Hlavní obsah

EA WRC je povedený polosimulátor rallye, kde můžete prohánět české škodovky. Jen není hezký

Foto: EA/Jan Majurník

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Čerstvý závodní počin tentokrát ze světa rallye se jmenuje jednoduše WRC a má jej na starosti vydavatelství Electronic Arts, které stojí i za slavnou sérií Need for Speed. Jak si ovšem svěží závodní titul, jenž má bavit jak průměrného člověka, tak zapáleného nadšence, vede? A kolik je ve hře škodovek? Na to se podíváme podrobněji.

Článek

Po stažení a instalaci 77GB objemného balíčku dat se na vašem herním zařízení spustí jednoduché, ale interaktivní menu svěžího počinu s jednoduchým názvem EA Sports WRC. Komu toto není familiární, připomene, že studio Codemasters (Colin McRae Rally a DiRT) koupila firma Electronic Arts a celý projekt vzala pod svá křídla.

A kdo zná EA, tak ví, že stojí za videoherními tituly Need for Speed, což je zábavná arkádová série, ale s realitou má společného asi tolik jako káně lesní s motokrosem.

Každopádně po prvních ukázkách vás uvítá jednoduché interaktivní menu, kde si začnete vybírat, co dělat. Lze se vrhnout na klasickou kariéru, zajet si šampionát, popřípadě rovnou skočit do reálných historických momentů a pokusit se zopakovat závodní úspěchy původních posádek v rallye.

Foto: EA/Jan Majurník

Nechybí ani škola rallye, kterou lze doporučit všem začátečníkům.

Nechybí ani tvorba rychlého závodu, časový závod, případně rallyová škola, kde se naučíte základní ovládání i herní principy. Pakliže jste závody nepolíbení nebo jste hráli jen Need for Speed či Grand Theft Auto, tahle škola je pro vás vysoce doporučeným programem.

Pokročilí uživatelé jistě uvítají stavbu vlastního vozu, která ovšem není jen o vizuálu. Do skeletu postupně zastavujete různé díly, třeba motor od Toyoty nebo chladič od neznámého výrobce z Asie. Komponenty mají určitou kvalitu, výdrž a funkčnost a také cenu (herní). Konečné poskládání pak do určité míry ovlivní, jak se auto bude chovat na trati.

Foto: EA/Jan Majurník

Hra nabízí možnost si postavit vlastní auto, byť z předdefinovaných dílů.

Nakonec si můžete upravovat polepy automobilů, popřípadě editovat i svoji postavu ve smyslu oblečení či vzhledu. Zbylé položky jsou pak vesměs o nastavení, grafice či úrovni, jak moc vám mají základní asistenční techniky pomáhat.

Česká stopa

V samotných závodech lze volit mezi dvěma režimy, a to buď mezi klasickou rallye, kde se jede na nejlepší čas, potažmo rallye pravidelnosti, kde jde o to projet úsek za ideální čas i průměrnou rychlost. A oboje není vždy úplně snadné jako listování v čítance pro základní školy.

Foto: EA/Jan Majurník

Na výběr je řada kategorií a k nim pochopitelně i auta.

Každopádně na výběr jsou např. kategorie WRC, WRC2, WRC Junior, Rally 2, Rally 4, S1600, S2000, Skupina S, Skupina B, Historické vozy a další.

Jistě vás zajímají auta. No jasně, koho ne. Prakticky každý se ihned vrhne na současnou WRC špičku, kterou v rámci hry zastupují hybridy Ford Puma, Toyota GR Yaris a Hyundai i20 N.

Foto: EA/Jan Majurník

Koho by nelákalo projet si současnou hybridní Pumu?

České škodovky jsou v dalších skupinách, přičemž celá hra nabídne tři typy soutěžního modelu Fabia. Ve WRC2 jsou Škoda Fabia Rally2 Evo a Škoda Fabia RS Rally2, proti nimž stojí například Hyundai i20 N či Citroën C3 Rally2. Třetí Fabia, jedničkový model, se pak nachází v šampionátu WRC z let 1997 až 2011.

Mezi další hratelné vozy patří klasiky typu Mitsubishi Lancer Evo či Subaru Impreza/WRX STi, nicméně můžete osedlat i malé hot hatche à la Peugeot 207/208, Opel Corsa, Ford Fiesta a další.

Foto: EA/Jan Majurník

Ve hře jsou celkem tři škodovky, všechno fabie.

Milovníci youngtimerů si přijdou na své, protože lze usednout za virtuální volant modelů typu Citroën Xsara WRC, Ford Focus RS či MINI Countryman. V kategorii kit-car je poté např. Peugeot 306, čtvrtý Volkswagen Golf, Vauxhall Astra, Ford Escort nebo Renault Mégane Maxi.

Mezi ryze historiky jsou potom hratelní Alpine A110, Talbot Sunbeam Lotus, Abarth 131, Peugeot 205 GTi, Volkswagen Golf GTI, popřípadě MINI Cooper S.

Foto: EA/Jan Majurník

Nechybí ani historické výkonné modely typu M1 od BMW.

Nechybí ani legendy, kde jmenujme například BMW M1, Lancii 037 Evo 2, Porsche 911 SC RS, Lancii Deltu S4, Audi Sport Quattro, MG Metro, Ford RS200, BMW M3, Opel Ascona, Renault 5 Turbo, Ford Sierra Cosworth a další. Tedy, zlaté časy, že?

