Článek
Na říjnových statistkách prodejů nových aut, které vytváří Svaz dovozců automobilů, se naplno projevil vliv loňského přechodu na WLTP. Řada značek si tak meziročně významně polepšila, protože loni v říjnu neměla dost homologovaných aut na prodej – například Seat (o 164 %!), Renault (+38,2 %), Honda (+31,9 %), Mazda (+24,9 %) nebo Volkswagen (+22,6 %). Jiné značky se zase nečekaně silně propadly, často právě kvůli mimořádně silnému loňskému říjnu – Dacia o 56,4 %, Suzuki o 29,3 % nebo BMW o 22,1 % atd. Zkrátka meziroční srovnání října 2019 s říjnem 2018 je dost divoké a nepříliš průkazné.
To platí i o celkovém meziročním nárůstu trhu o 1,17 %. Jenže loňský říjen patřil k těm dlouhodobě nejslabším (o 15 % slabší než v roce 2017), takže to není právě vypovídající hodnota. Snad jen, že všichni očekávali daleko silnější růst. Prodeje za prvních deset měsíců jsou tak o 7,23 % slabší než za stejné období loňského roku.
Prodejům tradičně vévodí tuzemská Škoda, což je poznat i na nejprodávanějších modelech – mezi nejlepšími deseti jich je rovnou sedm. Mezi ně se podařilo vetřít pouze Hyundai s oblíbenou i30 a lidovým držákem ix20 a Dacii s žádaným Dusterem.
Zatímco však prodeje všech tří škodováckých SUV nabírají na síle, tradiční pilíře slábnou – stárnoucí Fabia trpí omezenou nabídkou motorizací, u Octavie zase zákazníci čekají na blížící se novou generaci. Ta se představí už příští pondělí 11. listopadu a my budeme u toho!