už obvykle neklesne,“ tvrdí Pešák.

„Stále je však nutné pamatovat na to, aby šlo o veterána skutečně ojedinělého/vzácného, neb taková investiční sázka na Jawu Pérák nemusí úplně vyjít, zatímco třeba Z 5 Express po Vlastovi Burianovi platí právě za extrémně drahou, avšak jistou investici,“ dodává Pešák.

Foto: Michal Jirák

Malosériové (vlevo Wikov 40) nebo velmi ojedinělé (vpravo Z 5 Express Vlasta Burian) veterány jsou prý obvykle sázkou na jistotu

Predikce na třetiny

Co tedy bude dále? Podle osloveného odborníka se očekává, že i letošní rok bude platit za optimální pro investice, přičemž třetina vozidel na veteránském trhu cenově pravděpodobně klesne (velkosériové poválečné motorky, staré škodovky aj.), druhá třetina zůstane stabilní (poválečné tatrovky, malosériové kusy) a poslední třetina – ojedinělé vozy – půjde naopak nahoru.

„Je to však pouze predikce, ostatně jako život sám,“ upozorňuje Lubomír Pešák, majitel muzea Veteran Arena Olomouc. A i my dodáváme, že investování s sebou vždy nese riziko a nikdy by se nemělo brát na lehkou váhu.

Foto: Tomáš Kopečný

Predikce letošního roku rozděluje trh na tři různé segmenty

Každopádně se nabízí využít nastalé situace, která se dle odborníka opakuje cirka jednou za 25 let. Máte-li teď volné peníze a hledáte investiční potenciál, pak zkuste veterány. Pokud vám bude pohled na ně každý den dělat radost, stojí to za to.

Reklama

Související témata:
Načítám