Na tratě se podíváme například do Monte Carla, Švédska, Mexika, Chorvatska, Itálie, Keni, Estonska, Finska, Řecka, Chile, Japonska, Pacifiku, Oceánie, Španělska, ale také do centrální Evropy, kde mají některé trasy vést skrze Česko, ovšem tyto tratě neodpovídají skutečnosti, nicméně bezpečně zde poznáte naše dopravní značky, patníky i silnice v padesáti odstínech šedi.

Foto: EA/Jan Majurník

Rychlostní zkoušky vedou i přes Česko, ačkoli reálným tratím neodpovídají.

Napůl cesty mezi

Dostáváme se k samotné fyzice řízení. Máte-li obavu, že půjde o další Need for Speed, jen v kabátu WRC, nebojte. Rovněž však musíme ubezpečit zaryté milovníky Gran Turisma, že EA WRC je něco mezi arkádou a reálným simulátorem.

Vlastně už od prvního metru je znát, jestli právě řídíte hravý Opel Adam R2, nejnovější hybridní Hyundai nebo starý speciál ze skupiny B. Zkrátka moderní auta se řídí daleko snadněji než stará, zejména ta s pohonem jedné nápravy. A to můžete mít asistenční herní techniku zapnutou naplno.

Foto: EA/Jan Majurník

Fyzika tu funguje docela slušně, stačí šikovně najet na kámen a letíte.

Další věcí je volba prostředí, kdy na asfaltu vozy příjemně drží, v Keni poskakují na necestách a kamenech, potažmo v ledovém Švédsku zase kloužou. Ale opět ne tolik, abyste po 10 minutách hraní třískli s ovladačem/klávesnicí a hru už nikdy nepustili.

Přeženete to s předokolkou na mokru s rychlostí? Smyk přední nápravy vás nemine a auto prostě nezatočí, ale pokračuje rovně. Nahrajete autu na smyk zadní nápravy? Zejména u starých zadokolek přijde trest ve formě přetáčivosti. Fyzika tu zkrátka do jisté míry funguje docela realisticky, nicméně vyváženě vůči zábavě hráče.

Foto: EA/Jan Majurník

Po chvíli hraní zjistíte, že obtížnost řízení některých vozů je skutečně vysoká.

Po pár jízdách sice zjistíte, že tolik obdivované BMW M1 se vlastně nedá řídit, že prolétnutí kolejí v zimní rallye může udělat ze závodního speciálu soubor náhradních dílů, ale přijdete i na to, jak moc je čtvrtá Fabia hodné a ovladatelné rallye auto.

Proboha, co ta grafika?!

Hra rovněž umožňuje nastavení denní doby, takže se jezdí ráno, odpoledne, za úsvitu, ale i v noci, kdy jsou závodní modely doplněné přídavným osvětlením. Jsou tak skutečně herní pasáže, kdy vidíte asi tolik jako Stevie Wonder při pletení. A závoďte si v tom, že jo…

Foto: EA/Jan Majurník

Déšť, tma nebo oboje? Tehdy je řízení skutečně náročné.

Jedete-li víceetapový závod, musíte též řešit opravy vozu, což vás stojí nějaký čas. S tím souvisí i taková drobnost, jakou je rezervní kolo, které vám přidává kila navíc, což zase lehce ovlivní konečné chování auta.

Nakousnutím oprav se dostáváme k poškození, potažmo destrukci, která je zobrazená celkem propracovaným modelem poškození, kdy z vás při nehodě létají karosářské díly. Svým počínáním si můžete rovněž poškodit motor, rozbít chlazení, případně celé auto zničit na totálku. A opět je zde mírný vliv poškození na chování automobilu na trati.

Foto: EA/Jan Majurník

Stačí pár karambolů a z rallye speciálu je soubor náhradních dílů.

Samotné kolize jsou sice občas trochu sci-fi, ovšem hra vás za chybu ráda potrestá výletem ze svahu nebo trojitým saltem s pěti vruty po vzoru Aleše Valenty. Záleží jen na tom, jak moc jste (ne)šikovní.

Velkým negativem je grafika, která je na dnešní dobu zastaralá. Šetřilo se nejen na texturách, ale i efektech. Ostatně reálné screenshoty ze hry na standardní detaily zkrátka neukazují to, co byste od nedávno vydaného titulu asi čekali.

Foto: EA/Jan Majurník

Grafika a optimalizace jsou slabé a zbytečně kazí jinak fajn hru.

Ani optimalizace není úplně povedená a hra se sem tam mírně škubne, byť máte dostatečně výkonné železo. Zčásti to řeší opravné balíčky (patche), nicméně tohle důležité zanedbání obrazového vjemu jinak sráží docela povedené závody.

EA SPORTS WRC je předělem mezi simulátorem a arkádou, kde si v rámci nastavení můžete misky vah zčásti vyrovnávat dle gusta. Nejde však o hru pro automobilové masy, zde se upřímně pobaví hlavně všichni ti, kterým rallye aspoň něco říká.

Na druhou stranu nemusíte být žádný herní mistr, abyste si hru užili dosyta. Ostatně i my jsme sice pár aut rozbili na šrot, ovšem také si vyhráli několik virtuálních trofejí. Hráče rozhodně zasáhne i nostalgická nota, protože prohánět starší závodní ikony je prostě potěcha každého autíčkáře. Jen ta grafika a optimalizace…

Titul EA SPORTS WRC je určen pro platformy PlayStation 5, Xbox Series X a Series i Microsoft Windows. Na herní konzole vyjde hra na cirka 700 Kč, zatímco na počítače je prakticky za dvojnásobek. Vydavatel nicméně postupně uvolňuje další obsah (závodní sezony), díky němuž z vás může vytáhnout další koruny za volitelné unikátní oblečení či polepy automobilů. A celkové hodnocení? Dáváme 7/10.

Reklama

Načítám